خطبه های نماز جمعه ۲۷ اسفند

خودم و همه شما عزیزان را سفارش میکنم به خدا ترسی و فرمانبرداری و رعایت تقوای الهی ،در نیات و گفتار و عمل

یکی از نشانه های اهل تقوا اقتصاد یعنی میانه روی و اعتدال است در اعمال و رفتار و نیات است .در کتاب  العین  که قدیمی ترین کتاب لغت در زبان  عرب است  اعتدال  را نقطه مقابل اقتصاد معنی می کنند .میانه روی معنای فارسی اقتصاد و اعتدال است.

از نگاه قرآن و لسان مبارک اهل بیت (ع) اقتصاد و اعتدال یعنی فرمانبرداری ، یعنی از مسیر حق خارج نشدن . به سمت باطل منحرف نشدن.

هر نافرمانی و هر حرام و  معصیتی  باطل است و هر واجب و هر معروفی  حق است ..اقتصاد و اعتدال یعنی حق گو  باشیم

همه معانی تقوا در واقع بحث مراقبت و مواظبت را دارد ..در خصوص اسراف و  تبذیر  خداوند در قرآن کریم می فرماید: کسانی که از مسیر اعتدال خارج می شوند برادران  شیطان اند.

عرض کردیم معنای اعتدال در لسان قرآن و اهل بیت (ع) مد نظر ماست نه در لسان مغالطه ای عرف امروزی که بیا ن می شود هر کسی که مراقبت بیشتری می کند تند روست و معتدل نیست.

در حالی که معتدل کسی است که از نگاه ایشان تند رو باشد.

امیرالمومنین (ع) را بسیار سخت گیر می دانستند و تندرو در صورتی که ایشان معتدل بود و در مسیر حق.

آیا  واقعا  کسانی که امروزه شعار اعتدال سر می دهند راه علی (ع) را میروند و در مسیر حق گام بر می دارند؟

آیا معنای واقعی اعتدال این است ؟

امیرالمومنین (ع) می فرمایند:

اهل تقوا از کسانی هستند که در گفتار و کردار و رفتار از مسیر حق منحرف نمیشوند و حرف حق را می زنند و از باطل فاصله می گیرند، حال این باطل هر کسی که می خواهد باشد و هر جایگاهی داشته باشد.

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

اهل ایمان همه با هم برادر هستند و کسانی که اهل اسراف و تیذیر هستند و از مسیر اعتدال خارج می شوند را برادران شیطان

می نامد.

نقطه مقابل اعتدال اسراف و تبذیر است .تاکید آیات مبارک قرآن به دوری از اسراف است . اسراف فقط در زوال نعمات الهی نیست .اسراف انحراف از مسیر حق است

.حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به خطبه ۱۲۶ نهج البلاغه می فرمایند : فرقی بین اسراف و تبذیر نیست اما بعضی ها می گویند در اسراف زوال نعمت نداریم و نعمت از بین نمیرود و  تبذیر  زوال نعمت است .

سوره یونس آیه ۸۳

فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّیَّهٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ یَفْتِنَهُمْ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ ﴿۸۳﴾

سرانجام کسى به موسى ایمان نیاورد مگر فرزندانى از قوم وى در حالى که بیم داشتند از آنکه مبادا فرعون و سران آنها ایشان را آزار رسانند و در حقیقت فرعون در آن سرزمین برترى‏جوى و از اسرافکاران بود (۸۳)

 

سوره  الاسراء ۲۷

إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا ﴿۲۷﴾

چرا که اسرافکاران برادران شیطانهایند و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است (۲۷)

 

سوره الاعراف ۳۱

یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ ﴿۳۱﴾

اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگیرید و بخورید و بیاشامید و[لى] زیاده‏ روى مکنید که او اسرافکاران را دوست نمى دارد (۳۱)

سورا الانعام ۱۴۱

وَهُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ ﴿۱۴۱﴾

و اوست کسى که باغهایى با داربست و بدون داربست و خرمابن و کشتزار با میوه ‏هاى گوناگون آن و زیتون و انار شبیه به یکدیگر و غیر شبیه پدید آورد از میوه آن چون ثمر داد بخورید و حق [بینوایان از] آن را روز بهره‏ بردارى از آن بدهید و[لى] زیاده‏ روى مکنید که او اسرافکاران را دوست ندارد (۱۴۱)

 

در ایام عید مقادیر زیادی ار حبوبات صرف سبزه های عید می شود ، لباس و لوازمی خریداری می شود که نیازی به آن نداریم . باید بیشتر دقت کنیم این کار ها اسراف است مراقب باشیم دچار تبذیر نشویم .

در قرآن کریم آمده کسانی که لیاقت  پذیرش مسئولیتی را ندارند و آن را می پذیرند از اسراف کاران هستند . ایشان با اتلاف وقت مردم جزو برادران شیطان و مبذرین و مسرفین  محسوب می شوند

.کسی که به این افراد چنین مسئولیتی را می سپارد نیز جزو مسرفین و مبذرین است .

مراقب باشید در انتخاباتی که پیش رو داریم اسراف نکنید آرای خود را از روی احساسات در صندوق نیاندازید  دلیل شرعی داشته باشید . در نظام مقدس جمهوری اسلامی انتخابات امری واجب و مقدس است اگر در آن بی دقت باشیم از مصادیق اسراف و تبذیر است. کسی که خدا را در نیت و عمل خود در نظر نگیرد همکار شیطان است ، کار اصلی شیطان منحرف کردن مومن از مسیر اعتدال است.

 

 

IMG_1656 IMG_1659 IMG_0880 IMG_0878 IMG_0876

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.