نماز جمعه ۳۰ مهرماه در شهر اندیشه

نماز وحدت آفرین جمعه این هفته۳۰مهر ماه ۱۳۹۵ به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیّد علی مروّج امام جمعه محترم شهر اندیشه با حضور پر شور مردم ولایت مدار این شهر در مصلای نماز جمعه امام علی علیه السلام برگزار شد.

نماز جمعه ۳۰ مهر

خطبه اول

خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. علامه ی مجلسی در جلد ۴۵ بحار الانوار زندگانی اباعبدالله و مقتل ایشان را جمع آوردی کرده، می نویسد بعد از اینکه عمر سعد آماده ی جنگ شد و حضرت را احاطه کردند از هر طرف، حضرت برای آخرین بار آن ها را موعظه کرد، اما جالب اینجاست که می نویسد وقتی حضرت مشغول خطبه خواندن شد آن ها شروع کردند هلهله کردن که سخنان حضرت را نشنوند. مرحوم علامه مجلسی می نویسد این کسانی که در برابر حضرت صف کشیدند آن مسلمانان ناصبی شام نبودند، استاد پیشوایی در مقتل جامع سید الشهدا می نویسند هیچ سندی مبنی بر اینکه یک نفر از شام برای جنگ با اباعبدالله آمده باشد نداریم یعنی تمام کسانی که برای جنگ آمدند اهل کوفه و اطراف آن بودند. کسانی که امیرالمومنین ۵ سال آن ها را موعظه کرد. چه می شود که در عرض ۲۰ سال این مردم تغییر ماهیت دادند. اباعبدالله فرمود:  چرا حرف من را حاضر نیستید بشنوید، مگر من فرزند پیغمبر نیستم!. مومن نیاز به موعظه دارد، چون همه در معرض وساوس شیطان هستیم. و اگر اینقدر تاکید شده بر آمدن به نماز جمعه و تاکید شده بر گوش دادن به خطبه ها برای موعظه است. سپس فرمودند: من شما را هدایت می کنم به راه رشد، اگر کسی به حرف های من گوش دهد یقینا جزو هدایت شوندگان است و هرکس حرف مرا گوش ندهد جزو کافرین است، همه ی شما نافرمانی می کنید و گوش نمی دهید. البته یکی از نشانه های اهل دوزخ در سوره ی ملک آیات هفتم تا دهم کسانی هستند که در دنیا اهل گوش دادن به اهل حساب نیستند. در سوره ی ملک می فرماید: هنگامی که آنان را در آتش می افکنیم ناله ای می کشند مانند صدای چهارپا درحالی که فوران می کند این آتش، هر گروهی که در آن آتش می اندازیم سوال می شود مگر برای شما امام نیامد! می گویند بله اما گوش شنوا نداشتیم. ما آن زمان که طلبه بودیم آیت الله مشکینی درس اخلاق داشتند در مسجد اعظم، ما ثانیه شماری می کردیم چهارشنبه برویم پای درس اخلاق ایشان. آن درس و بحث هایی که علمی بود ما را به جایی نرساند و هرچه هست از موعظه های اساتید اخلاق است. یکی از مخاطبین به ما گفت چرا این همه منبر می روند چرا اثر ندارد! من گفتم اثر دارد، اگر این ها نبود متوجه می شدیم که اوضاع و احوال چگونه بود. بحث من اینجا است که آن ها به حرف حضرت گوش نکردند، ما گوش کنیم. علت این عدم گوش کردن پر شدن شکم هایشان از حرام است. پس از رحلت پیامبر اسلام کشور گشایی هایی که انجام شد، اموالی که غارت شد، کسانی که قبل از این ماجرا اهل رسیدگی به فقرا بودند وضع زندگیشان دگرگون شد و سر باز زدند از تبعیت از رهبر جامعه. باید خیلی مراقب و مواظب باشیم که آلوده ی به مفاسد نشویم. چرا که سرنوشت جامعه ی ما تغییر می کند. یکی از مهم ترین علل که باعث حق ناپذیری اهل کوفه شد لقمه های حرام بود. در سوره ی مبارکه بقره آیه ی ۳۵ و اعراف ۱۹ می فرماید: به آدم و هوا گفتیم اگر از این میوه بخورید جزو ظالمین هستید و خداوند لعنت می کن کسانی که اهل ظلم هستند. رسول گرامی اسلام می فرمایند عبادت هفتاد جزء دارد یکی از آن نماز است، در حالی که با فضیلت ترین عبادت ها کسب حلال است که در نسل ما می تواند موثر باشد. مرحوم محمد تقی مجلسی نقل می کند که روزی در مسجد جامع اصفهان نماز می خواندم بعد از نماز دیدم محمد باقر که آن زمان نوجوانی بود در کنار مسجد جامع مشک آبی را سوراخ کرده بود، دستش را گرفتم و بردم منزل و فکر می کردم که یک جای کار می لنگد. این را به همسرم گفتم و او گفت راستش را بخواهی وقتی من باردار بودم یک روز رفتم خانه ی همسایه، این ها درخت اناری داشتند و من سوزنی زدم به یک انار و از آن یک مقدار چشیدم. امیرالمومنین می فرماید عقیل! برای من همسری پیدا کن که فرزندانی با تقوا تربیت کند.

 

خطبه دوم

مجددا خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. در هفته ی جاری رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی حاکم بر انتخابات را به قوای سه گانه و مجلس تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. این سیاست ها که مطابق قانون اساسی جزو اسناد بالادستی محسوب می شوند. همه ی نهاد ها موظف به رعایت این سیاست ها هستند. ایشان با ابلاغ این سیاست های ۱۸ گانه چند نکته ی اساسی بیان فرمودند: سلامت انتخابات و قائده مند کردن نظارت بر انتخابات، ارتقاع سلامت منتخبین، پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی و هرگونه اقدام مغایر قانون، وحدت ملی و امنیت ملی، قواعد لازم برای فعالیت قانونمند احزاب، شایسته گزینی، تعیین دقیق هنجار ها و شاخص ها و شرایط عمومی داوطلبان. اما سومین نکته، تلاش برای عادلانه تر کردن انتخابات و شناخت مردم از نامزد ها. سوابق و موثر بودن نمایندگان باید کاملا شناخته شود و مباد که در اثر قومیت گرایی عده ای رای بیاورند. چهارمین نکته افزایش آگاهی مردم است. جلوگیری از عوام فریبی، ممنوعیت هرگونه تخریب و تطمیع و تهدید و وعده های خارج از اختیارات قانونی، نکته ی آخر قانون گرایی بیشتر و پرهیز از بی نظمی. از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی تا امروز یک نظام مردم سالار بوده، به جرات می توانیم بگوییم یکی از سالم ترین انتخابات جهان، انتخابات جمهوری اسلامی ایران است. البته برخی در گذشته بر طبل مخالفت کوبیدند ولی دوباره در انتخابات شرکت کردند و پذیرفتند این واقعیت را، درست است که اعتراف نمی کنند ولی همینقدر که در انتخابات حضور فعال داشتند نشان دهنده ی تاییدشان است. در کشور آمریکا که خود را مهد دموکراسی و فرهنگ می داند شاهد بی اخلاقی های فرهنگی هستیم و کسانی که برای رای آوردن از هیچ تهمت و تخریبی دریغ نمی کنند. رهبر عزیزمان فرمودند: رقابت های انتخاباتی در آمریکا نمونه ی نبود معنویت در صاحبان قدرت است. اما در چهارشنبه ی هفته ی جاری رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان علمی جوانان نخبه را هدایایی در دست مسئولان خواندند و فرمودند: با تیکه بر نخبگان و در پرتو ایجاد نسلی پر تلاش ایران بزرگ تبدیل به کشوری شریف و پیشرفته و قدرتمند و برافرازنده ی پرچم تمدن نوین اسلامی خواهد شد. نخبگان هم در این راستا مسئول هستند و با استفاده ی صحیح از آن شکر نعمت را به جای آورند. متاسفانه در دوران قاجار و پهلوی ژن ناتوانی به مردم تزریق و آن را در جامعه نهادینه کردند و در نتیجه کشور پر از منابع انسانی به شکل تحقیر آمیزی ذیل پرچم غرب ترسیم شد. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران تحولی عظیم ایجاد کرد و با انقلاب و خود باوری به جنگ وابستگی رفت. اگرچه جنگ حادثه ای سخت بود اما به جوان ایرانی ثابت کرد می توان با تکیه بر خدا بر دشمنی که همه ی قدرت های بزرگ از او حمایت می کنند غلبه کرد. در طول هشت سال دفاع مقدس ما با دست خالی جنگیدیم و توانستیم. لذا مسئولان باید به نخبگان نگاه عملیاتی و دلسوزانه داشته باشند. رهبر عزیزمان فرمودند سرعت رشد علمی ایران در مقطعی ۱۳ برابر رشد علمی جهانی شد و این سرعت به هیچ وجه نباید کاهش یابد چرا که دچار عقب ماندگی های جدی خواهیم شد. رهبر انقلاب در پاسخ به یکی از مسئولین آمریکایی که گفته بود رهبر انقلاب به آمریکا بدبین است فرمودند: با این حرف ها می شود به شما خوشبین بود؟! ما بار ها گفته ایم که اگر در هسته ای عقب نشینی کنید بحث موشک را پیش می کشند، اگر باز هم عقب بروید بحث حمایت از مقاومت را مطرح می کنند و اگر به عقب نشینی ادامه دادید بحث حقوق بشر را پیش می آورند و اگر معیار های آنان را پذیرفتید سراغ حذف معیارهای دینی می روند. گذشت آن دورانی که برای ما و منطقه ی ما تصمیم می گرفتند. امروز هم که شاهد آزاد سازی موصل هستیم، همانطور که می دانید آمریکایی ها به عنوان علمداران مبارزه با داعش در پشت پرده حمایت می کنند از آن ها. در محاصره ی شهر موصل یک راهی را باز کردند در غرب موصل برای فرار داعشی ها. قرار بود آمریکایی ها اجازه ندهند و این ها را بمب باران کنند. ترکیه تا دیروز نفت داعش را می خرید و امروز چه شده برای جنگ آمده! اما امیدواریم هرچه زودتر آخرین استان عراق، استان نینوا و شهر موصل از دست داعش آزاد شود. اما اهم مناسبت های هفته ی جاری شنبه اول آبان ماه سالروز شهادت عالم مبارز حاج مصطفی خمینی در نجف اشرف است. یکی از ویژگی های بارز ایشان اعتقاد راسخ به اصل ولایت مطلقه فقیه بود. لذا در هیچ پیامی حتی در راه رفتن ندیدیم یک قدم جلو تر از ایشان حرکت کند. البته با توجه به اینکه خود ایشان مجتهد جامع الشرایطی بود و امام در مورد ایشان فرمودند آینده ی جهان اسلام است اما در برابر ولی امر زمان خودش سر تعظیم فرود می آورد. حضرت امام می فرمایند مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی بود. سه شنبه چهارم آبان ماه سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام علیه قانون کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی بود که البته ایشان تازه از زندان آزاد شده بود که با آن سخنرانی مجددا دستگیر و تبعید شدند. کاپیتولاسیون به معنای شرط گذاشتن است که معادل حق قضایی کنسولی است. یعنی یک کشور حق دارد اتباع خودش را در کشور ثانی خودش محاکمه کند. حضرت امام فرمودند اگر یکی از مراجع ما توسط یکی از آمریکایی ها با ماشین زیر گرفته شود ما حق نداریم آن ها را محکوم کنیم. ایرانی ها با این قانون برده ی آمریکایی ها شناخته می شدند. یکپارچگی کشور عراق بسیار مهم است، دشمنان غربی در راس آن ها آمریکا در حال تلاش برای تبدیل عراق به سه کشور سنی و شیعی و کرد کنند. البته خود کرد ها هم مخالف هستند اما اهل سنت بدشان نمی آید البته این نقشه را در حال پیگیری در ایران هستند که به گور خواهند برد این خواب را. توفیقی که مردم شهر اندیشه دارند ستاد بازسازی عتبات در شهر اندیشه دایر شد و آماده ی گرفتن وجوهات شما هستند. پنجشنبه ششم آبان ماه ۲۵ محرم الحرام به روایتی سالروزشهادت سید الساجدین زین العابدین است. ایشان بعد از شهادت امام حسین علمدار حماسه و ایستادگی و مقاومت دوش به دوش عمه ی بزرگوارشان است. در عصر خفقان که ۱۰ هزار نفر از شیعیان مدینه کشته شدند و فقط کسانی که در منزل امام بودند سالم ماندند. ایشان در طول مدت امامت خود از آن جایی که ممنوع بود مجلس روضه برای اباعبدالله از هر فرصتی برای زنده نگهداشتن یاد ایشان استفاده می کردند. اما این روز ها کاروان کربلا وارد شهر کوفه می شوند و بعد از سه روز بلافاصله حرکت می کنند به سمت شام، این بار تفاوت دارد این حرکت، آن زمان که از کربلا به کوفه می آمدند سر ها به روی نیزه ها نبود اما وقتی به سمت شام حرکت می کردند سر ها به روی نیزه ها بود. امام زمان در زیارت ناحیه ی مقدسه اینگونه می فرمایند: جد غریبم اهل بیت تو را مانند غلام به اسارت بردند و دست و پای آن ها را با زنجیر های آهن به هم وصل کردند. دست های آن ها به گردن هایشان بسته بود، و در بیابان ها حرکت دادند. وقتی هم رسیدند به شام سه روز پشت دروازه ی شام نگهداشتند این ها را تا زینت دهند شهر را. وقتی اسرا وارد شهر شدند مردم جشن گرفتند.

img_3876-800x600 img_3882-800x600img_3877-800x600img_3886-800x600img_3894-800x600

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.