نماز جمعه 13 اسغند ماه 1395 در شهر اندیشه

نماز جمعه ۱۳ اسغند ماه ۱۳۹۵ در شهر اندیشه

نماز وحدت آفرین جمعه این هفته ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ در شهر اندیشه به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج در مصلی امام علی علیه السلام  این شهر با حضور مردم ولایتمدار شهر اندیشه برگزار شد.

نماز جمعه ۱۴ اسفند

خطبه اول

خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. در محضر امیرالمومنین هستیم، منطق اهل تقوا ثواب است و لباسشان اقتصاد. در خطبه ۱۹۳ نهجالبلاغه ویژگی های اهل تقوا را آن حضرت بیان می فرمایند.

ذات نایافته از هستی بخش/ کی تواند که بود هستی بخش.

نام امیرالمومنین با تقوا عجین شده. لذا توفیقی باشد این ویژگی ها را رعایت کنیم. اما اولین ویژگی را عرض کردیم، در تربیت اسلامی پایه و اساس آن را حضرت گفتار و سخن معرفی کردند. اما دومین ویژگی پوشش است. پوشش دو معنا دارد، یکی پوشش ظاهر است. یک نکته در اینجا وجود دارد، ما میانه روی و اعتدال را چگونه معنا می کنیم! اگر کسی اهل تقوا باشد و زبانش را نگه دارد، می گوییم این خیلی آدم تند و خشکی است. اما کسی که راحت باشد را می گوییم معتدل است. معتدل بودن و میانه رو بودن یعنی گمراه نشدن از مسیر است. منظور ما میانه روی و اقتصاد در تمام امور و زمینه ها است. اهل افراط حق را قبول دارند اما از دستورات حق سرپیچی می کنند. از این معنا سیاسیون استفاده کردند اما ای کاش این معنا حقیقتا تحقق پیدا می کرد. اعتدال را به چه می بینیم! اگر مجلس کنسرت موسیقی مختلط برگزار کردیم این اعتدال است! خیر. معنا واقعی اقتصاد یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. کسانی که از اعمالشان مراقبت نمی کنند اقتصاد را رعایت نمی کنند، اقتصاد یعنی نگاه با منظور به نامحرم را ممنوع و نگاه با منظور به همسرم را انجام دهم. رساله حقوق امام سجاد که یک جزوه است، ۵۱ حق را نام می برد و حق هرکدام را نام می برد. اعتدال یعنی من رساله حقوق امام سجاد را رعایت کنم. اعتدال یعنی مقاومت و استقامت. خداوند در سوره اهقاف آیه ۱۳ می فرماید: کسانی که گفتند آفریننده ما خدا است سپس مقاومت کردند. این مقاومت یعنی اعتدال، اگر کسی دستورات الهی را آنگونه که هست و در توضیح المسائل مراجع هم تشریح شده خود به خود انسانی میانه رو است. اگر می خواهیم اهل میانه روی باشیم واجبات را رعایت کنیم و محرمات را ترک کنیم. اعتدال یعنی در تمام ابعاد مراقب باشیم که خدایی ناکرده غافل نباشیم از فرامین الهی. سپس می فرماید: اهل تقوا نه ترسی دارند و نه ناراحتی. خداوند در سوره فصلت آیه ۳۰ ایمان و استقامت که همان میانه روی است را مایه آرامش برای محسنین بیان می کند و می فرماید: کسانی که گفتند پروردگار ما الله است و مقاومت کردند ملائک بر آن ها نازل می شوند. در احوالات میزرا جواد آقای ملکی تبریزی سحر ها که می شد ملائکه بیدارش می کردند، بلند شو وقتی نماز شب است. کسانی که واجبات را انجام می دهند و محرمات را ترک می کنند هم در وقت جان دادن و هم غیر آن ملائکه می آیند و آن ها را به بهشتی که به طور مستمر به آن وعده داده می شدند بشارت می دهند.

 

خطبه دوم

مجددا خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم، لازم است مجدا از شما مردم اهل بیت دوست و فاطمی شهر اندیشه تشکر کنم، در سالروز شهادت ام ابیها صدیقه کبری فاطمه زهرا مردم عزادار شهر اندیشه را همه شما دیدید، من به دوستان عرض کردم ما در روز عاشورا هم آن جمعیت را نداشتیم، برای اولین بار هم مسجد و هم صحن جایی برای نشستن نبود. این ها همه به برکت عشق به اهل بیت است. خدا را باید شکر کنیم، در کشور آذربایجان اگر کسی بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد دو ماه زندان می اندازند او را. حجت الاسلام و والمسلمین عالی سخنرانی کردند و مردم اندیشه را به فیض رساندند، ایشان گفتند من همه جا منبر رفتم، هیچ کجا مردم اندیشه را ندیدم. خود حضرت صدیقه کبری فرمودند محبت ما باعث اتحاد می شود. رهبر عزیزمان در دیدار با مادحین و شعرا در خصوص جهت گیری سیاسی و اجتماعی مادحین نکاتی را بیان فرمودند: متاسفانه برخی تصور می کنند می شود نوعی تشیع سکولار و جدا از سیاست ایجاد کرد که در آن حوزه و مسجد و مداحی و همه غیر سیاسی باشند درحالی که ائمه خودشان سیاسی بودند و رفتارشان و حرکتشان سیاسی بود. و اصولا اسلام دین سیاست و حکومت است. آیا اهل بیت مداح و سخنران سکولار و غیر سیاسی را می پسندیدند و از مداحانی تمجید می کردند که مداحی کنند و هیچ جهت گیری علیه ظالمان و مستکبران نداشته باشند و بخواهند حساب عزای امام حسین را از سیاست جدا کنند! چرا علی ابن موسی الرضا به دعبلخزایی داشت! بعضی ها به من می گویند حاج آقا خطبههایتان را معتدل کنید. تعریف اعتدال را بد متوجه شدند. ائمه می گویند اگر یک مقدار هوای فتنه گر ها را داشته باشید جمعیتتان بیشتر می شود، ما جمعیت نمی خواهیم، همیشه ۷۲ نفر در مقابل ۳۰ هزار نفر ایستاده اند. همین جمعیت اندک که در جنگ بدر و احد و احزاب در اقلیت بودند سپاه کفر را شکست دادند. رهبر عزیزمان فرمودند مادحین باید جهت دار سخن بگویند. در فتنه کسی نباید از ما سو استفاده کند. اگر کسی سکوت کند فتنه را یاری کرده. در هر جهت باید ولایت را تقویت کنیم. این را بپذیریم که از صدر اسلام تا امروز لایه هایی از فتنه در امت اسلام بوده اما این بار ولایت ما در دست مردم است. فتنه گر ها در حداقل هستند. مردم ما بصیر هستند. مقام معظم رهبری می فرمایند: البته اندک بررسی در سیره اهل بیت نشان می دهد که چنین نیست و باید توجه داشت سیاسی بودن تشیع به معنی سیاست زدگی نیست بلکه به معنی دفاع از حق در همه عرصه ها بخصوص عرصه سیاسی است مرگ و مصیبت ائمه بخشی از شعر دینی است. اما در این بخش باید سخنان معقول و برخاسته از نگاه درست به کار برده شود از مسائل عامی و بیان مسائل سطحی و جعلی پرهیز شود. مناسبت های هفته جاری را سریعا عرض کنم، ایام فاطمیه را پشت سر گذاشتیم لازم است تشکر کنم از عزیزانی که مجلس شادی برگزار نکردند، از شنبه می توانید مجالس شادی را برگزار کنید. اما شنبه ۱۴ ام اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی، سابقه کمیته امداد به قبل از انقلاب برمی گردد، حضرت امام دستور دادند بازاری ها مراقبت خانواده های زندانیان سیاسی باشند. بعد از انقلاب هم بلافاصله حضرت امام دستور تشکیل این کمیته را صادر کردند. ما بهتر درک می کنیم که اگر کمیته امداد نبود گرفتاری های ما صد برابر بود. در شهر اندیشه هم موسسه خیره دست های مهربان کمک رسانی می کنند، یک موسسه خیریه قانونی است و دوستان در آنجا با اخلاص زحمت می کشند. این هفته هم هر خریدی برای فرزندان خود می کنید فکر کنید یک فرزند اضافه دارید. رهبر انقلاب هم فرمودند: یکی از ضروری ترین نهاد های انقلاب کمیته امداد است زیرا یکی از اهداف انقلاب رسیدگی به وضع نیازمندان و رفع محرومیت آن ها است. ای کاش مسئولان وقت یارانه های افرادی که نیاز نداشتند را در اختیار کمیته امداد قرار می دادند! اما مسئولان عزیز ما که در ابتدای امر گفتند ملاک تورم جیب مردم است نه آمار و ارقام های بانک مرکزی الان چه می خواهند جواب بدهند! اول کار گفتند ملاک جیب مردم است، الان که جیب مردم را نگاه می کنی می بینی رکود و تورم و بیکاری بیداد می کند، الان آن ها آمار می دهند که تورم تک رقمی شده و بیکاری کم شده، رهبر انقلاب فرمودند مردم گله مندند. اگر این زمان که برای برجام گذاشتید روی اقتصاد مقاومتی می گذاشتید می توانستید ادعا کنید بازار ما بازار رکود نبود، بیکار نبود. سه سال گذشت ولی گویا ۱۰۰ روز نرسیده. شب عید است، در بین خانواده و دوستان خودتان نگاه کنید، مبادا برای فرزندان خودمان خرید کنیم ولی آن ها گرسنه بمانند. مردم جنس ایرانی بخرند، به خدا قسم از مصادیق جهاد است خرید جنس ایرانی. یکشنبه ۱۵ ام اسفند روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی، روایاتی که درباره درخت کاری است نشانه کامل بودن دین اسلام است. ما برای دستشویی رفتن ۷۲ دستور داریم لذا در مورد درخت هم آیات و روایات بسیاری داریم. خداوند در آیات نورانی قرآن وقتی بهشت را مثال می زند رودخانه های جاری زیر درختان را بیان می کند. ما در سال های گذشته چند جا فضای سبز در سطح شهر راه اندازی کردیم اما فاز ۵ و ۶ نیاز به فضای سبز بیشتری دارد. سه شنبه ۱۷ ام اسفند سالروز شهادت سرلشکر پاسدار شهید حاج ابراهیم همت، نام این سردار عزیز و گرانقدر را وقتی می شنویم یاد ایثار و از خود گذشتیگی و ولایتمداری می افتیم. همسرش خاطرات بسیار خوبی در بحث اخلاق از این شهید بزرگوار بیان می کند. اخرین مناسبت چهارشنبه ۱۸ ام اسفند سالروز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی که منادی وحدت جهان اسلام بود. آخرین نکته هم اینکه در نخستین سخنرانی خودش جناب آقای ترامپ در کنگره اعلام کرد که آماده است تحریم های جدید علیه ایران به ثبت برساند.

IMG_3688 IMG_3687IMG_3681 IMG_3686 IMG_3685

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.