خطبه های نماز جمعه 1 آذر ماه 92

خطبه های نماز جمعه ۱ آذر ماه ۹۲

 

خطبه اول:
حضرت حجت السلام و المسلمین مروّج امام جمعه اندیشه در خطبه ی اول ضمن سفارش خود و همه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی براساس کلمات قصار امیرالمومنین (ع) در کتاب شریف نهج البلاغه قصار ۳۲۴ فرمودند: در نهان و آشکار از خداوند بترسید و نافرمانی نکنید چرا که شاهد بر نافرمانی ها و معاصی ها همانا حاکم نیز می باشد.
اتَّقو مَعاصی الله فی الخلوات فإِنَّ الشّاهِدَ هُوَ الحاکم.
ایشان فرمودند: بدون محاسبه ی نفس و بازنگری شبانه روزی در اعمال رسیدن به تقوا محال است و یکی از موانع دست یابی به محاسبه ی نفس غفلت است. ایشان در تبیین معانی غفلت یکی از معانی آن را براساس سخنان آن حضرت در توبیخ اصحاب خودشان در جنگ با معاویه سرگرمی بدون ورع و تقوا معنا کردند و فرمودند: در ابن روایت وخطبه حضرت غفلت را سرگرمی بدون ورع وتقوا معنا کرده اند و فرموده اند: چنان سرگرم دنیا شدید که هرچه شما را نصیحت نمودم نپذیرفتید و پاسخی ندادید. به ظاهر حاضر هستید اما در واقع چون اشخاص غایب و پنهان می باشید. سخنم را گفتم و به گوشتان رساندم اما پاسخی ندادید، نصیحت کردم پس نپذیرفتید مردمی هستید حاضر ولی چون اشخاص غایب با مواعظ بلیع و رسا شما را موعظه میکنم اما پس از آن روی می گردانید.
حضرت در اینجا از تشیه خداوند در سوره ی مدَّثَّر آیات ۵۰ و ۵۱ استفاده کرده اند. خداوند در این آیات خطاب به مجرمان و اهل معصیت که بارها شنیده اند دروغ حرام است، غیبت حرام است، تهمت حرام است، ربا حرام است، رشوه حرام است، بی حجابی حرام است، شرکت در مجالسی که محرم و نامحرم رعایت نمی شود حرام است، نگاه به نامحرم حرام است، نمّامی و سخن چینی حرام است، نگاه کردن به برنامه های غیراخلاقی ماهواره و فیلم هایی که ما را به گناه می اندازد حرام است، استفاده منفی از اینترنت و شبکه های اجتماعی که ما را به حرام و گناه می کشاند مثل فیس بوک، وی چت و… حرام است. اما اعراض نکردند و موعظه و نصیحت در آنان اثر ندارد. می فرماید:
فَما لَهُم عن التَّذکِرَهِ معرضینَ؟:

چرا آنها این همه از تذکر و موعظه رویگردانند؟
کأنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفَرِهٌ:
گویی آنان گورخرانی هستند فاقد عقل و شعور
فَرَّت مِن قَسوَرَهٍ:
که از شیر فرار کرده اند.
کلّا بَل لایخافونَ الخره:
بلکه آنها از آخرت نمی ترسند. بر اساس این آیات نورانی امام جمعه شهر ادنیشه یکی از راه های دوری از غفلت و سرگرمی را یاد آوری مرگ و قیامت معنا کردند و فرمودند بعضی مکان ها و موضوعات  باید ما را به یاد قیامت و حساب و کتاب بیاندازد. دادگستری، مجلس ختم، خواب، آتش، آرامستان و صدها موضوع و مکان دیگری که ما را به یاد قیامت و معاد می اندازد.

خطبه دوم:
خطیب جمعه اندیشه در خطبه دوم نیز ضمن سفارش به تقوای الهی اهم مناسبت ها را تبیین نمودند:
۱- سه شنبه ۵ آذر روز بسیج مستضعفان سالروز تشکیل بسیج به فرمان حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در سال ۱۳۵۸ ه-ش. امام جمعه اندیشه این روز و هفته ی فرخنده را به همه ی بسیجیان و همه ی کسانی که به ارزش های اسلام پایبند هستند تبریک عرض نمودند و در ادامه فرمودند بر اساس فرمایشان رهبر معظم انقلاب هر کس که به ارزش های اسلام پایبند است و برای زحمات، مجاهدت ها و خدمات بسیج، احترام قائل است بسیجی به شمار می رود. چه عضو مجموعه و سازمان بسیج باشد چه نباشد. ایشان در ادامه فرمودند: رهبر انقلاب معنای حقیقی بسیج را حضور متن مردم در عرصه های مختلف دانستند و تأکید کردند این یک اصل مسلم و بدون تردید است که هرجا مردم در صحنه باشند و وحدت و همبستگی داشته باشند پیروزی قطعی است.

صبر و گذشت و تواضع افزایش ظرفیت های درونی، داشتن جنبه، برخورد بامحبت با مردم، تعامل صحیحی با محیط و جامعه و تلاش بی وقفه برای خدمت از جمله الزاماتی است که می تواند مجموعه ی بسیج را پیشبرد اهداف از تأثیر گذاری روز افزون برخوردار سازد. بسیج با این ویژگی ها می تواند مایه  استقرار، ثبات و ابهت و افتخار نظام باشد که بحمدالله هست. امام جمعه اندیشه لازمه ی انجام این وظایف سنگین بسیج را از نگاه رهبر معظم انقلاب تقویت دین مداری، تقوا، عفت و پاکیزگی روحی، علم، نشاط گری، امانت، خدمات اجتماعی و ورزش دانستد و فرمودند بسیج برای دوستان نظام و انقلاب و کشور مایه ی خرسندی و امید و اعتماد و برای بدخواهان و دشمنان و کینه توزان نظام اسلامی مای هی بیم و هراس است.
خطیب جمعه ی اندیشه در ادامه فرمودند: مساجد که نیروی بسیج از آن تغذیه می کنند باید همچنان به صورت پایگاه بسیج باقی بماند. بسیج باید مطیع مسجد، حامی مسجد و عامل به قرآن و حافظ قرآن باشد. ایشان فرمودند بسیج یک نیروی نظامی نیت. بلکه یک بسیجی علاوه بر روحیه ی دفاعی باید روحیه ی فرهنگی نیز داشته باشد. و در تمام صحنه ی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ی خود نقش آفرینی کند.
۲- پنچ شنبه ۷ آذر روز نیروی دریایی: روزی که آب های صاف و نیلگون خلیج همیشه فارس شاهد عملیات مروارید بود که از آن باید به عنوان بزرگترین جنگ دریایی خلیج فارس یاد کرد.
در یوم الله ۷ آذر ۱۳۵۹ در یک درگیری شدید پرسنل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درسی آموزدنه به دشمن بعثی آموختند که تا پایان جنگ ناوچه های عراقی از رویارویی با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران وحشت داشتند. جا دارد یادی کنیم از شهدای نیروی دریایی حمهوری اسلامی ایران و شهدای ۸سال دفاع مقدس و از خداوند منان می خواهیم ارواح طیبه ی شهدا را با شهدای کربلا و سالار شهیدای کربلامحشور بگرداند.

۳- جمعه ۸ آذر مصادف با ۲۵ محرم الحرام سالروز شهادت یادگار کربلا سیدالساجدین زین العابدین علی ابن الحسین (ع) در سن ۵۷ سالگی به دست حشام ابن عبدالملک مسموم و به شهادت رسید. امام باقر (ع) بدن پدر بزگوارشان را غسل دادند اما بعد از غسل دیدند آن حضرت به شدت گریه می کنند وقتی علّت را سؤال کردند فرمودند: هنگام غسل آثار غل و زنجیر را در بدن نازنین پدرم دیدم به یاد مصائب اسارت افتادم.
خطیب جمعه اندیشه در رابطه با انفجارات مقابل سفارت ایران در لبنان فرمودند: دشمنان ما قدرت رویارویی با ایران را ندارند لذا دو خودروی بمب گذاری شده را در نزدیکی سفارت ایران در لبنان منفجر کردند که در این حادثه ۲۵ نفر به شهادت رسیدند و حدود ۱۷۰ نفر نیز جروح شدند.
القائده مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفتند اما امام جمعه اندیشه درباره ی علّت این انفجارات فرمودند: تحولات اخیر سوریه و شکست گروه های تروریست در حُمص، حلب و لاذفیه از یک طرف و پیشرفت اخیر مذاکرات ایران و کشور های ۵+۱ در ژنو و اظهار تمایل آشکار آمریکا برای حل مشکلات خود با ایران از طرف دیگر از عوامل این انفجارات است. ایشان فرمودند: پیام این انفجارات در واقع ارسال پیام به مقامات لبنان، سوریه و ایران است.
امام جمعه اندیشه فرمودند در حال حاضر دو موضوع مهم جهانی را پیش رو داریم.
۱ بحران سوریه و ۲ موضوع هسته ای ایران اما اینکه تا چه اندازه فرانسه و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی موفق خواهند شد تا از حل سیاسی این دو موضوع جلوگیری کنند قطعاً هوشمندی و قدرت مانور تیم مذاکره کننده می تواند نقش مهمی داشته باشد.

DSC_1735 DSC_1743 DSC_1757 DSC_1765 DSC_1770

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.