نماز جمعه 22 آبان ماه 94 در شهر اندیشه

نماز جمعه ۲۲ آبان ماه ۹۴ در شهر اندیشه

نماز جمعه ۲۲ آبان ماه ۹۴ به امامت امام جمعه محترم این شهر حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج در مصلی امام علی علیه السلام با حضور پر شور مردم ولایتمدار این شهر برگزار شد .

نماز جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴

خطبه ی اول

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیزرا سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی. تقوا یکی از برجسته ترین صفات اهل ایمان است و نتیجه ی ایمان آن ها و عبادت های آن ها در میوه ی تقوا خلاصه می شود. درخت ایمانی که ثمر تقوا نداشته باشد آن درخت بی ثمر است از خداوند می خواهیم توفیق کسب تقوا و مراقبت در اعمال و رفتار و گفتار و کردار را روزی همه ی ما بگرداند. اما تقوا به دقت در وضو گرفتن نیست. دقت در غسل کردن نیست. تقوا رعایت حدود الهی است. حقوق الهی و مردم. تقوا یعنی رعایت حق الله ها و حق الناس ها. تقوا یعنی یک عمل یک فریضه. تقوا فقط در کلام نیست. در پوشش ظاهر نیست. کسی ظاهرش را به گونه ای درست کند که بگویند این انسان با تقوایی است اما در عمل ببینیم اثری از تقوا نیست. نه در گفتارش تقوا هست نه در چشمانش تقوا یعنی ثمره عمل. یکی از آن حقوقی که نشان دهنده ی تقوای ما است و در روایات پیامبر عظیم الشان اسلام و امام صادق علیه السلام نشانه ی مومن و نشانه ی مسلمان است رعایت حقوق همنشین، دوست و همسایه است. در جلسات قبل عرض کردیم وارد شده تا چهل منزل را رسول گرامی اسلام جزو همسایه می دانند و در آیات نورانی قرآن حتی همسایه های دور را هم سفارش کردند که مراقبت کنیم و مواظبت کنیم و حریمشان را حفظ کنیم. عرض کردیم در رساله ی حقوق زین العابدین سید الساجدین علی ابن الحسین علیه السلام آن حضرت در کتابی که منسوب به ایشان است حق الناس ها را بیان کرده اند. خیلی خوب است ما این ۵۱ حق را بدانیم. حق الناس هایی که هم در این دنیا باید پاسخگو باشیم و هم در آخرت. در ۳۲ ، حق الجار را بیان می فرمایند. این که باید خیلی مراقب بود در بحث همسایه هم دقت کنیم چرا که در روایات داریم همسایه ها در سرنوشت هم اثر گذارند. یک همسایه ی خوب می تواند ما را عاقبت به خیر کند. چون همسایه ها خیلی به هم نزدیک هستند که گویا قوم و خویش هستند. پیامبر می فرماید آنقدر جبرئیل من را نسبت به حقوق همسایه سفارش کرد که من گمان کردم همسایه از همسایه ارث می برد. نگهبان اسرارش باشیم وقتی که نیست. جایی صحبتش دارد می شود. مراقبش باشی. و در محضرش او را اکرام کنی. دستگیری کردن ،کمک کردن ،یاری کردن ،قرضی دارد ادا کنیدازاودستگیری کنید. نیازی به کمک دارد. نیازی به همدلی و همدردی دارد او را کمکش بکنی. همیشه پشتوانه اش باشی و اما بحث امروز چهارمین و پنجمین حق را در خدمت دوستان هستیم ضمن اینکه عرض کردم همسایه ی نیک می تواند زمینه ی سعادت انسان را فراهم کند همانطور که یک همسایه ی بد می تواند زمینه ی غفلت و نابودی و هلاکت ما را به دنبال داشته باشد. محدث نوری استاد مرحوم آ شیخ عباس قمی در مستدرک الوسایل روایتی را از مولی الموحدین امیر المومنین علی ابن ابی طالب سلام الله و سلامه علیه نقل می کند که امیر المومنین می فرماید: شخصی آمد نزد پیامبر عظیم الشان اسلام و سوال کرد من می خواهم یک خانه ای بخرم کجا امر می کنید که این خانه را بخرم. پیامبر اسلام می فرماید نام مکان خیلی مهم نیست. اول همسایه ها را ببین. اول دقت کن این همسایه ها چگونه هستند سپس خانه را بخر. نسبت به تهیه ی مسکن نباید انسان بی توجه باشد. باید دقت کند چه منزلی را تهیه می کند. همسایه اش کیست؟ رفت و آمد هایش در آینده، فرزندان همسایه اینها تاثیرگذار هستند لذا امام صادق علیه السلام می فرماید: یکی از نشانه های مومن این است که همسایه اش از دست او در امان است. و در روایتی از پیامبر عظیم الشان اسلام هست که اگر سنگی به سگ همسایه بزنی جزو اذیت و آزار همسایه است. ببینید چقدر دین اسلام دین قشنگی است. چقدر دقیق و ظریف است. به قول استاد ما اگر واقعا دین اسلام را به مردم دنیا بشناسانیم.و این قدرت را داشتیم ومردم دنیا آشنا می شدند با متن دین اسلام و از دین اسلام فقط این سر بریدن های داعشی را نمی دیدند همه ی دنیا مسلمان می شدند. اما امام سجاد علیه السلام چهارمین و پنجمین حق همسایه را می فرماید: خیلی به دنبال کشف بدی ها و عیوب همسایه ات نباش. کنکاش نکن. همه ی کار و زندگی ات را رها نکن ببین همسایه چکار می کند؟ از کجا می آورد؟ چه می خورد؟ رفت و آمدش با چه کسانی است؟ دنبال عیوب همسایه ها نباش. این دستور دین ما است. عیوب ظاهری اش. عیوب باطنی اش. چه برسد به اینکه عیبی نداشته باشد و ما بخواهیم عیبی بگذاریم. حالا اگر عیب ظاهری را هم ندارد نکند برایش عیبی بتراشی. انسان هایی هستند که همیشه نیمه ی خالی لیوان را نگاه می کنند به قول امیر المومنین انسان های مگسی. فقط روی کثافات می نشینند. فقط پیامبران وچهارده معصوم هستند که از هر عیبی پاک هستند اما به غیر از معصومین چه کسی می تواند بگوید من عیبی ندارم. بعضی ها مثل مگس اند. وبعضی ها مثل زنبورهستند. زنبور صفت باشیم چون روی گل ها می نشیند. انسان ها باید ازبعضی از حشرات یاد بگیرد. هرچه که آشکار شود و انسان از دیدنش بیم دارد عورت می گویند. لذا می فرماید به دنبال حرف یا کاری نباش که او خجالت زده شود. آبرویش را نبر. بعضی چیزهایی که او مخفی کرده که کسی متوجه نشود اما تو به دلیل همسایه بودن از آن آگاه می شوی بپوشان. آشکار نکن. مخصوصا در زندگی های آپارتمان نشینی که صدای همسایه به واحد کناری اش می رسد. یعنی حق و حقوق ها خیلی سخت تر می شود. مشکلاتشان را می فهمیم. عیوبشان را می فهمیم. لذا خیلی بد است که به دنبال عیوب همدیگر باشیم. در بحث عورت عمل زشت را هم می گویند. یک کار زشتی از همسایه دیدیم. نصیحتش کنیم. موعظه اش کنیم. اما آبرویش را نبریم.

لذا امیر المومنین علیه السلام می فرماید :

حقیق عیوب دیگران بد ترین عیب است. خودش معصیت بزرگی است. خیلی عجیب است. و بدترین گناه بدنبال عیب و نقص دیگران بودن است. تا جایی که حتی می فرماید :

اگر همسایه کافر هم باشد باز ما حق نداریم عیوب او را ظاهر کنیم. چه برسد به مسلمان و مومن و شیعه ی امیر المومنین. اما چرا بعضی ها بدنبال تحقیق درباره ی عیوب دیگران هستند. برخی می خواهند عیوب خودشان را بپوشانند پس بدنبال عیوب دیگرانند. برخی فکر می کنند با عیب تراشی برای دیگران خودشان را در جامعه مطرح می کنند.بعضی ها مریض اند. کسی به آن ها توجه نمی کند . می خواهند جلب توجه کنند عیوب دیگران را می گویند برای اینکه به آن ها توجه شود اتفاقا در روایت داریم هرکس عیوب دیگران را بگوید خداوند اوراخوار می کندو منفور تر می شوند. گوشه گیر تر می شوند. بعضی ها می خواهند نردبان بسازند. خودشان را با خراب کردن دیگران بالابکشند . برعکس است. در دین اسلام می فرماید حق نداری دنبال عیوب دیگران باشی. مشغول عیوب خودت باش تا از عیوب دیگران غافل شوی. اخلاق بدی داری تمرین کن برطرفش کنی. اهل غیبت و تهمتی سعی کن خودت را درست کنی. در خانواده بد اخلاقی سعی کن خودت را اصلاح کنی.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

کسی که درباره ی مومنی آنچه را میبیند و می شنودنقل کند جزو کسانی است که دوست دارد عیوب دیگران در بین جامعه نشر داده شود خداوندعذاب درد ناکی را برای این ها در نظر گرفته.

پیامبر گرامی اسلام می فرماید:

کسی که عیبی را بشنودو آن را افشا کند ،مثل اینست که آن کار را انجام داده است. عیب جویی قطعا آثاری دارد هم در این دنیا و هم در آن دنیا. پیامبر اسلام می فرماید :

کسانی که بدنبال عیوب دیگران هستند، خداوند عیوب آن ها را در بین مردم آشکار می کند و کسانی که عیوب دیگران را می بینند و ساکت می شوند و به کسی نمی گویند خداوند هم نسبت به عیوب آن ها در روز قیامت ساکت می شود. خداوند عیوب آن شخص را بین مردم مخفی می کند.  به هرحال روز قیامت روزی است که همه ی اسرار آشکار می شود خداوند در آن روز سکوت می کند. اجازه نمی دهد عیوب ان شخص آشکار شود چون در دنیا عیوب دیگران را پوشاند . این اثر آخرتی اش است. بعد می فرماید :

کسانی که عیوب دیگران را نشر می دهند تا زمانی که در دنیا زندگی می کنند خداوند عیوب آن ها را در بین مردم ظاهروآنهارا خوار می کند.

مرحوم کلینی در اصول کافی روایتی را از رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم بیان می کند که می فرماید:

آیا بد ترین شما و شرور ترین شما را به شما معرفی بکنم؟ حضرت سه طایفه را نام می برد. سخن چینان، جزو شرور ترین و بدترین انسان ها هستند. دوم کسانی که بین دو نفر اختلاف می اندازند. حرف این را برای آن می برند. حرف آن را برای این می آورند. بین زن و شوهر اختلاف می افکنند. سومین گروهی که موردبحث ما هم هست. کسانی که به دنبال عیب تراشی برای دیگران هستند. معایب دیگران را خارج کنند ببینند چه کسی چه ضعفی دارد تارسوایش کنند واوراخوار کنند. هیچ عملی مثل بیان عیوب دیگران انسان را از خدا دور نمی کند. چه دوست باشد چه همسر باشد چه همکار باشد. هرکه می خواهد باشد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

آن چیزی که از همه ی عوامل و اعمال بیشتر ما را از خدا دور می کند این است که کسی با کسی دوست باشد اما این دوستی باعث شود از این فرصت سوء استفاده کند و عیب های او را شناسایی کند. یعنی یک روزی این عیوب را بر علیه ش استفاده کند. می فرماید این بنده دور ترین جایگاه را نسبت به خداوند متعال دارد.

اما در مقابل امام صادق علیه السلام می فرمایند:

کسی که عیبش گفته شده یا برایش عیب تراشی شده است او مورد غفران الهی قرار می گیرد. خداوند گناهان او را می بخشد. خداوند می گوید دیگران عیب تراشی کردند در دو جا نمی گذارم آبرویت برود. در دنیا ستار العیوبم و در روز قیامت هم چون عوضش را گرفتی من ازتو می گذرم. بار پروردگارا توفیق کسب عمل صالح نصیب همه ی ما بگردان. آن تقوایی که ما را به تو نزدیک می کند روزی ما بگردان. آن اعمالی که ما را از تو دور می کند از ما دور بگردان. توفیق رعایت حدود خودت را نصیب ما بگردان. توفیق رعایت حقوق دیگران را نصیب ما بگردان. هرکس گردن ما حق دارد تا این روز و هرکس که ما گردنش حق داریم همه را ببخش و بیامرز. عاقبتمان را ختم به خیر بگردان.

 

 

خطبه ی دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در دومین خطبه مجددا خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی. ان شاء الله همه ی ما جزو اهل تقوا باشیم. اما اهم مطالب رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه ی هفته ی جاری در دیدار روسای دانشگاه ها. مراکز و موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی معظم له بر لزوم برنامه ریزی دانشگاه ها و مراکز علمی برای استفاده ی از میراث تجارب علمی متراکم به منظور نقش آفرینی در ایجاد تمدن اسلامی تاکید کردند و فرمودند دانشگاه مهم ترین مرکز تربیت مدیران آینده ی کشور است. بگونه ای که عملکرد مناسب یا غیر مناسب دانشگاه ها در این زمینه آینده ی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ایران در طول تاریخ، قله ی تولید فکر و علم بوده است. و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت. متاسفانه در این دوران حرکت علمی کشور متوقف شد و در زمانی که دوران شکوفایی علمی در اروپا بود ما نتوانستیم از استعداد ها و زمینه های علمی استفاده کنیم بنابراین بخاطر بی کفایتی پادشاهان این کشور از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم .نه تنها از حرکت علمی عقب ماندیم بلکه بسیاری از مناطق و سرزمین های ایران اسلامی مان را از دست دادیم . کشور هایی که الان مستقل هستند در شمال و شرق ایران. این ها جزو خاک این کشور بودند اما بخاطر بی لیاقتی و بی کفایتی این شاهان سرزمین های وسیع و حاصلخیزی را از دست دادیم. اما پیروزی انقلاب اسلامی همچون زلزله ای برای دوران شرق و غرب آن روز بود. تاثیر بسیار زیادی در دانشگاه ها گذاشت و بسیاری از صادق ترین یاران انقلاب از متن دانشگاه بودند. شهید زین الدین ها ،باقری ها جزو نخبگان دانشگاهی زمان خودشان بودند. صنعتی شریف نخبگان و شهدای زیادی تقدیم این نظام کرده. لذا رهبر عزیز و فرزانه ی انقلابمان می فرماید امروز باید تمام برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاه ها در جهت نقش آفرینی تمدن نوین اسلامی باشد. دانش هسته ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سال ها پیش بر روی آن سرمایه گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعا نیازمند انرژی جایگزین هستیم. اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود فاصله ی ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد. اگر ما دقت نکنیم مسئولان عزیز ما اساتید دانشگاه ها. موسسات آموزش عالی کشور، نخبگان عزیز ، مسئولان گرانقدر و پرتلاش ما اگر دقت نکنند قطعا ما از این حرکت علمی عقب خواهیم ماند. بنابراین باید سرعت پیشرفت خودمان را حفظ کنیم. حداقل ،این سرعت را حفظ کنیم. چرا؟ برای اینکه آمریکا پیشرفت علمی را ۱۴۰ سال از ما زودتر شروع کرد. رهبر انقلاب می فرماید آن های ۱۴۰ سال از ما جلو تر هستند. آن چیزی که چشم دنیا را خیره کرده سرعت پیشرفت ما است. ما عقب نگه داشته شدیم اما گفتند سرعت رشد علمی در ایران ۱۳ برابر سرعت رشد دنیا است. کشور ما ۱۳ برابر سرعت علمی دنیا دارد پیشرفت می کند. حضرت آقا می فرماید این سرعت را حفظ کنید. باید ارتقا پیدا کند.نه اینکه جو دانشگاه ها را سیاسی شود. دوستان کشور های دیگر رفتند. اصلا کاری ندارند. ما در ایام حج بودیم چندین سال قبل از یمن آمده بودند نه رئیس جمهورشان را می شناختند نه جریان های سیاسی را می شناختند. امروز به برکت جمهوری اسلامی جریان شناسی در جهان جا افتاده. حزب الله و حزب شیطان دارد شناخته می شود. اینکه امام عظیم الشان ما فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است امروز دارند متوجه آن می شوند. اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند مراقب نفوذ آمریکا باشید. مسئولین محترم بدانند ما در هیچ شرایطی با آمریکا ارتباط برقرار نخواهیم کرد. رئیس جمهور محترم ما در مصاحبه ای که خبرنگار ایتالیایی از ایشان سوال کرد که شما آیا بالاخره می خواهید با آمریکا ارتباط برقرار کنید یا نکنید؟ رئیس جمهور چند تا شرط گذاشت اما برخی از رسانه ها که آمریکا را بزک می کنند همان رسانه هایی که بعضی از آن ها هم دستگیر شدند که جا دارد از عزیزانمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر ویژه داشته باشیم که بعضی از این ها که مستند است که جاسوس هستند آمدند آمریکا را بزک کنند. چون نمی توانند از رسانه ی ملی استفاده کنند آمده اند از بعضی جرایدی که در سال های دولت اصلاحات این جراید به بعضی از اشخاص خاص داده شد. آن ها هم امروزه می بینیم شدند تریبون های غربی ها و شرقی ها . از این آزادی بیان سوء استفاده می کنند. برخی از این رسانه ها می آیند آن متن را تحریف می کنند. رئیس جمهور این را گفت ما با آمریکا در آینده سفارت خانه هایمان راه می افتاد. دیگر نمی گوید رئیس جمهور شرط گذاشت. به شرطی که آمریکایی ها عذر خواهی کنند. حق و حقوق ایران را برگردانند. در این صد سال ۱ بار عذرخواهی کردند؟! کودتای ۲۸ مرداد را خودشان گفتند که راه انداختند. ۸ سال جنگ را پشتیبانی کردند. در این مجلس یادگاران جنگ و شهادت هستند. حتی عراق هم که محکوم شد باز عذر خواهی نکردند. هواپیمای مسافربری ما را زده بودند اما به جای عذرخواهی مدال افتخار به آن کسی که این هواپیما را زده است دادند. کسی که بیش از ۲۵۰ نفر از مرد و زن این مرز و بوم را به شهادت رساند. این ها کی می خواهند عذر خواهی کنند. فتنه ی ۸۸ را به راه انداختند آن قدر قبیح و جسور هستند نظام ما را زیر سوال بردند. فتنه را عملا پشتیبانی کردند در تمام ماهواره ها و شبکه ها پشتیبانی کردند. فکر کردند کار نظام تمام است. بعد از اینکه دیدند کار تمام نشد. یکی یکی آمدند سفارت خانه هایشان را راه انداختند و معذرت خواهی هم نکردند. اینچنین کشوری. اینچنین سیاستمداران کثیفی که تمام افکار پلیدشان. سخنانشان. قرارداد هایشان. جلساتشان برعلیه نظام و انقلاب و مردم و عزت ما است. چطور می توانیم اعتماد کنیم به اینچنین سیاست مدارانی؟ خداوند ان شاء الله شر و مکرشان را به خودشان برگرداند. رهبر عزیزمان دررابطه با کار فرهنگی فرمودند: کار فرهنگی را در دانشگاه با کنسرت موسیقی و مجالس مختلط اشتباه گرفتند. می گویند کار فرهنگی کردیم. چه کار کردی؟! کنسرت موسیقی گذاشتیم. اردوهای مختلط. جلسات مختلط در کنسرت ها این کار فرهنگی آن هاست !. اینکه ما مخالف کنسرت موسیقی مختلط هستیم بخاطر اینست که مردم انقلابی و خانواده های معظم شهدا راضی نیستند. این فقط نظر شخصی بنده نیست. ۵ شهید گمنام این شهر دارد.من هربار می روم خجالت می کشم. هر آزاده ای می آید پیش ما بنده خجالت می کشم وقتی این بی عفتی ها را می بینیم. جو دانشگاه های ما نباید اینطور باشد. ۳۷ سال از انقلاب گذشت. اساتید. نمایندگان عزیز در نهاد رهبری در دانشگاه ها، روسای دانشگاه هایی که در این مجلس هم هستید، به فکر باشید یک کاری بکنید یک حرکتی انجام بدهید دانشگاه در دستان شما است. قدرت اجرایی دارید اجازه ندهید با پوشش نامناسب وارد دانشگاه بشوند. شما را عزل کنند؟ بگذارید عزل کنند. نگران چه هستید. دانشگاه های ما باید خیلی دقت کنند چون این دانشگاه ها می خواهند مدیران آینده ی این نظام را تربیت بکنند. همان مدیرانی که در آن سال رفتند در غرب در دانشگاه های غربی تحصیل کردند و برگشتند مجلس مشروطه ی مشروعه را کنار زدند و گفتند مجلس را قبول داریم اما با مشروعه اش کاری نداریم. شیخ فضل الله ها را کاری نداریم. اگر دقت نکنیم در آینده همین تحصیل کرده های با نگاه غربی هم می توانند در این مملکت ببیایند. مدیران ما اگر همچین نگاهی داشته باشند خیلی آینده خطرناک می شوند .غربی ها چه بهره ای بردند از این اختلاط ؟در همین فرهنگسرا گزارش دادند چند شب تعزیه ی اباعبدالله الحسین گذاشتند بیا و ببین چه وضعی است. حریم مجلس را حفظ نکردند. مسئولین شهری باید مراقب باشند. اینگونه مجالس نباید در این شهری که این جایگاه نماز جمعه وجود دارد این مردم در صحنه وجود دارد این گونه مجالس نباید تکرار شود. اسلام انسان را شناخته که حکم حجاب و عدم اختلاط را داده لذا باید تشکر کنیم از ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرمان و از این جانباز ۶۵ درصد عزیزمان که مسئولیت این جایگاه را برعهده گرفته و شبانه روز فعالیت می کند. من علاقه دارم یک روز بیاید به شما گزارش بدهد در این مدت کوتاه چه آثاری داشته است.ازاین ستاد امر به معروف تشکرمی کنم از کلانتری ۱۶ و فرماندهی محترم کلانتری که در جلسه هم شرف حضور دارد بخاطر همکاری شان، ازپلیس امنیت اخلاقی شهرمان بخاطر همکاری صمیمانه، تشکر میکنم .این هم افزایی ها اثرگذار است. باید دانشجو را متخلق و انقلابی و معتقد به آرمان ها. دوستار کشور و نظام. دارای بصیرت و اعتماد به نفس و سرشار از امید و فهم درست از موقعیت کشور تربیت کنیم. به جوان های مومن و انقلابی میدان دهید. به جوان های مومن و انقلابی میدان دهیم. ای مسئولین، ای دانشگاهی ها، ای اساتید، ای روسای دانشگاه ها، جوانان انقلابی را نکند کنار بگذارید. نگویید این ها مختل کرده اند فضای دانشگاه ها را، با این اصطلاح هایی که می خواهند دیگران را سرکوب کنند. این استبداد است. لذا باید مراقب باشیم مواظب باشیم. خداوند ان شاء الله سایه ی این رهبر بصیر. هوشیار و دشمن ستیز را بر سر ما مستدام نگه دارد. اما اهم مناسبت ها. یکشنبه ۲۴ آبان سوم صفر ولادت با سعادت سومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت امام باقر علیه السلام البته به روایتی است در سال ۵۷ هجری قمری و سالروز ارتحال مفسر کبیر حضرت علامه آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه. مفسر المیزان که روز کتاب و کتابداری و آغاز هفته ی کتاب نامگذاری کرده اند. متاسفانه این هفته های فرهنگی می آید ولی خبری از نمایشگاه های کتاب در سطح شهر نمی شود. اداره ی ارشاد در این زمینه فعال تر باید عمل کند. توقع است در هفته ی کتاب بحث نمایشگاه های کتاب در سطح شهرستان گسترش پیدا کند. عزیزان توجه داشته باشند. مسئولین خیرخواه شهرستان قطعا به این نکته توجه داشته باشند و مدارس و مجامع علمی ما. دانشگاه های ما سعی کنند در حد توان خودشان نمایشگاه کتابی داشته باشند اگرچه اندک باشد چرا که بر اساس نظر سنجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانه ی مدت زمان مطالعه ی کتاب در کشور ما ۶ تا ۷ دقیقه برای هر نفر است. واقعا جای شرمندگی است. ۱۵۰۰ تا کتابخانه داریم در سطح کشور. بر اساس استاندارد بین المللی باید ۲۳۵۰۰ کتابخانه ی دیگر داشته باشیم. امیدواریم که مسئولین به فکر باشند و در این هفته ی کتاب و کتاب خوانی جوانانمان را راهنمایی کنیم کتاب هایی بخوانند که برای دنیا و آخرتشان مفید است. پنجشنبه ۲۸ آبان میلاد با سعادت آقا موسی ابن جعفر علیه السلام و همچنین ۷ صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام به روایتی است چرا که روایت اصلی آخر ماه صفر است. اما بحثی هم هست که ماه صفر نحس است اگر نحسی است. یا در تاریخ برای بعضی ایام نحسی در نظر گرفتند برای متعلق آن روز بوده. روز عاشورا را شیعیان می گویند نحس است. چون در ماه صفرپیامبر عظیم الشان اسلام به رحمت خدا رفتند در جهان اسلام این ماه را ماه نحسی خواندند. خود زمان موضوعیت ندارد. هر روزی که انسان نافرمانی کند آن روز روز نحسی است. هر روز که من خدا را فرمانبرداری کردم آن روز روز سعیدی است برای من. پس سعید و نحس بودن ایام بستگی به اعمال و عملکرد ما دارد. اما در این ماه صدقه داده شود و از خداوند بخواهیم توفیق انجام اعمال صالح را روزی همه ی ما بگرداند. و امروز هم ۲۲ آبان ماه اول ماه صفر و بر اساس آنچه که در تاریخ ثبت شده روز ورود کاروان اهل بیت اباعبدالله الحسین به سرزمین شام است. وقتی که از امام سجاد علیه السلام سوال می کنند آقا در این ایام کدام روز بر شما خیلی سخت گذشت. کربلا بود. کوفه بود. مجلس ابن زیاد بود .روز عاشورا بود. آقا سه مرتبه فرمودند الشام الشام الشام . این شام چه کرد با اهل بیت. امام سجاد علیه السلام خیلی ناراحت بود و چهل سال اشک می ریخت و گریه می کرد و سخت ترین مصیبت را در شام می دانست. لذا سید ابن طاووس در مقتل لهوف خودش می نویسد: در روز اول ماه صفر سر ابا عبد الله الحسین به همراه اسرا و اهل بیت ایشان نزدیک شام شد. کاروان اسرا وقتی نزدیک شام شد ام کلثوم آمد به شمر گفت من حاجتی دارم از تو. ای دنیا اف بر تو اگر می خواهی ما را وارد شام کنی از یک دروازه ای وارد کن که نظاره گرش کمتر باشد. و حاجت دیگری دارم؛ این سر پدرم را از بین محمل های ما بیرون ببر. ما خجالت می کشیم نا محرم ها به ما نگاه می کنند اما این نانجیب دستور داد این سر ها را بیاورید در بین محمل ها قرار دهید تا آن ها را از بین تماشاگران عبور دهند. بعد می نویسد وقتی اسرا را وارد شهر کردند از دروازه ی ساعات که پر ازدحام ترین دروازه ها بود وارد کردند. راوی می گوید بلافاصله آن ها را وارد مجلس یزید کردند در حالی که دست هایشان بسته بود. اگر پیغمبر خدا بود می دید دستان خانواده ی او را اینطور با ریسمان بسته ای چه می گفت؟ نا نجیب دستور داد سر ابا عبدالله الحسین را وارد مجلس کردند. امروز بود که سر حسین وارد مجلس شد. گفت چوب خیزران برای من بیاورید. شروع کرد با چوب خیزران به لب و دندان حسین زدن. زینب این صحنه را نگاه می کرد و آن نانجیب با چوب خیزران به لب و دندان حسین می زد. سه ساله ی حسین نگاه می کند. زینب صدای ناله اش به آسمان بلند شد. وقتی در همین هفته روز پنجم صفر به نقلی سالروز شهادت رقیه ی حسین هم هست. در خرابه ی شام سر بابا را که در آغوش گرفت نگاه به لب ودندان مبارکی کرد که یزید با چوب خیزران به آن زده. شروع کرد لب و دندان بابا را بوسیدن. آهسته بوسه گیرمت از جای خیزران/ دانم پدرم که دهانت درد می کند. خدا لعنت کند آن هایی که رحم نکردند. به سه ساله ی اباعبدالله الحسین ع هم رحم نکردند. ان شاء الله با نابودی آل سعود با نابودی وهابیت با همین چشم های اشکبار از خداوند می خواهیم خدایا خبر نابودی داعش را به ما برسان. ان شاء الله راه زیارتی سه ساله ی اباعبدالله الحسین دوباره باز شود. ان شاء الله برویم به حرم باصفای سه ساله ی اباعبدالله. برویم به زیارت عقیله ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها. با نابودی این وهابیت و پیروزی رزمندگان اسلام و شیعیان در سوریه و شهر شام. بار پروردگارا دشمنان اسلام را نابود بگردان. شر و مکرشان را به خودشان برگردان. آقای ما و مولای ما و صاحب ما را به ما برسان. یک لحظه ما را به خودمان غافل وا مگذار. نائب بر حق امام زمانمان بر تاییداتش توفیقاتش صحتش عزتش بیفزا. بارپروردگارا اموات، گذشتگان، شهدا، امام، شهدای مدافع حرم خاصه ثوابی از این مجلس به روحشان واصل بگردان.

سوره ی کافرون

IMG_3442 IMG_3448 IMG_3450 IMG_3455 IMG_3459 IMG_3460 IMG_3468

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.