نماز جمعه 29 دی ماه 1396 در شهر اندیشه

نماز جمعه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶ در شهر اندیشه

نماز جمعه این هفته ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶ به امامت امام جمعه محترم شهر اندیشه حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج در مصلای امام علی علیه السلام این شهر با حضور پر شور مردم ولایتمدار اندیشه برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و مراقبت در رفتار و گفتار و اعمال.

آخرین جمعه دی ماه را پشت سر می گذاریم. حماسه ایام الله ۹ دی، قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی، و حوادثی که در ماه دی اتفاق افتاد و الحمدلله با حضور امت حزب الله و مردم ولایت مدار، مردم باغیرت، مردم متدین، مردم شجاع، مردم همیشه در صحنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این توطئه ها خنثی شد. الحمدلله خداوند را شاکریم.

یکی از آثار تقوا و مراقبت بندگان خدا در بعد اجتماعی است

که عرض کردیم یکی از نتایج تقوا و مراقبت در بعد اجتماعی آن، وعده نصرت الهی است که خداوند وعده فرموده و سنت الهی است که اهل تقوا را در بعد اجتماعی کمک بکند یاری بکند امداد کند.

 

سوره آل عمران آیه ۱۲۵

 

بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَهِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَهِ مُسَوِّمِینَ ﴿۱۲۵﴾

آرى اگر صبر کنید و پرهیزگارى نمایید و با همین جوش [و خروش] بر شما بتازند همانگاه پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشاندار یارى خواهد کرد

 

در دومین شرط نصرت الهی بحث ایمان را مطرح کردیم به طوری که ثمره ایمان، ثمره اش تقواست و عرض کردیم ایمان و تقوا رابطه تقابل دارند هر چقدر که تقوای ما بیشتر، ایمان ما افزون تر و هرچقدر ایمان ما بیشتر تقوای ما بیشتر.

 

سوره روم آیه ۴۷

 

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَاءُوهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ فَانْتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۴۷﴾

و ما پیش از تو پیمبرانی به سوی قومشان فرستادیم و آنها معجزات و ادله روشن بر آنان آوردند، پس از کافران بدکار انتقام کشیدیم، و بر ما نصرت و یاری اهل ایمان حتم است.

 

اگرچه طلبی از خداوند نداریم اما می فرماید وکان حقا علینا نصرالمومنین. خداوند یک طلبی برای خودش قرار می دهد از طرف اهل ایمان و مومنین و می فرماید مومنین به خاطر ایمانشان از من طلب دارندطلبشان یاری کردن من خداست. برماست که مومنین را یاری کنیم و یاری خداوند در این آیه شریفه غلبه بر دشمنان است. اینکه مومنین را یاری بکنیم و آنها را بر دشمنانشان غلبه بدهیم حالا منافقین باشند مستکبرین باشند ظالمین باشند مشرکین باشند کافرین باشند. این وعده الهی است.

در سوره غافر آیه ۵۱ می فرماید

 

نَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ ﴿۵۱﴾

 

ما (که خدای تواناییم) البته رسولان خود و اهل ایمان را هم در دنیا ظفر و نصرت می‌دهیم و هم روز قیامت که گواهان (اعمال نیک و بد) به شهادت برخیزند

مؤمنان را به مقامات بهشتی پاداش می‌دهیم).

اینجا اهل ایمان را به انبیای خودش اضافه می کند. این لام تاکید است انا هم تاکید است، قطعا و حقیقتا اینطور است که ما قطعا انبیای خودمان را فرستادگان خودمان را یاری می کنیم و در کنار آنها اهل ایمان را هم یاری می کنیم والذین آمنوا. پس نصرت الهی در گروی تقوای الهی است. مراقب باشیم مواظب باشیم فرمانبردار باشیم امت فرمانبردار، لذا در آیات نورانی قرآن کریم می فرماید اگر اهل قری یعنی امت ها ایمان می آوردند مراقب بودند ما درهای آسمان ها و زمین را برایشان باز می کردیم. لذا تقوا و ایمان شرط نصرت الهی است.

سومین شرط نصرت الهی، ذکر و یاد الهی است که یاد الهی را فراموش نکنیم.

در سوره انفال آیه ۴۵

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۴۵﴾

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه با فوجی (از دشمن) مقابل شدید پایداری کنید و خدا را پیوسته یاد آرید، باشد که فیروزمند و فاتح گردید

 

خداوند متعال خطاب به اهل ایمان می فرماید

اولا ثابت قدم باشید محکم باشید. اینجا فئتا یک عده ای، حالا این فئتا چه کسانی هستند مشخص هست که دشمنان اهل ایمان چه کسانی هستند لذا خداوند نام نمی برد و اینجا نکره می گذارد یعنی هر کسی در برابر امت حزب الله بایستد دشمن خدا و اهل ایمان است. حالا اینها کافرین باشند مستکبرین باشند ظالمین باشند سلطنت طلب ها باشند هیچ فرقی ندارد کسانی که در برابر امت اسلامی می ایستند قیام می کنند

آقای امت اسلامی و اهل ایمان هم آقا مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) است. تمام خطابات قرآنی

با ایها الذین آمنوا یعنی امت امیرالمومنین ای کسانی که امیر و مولای شما علی بن ابی طالب (ع) است. ای اهل ایمان، کسانی که در این راه ثابت قدم هستید در این راه مراقب هستید ثبات دارید لذا می فرماید که هر زمانی که حالا برخورد می کنید با دشمنان تان این دشمنان را عرض کردیم فئه هر کسی می تواند باشد، اولا فاثبتوا سست نشوید فرار نکنید ثابت قدم باشید، مقاوم باشید، تهدیدهای آنها تحریم های آنها شما را نه نگران کند و نه سست کند و نه فراری، این سنت الهی است.

اولا ثابت قدم باشید بعد بلافاصله می فرماید خداوند را یاد بکنید کثیرا هم یاد بکنید خیلی زیاد. البته فقط یاد الهی به سبحان الله گفتن نیست اگرچه در روایات ائمه معصومین (ع) در اصول کافی است از امام صادق و امام باقر (ع) که یکی از مصادیق کثیر ذکر الهی تسبیحات حضرت زهرا (س) است بعد از نماز. یکی از آن مصادیق، الحمدلله سبحان الله، خب این ذکر زبانی مقدمه ای است در واقع؛ یاد الهی فقط با ذکر زبان نیست همه جوارح و جوانح و صلاه و ممات و حیات ما، إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین یعنی همین. یعنی برای خدا قدم برداشتن حرف زدن، نشست وبرخاست کردن این یعنی ذکر و یاد الهی.

در واقع یکی از سنت های الهی یاد الهی است برای نصرت بندگان خودش. اگر او را یاد کردیم او هم به فکر ماست و ما را یاری می کند. با تمام وجود باید به یاد خدا باشیم، بدانیم که تنها نیستیم تکیه گاه داریم، تکیه گاه ما سنت الهی است وعده های الهی است که ما را یاری می کند فرقی هم ندارد البته چه بکشیم و چه کشته بشویم هر دو سعادت است. هر دو فلاح است لعلکم تفلحون. فقط به کشتن نیست بعضی وقت ها کشته بشویم شهید بشویم در این راه، ۳۰۰ هزار شهید دادیم برای اینکه خداوند ما را یاری بکند در این مسیری که انتخاب کردیم در سوره توبه هم می فرماید ان الله اشتری من المومنین انفسهم واموالهم بان لهم الجنه. بعد می فرماید یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون. چه بکشند و چه کشته بشوند هر دو فلاح و رستگاری و سعادت است. بالاترین مرگ شهادت در راه خداست، کسانی که به شهادت می رسند در واقع رستگار می شوند.

اما بحث ذکر الهی، معنای ذکر، می گوید ذکر خیرت بود یعنی یادت کردیم. یعنی به خاطر آوردن به یادآوردن. اما وقتی می گوییم ذکر الهی در اصطلاح منظور از ذکر الهی یعنی در هر نعمتی خداوند را ببینیم بحث یاد الهی، به یاد آوردن خداوند فقط به زبان نباشد در زبان و نیت و در اعمال، یک لحظه از یاد الهی غافل نباشیم. امام صادق (ع) می فرمایند یکی از مصادیق ذکر و یاد الهی برای اینکه خداوند شما را نصرت و یاری بکند کمک تان بکند، این است که در طاعت فرمانبردار باشید در معصیت دوری بکنید ترک بکنید نافرمانی نکنید این یاد الهی است این ذکر الهی است. بنابراین با توجه به این آیه شریفه که می فرماید لعلکم تفلحون اگر دشمنان شما بر شما حمله کردند فرار نکنید نترسید مقاومت بکنید اگرچه کشته شدید لعلکم تفلحون یکی از صحنه ها و مکان های رستگاری و سعادت صحنه نبرد با دشمن است. یکی از راه های عاقبت به خیری و فلاح، نبرد با دشمن است. مقابله کردن با دشمن است. بعضی ها با زبانشان بعضی ها با اموالشان بعضی ها با قلمشان بعضی ها با کلامشان در مقابل دشمن ایستادن، عاقبت به خیری می آورد فلاح و رستگاری می آورد. سعادت می آورد عزت می آورد. این نتیجه مقاومت است نتیجه دربرابر دشمن ایستادن است نتیجه یاد الهی است به یاد خداوند بودن است اما مصادیق یاد الهی در آیات و روایات یکی از نام های قرآن ذکر است. انا نحن نزلناالذکر، این انا نحن برای تاکید است محققا قطعا ما خودمان این ذکر را نازل کردیم و ذکر در اینجا قرآن است. چرا به قرآن ذکر می گویند؟ چون ما را به یاد خدا می اندازد. هر چیزی که ما را به یاد خدا بیندازد آن ذکر الهی است پس. اینکه می گوید وذکروا الله ذکرا کثیرا خدا را خیلی زیاد یاد بکنید، هرچیزی که ما را به یاد خدا انداخت ذکر خداست. یاد خداست. مسجد ما را به یاد خانه خدا می اندازد پس از مصادیق ذکر الله است حضور درمساجد. به چهره مومن که نگاه می کنیم یاد خدا می افتیم مومن از مصادیق یاد خداست. انس با اهل ایمان، انس با مسجد، انس با قرآن، در واقع انس با قرآن از مصادیق ذکر قرآن است و انس با قرآن باعث نصرت الهی می شود.

انبیای الهی و ائمه اطهار (ع) اینها همه از مصادیق ذکر هستند و چه بسا مجلسی که ما را به یاد خدا می اندازد مجلس قرآن، مجلس اهل بیت، اما مجالسی که در آن مجالس به یاد خدا نمی افتیم. پس آن مجلس مجلس ذکر نیست. مجلس یاد خدا نیست. باید دوری کنیم اگر می خواهیم یاری مان بکند نصرت مان بکند باید مشتاق باشیم در مجالسی شرکت بکنیم که یاد خدا باشد مجلس عزا، مجلس عروسی. هر مجلسی باشد. اگر یاد خدا در آن مجلس بود آن مجلس ذکر است. مجلس یاد الهی است. فقط ذکر الهی به تسبیح و سبحان الله گفتن نیست. یکی از مصادیق ذکر الهی برای نصرت الهی انس با قرآن است.

مرحوم سید بن طاووس یکی از مهمترین عوامل رسیدن به معنویت و اخلاق را ذکر الهی در همه احوال می داند. می گوید یکی از راه های رسیدن به اخلاق و معنویت این است که یاد الهی باید در جامعه زنده بشود.

در جامعه اسلامی، جامعه شیعی که ما انقلاب کردیم با افتخار هم انقلاب کردیم آموزه های دینی و قرآنی در این جامعه نشر پیدا بکند می گویند یک درصد از بودجه کشور برای کارهای فرهنگی در نظر گرفته شده. آیا واقعا انقلاب کردیم برای اینکه یک درصد از این بودجه محقق بشود برای کارهای دینی. آن وقت این یک درصد هم گفته می شود چقدر محقق می شود این مهم است. در بودجه سال ۹۷ گفتند شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کل کشور با هزار نماز جمعه ۴۰ میلیارد تومان مثال بودجه اش است سال ۹۶ که یک هزار تومان هم داده نشد. حالا سال ۹۷ هم آمدند اعلام کردند. سال ۹۶ که داده نشد، سال ۹۷ هم چه تضمینی است که پرداخت بشود. فقط گفته می شود. ذهن ها آشفته می شود بله. این مقدار بودجه برای حوزه های علمیه در نظر گرفته شد. چقدرش محقق می شود؟ از این یک درصد بودجه چقدرش محقق می شود این را خدا می داند. انقلاب کردیم برای اینکه مسائل دینی در جامعه پررنگ بشود. مساجد تقویت بشوند، کارهای قرآنی در جامعه رونق بگیرد، اما متاسفانه می بینیم که کم رنگ دارد می شود حتی بعضی از موارد هست که با اجرای بعضی از قراردادها و اسناد مثل ۲۰۳۰ که مقام معظم رهبری جلویش را گرفتند و ایستادند برخی از اسناد ضد اسلام هستند ضد آموزه های دینی هم هستند.

خداوند می فرماید من وقتی شما را یاری می کنم که به یاد من باشید. جامعه شما جامعه الهی باشد مجالس تان مسئولین تان، چند درصد از مسئولین نظام ما دغدغه دینی و اسلامی دارند؟ در مقابل این دنیای کفر که همه دنیا جمع شدند جهان الحاد، بی دینی، سکولار در مقابل دین موضع گرفتند تنها کشوری که داعیه حکومت دینی دارد ما هستیم. چکار کردیم؟ نصرت الهی در گروی یاد الهی است. مراقب باشیم مواظب باشیم. خود ذکر الهی براساس آیه شریفه ۳۷ سوره نور، خود ذکر الهی یک عمل است، اگر چه بر زبان هم جاری نشود، رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله، و اقام الصلوه و ایتاء الزکاه یخافون یوما تتقلب فیه القلوب والابصار. رجال در اینجا منظور زن و مرد است، فرقی ندارد. مردان و زنانی که تجارت، خرید و فروش و دنیا آنها را غافلشان نمی کند از یاد الهی. اینجا یاد الهی را در کنار اقامه  نماز قرار می دهد. این قدر مهم است، خود نماز یاد الهی است اما یاد الهی یک عمل مستقل است در این آیه. می فرماید عن ذکر الله. از یاد الهی و اقامه صلاه و ایتاء زکات، خود یاد الهی یک عمل مستقل در این آیه شریفه نام برده شده است.

در سوره غافر آیه ۱۸، این بحث یوم تتقلب فیه القلوب والابصار. اینها می ترسند. کسانی که به یاد خداوند متعال هستند می ترسند از روزی که چشم ها و دل ها دگرگون می شود. آن روز چه روزی است؟ روز قیامت است. در سوره غافر آیه ۱۸ می فرماید وانذرهم یوم الأزفه آنها را بترسان هشدار بده. أزفه یعنی روزی که نزدیک است قریب است. چشم به هم بزنید رسیده. بعد می فرماید اذ القلوب لدی الحناجر کاظمین آن روزی که دلها به گلو رسیده از ترس کانه حالا ما می گوییم دل ها به زیر گلو رسیده، منقلب شده. ترسیده. بعد در سوره نازعات آیه ۸ و ۹ می فرمایند قلوب یومئذ واجفه. دل هایی که در آن روز واجفه از ترس می آید، نگرانی می آید. اضطراب می آید. دل هایی که در آن روز ترسان و مضطرب و نگران است. بعد می فرماید ابصارها خاشعه. چشم ها از ترس کانه به زیر افتادند. اینجا نمی گوید سرها را پایین آوردند. می بینند اما می گوید از ترس چیزی را نمی بینند. به قدری اضطراب دارند قدرت تمرکز از آنها گرفته شده و  کانه چشمانشان جایی را نمی بیند. بترسید از آن روز. بترسید از آن روزی که تتقلب فیه القلوب و الابصار یعنی همین. ابصار یعنی منقلب شدن دیده ها، چشم ها در آن روز نمی بیند. از بس که دل ها هراسان وترسناک و مضطرب است. اما دل هایی که در دنیا به یاد خدا آرام بوده در آن دنیا هم به یاد الهی آرامش دارد. این را بدانیم. دل هایی که در این دنیا در کنار قرآن بوده در کنار اهل بیت بوده. انس با قرآن داشته انس با مسجد داشته انس با نماز جمعه داشته آن دل ها در آن روز آرام هستند آرامش دارند چون کسانی آرامش ندارند که در دنیا هم انسی با اهل بیت و قرآن و ذکر و یاد الهی نداشتند.

دومین مصداق را در روایات من دیدم دعا و مناجات است. دعا و مناجات از مصادیق ذکر الهی است. همین دعای کمیل شب های جمعه که سفارش شده هر هفته خوانده بشود نه. ماهی یک بار. نه. سالی یک بار. نه. در کل عمرتان یک بار دعای کمیل را بشنوید. بخوانید. دعای توسل، دعای کمیل، دعای ندبه، ادعیه مناجات، ماه مبارک رمضان، توجه، زاری، لذا در سوره اعراف آیه ۲۰۵ می فرمایند واذکر ربک فی نفسک تضرعا وخیفه و دون الجهر من القول بالغدو والاصال. شب و روز به یاد خدا باش. تضرع، در قلبت، در چهره ات، با اشک، با دعا، با مناجات.

سومین مصداق زیارت و یاد اهل بیت است باز از مصادیق یاد الهی است. برای نصرت الهی است. روایتی در اصول کافی ج ۲ ص ۴۹۶ از امام صادق (ع) است که می فرمایند ما اجتمع فی مجلس قوم لم یذکروا الله عزوجل و لم یذکرونا الا کان ذلک المجلس حسره علیهم یوم القیامه. هیچ مجلسی نیست یعنی کانه پیام، و معنا و مفهوم این روایت این است که هر مجلسی که یاد خدا و یاد اهل بیت باشد آن مجلس، مجلسی است که مورد نظر الهی است. اما مجالسی که یاد خدا نباشد، یاد اهل بیت نباشد آن مجلس روز قیامت مجلس حسرت و ندامت و پشیمانی برای صاحب مجلس و کسانی که در آن مجلس هستند میباشد. این روایت را امام صادق (ع) می فرماید در ادامه ثم قال، بعد حضرت از پدرشان امام باقر (ع) روایت دیگری را بیان می کنند که ان ذکرنا من ذکر الله. یاد ما اهل بیت هم یاد خداست. شما به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) می روید کانه یاد امام حسین یاد خداست. یاد آقا علی بن موسی الرضا یاد خداست. مجلس زیارت عاشورا، مجلس توسل به اهل بیت یاد خداست. لذا نصرت الهی رزمندگان اسلام با همین توسلات و با همین ذکر الهی در مقابل دنیا ایستادند. ۸ سال دفاع مقدس را ما در مقابل دنیا با همین یاد الهی به پیروزی رساندیم. با همین توسلات جنگ را پشت سر گذاشتیم و امروز با همین دعا و توسلات است که در برابر دنیا ایستادیم و باید این را حفظش کنیم.

چهارمین مصداق از اذکار الهی همین نمازهای جمعه است. یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله وذروا البیع. ای اهل ایمان وقتی صدای اذان را شنیدید، آن ندا برای نماز، یعنی همان حی علی الصلوه موذن در روز جمعه، می گوید بدوید، تعجیل کنید، آخرین نفر نیایید. اولین نفر بیاید. این آیه شریفه در واقع کسانی که زودتر می آیند را تشویق می کند. فاسعوا یعنی کسانی هستند که با شتاب می آیند می گویند از اول خطبه باشیم. بسم الله را بشنویم. مقید هستند. فاسعوا الی ذکر الله. خطبه ها ذکر خداست. الان ما در مجلس ذکر الهی هستیم. الان خداوند دارد نصرت و یاری خودش را بر ما جاری می کند. بر امت ما جاری می کند. مسئولینی که مدعی هستید نمازهای جمعه مردم را معترض کرده، بدانید سنت خداست این نمازهای جمعه رحمت الهی را بر مردم کشور ما جاری کرده. این نمازهای جمعه است که مردم را مثل کوه محکم  و استوار در بین شان محبت و مودت ایجاد کرده و مثل کوه استوار پشت نظام نگاه داشته. این نمازهای جمعه است که از مصادیق ذکر الهی است. این سنت الهی است. این را از خودم نمی گویم. آیه شریفه را برای شما خواندم.

لذا یکی از راه های توجه به ذکر الهی توجه به نمازهای جمعه است. حضور در نماز جمعه است. این را باید توجه داشته باشیم. در سوره طه آیه ۱۴ می فرماید اقم الصلاه لذکری. این لام، لام تعلیل است. می گوید نماز را بخوانید برای اینکه به یاد من باشید. علت یاداوری خودش را اقامه نماز معنی می کند. پس یکی از مصادیق ذکر الهی نمازهای جمعه و اقامه نمازهاست که باعث نصرت الهی می شود بر امت اسلامی. البته آثاری هم دارد این یاد الهی، الابذکر الله تطمئن القلوب. مایه آرامش است هم در دنیا و هم در آخرت. برای رسیدن به آرامش بنابراین می گوید الا بذکر الله، ما چه چیزهایی را ذکر الهی معنا کردیم که مایه آرامش است؟ فقط خود خداست؟ نه. با توجه به صغری و کبراهایی که امروز چیدیم، از مصادیق الهی چه چیزهایی بود؟ الا بذکر الله تطمئن القلوب، دلها با یاد خدا آرام می شود یعنی با انس قرآن هم دل ها آرام می شود. یکی از مصادیق ذکر خود قرآن بود. الا بذکر القرآن تطمئن القلوب. الا بذکر نماز تطمئن القلوب. این از مصادیقش است دیگر عرض کردیم الا بذکر دعا تطمئن القلوب. با دعا و با مناجات و با توسل به اهل بیت آرامش بگیرید. اینها مایه آرامش هستند.

یکی از آثار یاد الهی دور شدن از شیطان است. کسی که با قرآن است کسی که نماز جمعه می آید کسی که در حال نماز است کسی که اهل توسل و اهل دعاست. کسی که همه اعمالش برای خداست خداوند متعال می فرماید و من یعش عن ذکر الرحمن نغیض له شیطانا فهو له قرین. کسی که از یاد خدا دور می شود شیطان می آید قرین شان می شود نزدیک به آنها می شود در دل آنها جای می گیرد. لذا یکی از آثار یاد الهی دور شدن شیطان است. باز در آیات و روایات… من فقط عناوینش را نام ببرم. واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون. باعث فلاح و سعادت در دنیا و آخرت است یاد الهی. واذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفا. این آیه ای که تلاوت کردم، بعد می گوید دون الجهر من القول بالغدو و الاصال ولاتکن من الغافلین. یکی از آثار یاد الهی این است که ما جزء غافلین دیگر نیستیم.

یکی از آثار یاد الهی فاذکرونی اذکرکم، این است که اگر ما خدا را یاد کنیم خداوند هم همه جا به یاد ما هست و خدا همه جا هست و همه جا یاری گر ماست. بارپروردگارا آن تقوایی که ما را به تو نزدیک می کند از شیطان و نفس دور می کند روزی همه ما بگردان. توفیق انس با قرآن، توسل به اهل بیت، توفیق مناجات و شب زنده داری، برای انس با خودت روزی ما بگردان. یک لحظه ما را به این نفس و وساوس شیطانی غافل وامگذار. حسن عاقبت به خیری روزی همه ما بگردان. توفیق نمازهای با جماعت، نماز جمعه به عنوان سید الصلوات، نمازی مقبول نمازی با دعای مستجاب روزی ما و خانواده های ما و امت ما بگردان. خدایا توفیق نعمت اقامه نماز جمعه را از ما مگیر. ما را قدردان این نمازجماعت ها و جمعه ها بگردان. دشمنان ما را مایوس و ناامید بگردان.

خطبه دوم

خودم و همه شما خواهران و برادران نمازگزار در روز جمعه را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و مراقبت در رفتار و گفتار و اعمال. سفارش می کنم به فرمانبرداری از خداوند متعال. خدای ناکرده به جنگ خدا نرویم به جنگ امام زمان نرویم نافرمانی نکنیم فرمانبردار باشیم چرا که نصرت الهی برای اهل طاعت و اهل تقوا و اهل ایمان است.

اما در هفته ای که گذشت شرکت کنندگان در سیزدهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری های اسلامی با رهبر حکیم و عزیز و بصیر انقلاب مان دیدار داشتند که در این دیدار مقام معظم رهبری فرمودند توصیه بنده به برادران مان در دنیای اسلام این است که باید در مسائل اساسی دنیای اسلام صریح باشیم تا بتوانیم جریان سازی کنیم و روی افکار عمومی اثر بگذاریم. مساله یمن و بحرین از مسائل مهمی است که باید حل شود. فلسطین یک مساله مهم دنیای اسلام است که به طور کلی نادیده گرفته می شود. حضرت امام خمینی (رض) فرمودند مساله اول جهان اسلام مساله فلسطین است. نباید فراموش بکنیم. یکی از اصول حضرت امام، اصول انقلاب اسلامی ما حمایت از مردم مظلوم فلسطین است چرا که حضرت امام فرمودند مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و قدس بلاشک پایتخت آن است و این مجاهدت مقابل رژیم صهیونیستی به نتیجه خواهد رسید انشاءالله. و ایشان فرمودند تا ۲۵ سال آینده هم رژیم صهیونیستی محو و نابود خواهد شد.

یک روز اینها شعار از نیل تا فرات می دادند امروز دور خودشان دیوار می کشند. خب این دیوارکشی ها برای چیست؟ اینها از ترس شان است که دیوار می کشند. از یهود جهود جان دوست، دیگر ضرب المثل است دیگر. خیلی جانشان رادوست دارند خیلی می ترسند از ریخته شدن خونشان ترس دارند هراس دارند لذا به دور خودشان دیوار می کشند از امت اسلامی می ترسند.

رهبر عزیزمان فرمودند دولت هایی که به آمریکا و صهیونیست ها کمک می کنند دارند خیانت می کنند مثل کاری که سعودی ها می کنند. این کار قطعا خیانت به امت اسلامی و دنیای اسلام است در این اغتشاشاتی که در همین چند روز هفته های گذشته اتفاق افتاد همه شاهد بودند بعضی از اینهایی که شعار می دادند می گفتند نه غزه نه لبنان، یعنی مشخص بود که این شعارها از کدام طرف دارد هدایت می شود. بادلارهای نفتی کدام کشور دارد تقویت می شود. این شعار نه غزه نه لبنان، شعار یک انقلابی اصولی در خط امام و رهبری نیست. حضرت امام (رض) یکی از اصول پایدار و به حق حضرت امام که باید بگوییم یکی از ارکان این انقلاب و این نظام جمهوری اسلامی ایران است و مردم هم انقلاب کردند برای همین ارکان که یکی از آن ارکان، حمایت      از مظلوم و دشمنی با ظالم است. کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا. یکی از مصادیق یاری کردن مظلوم در این عصر و این زمان یاری کردن مردم مظلوم فلسطین است. لذا امروز ۲۹ دی ماه، سالروز ۲۲ روز مقاومت مردم مسلمان مظلوم غزه است. امروز ۲۹ دی ماه فراموش نمی کنیم ۲۹ دی ماه سال ۱۳۸۷ را که به عنوان نماد مقاومت مردم فلسطین در تقویم نظام جمهوری اسلامی ایران نقش گرفت. پیروزی مردم مسلمان غزه در این نبرد ۲۲ روزه ای که هفت هزار شهید و زخمی داشت. ۲۲ روز بیشتر طول نکشید این نبرد نابرابر. نبردی که مردم مظلوم غزه هر روز بمباران می شدند یادمان نمی رود آن روزها و آن ایام را. لذا مقام معظم رهبری تاکید می فرمایند که نباید مردم فلسطین فراموش بشوند.

این پیروزی ها معاملات و معادلات غربی ها و مخصوصا اسرائیلی ها را به هم زد. آنها فکر کردند این کشور غزه ای که شاید ۴۰ کیلومتر در ۱۰ کیلومتر طول و عرضش باشد جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری شاید بتوانند در عرض یک هفته کل غزه را تصرف کنند و غصب کنند و همه مردم هم تسلیم بشوند اما یک نبرد ۸ روزه و یک نبرد ۲۲ روزه، پاسخ محکمی به صهیونیست ها دادند مردم مقاومت کردند درست است که شهید دادند. عرض کردم نصرت الهی در گروی ایمان به خداوند است. نصرت الهی در گروی مقاومت است. نصرت الهی در اینجا بر مردم غزه جاری شد و مردم غزه چه کشته بشوند و چه بکشند هر دو نصرت الهی است اما مهم این است که مقاومت کردند و به پیروزی رسیدند و صهیونیست ها این شکست مفتضحانه را پذیرفتند. این مهم است. لذا روز نماد مقاومت مردم غزه امروز روز ۲۹ دی ماه نام گذاری شده و نتیجه این ۲۲ روز مقاومت شکست صهیونیست ها و آمریکایی ها و آن جبهه ای که از صهیونیست ها حمایت می کردند بود.

مقام معظم رهبری فرمودند باید صراحتا کشورهای اسلامی مواضعی را در برابر این صهیونیست ها و آمریکایی ها اتخاذ بکنند. مسئولین نظام ما باید با صراحت مواضعشان را مشخص بکنند باید حقوق بشر آمریکایی را به همه مردم دنیا و نخبگان مردم دنیا حقوق بشر آمریکایی را تعریف بکنیم با صراحت هم باید بگوییم. باید بگوییم این حقوق بشر آمریکایی هاست که مردم مظلوم یمن را، کودکان و زنان بی گناه یمن را به خاک و خون می کشند، این حقوق بشر آمریکایی هاست. بعد چند نفری که در کشور ما اعتراض کردند در کشور فرانسه ۱۰۰۰ تا ماشین را آتش زدند هیچ اتفاقی نیفتاد سازمان ملل جلسه ای تشکیل نداد اما در کشور ما یک عده ای آمدند که خودشان این عده را علم کرده بودند با دلارهای نفتی برخی از کشورهای منطقه اینها تجهیز شده بودند منافقین و کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل هم پشت این جریان بودند، اینها آمدند در سازمان ملل جلسه تشکیل دادند که این جلسه هم ابتر ماند و به ضرر خودشان تمام شد و مردم دنیا هم تایید نکردند. گفتند بله. حق با مردم ایران است. یک عده ای اعتراض کردند اما مردم ایران آن مردمی بودند که بعدش جمعیت میلیونی آمدند در خیابان تایید کردند نظامشان را انقلابشان را از رهبرشان حمایت کردند در میدان آمدند لذا باید صراحتا گفته بشود برای همه مردم باید روشن بشود این حقوق بشر آمریکایی است. حقوق بشر آمریکایی امروز رئیس جمهور آمریکا می آید رکیک ترین و توهین آمیز ترین الفاظ که لیاقت خود آمریکایی هاست برای کشور های آفریقایی و ضعیف به کار می برد که من شرمم می شود که این لفظ را در پشت این تریبون مقدس به زبان جاری کنم همه شما می دانید. این حقوق بشر آمریکایی است که خودشان را برتر از دیگران می دانند. آمریکایی ها را برتر از دیگران می دانند به کشورهای ضعیف توهین و جسارت می کنند فحاشی می کنند این حقوق بشر آمریکایی است.

واقعا بیاییم مبارزه با تروریسم را در منطقه معنا کنیم که آمریکایی ها واقعا با تروریسم مبارزه می کنند یا سربازان امام زمان در مملکت اسلامی مان دارند در منطقه با تروریست ها مبارزه می کنند سردار سلیمانی ها و جبهه مقاومت حقیقتا در برابر تروریست ایستادند یا آمریکایی ها و بعضی از این کشورهای منطقه مثل عربستانی که خیانت می کند به امت اسلامی آمدند در کنار آنها ایستادند و تروریسم را در منطقه تقویت کردند. در حالی که هزاران نفر از مردم بحرین چه در زندان ها هستند چه مورد ظلم و ستم قرار می گیرند اینجا دیگر حرفی از تروریسم زده نمی شود. جایی که در یمن هزاران نفر به خاک و خون کشیده می شوند حرفی از تروریسم زده نمی شود اما وقتی جمهوری اسلامی ایران می آید دفاع می کند از حقوق مردم مظلوم یمن، حقوق مردم مظلوم بحرین، مردم مظلوم سوریه و فلسطین و لبنان، اینها می گویند ایرانی ها حامی تروریست هستند. خداوند انشاالله شر و مکرشان را به خودشان برگرداند و هر چه زودتر خبر هلاکت و نابودی شان را به ما برساند.

اهم مناسبت های هفته جاری سه شنبه سوم بهمن ماه سالروز ولادت باسعادت عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) و روز پرستار و نام گذاری شده در تقویم ما که من جا دارد به همه پرستاران زحمت کش تبریک عرض بکنم این روز هم پرستاران و هم جامعه پزشکی همه عزیزانی که به هر حال در جامعه پزشکی و پرستاری خدمتگزار مردم هستند من جا دارد از همه تشکر بکنم مخصوصا پزشکان عزیزی که بعضا هر هفته در نماز جمعه شرکت می کنند و رایگان ویزیت می کنند من هم از شبکه بهداشت هم تشکر می کنم به خاطر حضور این پزشکان در نمازهای جمعه هر هفته ما که مردم را به رایگان ویزیت می کنند.

اما نباید فراموش کنیم که این قشر زحمت کش قطعا مشکلاتی هم دارند مسئولان توجه داشته باشند به مشکلات پرستاران و مشکلاتی که بیمارستان های ما دارند بحث بیمه درمان به نتیجه نرسید، بیمه درمان و سلامتی که جمعیت کثیری از مردم ضعیف از این بیمه استفاده می کردند حالا همه جا که این بیمه را نمی پذیرفتند اما همین مقدار کم را از مردم دریغ کردند در همین زلزله ای که اتفاق افتاد شهر اندیشه با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر، قطعا با این مسکن مهر، بیش از ۳ هزار واحد مسکن مهر در شهر اندیشه راه اندازی و افتتاح شد و مردم در آن مسکن ها نشستند قطعا جمعیت اندیشه بیشتر شده در این سال های اخیر این را همه معترفند اما این زلزله ای که اتفاق افتاد و الحمدلله به خیر گذشت اما اگر واقعا اتفاقی می افتد برای مردم شهر اندیشه ما بیمارستانی نداشتیم که پرستار داشته باشیم. چه کسی می خواست از این مردم پرستاری بکند. فاز یک اندیشه هم که بیمارستانی ندارد آنجا هم بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. شهر اندیشه با این جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفری هنوز بیمارستانی در این شهر ساخته نشده و توقعی که شرکت عمران شهر اندیشه همانطور که زحمت کشیدند عمران و آبادانی این شهر را به عهده گرفتند تا به امروز یک همت مضاعفی هم باید بکنند که مردم شهر نیازمندی هایی دارند. ما سال ها پشت این تریبون اعلام کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم وضعیت آرامستان این مردم هنوز مشخص نشده وضعیت بیمارستان شهر اندیشه هنوز مشخص نشده توقع هست که هم مسئولین شرکت عمران و هم مسئولین شهری عزیزان مان در شورای شهر شهردار عزیز و پرتلاشمان پی گیری کنند و همت شان در این چندسالی که این مسئولیت را به عهده گرفتند مضاعف کنند که انشاءالله در شهر اندیشه یک مکان درمانی، البته توقع این است که مکان دولتی باشد چون بخش خصوصی الان در منطقه داریم، هزینه های بسیار سنگین برای یک اورژانس معمولی که کسی بخواهد برود دفترچه هم بخواهد داشته باشد هزینه های سنگینی باید بپردازد چه برسد یک عمل جراحی بخواهد بکند دیگر هیچی. این مسیر باعث می شود که به سمت تهران حرکت کنند یا شهرستان شهریار، خود شهرستان با جمعیت ۸۰۰ هزار نفری یک بیمارستان تامین اجتماعی و یک  بیمارستان نور که آن هم بخش خصوصی است و تازه افتتاح شده و هزینه های سنگینی را دریافت بکند هر کسی نمیتواند از آن خدمات استفاده بکند بیمارستان امام سجاد (ع) که خب یک بیمارستانی است که چه بسا تاریخچه این بیمارستان برای قبل از انقلاب باشد و الان با تلاش هایی که من جا دارد همین جا تشکر بکنم از جناب آقای دکتر مرعشی که نوه آیت الله العظمی مرعشی نجفی هستند در این مدت خیلی کوتاه این بیمارستان امام سجاد (ع) شهرستان شهریار را تقویت کردند برخی از قسمت هایی که نبود آوردند من جا دارد اینجا تشکر بکنم اما آیا این جمعیت ۸۰۰ هزار نفری شهرستان شهریار با یک بیمارستان واقعا کفاف می دهد. بیمارستان امام خمینی الحمدلله این چند سال اخیر آن هم همت مردمی بود که من اینجا هم جا دارد هم از مدیر عامل بیمارستان امام خمینی و هم اعضای هیئت مدیره تشکر بکنم با پی گیری هایی که انجام شده، انشاءالله اگر آن بیمارستان هم زودتر به نتیجه برسد حدود ۵۰۰ تخت دارد و بیمارستان دولتی هم هست و خدمات دولتی هم به مردم ارائه می شود می تواند یک مقدار از بار حتی شهر اندیشه را به دوش بکشد. آمدند شهرستان ملارد را ستاد مدیریت بحران استان تهران معرفی کردند. در همین هفته هایی که گذشت. خب شهرستان ملاردی که یک تخت بیمارستانی ندارد با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت با چند تا چادر هلال احمر شد مرکز مدیریت ستاد بحران استان تهران؟ شما ببینید آخر باید به هر حال مسئولین وقتی شعار می دهند وقتی که در رسانه ها و تبلیغات و جراید می نویسند که بله. شهرستان ملارد مرکز ستاد بحران استان تهران است با چه وسائلی با چه ساختاری بشود ستاد بحران استان تهران. همین شهرستان ملاردی که زلزله اخیری که آمد به هر حال خساراتی در آنجا به بار آورد و مرکز زلزله همان شهرستان ملارد بود یک دانه تخت بیمارستانی و یک دانه پرستار هم نداشت، اگر خدای نکرده این زلزله یک مقداری شدیدتر بود، سر پل ذهاب ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد دو تا بیمارستان داشت. اگر چه بیمارستان ها تخریب شدند یکی از بیمارستان ها نیمه تخریب بود ولی به هر حال با ۵۰ هزار نفر جمعیت آن شهر مرزی دو تا بیمارستان در شهر بوده، حالا شهر اندیشه شهرستان ملاردی که در کمربند استان تهران توقع ما از مسئولین عزیز این است که به جای حاشیه سازی، به جای اینکه مقدسات را پیش بکشند که صدای مراجع عظام ما در بیاید، صدای نخبگان در بیاید بعد هم تکذیب بکنند به جای این حاشیه سازی ها به مشکلات مردم برسند. بیشتر به جای اینکه اعلام کنند رئیس شورای عالی امنیت ملی، رئیس جمهور محترم، خودشان رئیس شورای امنیت ملی هستند یک روزی اعلام می کنند که اینهایی که گرفتید آزاد کنید. خب اینها همه به دستور خود حضرتعالی گرفته شده بعد آنجا اعلام بکنید که اینها همه آزاد بشوند. اولا مقام معظم رهبری فرمودند که باید مردم تفکیک بشوند. کسانی که معترض بودند حق داشتند، مشکلات را دیدند اعتراض کردند اما کسی که مسجد را آتش زد پرچم را آتش زد حسینیه را آتش زد به مقدسات توهین کرد آیا باید رها بشود و آزاد بشود؟ آزاد بشود که دوباره در ایام دهه فجر بیایند شیطنت کنند دوباره مسجد آتش بزنند. دفتر امام جمعه آتش بزنند. اگر به دنبال ایجاد اختلاف هستید که خودتان همیشه متذکر می شوید که باید وحدت ایجاد بشود خب این حرف ها یعنی چه؟ این جور صحبت کردن و این ادبیاتی که بعضی از مسئولین بلندپایه ای که توقع داریم از ایشان که خودشان وحدت را در جامعه بیاورند خب این حاشیه سازی ها چه معنایی می تواند داشته باشد به جز اینکه مردم گرانی را فراموش بکنند؟ مشکلاتشان را فراموش بکنند بیایند در این حاشیه ها بیفتند. سند ۲۰۳۰ را مقام معظم رهبری فرمودند مطلقا نباید اجرا بشود اما چرا بعضی از فرهنگسراهای ما و برخی از نقاطی که نمی خواهم نام ببرم بوی سند ۲۰۳۰ همچنان می آید. برخی از فرهنگسراهای ما کلاس هایی را برگزار می کنند آموزش مسائل جنسی برای فرزندان، حالا همه مشکلات ما حل شد فقط آموزش جنسی برای فرزندان ما ماند؟ مشکلات ازدواج را حل کردید؟ مشکل معیشت را حل کردید؟ مشکل وام جوانان ما حل شد فقط همین آموزش مانده بود؟ ما توقع داریم مسئولین نظام این حواشی را کمتر کنند دقتشان بیشتر بشود مشکلات مردم حل بشود در همین شهرستان برخی از داروخانه ها به بعضی از اشخاص دارو داده می شود. در همین اندیشه برخی از فازها داروخانه نیست مردم مشکل دارند در بعضی از فازها دو سه تا داروخانه هست. در بعضی از داروخانه ها می بینیم بعضی هایشان سه چهارتا داروخانه دارند و بعد بعضی ها کاغذ به دست هستند که یک مجموعه ای را برای رفاه حال مردم درست بکنید. این مافیای سلامت باید توجه بشود این کار مسئولین ارشد شهرستان است. بعضی ها آمدنددر همین شهر اندیشه گفتندما آماده ایم سرمایه گذاری کنیم بیمارستانی در این شهر دائر بکنیم اما بعضی از دستها آمد اجازه نداد. نه. ما مجوز نمی دهیم. نمی شود. چرا نمی شود؟ این مافیای سلامت کجاست؟ اینها باید دقت بشود. اینها را باید مسئولین توجه داشته باشند که همانطور که به معیشت مردم باید توجه بکنند به سلامت مردم هم باید توجه بکنند امیدواریم مسئولین نظام ما توجه ویژه ای به مشکلات مردم داشته باشند مخصوصا عزیزانی که در شهرستان شهریار هستند. بارپروردگارا آقای ما و مولای ما و صاحب ما را به ما برسان حسن عاقبت به خیری روزی همه ما بگردان. یک لحظه ما را به این نفسمان غافل وامگذار. دشمنان ایران اسلامی مان بارپروردگارا شرشان و مکرشان را به خودشان بگردان. خدایا این امت، امت اسلامی است. محبین امیرالمومنین (ع) است کشور امام زمان است بارپروردگارا قسمت می دهیم به حق آن شش ماهه اباعبدالله الحسین باب الحوائج باران رحمتت را بر ما نازل بگردان. آن معاصی و نافرمانی ها اگر امت کوتاهی کردند اگر مسئولین ما ستم کردند و کوتاهی کردند همه را ببخش و بیامرز.

IMG_1362 IMG_1364 IMG_1369 IMG_1371 IMG_1372 IMG_1377 IMG_1378 IMG_1383 IMG_1385 IMG_1390 IMG_1394 IMG_1395 IMG_1396 IMG_1403

 

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.