نماز جمعه 30 بهمن ماه 94 شهر اندیشه

نماز جمعه ۳۰ بهمن ماه ۹۴ شهر اندیشه

نماز وحدت آفرین جمعه این هفته ۳۰ بهمن ماه ۹۴ به امامت امام جمعه محترم شهر اندیشه حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج با حضور پر شور مردم ولایت مدار این شهر در مصلای نماز جمعه امام علی علیه السلام برگزار شد.

نماز جمعه ۳۰ بهمن ۹۴

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم، همان تقوایی که توشه ی آخرت ما است، همان تقوایی که پناهگاه ایمنی ما در روز قیامت است. در بیان داستان حضرت آدم و حوا و اینکه چرا از بهشت الهی سقوط کردند و به روی زمین آمدند و از آن مقام بالا به بدترین جایگاه سقوط کردند، در آیه ی ۳۵ سوره ی بقره خداوند آدم را مورد خطاب قرار می دهد که: خودت و همسرت در بهشت من ساکن شوید و بخورید و بیاشامید از هرآنچه برای شما در آن باغ بزرگ قرار دادم ولی یک درخت را نهی کردم، از آن درخت نخورید، مفسرین می گویند این امر ارشادی است، می گوید نزدیک نشوید که جزو ظالمین می شوید و اگر جزو ظالمین شوید از آن مقامی که دارید هبوط خواهید کرد. همین آیه ی شریفه را با کمی تغییر در سوره ی اعراف آیه ی ۱۹ مشاهده می کنیم: ای آدم تو و همسرت مسکن قرار دهید بهشت را و بخورید و بیاشامید از هرچیزی ولی به آن درخت نزدیک نشوید که از ظالمین خواهید بود. حافظ چقدر قشنگ بیان می کند: مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ/ چرا که وعده تو کردی و او بجای آورد. حافظ شیرازی در این شعر آدم را مورد خطاب قرار می دهد. البته این شعر تفاسیر زیادی دارد که به این معنا پیر مغان امیر المومنین و شیخ، حضرت آدم معنا شده چرا که خداوند به آدم امر کرد که از آن درخت نخورد ولی امیر المومنین از اول تا آخر عمر آن درخت نهی شده را که می گویند گندم بوده استفاده نکرد و نان جو می خورد. هر خلافی بر علیه نفس ظلم است، هر نیکی که می کنید به خودتان می کنید و اگر ظلم کردید به خودتان ظلم کردید. خوبی ها و بدی های ما که برای خداوند سودی ندارد. هرکسی احسانی کند، عبادتی کند برای خودش انجام داده. در سوره ی اعراف بلافاصله حضرت آدم بعد از اینکه متوجه می شود اشتباه کرده، درست است که این امر مولوی نبوده اما ترک اولی بوده،لذا توبه کردند.در خصوص بحث خوردنی ها و نوشیدنی ها باید مراقبت کنیم . در این آیه ی شریفه می گوید اگر از این درخت بخوری جزو ظالمین خواهی بود. علت اصلی سقوط را توجه نکردن به خوردن و آشامیدن می داند. منشاء تمام واجبات و محرمات، شبهات، عبادات و همه ی اینها به خوردن و آشامیدن ما برمی گردد. دقت در اینکه آنچه بر سر سفره می آوریم طیب و واسع باشد. برای خودمان، خانواده ی خودمان، این لقمه ای که سر سفره می آوریم دسترنج ما است یا یک لقمه ی شبهه ناک است. یک معامله ای که نارضایتی یا رشوه در آن است. مال ارثی که به ناحق تقسیم شده است. در بحث زمینه های غفلت دقت نکردن در انتخاب همسر است. خیلی ها را همسرانشان گمراه می کنند. آرام آرام دین و ارزش هایش را می گیرد. زمینه ی دوم را دوست بیان کردیم. و چهارمین زمینه ی غفلت که چند هفته ای می خواهیم راجع به آن بحث کنیم این است که لقمه ی حرام وارد زندگی خود نکنیم. حضرت آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه می فرمودند علمای ربانی مصون از گناه بودند چرا که خیلی مراقبت می کردند، هر لقمه ای را استفاده نمی کردند، هر منزلی نمی رفتند. هر پولی را قبول نمی کردند. لذا هرچه به عقب بر می گردیم دقت آن ها بیشتر بوده چرا که عامل سقوط است. در روایات هم داریم که به ظاهر حرام و حلال مشخص نیست. لذا ممکن است خیلی ها حلال بخورند حرام هم بخورند. حلال و حرام بودن با دقت و تقوا مشخص می شود. هر سرمایه ای را که بدست می آوریم از چه روی مالک این شدم! آیا دسترنج خودم بوده! ارث! حبه! این مالی که بدست آوردیم از یک راهی بدست آمده که آن مال مهم است. وام هایی که از بانک ها می گیرم برای خرید مسکن و لوازم زندگی اما می دهم به پیش قسط منزلم! خب معلوم است که این حرام است. و اقساطش هم نزول می شود. لذا آن چک را در وجه شما صادر نمی کنند در وجه خریدار صادر می کنند. هم در وام مسکن، وام خودرو، بانک می گوید از کجا می خواهی بخری من چک را در وجه او صادر کنم. لذا من می روم و با آن شخصی که آن جا است می گویم آقا یک مهری پشت آن بزن من این پول را بگیرم و خوشحال از اینکه وامی گرفتم و سرمایه ای بدست آوردم غافل از اینکه این وام مشروع نیست. علما خیلی دقت می کردند. خداوند رحمت کند همه ی گذشتگان را در احوالات مرحوم شیخ فضل الله نوری فرزندی داشت که ناصبی بود. دشمن اهل بیت بود نه تنها پدرش را قبول نداشت بلکه شیعیان را هم تمسخر می کرد. به شیخ گفتند مگر در تربیت او کوتاهی کردی! شیخ گفت خیر، من دقت کردم اما یک روز مادرش بیمار بود و نمی توانست به او شیر دهد یک دایه ای را آوردیم و بعد ها فهمیدیم آن دایه ناصبی بود. لقمه اثر گذار است. همین فرزند شیخ فضل الله به نام مهدی نوری متاسفانه وقتی شیخ را می خواهند به چوبه دار بکشند او می آید و چهارپایه را از زیر پای پدر می کشد. یکی از زمینه های گمراهی و غفلت در ما و خانواده ی ما می توند لقمه ی حرام باشد. روایتی را می خوانم از خاتم انبیاء محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم: عبادت ۱۰ جزء دارد و ۹ جز ان کسب روزی حلال است. بدنبال روزی حلال باشیم. مراقب باشیم هر سرمایه ای را برای خود و خانواده حلال ندانیم مخصوصا که در آخرالزمان دین داری سخت می شود.

خطبه ی دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

مجددا خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار پر شور هزاران نفر از مردم انقلابی آذربایجان شرقی که در سالروز قیام انقلابی مردم تبریز در سال ۵۶ برگزار شد. ضمن تشکر صمیمانه از ملت بزرگ ایران به مناسبت خلق حماسه ی پرشور راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال آن را نشانه ی ایستادگی و بیداری مردم دانستند و با تاکید بر انتخابات ۷ اسفند ماه که انتخابات ۷ اسفند نیز مظهر دفاع از نظام و بیداری ملت و استقلال و عظم ملی است. ایشان در بیاناتی فرمودند مردم با حضور همه جانبه و آگاهانه و همراه با بصیرت و دانایی در انتخابات درست عکس درخواست دشمن عمل کنند. در بحث ویژگی های انتخاب اصلح در حوزه ی سلامت سیاسی مقام معظم رهبری آنچه را که مورد تایید و تاکید قرار می دهند یکی از شاخصه ها برای انتخاب اصلح در همه ی انتخابات ها آنچه مورد تایید و تمجید دشمن است انتخاب نکنیم. در بین شاخص ها که در محوطه ی مصلی نسب شده هست که نامزد ها باید باتقوا باشند، مسلمان باشند. بعضی شاخص ها تشخیصش سخت است. همه ی اینها که آمدند صلاحیت دارند اما اصلح کدام است در این معیار هایی که جزئی تر است می شود تشخیص داد. رهبر انقلاب فرمودند خدا رحمت کند امام بزرگوار ما امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را که می فرمود اگر دشمن از شما تعریف کرد نشان دهنده ی این است که کاری به نفع او انجام دادید، هرکه را که دشمن می خواهد در دستگاه قانون گذاری و حاکمیت کشور باشد نباید اجازه بدهید خواست دشمن عمل شود و هرکسی را که دشمن می خواهد بر سر کار نباشد در مجلس نباشد در دولت نباشد او باید باشد. چرا که او به نفع ایران کار کرده است. اینکه رهبر عزیز ما در همین سخنرانی خودشان در دیدار با مردم غیور تبریز فرمودند رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل می دهد، به فلانی رای بدهید، اسم می برند، به چه گروهی رای دهید و به چه گروهی رای ندهید. یک زمانی تشویق نمی کردند به رای دادن اما حالا می گویند رای بدهید اما به کسی که ما می گوییم. این ها تا چند سال قبل می گفتند رای ندهید. معنای این چیست! انگلیسی ها دلشان تنگ شده برای دخالت در ایران اما امروز به برکت بیداری مردم این دست ها قطع شده اما از رادیو دستور می دهند به چه کسی رای بدهند به چه کسی رای ندهند. اینکه ما عرض می کنیم در انتخابات مردم با بصیرت و آگاهی و دانایی وارد شوند بخاطر این است. بدانند دشمن چه می خواهد. وقتی شما بدانید دشمن چه می خواهد عکس آن عمل می کنید. دشمنان ما دشمنان پی پروایی هستند در راس آن ها شبکه ی خطرناک و دور از انسانیت صهیونیستی است که بر دولت ها و قدرت های غربی و امریکا تسلط دارند. حضرت آقا فرمودند چند روز قبل یک مسئول آمریکایی گفت ما کاری می کنیم که سرمایه داران بزرگ جرات نکنند بروند در ایران سرمایه گذاری کنند. دشمنی را ببینید. آمریکا این است! اینکه من گفتم به آمریکایی ها اعتماد ندارم معنایش این است! آنوقت اعتراض می کنند چرا در راهپیمایی های ایران مردم می گویند مرگ بر آمریکا! خب شما وقتی اینجوری عمل می کنید و می خواهید مردم ایران چه بگویند! آن سابقه و گذشته ی شما است و این هم رفتار امروز شما است! در دیدار های دیپلماتیک حرف های چرب و نرم می زنند. زبان خوش به کار می برند! لبخند می زنند اما تاثیری در واقعیت ندارد. در مقابل این دشمن نمی توانیم چشمان خود را ببندیم. و حمل بر صحت بگذاریم. نگویند شما مدام آمریکا را تحریک می کنید! آمریکا تحریک نمی خواهد! او دشمن است. یک روز بر این نظام مسلط بوده و تا وقتی دوباره خود را مسلط نکند از پای نمی نشیند. تنها راه علاج این است که ملت ایران باید از درون قوی بشود. اقتصادش، علمش، دستگاه مدیریتی اش و از همه مهم تر ایمانش قوی بشود. مسئولین محترم کشور که علاقه مند به سرنوشت کشور هستند کار را برای خدا و رضای خدا انجام بدهند. به نیروی های داخلی تکیه کنند. اگر اقتصاد ملی از درون نجوشد و فوران نکند به جایی نخواهید رسید. تعامل با دنیا در زمینه ی اقتصادی خیلی خوب است اما تعامل هوشمندانه. به فضل الهی شما خواهید دید که آمریکا و بزرگ تر از آمریکا و تمام متحدین آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نمی توانند هیچ غلطی بکنند. مسئولین عزیز ما توجه داشته باشند این هیاهوی انتخاباتی آن ها را از اقتصاد غافل نکند. جوانان ما بیکار هستند. در شب عید در رکود به سر می بریم. انتخابت در مسیر خودش است برجام هم که به سرانجام رسید الان معطل چه هستیم! حرکتی بکنیم! جوانان ما که به آینده امید دارند شغل و مشکل ازدواجشان باید در نظر گرفته شود. ان شاء الله در روز ۷ اسفند ماه همه ی مردم با آرای خودشان رای به نظام مطلقه ی فقیه خواهند داد. ان شاء الله که مردم خوب و فهیم شهر اندیشه هم آنطور که رهبر انقلاب فرمودند عکس خواست دشمن عمل خواهند کرد چرا که اگر می خواهیم به این مملکت آسیب نرسد باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم. اما اهم مناسبت های هفته ی جاری. شنبه اول اسفند ماه حمله ی جنگنده ی رژیم بعثی عراق به هواپیمای مسافربری و به شهادت رسیدن ۴۰ نفر از جمله حجت الاسلام والمسلمین شیخ فضل الله محلاتی در سال ۶۴ که روز روحانیت و دفاع مقدس هم نامیده شده است. بنا بر گزارشات آمار شهدای روحانی ده برابر شهدای غیر روحانی است. یعنی قشر روحانی که امر به جهاد می کنند ده برابر دیگران به شهادت رسیدند. برای این شهدای عزیز خاصه شهدای روحانی که هم با قلم هم با بیان هم با حرکت خودشان ثابت کردند که در راه نظام و انقلاب هستند. از خداوند متعال می خواهیم ارواحشان را با شهدای کربلا محشور بگرداند! چهارشنبه پنجم اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی افتخار ما است. افتخار ما شیعیان و روز مهندسی هم نامگذاری شده است. این روز را به همه ی مهندسان عزیز تبریک عرض می کنم. و اما دوشنبه سوم اسفند مصادف با ۱۳ جمادی الاولی سالروز شهادت ام ابیها صدیقه ی کبری فاطمه ی زهرا سلام الله علیها که پیامبر ایشان را پاره ی تن خود می داند. بعد از فوت پیامبر اولین مدافع ولایت است. نه اینکه امیر المومنین همسر او است، پسر عموی او است. بلکه امیرالمومنین امام او است. می آید و در برابر کسانی که آمدند و دربرابر ولایت ایستادند می ایستد در این مسیر به شهادت می رسد. علامه ی امینی رضوان الله تعالی علیه می فرماید آن لحظه ای که بین در و دیوار بود آن لحظه ای که آتش زبانه می کشید. دو جمله گفت. یا مهدی ادرکنی، جمله ی دوم او اینگونه است: فضه مرا دریاب بخدا محسنم را کشتند. خانم روی زمین افتاده با آن حال خودش وقتی می بیند امام و ولی زمان خودش را به مسجد می کشند. دست از دامن علی نمی کشد. آن قدر با غلاف شمشیر به دستش می زنند دست از کار افتاد. علی را کجا می برید!

IMG_6646 IMG_6652 IMG_6656 IMG_6659 IMG_6665 IMG_6668

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.