نماز جمعه سوم شهریور ۱۳۹۶ در شهر اندیشه

نماز جمعه سوم شهریور ۹۶ به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج در مصلای امام علی علیه السلام این شهر برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

توصیه به تقوا

خودم و همه شما  نمازگزاران عزیز روز جمعه را به رعایت تقوای الهی و خداترسی در نیات و گفتار و اعمال سفارش می کنم. وجود مقدس و نازنین امام متقین امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه در بیان ویژگی های اهل تقوا می فرمایند فالمتقون هم اهل الفضائل. در آنجا بیش از ۸۰ ویژگی را برای اهل تقوا بیان می فرمایند سفارش به تقوا، به اهل تقوا بودن به همین راحتی نیست. اهل تقوا اهل مراقبت هستند اهل دقت هستند. اهل تقوا منطقهم الصواب و ملبسهم الاقتصاد و مشیهم التواضع. اهل تقوا در سخن گفتن به حق سخن می گویند. اهل تقوا در زندگی از مسیر حق منحرف نمی شوند و مشی و روش آنها احترام و تکریم دیگران و تواضع در  برابر بایدها و نبایدهای الهی است.

مراقبت از چشم

در چهارمین ویژگی از ویژگی های اهل تقوا آن حضرت می فرمایند اهل تقوا مراقب چشم و نگاه خودشان هستند. غضّوا ابصارهم عمّا حرّم الله علیهم. اهل تقوا چشمانشان را از نافرمانی های الهی و محرمات می پوشانند. عرض کردیم معنای غضّ را. دو معنا دارد.

یک معنای عربی غضّ در تفسیر لغوی قرآن راغب اصفهانی در مفردات خودش غضّ را به معنای کوتاه کردن نگاه معنا می کنند. خیره نشدن، کوتاه کردن نگاه و بادقت نگاه نکردن.

اما معنای فارسی غضّ یعنی چشم پوشی کردن.

غضّ بصر و چشم پوشی کردن، یک معنای ظاهر غضّوا ابصارهم عما حرم الله علیهم یعنی چشم پوشی کردن از حرام و نگاه نکردن به نامحرم است. اما در واقع معنای عام این چهارمین ویژگی اهل تقوا به طور کل در زندگی از هر آن چه که نافرمانی خداست چشم پوشی می کنند اغماض می کنند چشم خودشان را به روی همه محرمات و نافرمانی های الهی.

راه مصونیت جامعه از انحرافات غریزی

یکی از بهترین راه حل ها برای مصونیت جامعه از انحراف غریزی، پوشش و حجاب اسلامی و نگاه نکردن است، این دو عامل را  از مهمترین عوامل در کنترل جامعه و مصونیت جامعه از نگاه غریزی معنا بکنیم.

بعضی از این خانم هایی که امر به معروف یا نهی از منکر می شوند، پاسخ می دهند که آقایان نگاه نکنند. چرا آنها نگاه می کنند. در حالی که برای اینکه جامعه از معضلات اخلاقی را حفظ کنیم ، باید به دو نکته مهم توجه داشته باشیم همان دونکته ای که قرآن کریم همه ما را متوجه آن دو نکته می کند. همان دو نکته ای که امیرالمومنین علی (ع) ویژگی های اهل تقوا را بیان می فرمایند. نکته اول پوشش اسلامی و  حجاب اسلامی است و نکته دوم. غضّ بصر و کوتاه کردن نگاه. یعنی هم باید خواهران حجاب اسلامی را رعایت کنند و هم آقایان نگاهشان را از نامحرم بردارند. این دو باید با هم توامان باشد نه اینکه آقایان نگاه نکنند و آنها هم پوشش نداشته باشند. نه. هر دو باید با هم باشد. اسلام در بعد اجتماعی و بایدها و نبایدهای الهی، سفارش به حجاب می کند، حجاب واجب الهی است، توصیه الهی است، سفارش الهی است.

غضّ بصر مخصوص آقایان نیست. خداوند متعال در قرآن کریم هم نسبت به مومنین و هم نسبت به مومنات سفارش به غضّ بصر دارد خیره نشدن و نگاه نکردن لذا در برابر قوانین الهی زن و مرد با هم برابر هستند.

در یکی از روایاتی که در تحف العقول از امام صادق (ع) نقل شده از آنجایی که نگاه کردن در روایات و آیات قرآنی ریشه همه مفاسد اخلاقی معنا شده است. نگاه کردن و دیدن، محرک اصلی اندیشه و تفکر است. خیلی از خیالات با نگاه کردن در ضمیر ناخودآگاه ما ثبت می شود. اینکه اسلام به پدر و مادر سفارش می کند در داخل منزل مراقب و مواظب باشید که حتی در برابر فرزندانتان هم آن حجاب لازم را رعایت بکنید. مرد و زن بی مهابا نباشند هر چیزی را نگویند خدای نکرده کودک درست است که به نظر ما شش ماه است و شیرخواره است و متوجه نمی شود و نمی شنود اما از نگاه اسلامی اتفاقا نگاه، در ضمیر ناخودآگاه این کودک باقی می ماند و هیچ وقت از یادش نمی رود و اثرگذار است در روحیه این کودک. می گوید مواظب باشید نگاه محرک اصلی اندیشه انسان هاست لذا امام صادق (ع) در روایتی که مرحوم ابن شعبه حرانی در تحف العقول آورده آن حضرت سفارش میکنند به یکی از اصحاب خودشان، روایت طولانی است، قسمتی از سفارش امام صادق (ع) را خدمت شما عرض می کنم. ایاکم، روایاتی که با ایاکم شروع می شود در حقیقت برحذر داشتن است، می خواهد مخاطبین خودش را دور بکند از فرمانی که بعدش می آید. ایاکم و النظره، این والنظره، می خواهد بگوید حتی یک نگاه. ایاکم والنظره. والنظره یعنی حتی یک بار هم، یک لحظه هم که چشمت به نامحرم می افتد همان یک لحظه هم می گوید مواظب باش مراقب باش چه بسا همان یک نگاه هم اثرگذار باشد چرا که نگاه در روایات ما تیری زهرآگین از تیرهای شیطانی است. در روایات به نام سهم مسموم آمده است. یک نگاه هم ممکن است اندیشه ما را دگرگون کند، با یک نگاه ممکن است فتنه ای در درون ما ایجاد بشود. خیلی از نافرمانی ها با نگاه شروع می شود لذا امام صادق (ع) می فرمایند ایاکم والنظره. مراقب باشید مواظب باشید برحذر باشید اگرچه یک نگاه باشد. فانها تزرع فی القلب  الشهوه و کفی بحال صاحبها فتنه. چه بسا با یک نگاه بذر شهوت در دل ها کاشته بشود چه بسا با یک نگاه فتنه ای در دل صاحب نگاه قرار بگیرد و او را دگرگون بکند نسبت به بایدها و نبایدهای الهی تضعیف بشود.

در روایات اولین خاکریز شیطان را نگاه معنی کردند. یکی از راه های دوری از معصیت و نافرمانی کنترل نگاه است در سوره اعراف آیه ۲۰۱ خداوند اهل تقوا را مورد خطاب قرار می دهد که مواظب نگاهشان باشند اهل تقوا فکر نکنند چون اهل تقوا هستند دیگر مصون هستند از نافرمانی الهی اتفاقا در این آیه شریفه می فرماید ان الذین اتقوا یعنی اهل تقوا هم ممکن است مورد وسوسه شیطان قرار بگیرند اینطور نیست که شیطان فقط کسانی که اهل تقوا نیستند را مورد وسوسه خودش قرار بدهد. نه. ان الذین اتقوا اذا مسهم طائفه من الشیطان فاذکروا فاذا هم مبصرون. اهل تقوا وقتی که شیطان اینها را وسوسه می کند، بحث طائف یعنی کسی که دارد طواف می کند در این آیه شریفه، این گونه معنا می شود شیطان مانند کسی که طواف می کند خانه خدا را، شیطان هم این شخص را طواف می کند. دور او این قدر می گردد تا از یک جایی وارد بشود و نفوذ بکند. نگاه یکی از محرک ترین وسوسه های شیطانی است لذا در این آیه شریفه اهل تقوا را سفارش می کند که مواظب وسوسه شیطان که با نگاه شروع می شود، باشید، شیطان به دور شما، طواف می کند می گردد، به دور افکار شما تا از یک روزنه ای نفوذ پیدا بکند و از همانجا وارد بشود و شما را بفریبد.

لذا می گوید فتذکروا فاذا هم مبصرون. متذکر بشوید یاد الهی را. فاسعوا الی ذکر الله، یکی از مصادیق ذکر الهی، نماز جمعه است، مساجد هستند. خانه های خدا هستند. فاسعوا بشتابید به سوی مکانی که یاد خدا می شود تا از وساوس شیطان در امان باشید.

در روایات آمده هنگامی که چشم تان به نامحرم می افتد استغفار بکنید لااله الا الله بگویید یاد خدا بیفتید و سرتان را پایین بیندازید و مشغول به ذکر بشوید انشاءالله خداوند شما را کمک کند و جزء اهل تقوا باشید و از وسوسه ها و محرک شیطان در امان بمانید.

بارپروردگارا توفیق کسب تقوا و مراقبت را روزی همه ما بگردان. آن نگاهی که ما را از تو دور می کند آن نگاهی که نگاه شیطانی است آن نگاهی که ما را به آتش نزدیک می کند از ما و خانواده های ما دور  بگردان. توفیق کسب تقوا و مراتب تقوا و فضائل تقوا مخصوصا در خطبه متقین که امیرالمومنین سفارش می فرمایند روزی ما و خانواده های ما بگردان. یک لحظه ما را به این نفس غافل وامگذار. عاقبت ما را ختم به خیر بگردان.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

مجددا خودم و همه شما عزیزان و سروران را نمازگزاران عزیز روز جمعه، خواهران و برادران خودم را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی. اما لازم است تشکر کنم هم از سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شهرمان برادر عزیزم جناب آقای دکتر آیینی مدیرعامل محترم شرکت عمران شهر اندیشه که در واقع نماینده دولت تدبیر و امید هستند در شهر اندیشه که پیش از خطبه های نماز جمعه شما عزیزان را به فیض رساندند و همچنین تشکر بکنم از جناب سرهنگ علیزاده و عزیزانی که همراه ایشان امروز مهمان مصلای نماز جمعه شهر اندیشه هستند جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء راکه امروز میهمان شهر عزیز ما هستند خیرمقدم عرض می کنیم خدمت این عزیز بزرگوار و همه نیروهای تحت امرشان. آرزوی توفیقات روز افزون داریم برای همه سربازان امام زمان و سربازان ولایت. انشاءالله که پرچم این انقلاب را به دست صاحب اصلی اش آقا و مولایمان امام زمان (عج) برسانند انشاءالله.

هفته دولت

اما هفته دولت را پشت سر می گذاریم. دوم تا هشتم شهریور ماه هر سال ایام هفته دولت نامگذاری شده؛ یادی کنیم از همه شهدای عزیز مخصوصا یاران شهید دیرین امام و انقلاب، دو شهید عزیزی که اسوه علم و تقوا بودند، شهید محمدعلی رجایی و شهید باهنر، رئیس جمهور و نخست وزیر وقت که به دست منافقین به شهادت رسیدند.

اما علت نامگذاری این ایام به نام هفته دولت، قطعا شهادت این دو بزرگوار نمی تواند عامل اصلی نامگذاری به عنوان هفته دولت باشد. آن عامل مهم و اصلی که این دو بزرگوار را به عنوان دو شهیدی که نماد دولت اسلامی و انقلابی را ترسیم می کنند، مکتبی بودن و انقلابی بودن این دولتمردان شهید ماست. شهدایی که هیچگاه آنها را فراموش نمی کنیم و مقام معظم رهبری درباره ویژگی های اخلاقی این دو شهید بزرگوار می فرمایند شهید باهنر مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی فهمید که در باطن و ذهن و اندیشه مواج او چه می گذرد. آن دو شهید بزرگوار با صبر و حوصله عظیم و قبول دردها و رنجهای قلبی توانستند ماهیت لیبرالی بنی صدر خائن را افشا و رسوا کنند و ما باید هر لحظه از این حادثه درس عبرت بگیریم. مقام معظم رهبری شهادت این دو شهید را مایه عبرت می دانند برای همه مسئولان نظام ما مخصوصا دولتمردان وقت که باید درس عبرت بگیرند از این دو شهید.

عرض کردم اگر این هفته نامگذاری شده به نام هفته دولت، ما شهدای زیادی تقدیم انقلاب کردیم اما نگاه مکتبی و انقلابی این دو مردان و از طرفی رسوا کردن دولت لیبرالی بنی صدر می تواند نقش مهمی داشته باشد در نامگذاری هفته دولت به مناسبت شهادت این دو شهید بزرگوار. البته تشکیل حکومت و تشکیل دولت دینی یک حقیقتی است و خداوند متعال در قرآن کریم اشاره ای دارد به اینکه بعضی از انبیای الهی دولت تشکیل دادند و اساس تشکیل دولت هم دولت اسلامی و دینی است. آن چه که موافق با اصل است و حقیقت است دولت اسلامی و دینی و دولتی که مورد نظر خداوند متعال است.

حکومت در قرآن و منشا مشروعیت

در سوره بقره آیه ۲۵۱ بعد از قتل جالوت توسط حضرت داود (ع)، حضرت داود تشکیل دولت و حکومت می دهد. می فرماید و قتل داود جالوت و آتاه الله الملک و الحکمه. خداوند به او دولت و حکومت و ملک را عطا کرد. هر جا در قرآن بحث ملک و حکومت می شود، منشاء حکومت و تشکیل دولت را خداوند به خودش انتساب می دهد.

در سوره آل عمران آیه ۲۶ اللهم مالک الملک. اینجا هم خداوند دولت و حکومت را به خودش اختصاص می دهد، خدایا در واقع تشکیل حکومت با توست حاکمیت از توست دولت از توست. مالک الملک، اینجا ملک منظور دولت است، مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء. در این آیه شریفه توتی الملک من تشاء بحث ولایت را می رساند بحث خلافت الهی را می رساند و بحث مشروعیت حکومت و دولت الهی را می رساند. در این آیه شریفه خداوند می فرماید هر دولت و حکومتی که در آن بایدها و نبایدها و ارزش های من حکمفرما بود آن همان دولتی است که من تشاء است. من خدا آن دولت را مهر تایید بر آن می زنم و هر حکومت و دولتی که طاغوت بر آن حکمفرما بود آن دولت، دولت حقیقی نیست آن دولت ، دولت مدنظر خداوند متعال نیست بلکه دولت حقیقی دولتی است که بایدها و نبایدهای الهی در آن جریان داشته باشد. دولت داودی باشد دولت سلیمانی باشد دولت محمدی (ص) باشد.

دولت الهی است که مشروعیت ذاتی و حقیقی دارد. دولت های طاغوتی مشروعیت ذاتی و حقیقی ندارد. امیرالمومنین (ع) هم در نامه پنجم نهج البلاغه وقتی فرصت را به دست آورد و تشکیل دولت و حکومت داد نامه ای می نویسد به اشعث بن غیث کندی عامل امیرالمومنین در آذربایجان. همین اذربایجان خودمان آن زمان تحت تصرفات دولت اسلامی بوده، عامل امیرالمومنین بوده در آنجا دولت و مسئولیت را امیرالمومنین (ع) به عنوان امانت معنا می فرماید. در این نامه حضرت خطاب قرار می دهد عامل خودش را ان عملک لیس لک بطعمه. یعنی کارت و این مسئولیتت برای تو خدای نکرده آب و نان نباشد آن را طعمه قرار ندهی که به وسیله آن به قدرت برسی به وسیله آن مردم را مورد اذیت و آزار قرار بدهی به تبع آن به ثروت نامشروع دست پیدا کنی. اموال ناپاک و نجس دست پیدا بکنی دست درازی به بیت المال بکنی فکر نکنی که حالا تو قدرت پیدا کردی امضایت اثر داشت سخنت اثر داشت فکر نکنی که با این امضاء و سخن بتوانی اموالی را به ناحق تصاحب بکنی. نه. وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَکَ. تو نگهبان این اموال هستی. این اموال در واقع امانت به دست تو هست از امانت سوال می شود و باید امانت را به دست صاحبش برسانی.

بنابراین هفته دولت فرصتی است که دولتمردان عزیز ما به این دو نکته توجه داشته باشند که اولا وظیفه ذاتی دولت ها و وظیفه حقیقی دولت ها پایبندی به دین الهی و ارزش های دینی است و ثانیا این مسئولیت و دولت امانتی است به دست آنها و باید آنها پاسخگو باشند.

توقعات از دولت و مجموعه مدیریت جدید

در هفته هایی که گذشت مجلس شورای اسلامی به ۱۶ وزیر رای اعتماد داد. توقع این است که انشاءالله آقای رئیس جمهور به وعده های خودشان عمل بکنند. وعده هایی که دادند در بحث معیشت و اشتغال جوانان، بحث اقتصاد، رفع مشکلات محرومین جامعه، استقلال سیاسی، نکاتی که رهبر فرزانه مان بارها در مناسبت های گوناگون به آن اشاره داشتند.

مقام معظم رهبری مدیریت جهادی را کلید حل مشکلات کشور می دانند و آن چه که این دو شهید بزرگوار را به عنوان نماد دولت اسلامی و حکومت اسلامی و دولت انقلابی معرفی می کند مدیریت جهادی و انقلابی رئیس جمهور و نخست وزیر وقت بوده است که در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند. دولت انقلابی و دولت ولایی دولتی است که در آن حقوق محرومان مورد توجه قرار می گیرد دولتی است که ارزش های دینی در آن دولت حرف اول را می زند. دولتی است که مسئولان آن ولایت مدار و تکلیف مدار هستند. از تجملات دوری می کنند به بیت المال دست درازی نمی کنند دولت انقلابی و دولت جهادی و مدیریت جهادی این نشانه ها را باید داشته باشد دولتی که عشق این دولت خدمتگزاری به مردم و تکریم ارباب رجوع است.

مسئولان عزیز، مسئولان اداری عزیز ما در شهرستان، استان و کشور توجه داشته باشند خدمت به این مردم دو تا اجر دارد. یک اجر از باب اینکه اینها از مردم  هستند من الناس هستند. این یک اجر است. خدمت به مردمی که کاری نداریم چه دینی دارند مسلمان هستند یا نیستند. در روایات دینی ما توجه به مردم و کمک به مردم با هر دین و رنگی که بخواهند باشند سفارش شده است. این یک اجر. اجر دوم خدمت به مردم انقلابی است. خدمت به مردمی که محب اهل بیت هستند. شیعه امیرالمومنین هستند مسلمان هستند خدمت به مردمی که انقلاب کردند تا ارزش ها در این مملکت حاکم باشد. دو اجر می برید شما اگر توجه بکنید به مردم و خدمتگزار باشید.

اگر بخواهیم سفارش مقام معظم رهبری را به رئیس جمهور محترم و وزاری این دولت بیان بکنیم در دو نکته می توانیم خلاصه کنیم: یک گشایش اقتصادی و دو ارتقای فرهنگ دینی مردم.

مقام معظم رهبری بارها متذکر شدند مخصوصا در همین دیدار اخیر در هفته جاری، که با مسئولان فرهنگی دو تا استان، استان یزد و همدان که وزیر ارشاد اسلامی هم در محضر رهبر عزیز انقلاب بودند، در این دیدار تاکید و سفارش کردند که امروز صداهای گمراه کننده به گوش می رسد. این را مسئولان توجه داشته باشند. این جوان در وسط میدان با این صداها و تصاویر فریبنده و اغواگر احتیاج دارند به اینکه یک شاخص به او نشان داده شود. این شاخص را جمهوری اسلامی و نظام اسلامی می تواند نشان دهد. این که جوان امروزی نیاز به یک شاخص دارد. خب این شاخص را از کجا به دست بیاورد؟ از شبکه های ماهواره ای به دست بیاورد؟ از این شبکه ها کانال ها و گروه های اجتماعی که ما در فضای مجازی داریم و به اعتراف خیلی از کارشناسان هفتاد درصدشان همه دروغ و مجاز است خب این جوان از کجا اعتقادات راسخ و مفاهیم دینی اش را به دست بیاورد؟ از کجا بتواند راهش را بتواند پیدا بکند؟ غیر از این است که مسئولان نظام و دولتمردان ما باید این شاخص را به او نشان بدهند. خب اگر این جوان نتواند آن راه خودش را و آن شاخص اصلی را در میان شاخص هایی که منحرف هستند و جوانان ما را به انحراف دعوت می کنند نتواند آن راه را پیدا بکند چه کسانی مسئول هستند. لذا رهبر عزیزمان فرمودند شهید عزیزی که اخیرا به شهادت رسید شهید  حججی که رضوان خدا بر او باد، او از جوانان امروز بود در سن ۲۵ سالگی همین اینترنت و کانال های اجتماعی و روزنه های اغواگرش، صوتی و تصویری و همه جوره این جوان را احاطه کرده بود. این هم یک جوان است. اما این جوان، این جوری از آب در می آید. این رویش های جدید انقلابی و اسلامی را نباید دست کم گرفت. امروز دولت مردان و مسئولان ما باید به دنبال تقویت روحیه انقلابی و حرکت جهادی باشند. باید این جریان را تقویت کنیم. رهبر عزیزمان می فرمایند این جریان انقلابی این روحیه جهادی باید تقویت بشود. امید بدهیم. این طور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود و جریان مقابل آنها  تقویت بشود. این نباید اتفاق بیفتد. نه در محیط دانشگاه و نه در محیط تبلیغات دینی و نه در محیط فرهنگی و امثال اینها. یعنی نباید ما ناامید بشویم در برابر همه هجمه هایی که امروزه دشمنان ما در رسانه ها و شبکه ها و ماهواره ها برعلیه اعتقادات و ارزش های دینی ما به راه انداختند باید مصمم باشیم محکم باشیم این راه را ادامه بدهیم هراسی نداشته باشیم چون بر حق هستیم. حق موج دارد. حق نور دارد جاء الحق زهق الباطل. باطل مثل کفی روی آب است هزاران شبکه ماهواره ای هزاران شبکه مجازی هزاران ساعت اگر جوانان ما را بخواهند فریب بدهند یک روایت یک قال الصادق یک قال الباقر یک قال الله نورانیتی دارد که همه اینها را خنثی می کند.

مبلغین عزیز دینی ما، ائمه محترم جماعات، متولیان فرهنگی توجه داشته باشند مسئولان عزیز توجه داشته باشند امیرالمومنین (ع) می فرمایند آن حدی که جوانان متاثر از حاکمان خودشان می شوند از پدر و مادر خودشان تاثیر نمی گیرند. الناس علی دین ملوکهم حقیقت و واقعیتی است. خدای ناکرده نکند که جریان های مخالف نظام ما در داخل تقویت بشوند. فرهنگ انقلابی و فرهنگ شهادت طلبی تضعیف بشود. نکند که عزیزان ما و مسئولان ما در سطح کشور و در سطح استان و در سطح شهرستان تقویت کنند لاابالی گری و بی بند و باری را. خدای نکرده بودجه های فرهنگی که برای تقویت فرهنگ دینی و فرهنگ شهادت طلبی و فرهنگ انقلابی است را قطع بکنند در مقابل بودجه هایی را تقویت کنند که حیف و میل بیت المال باشد.

مسئولان شهری هم توجه داشته باشند شورای منتخب، شهردار منتخب محکم بایستند چرا که این  مسئولیت امانتی است به دست شما. شما فردا باید پاسخگو باشید این بیت المال شهر اندیشه که در دست شما قرار گرفت آیا در جای خودش هزینه شد؟ آیا این بودجه عمرانی در جای خودش هزینه شد؟ بودجه فرهنگی در جای خودش هزینه شد؟ یا اینکه نه. نه تنها در جای خودش هزینه نشد بلکه آمد روحیه انقلابی را تضعیف کرد. خدای ناکرده روحیه جهادی را  تضعیف کرد. لذا ما توقع داریم از مسئولان عزیزمان که به بودجه های فرهنگی توجه ویژه ای داشته باشند. نکند که بودجه های فرهنگی، بودجه های دینی، بودجه های انقلابی، بودجه های جهادی وقتی وارد صحن شورا می شود توجه چندانی به آن نشود و کنار گذاشته بشود اما اگر یک مسئول بالاتری از شهرستان یک مصوبه ای فرستاد، قبل از اینکه تصویب بشود بودجه اش را بدهند بگویند حالا بعدا تصویب می شود و جریان نامه نگاری اش انجام می شود اینطور نباشد. دقت داشته باشند و مراقب باشند چرا که هم ما مراقبیم و هم امت حزب الله مراقبند.

اما لازم است تقدیر و تشکر بکنم از اعضای محترم شورای دوره چهارم، زحمت کشیدند به اندازه توان خودشان در این دوره چهارسالی که پشت سر گذاشتند به وظیفه خودشان انشاءالله عمل کردند. شهردار پرتلاش شهرمان که زحمات زیادی کشیدند برای شهر اندیشه. به شورای منتخب هم تبریک می گویم و هم خیرمقدم و آرزوی توفیقات روزافزون داشته باشم برای عزیزانمان در شورای منتخب و همچنین شهردار منتخب که انشاءالله شهر اندیشه با این جایگاهی که در منطقه دارد لازم است که عزیزان و مسئولان توجه ویژه ای به این شهر داشته باشند. کاستی هایی است درست است که شرکت عمران شهر اندیشه زمینه آبادی این شهر را فراهم کرد. مراکز آموزشی عمرانی جاده ها، جاهایی که نیاز داشت تا این شهر شکل بگیرد، آن بودجه هایی که نیاز به تشکیل این شهر بود فراهم کرد این شهر شکل گرفت و مدیریت شد و امروز این شهر زیبای اندیشه در دستان شما عزیزان است. در دستان شورای شهر و مدیریت شهردار منتخب.

مردم توقع دارند از این فرصت استفاده کافی برده بشود. به نیازهای مردم توجه بشود به مطالبات مردم توجه بشود رهبر عزیز ما همیشه سفارش کردند مطالبه گر باشید مردم مطالبه بکنند مسئولان پاسخگو باشند. مشکلات شهر را شناسایی بکنید، آن چه که هست تقویت بکنید کاستی ها را جبران بکنید از این فرصت استفاده بکنید. جلسات تان را بیشتر بکنید انقلابی ورود پیدا کنید چرا که مردم متوجه هستند. مردم شما را زیر نظر دارند. مردم می بینند اگر مشکلات شهر برطرف بشود، محله ها مجتمع ها، مسکن مهر شهر اندیشه با بیش از سه هزار مسکن مهری که در این شهر افتتاح شده، راه اندازی شده که جا دارد تشکر کنیم از پی گیری های شبانه روزی برادر عزیزم جناب دکتر آیینی و مجموعه شرکت عمران، اگرچه کاستی هایی دارد، ما نمی گوییم که صد در صد بدون مشکل است و هیچ  کاستی ندارد، اما به هر حال مسکن مهر یک مسئولیتی بود به گردن دولت و این مسئولیت هم چنان است، اگر دولت ها تغییر کنند این دلیل نمی شود که مسکن مهر مورد بی مهری و بی توجهی قرار بگیرد و بگویند این مسئولیت دولت قبل بود و به ما ارتباطی ندارد و دولت نهم و دهم باید بیایند پاسخگو باشند. نه. این مسئولیتی است که به هر حال پای شما نوشته شده و دولتمردان عزیز ما باید این مشکلات را برطرف کنند در کنار مسئولین دولتی شهر ما، عزیزان ما در ادارات شهر اندیشه و شهرداری شهر اندیشه بیایند کمک کنند. آن چه که برای ما مهم است رفاه مردم است آنچه که برای ما مهم است آسایش مردم است. خط کش نگذارید که اینجا به ما ارتباط ندارد اینجا به ما ارتباط دارد. نه. دیگر مسکن مهری در داخل شهر اندیشه، من دیداری که با مجموعه مسکن مهر امیرکبیر در شهر اندیشه داشتم، عرض کردم اینطور نیست که بله. اینها در یک شهرستان دیگری هستند نه. اینها داخل شهر اندیشه هستند. چه کسی باید پاسخگوی نیازهای اینها باشد، می توانیم بگوییم چون فاصله دارد چون در یک فاز دیگر است به ما ارتباطی ندارد. نه. داخل شهر است. به هر حال مشکلات این عزیزان مورد توجه قرار بگیرد. مطالبات مردمی مورد توجه قرار بگیرد. مردم در این ادارات اذیت نشوند کارهایی که می شود امروز انجام داد به فردا موکول نکنیم تکریم ارباب رجوع، خدای ناکرده کسانی که مراجعه می کنند در این ادارات مورد بی احترامی و بی مهری قرار نگیرند، آنها ولی نعمت شما و ما هستند. این انقلاب، انقلاب مردمی است. انقلاب کردیم که مردم مورد تکریم قرار بگیرند. خدای ناکرده امروز فردا، کسانی هستند در این شهر، ۲۰ سال است، مگر چندسال قدمت دارد شهر اندیشه، هنوز سند مالکیت منزلشان را  نگرفتند، مراجعه می کنند به ادارات، به اداره ثبت، می گویند به من ارتباطی ندارد، می آیند شهرداری، شهرداری می گوید برود اداره ثبت. می آید اداره ثبت، می گوید برو شرکت عمران. می آید شرکت عمران، مردم به هر حال اذیت نشوند، مردم نسبت به نظام بدبین نشوند فکر نکنند کوتاهی های ما، کم  کاری های ما به نظام ارتباطی ندارد، لذا توقع دارم که پاسخگوی مردم باشید دلسوزانه و انقلابی مشکلات مردم شهرمان را برطرف بکنیم. هر کسی هر کجا مراجعه کرد بار دوم برنگردد انشاءالله مشکلاتش برطرف بشود.

اهم مناسبت ها

اما اهم مناسبت ها، دوشنبه ششم شهریور سالروز جمعه خونین مکه و شهادت زائران حج بیت الله الحرام در سال ۱۳۶۶ در خانه خداست، امروز هم در ماه ذی الحجه الحرام، ذی القعده الحرام، محرم الحرام، برای آنها فرقی نمی کند، اسمش را خادم گذاشته اما خائن است، در ماه حرام زائرین حج بیت الله الحرام از طرفی دارد میزبانی می کند از آن طرف در ماه حرام دارد بمب سر مسلمانان یمن می ریزد. از آن طرف سلاح و دلار به تروریست های داعشی را می دهد که مردم مظلوم و مسلمان سوریه و عراق را به شهادت برسانند. اینها خائنین به حرمین شریفین هستند. ایام سالروز شهادت همه حجاج را گرامی می داریم مخصوصا در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ نفر از عزیزان ما در حادثه ای که اتفاق افتاد در منی به شهادت رسیدند انشاءالله که با شهدای کربلا محشور بشوند.

سه شنبه ۷ شهریور مصادف است با ۷ ذی الحجه الحرام سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام باقر (ع) خداوند انشاءالله با نابودی آل سعود زیارت با معرفت امام باقر و چهار امام غریب ما در قبرستان بقیع روزی همه ما بگرداند.

چهارشنبه ۸ شهریور مصادف با ۸ ذی الحجه الحرام، حرکت اباعبدالله الحسین از سرزمین مکه به سمت کربلا. ۸ ذی الحجه روزی است که آن حضرت از آنجایی که اطلاع داشت که عده ای یزید آماده کرده که در مطاف خانه خدا آن حضرت را به شهادت برسانند، برای حفظ حرمت خانه خدا، حج را نه نیمه کاره، بلکه عمره را انجام داد اما تمتع را از سرزمین مکه خارج شد و در حرم نماند، برای اینکه حرمت خانه خدا برای همیشه حفظ بشود خونی در آنجا نباید بر زمین ریخته بشود. هشتم ذی الحجه به سمت کربلا حرکت می کند.

همچنین سالروز انفجار دفتر نخست وزیری توسط منافقین و شهادت مظلومانه رئیس جمهور محمدعلی رجایی و نخست وزیر دکتر محمدجوادباهنر و روز مبارزه با تروریسم است. از نگاه غربی ها تروریسم خوب و بد داریم. تروریسم خوب تروریسمی است که حامی منافع آمریکایی ها و اسرائیلی ها و غربی ها باشد. اگر حامی منافع آنها بود، هیچ اشکالی ندارد اینها خوب هستند کمک و حمایت می شوند اگرچه تروریسم های دولتی هم نیستند، داعشی ها، طالبان، جبهه النصره اینها دولتی و حکومتی ندارند پس چرا مورد حمایت قرار می گیرند، در حالی که بدترین نوع تروریسم تروریسم دولتی است که خود آمریکایی ها و اسرائیلی ها پایه گذار تروریسم دولتی هستند، تقویت می کنند، در منطقه داعشی ها و تروریسم ها را برای اینکه سنگ اندازی کنند در مقابل جمهوری اسلامی ایران و همه هدفشان هم جمهوری اسلامی ایران است هیچ هدف دیگری ندارند. تنها هدفشان از به راه انداختن جنگ، افغانستان، سوریه، عراق، بحرین، ایران است. نگاه کنید دورتادور ما جنگ و خونریزی و نزاع و اختلاف است. الان هم که جدیدا در کردستان عراق دارند توطئه به راه می اندازند که آنجا را هم ناامن بکنند یعنی تنها جاهایی هم که امنیت دارند آنجاها را هم دارند ناامن می کنند، مرزهای شرقی و غربی ما را که ناامن کرده بودند، بحرین و یمن را که ناامن کردند، سوریه را که ناامن کردند، کردستان را دارند ناامن می کنند، و این سنگ اندازی ها تنها هدفشان جمهوری اسلامی ایران است، جمهوری اسلامی ایرانی که فدایی تروریسم شده، ۱۷ هزار نفر از عزیزان مان توسط منافقین به شهادت رسیدند حالا آنها شدند تروریسم خوب و ما شدیم تروریسم بد. جمهوری اسلامی ایران که در منطقه حامی کشورهای مظلوم است، حامی کشورهایی است که قربانی تروریسم شدند. در جنگ صفین هم گفتند که امیرالمومنین عمار را کشت. چطور؟ بله. اگر امیرالمومنین علی جنگ را به راه نمی انداخت اگر امیرالمومنین با معاویه نمی جنگید، عمار به جبهه نمی آمد و عمار هم در این جنگ کشته نمی شد. ببینید چطور دلیل می آوردند. امروز هم اگر جمهوری اسلامی ایران، اگر نیرو اعزام نمی کرد دفاع نمی  کرد از حریم اهل بیت، دفاع نمی کرد از حریم ولایت، دفاع نمی کرد از مردم، این شهدا به شهادت نمی رسیدند. این چه منطق باطلی است؟ ما دست روی دست هم بگذاریم شما هر جنایتی که دلتان می خواهد انجام بدهید؟ این منطق، منطق درستی است؟ لذا اگر می بینید که مردم ما در روز ۲۲ بهمن، روز جهانی قدس، در هر هفته، در نمازهای جمعه، در هر مناسبتی مشت های خودشان گره می کنند و بر دهان آمریکا می زنند حق دارند. در حالی که تمام مجامع هم ساکت هستند امیدواریم که خداوند آقا و مولای ما را هر چه زودتر برساند.

پنج شنبه ۹ شهریور ماه، مصادف است با ۹ ذی الحجه، روز عرفه، روز نیایش و دعاست. روز عفو و روز مغفرت است. امام صادق (ع) می فرمایند کسانی که در شب های قدر بخشیده نشدند روز عرفه فرصت مناسبی است که خداوند متعال به سه گروه و سه مکان توجه خاصی دارد. اولین گروه در روایات کسانی هستند که زائرین اباعبدالله الحسین در کربلای معلا هستند. انشاءالله روزی شما هم بشود. لذا اولین گروهی که خداوند مورد نظر قرار می دهد و دعایشان را مستجاب می کند سرزمین کربلا و بین الحرمین است. دومین گروه کسانی هستند که در صحرای عرفات دست به دعا برداشتند و گروه سوم، هر دلی که شکسته است هر چشمی که گریان است در هر کجای عالم در روز عرفه دست به دعا بردارد و خداوند را صدا بزند، خداوند پاسخ آنها را خواهد داد. او سریع الدعا و سریع الاجابه است. به سرعت دعاها را به اجابت می رساند. او سریع الرضاست. خیلی زود از بنده خودش راضی می شود. انشاءالله در روز عرفه سعی کنند در دعای عرفه شرکت بکنند، دعای عرفه امسال به خاطر اینکه هوا یک مقدار گرم است نخواستیم عزیزان اذیت بشوند، از جوار شهدا آن دعا را به مصلای نماز جمعه شهر آوردیم، یک دعای شهری، همه مساجد، همه هیئات بیایند در مصلای نماز جمعه، آن جمعی که جامع تر است بیشتر است چشم هایی که گریان تر است، آن جمعیتی که بیشتر است، دست خداوند همراه آن جمعیت است، دعا در آن جمع به اجابت نزدیک تر است، لذا روز عرفه در همین مکان مقدس دست به دعا بر می داریم و ما را هم از دعای خیرتان محروم نمی کنید چرا که پیامبر اکرم در روایتی فرمودند که در هیچ روزی به اندازه روز عرفه خداوند بندگانش را از آتش جهنم نجات نمی دهد.

اما روز عرفه و روز شهادت مسلم بن عقیل هم هست. در ۱۵ رمضان سال ۶۰ هجری بعد از اینکه هزاران دعوت نامه از سمت عراق و شهر کوفه به سمت اباعبدالله الحسین سرازیر شد، اباعبدالله در ۱۵ ماه مبارک رمضان مسلم را به سمت کشور عراق و شهر کوفه می فرستد تا اوضاع و احوال را بررسی بکند، مسلم در این مسیری که می آید وارد شهر کوفه می شود هزاران نفر از مسلم استقبال می کنند دارد در تاریخ که در مسجد کوفه ای که خیلی از شما رفتید ایام زیارتی، پشت سر مسلم به قدری جمعیت می ایستاد که دیگر جایی برای ایستادن نبود اما این یار اباعبدالله الحسین بعد از اینکه یزید لعنت الله علیه متوجه می شود حاکم کوفه را عوض می کند و ابن زیاد را در آنجا مستقر می کند نانجیب این یار باوفای اباعبدالله الحسین را نهایتا دستگیر می کند و مظلومانه با لبانی تشنه او را بالای دارالعماره می برد در حالی که دستان مسلم بسته است این یار وفادار اباعبدالله الحسین، یاری که به خاطر عهدشکنی و پیمان شکنی مردم دستانش را بستند.

آی مردم اگر شما هم عهد بشکنید دست نائب امام زمانتان را می بندند. مراقب باشید که دوباره کوفه تکرار نشود. نائب امام زمان دستانشان را نبندند و بالای دارالعماره ها نبرند از آنجا به زمین پرتاب نکنند، این یار وفادار اباعبدالله در حالی که دستانش بسته است در حالی که لب تشنه است از بالای دارالعماره قبل از اینکه او را به پایین بیندازند از او درخواست کردند که آیا حاجتی داری دیدند دارد گریه می کند. گفتند ترسیدی؟ گفت به خدا نترسیم. گریه ام از روی ترس نیست. گریه می کنم برای سه ساله اباعبدالله. گریه می کنم برای آن شش ماهه ای که در راه کربلاست. گریه می کنم برای عقیله بنی هاشم زینب کبری چون می بینم دستانش را بستند و در همین کوچه های کوفه کشان کشان به سمت دارالعماره می برند. گفت به خدا نترسیدم. اگر اجازه بدهید من نامه ای به آقایم مولایم بنویسم. نامه ای آوردند. نوشت حسین جان به کوفه میا. کوفیان وفا ندارند. دست به روی سینه گذاشت از روی همان بلندی. لذا مستحب است اگر می خواهیم از راه دور به اباعبدالله سلام بدهیم بروید بالای بلندی بایستید. اولین کسی که از روی بلندی به اباعبدالله سلام داد، مسلم بن عقیل بود. همانجا بالای دارالعماره دست روی سینه گذاشت السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابدا مابقیت وبقی اللیل والنهار ولاجعله الاخر العهد منی لزیارتکم. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولادلحسین و علی اصحاب الحسین. علی لعنه الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین یعلموا ای منقلب ینقلبون.

بارپروردگارا آقا و مولایمان را به ما برسان. نائب امام زمان مان، رهبر عزیز و فرزانه، رهبر بصیرمان بر تاییداتش توفیقاتش صحتش عزتش بیفزای. یک لحظه از این مسیر ولایت مسیر دیانت مسیر انقلاب غافل مگذار. دشمنان ما را نابود کن. شر و مکرشان را به خودشان برگردان. مدافعان حرم، مدافعان حریم، بسیجیان عزیز ما، سپاهیان، نیروهای انتظامی و نظامی و ارتشیان و مرزبانان خدایا نصرت و پیروزی عنایت بفرما هر کسی با هر امیدی در روز عرفه می آید دست خالی و ناامید برمگردان.

 

 

IMG_0858 IMG_0860 IMG_0874 IMG_0881 IMG_0892 IMG_0917 IMG_0946 IMG_0949 IMG_0972 IMG_0973 IMG_0976 IMG_0982

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.