خطبه های نماز جمعه ۲۵ اسفند ۹۶ در شهر اندیشه

خلاصه خطبه ها

امام جمعه اندیشه گفت: دشمنان در پی اختلاف افکنی بین ۲ عنصر «جمهوریت» و «اسلامیت» در کشور و رسیدن به اهداف خود هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی مروج در خطبه های آخرین نماز جمعه اندیشه در سال ۹۶ طی سخنانی به نصرت و حمایت الهی در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: هرجا با نیت صادق و الهی گام برداشتیم و برای فرمانبرداری از نایب امام زمان(عج) به میدان آمدند حمایت الهی را دیدیم.
وی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را در گرو ۲ عنصر «اسلامیت» و «جمهوریت» دانست و افزود: حضور مردم در همه صحنه ها مظهر جمهوریت و ولایت فقیه مظهر اسلامیت است، تا زمانی که این ۲ عنصر کنار هم باشند، دشمنان شکست خواهند خورد، اما اگر روزی دشمنان بین این ۲ عنصر اختلاف بیاندازند، به هدف خود می رسند.
امام جمعه اندیشه با بیان این که اسراییل و سیاستمداران آمریکایی فاسق هستند، گفت: نباید به اخباری که فاسقان به انسان می دهند، توجه کرد، نباید اجازه داد، که فاسقان با اخبار کذب در کشور ۲ دستگی ایجاد کند، باید دقت داشته باشیم، شبکه های مجازی باید مدیریت شود.
وی عدم مدیریت شبکه های اجتماعی را خیانت به نسل جوان دانست و گفت: نظر همه مراجع و دلسوزان ما مدیریت شبکه های مجازی است، در حال حاضر این شبکه ها رها و در دست دشمنان ما است، آن ها در حال برنامه ریزی برای جوانان و آینده سازان ما است، اگر کوتاهی کنیم، باید پاسخگوی خون شهدا باشیم.
مروج با بیان این که دشمن جایگاه رهبری را هدف گرفته است، اظهار داشت: در بحث حجاب، زن فاسد و هرزه غربی که کاری جز برهنگی و آماده کردن شرایط لذت حرام برای مرد ندارد، را الگو قرار می دهند، در بحث ولایت و مرجعیت و رهبری نیز در پی ارائه یک الگوی انحرافی هستند، در هفته گذشته به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران اهانت کردند و وارد سفارتخانه شدند، اما پلیس ایستاده و نگاه می کرد.
امام جمعه اندیشه ادامه داد: ما شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی را قبول نداریم، دشمن در پی مرجع سازی انحرافی است، می خواهند مرجع شیعه ای که در قبال جنایات تکفیری های داعش ساکت باشد، شیعه انگلیسی است، در یک زمان مرحوم میرزای شیرازی بزرک در برابر انگلیسی ها ایستاد و استعمار از همان روز به دنبال مرجعیت انحرافی افتادند و از نسل همان میرزای شیرازی مرجع انحرافی درست کردند، ما هیچ گاه جز خباثت و فتنه از انگلیسی ها چیزی ندیدیم.
وی گفت: ۱۵۰ سال بعد از حکم مرحوم میرزای شیرازی از نسل همان مرجع، یک مرجع انگلیسی درست می کند، تا چهره خشن از شیعه به دنیا نشان دهد، باید همه دقت کنیم.
خطیب نماز جمعه اندیشه با بیان این که دشمن می خواهد، مردم دست از مبارزه بردارد، اضافه کرد: استعمار و استکبار دشمنان سر سخت ما هستند، امروز دشمنان از نفوذ ایران و موقعیت جمهوری اسلامی ایران و قدرت این کشور نگران هستند، بیش از ۴۵ پایگاه نظامی امریکا در دسترس موشک های نظام اسلامی است، ما باکسی تعارف نداریم، ایران امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است.
مروج به سال روز ارتحال حاج سید احمد خمینی و سال روز رحلت خانم خدیجه ثقفی اشاره کرد و گفت: حمایت های به موقع و به هنگام حاج سید احمد آقا از مقام معظم رهبری در ابتدای انتخاب ایشان سبب یاس دشمنان شد، امیدواریم خانواده محترم امام همچون حضرت امام(ره) ، حاج سید احمد آقا و همسر امام، پیرو ولایت باشند، تاکنون نیز این طور بودند.
امام جمعه اندیشه اضافه کرد: آغاز سال ۹۷ با ماه رجب مقارن شده است، امیدواریم سال علوی در پیش رو داشته باشیم.
وی در ادامه به روز ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: مرحوم مصدق زحمات زیادی کشید، اما آمریکایی ها به او خیانت کردند، مرحوم مصدق دل به امریکایی ها بست، اما آمریکایی ها با انگلیسی ها دست به دست هم داده و دولت مصدق را ساقط کردند.

 

gol_5575 خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه اذان ظهر  روز جمعه،لحظه استجابت دعااست، خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را در آخرین جمعه سال ۹۶ به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. بارپروردگارا آن تقوایی که مورد نظرتوست و مورد نظر اولیای توست روزی ما و خانواده ها ما بگردان. ویژگی هایی که امیرالمومنین (ع) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه به یکی از اصحاب باوفای خودش به نام همام بن سالم بیان فرمودند را روزی همه ما بگردان.

(روایت شده: یکی از یاران امیرالمومنین علیه السلامکه او را همام می گفتند و مردی عابد بود به حضرت عرضه داشت: اهل تقوا را چنانکه گویی آنان را می بینم برای من وصف کن. امام در پاسخ او درنگ کرد، سپس فرمود: ای همام، تقوای الهی پیشه کن و کار نیک انجام بده، زیرا خداوند با اهل تقوا و اهل کار نیک است. همام به این مقدار سخن قناعت نکرد و حضرت را قسم داد. حضرت خدا را سپاس و ثنا گفت و بر پیامبر – که درود خدا بر او و آلش باد – درود فرستاد و سپس فرمود:

بسم الله الرحمن الرحیم
متن اصلی و ترجمه خطبه متقین
معروف بهخطبه همام

وَ مِنْ خُطْبَه لَهُ عَلَیْهِ السّلامُ
از خطبه هاى آنحضرت است

رُوِىَ اَنَّ صاحِباً لاَِمیرِالْمُوْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُیُقالُ لَهُ هَمّامٌ، کانَ رَجُلاً عابِداً،
روایت شده: یکى از یارانامیرالمؤمنین علیه السّلام که او را همّام مى گفتند و مردى عابد بود

فَقالَلَهُ: یا اَمیرَ الْمُوْمِنینَ صِفْ لِىَ الْمُتَّقینَ حَتّى کَاَنّى اَنْظُرُ اِلَیْهِمْ. فَتَثاقَلَ عَلَیْهِ السَّلامُ
به حضرت عرضه داشت: اهل تقوا راچنانکه گویى آنان را مى بینم براى من وصف کن. امام در پاسخ

عَنْ جَوابِهِثُمَّ قالَ: یا هَمّامُ: اِتَّقِ اللّهَ وَ اَحْسِنْ فـَ «اِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا
او درنگ کرد، سپس فرمود: اى همّام، تقواى الهى پیشه کن وکار نیک انجام ده، زیرا خداوند با اهل تقوا

وَالَّذینَ هُمْ مُحْسِنُونَ». فَلَمْ یَقْنَعْ هَمّامٌ بِهذَا الْقَوْلِ حَتّى عَزَمَ عَلَیْهِ. فَحَمِدَ اللّهَ
و اهل کار نیک است. همّام به این مقدار سخن قناعت نکرد و حضرت را قسم داد. حضرتخدا را سپاس

وَ اَثْنى عَلَیْهِ وَ صَلّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَّى اللّهُعَلَیْهِ وَآلِهِ ثُمَّ قالَ:[
و ثنا گفت و بر پیامبر ـ که درود خدا بر او وآلش باد ـ درود فرستاد و سپس فرمود:

اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ اللّهَسُبْحانَهُ وَ تَعالى خَلَقَ الْخَلْقَ حینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً
اما بعد،خداوند پاک و برتر مخلوقات را آفرید در حالى که از اطاعتشان

عَنْطاعَتِهِمْ، آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ، لاَِنَّهُ لاتَضُرُّهُ مَعْصِیَهُ مَنْ عَصاهُ،
بى نیاز، و از گناهشان ایمن بود، زیرا عصیان عاصیان به او زیان نمىرساند،

وَ لاتَنْفَعُهُ طاعَهُ مَنْ اَطاعَهُ. فَقَسَمَ بَیْنَهُمْمَعایِشَهُمْ، وَ وَضَعَهُمْ مِنَ
و طاعت مطیعان او را سود نمى دهد. پس روزىآنان را در میانشان تقسیم کرد، و هر کس را در دنیا

الدُّنْیا مَواضِعَهُمْ. فَالْمُتَّقُونَ فیها هُمْ اَهْلُ الْفَضائِلِ، مَنْطِقُهُمُ
در جایى که سزاواربود قرار داد. پرهیزکاران در این دنیا اهل فضائلند، گفتارشان

الصَّوابُ، وَمَلْبَسُهُمُ الاِْقْتِصادُ، وَ مَشْیُهُمُ التَّواضُعُ. غَضُّوا
صواب،پوشاکشان اقتصادى، و رفتارشان افتادگى است. از آنچه

اَبْصارَهُمْ عَمّاحَرَّمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ، وَ وَقَفُوا اَسْماعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النّافِعِ
خدا بر آنان حرام کرده چشم پوشیده، و گوشهاى خود را وقف دانشبامنفعت

لَهُمْ. نُزِّلَتْ اَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِى الْبَلاءِ کَالَّتىنُزِّلَتْ فِى الرَّخاءِ، وَ لَوْلاَ
نموده اند. آنان را در بلا و سختى و آسایشو راحت حالتى یکسان است، و اگر

الاَْجَلُ الَّذى کَتَبَ اللّهُ عَلَیْهِمْلَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْواحُهُمْ فى اَجْسادِهِمْ
خداوند براى اقامتشان در دنیازمان معینى را مقرر نکرده بود از شوق به ثواب و بیم از عذاب

طَرْفَهَعَیْن، شَوْقاً اِلَى الثَّوابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ.
به انـدازه چشـمبه هم زدنى روحشـان در بدنشان قـرار نمى گرفت.

عَظُمَ الْخالِقُ فىاَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْیُنِهِمْ. فَهُمْ
خداوند در باطنشانبزرگ، و غیر او در دیدگانشان کوچک است. آنان

وَالْجَنَّهُ کَمَنْ قَدْ رَآهافَهُمْ فیها مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَالنّارُ کَمَنْ قَدْ رَآها
با بهشت چنانندکه گویى آن را دیده و در فضایش غرق نعمتند، و با عذاب جهنم چنانند که گویى

فَهُمْ فیها مُعَذَّبُونَ. قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَهٌ، وَ شُرُورُهُمْمَأْمُونَهٌ،
آن را مشاهده نموده و در آن معذبند. دلهایشان محزون، همگان ازآزارشان در امان،

وَاَجْسادُهُمْ نَحیفَهٌ، وَ حاجاتُهُمْ خَفیفَهٌ، وَاَنْفُسُهُمْ عَفیفَهٌ. صَبَرُوا
بدنهایشان لاغر، نیازهایشان سبک، و نفوسشان باعفّت است. روزى چند را در راه حق صبر کردند

اَیّاماً قَصیرَهًاَعْقَبَتْهُمْ راحَهً طَویلَهً، تِجارَهٌ مُرْبِحَهٌ یَسَّرَها لَهُمْ رَبُّهُمْ.
که براى آنان راحتى جاوید به دنبال آورد، این است تجارتى سودآور که خداوند براىآنان مهیّا نمود.

اَرادَتْهُمُ الدُّنْیا فَلَمْ یُریدُوها، وَ اَسَرَتْهُمْفَفَدَوْا اَنْفُسَهُمْ مِنْها.
دنیا آنان را خواست و آنان آن را نخواستند، بهاسارتشان کشید و آنان با پرداخت جانشان خود را آزاد کردند.

اَمَّا اللَّیْلُفَصافُّونَ اَقْدامَهُمْ تالینَ لاَِجْزاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهُ تَرْتیلاً،
به هنگام شب براى عبادت برپایند، در حالى که اجزاى قرآن را شمرده و سنجیدهتلاوت کنند،

یُحَزِّنُونَ بِهِ اَنْفُسَهُمْ، وَ یَسْتَثیرُونَ بِهِ دَواءَدائِهِمْ. فَاِذا مَرُّوا بِآیَه فیها
خود را به آیات قرآن اندوهگین ساخته، وداروى دردشان را از آن برگیرند. و چون به آیه اى

تَشْویقٌ رَکَنُوااِلَیْها طَمَعاً، وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ اِلَیْها شَوْقاً، وَ ظَنُّوا
بشارت دهنده بگذرند به مورد بشارت طمع کنند، و روحشان از روى شوق به آن خیرهگردد، و گمان

اَنَّها نُصْبَ اَعْیُنِهِمْ. وَ اِذا مَرُّوا بِآیَه فیهاتَخْویفٌ اَصْغَوْا اِلَیْها
برند که مورد بشارت در برابر آنهاست. و چون به آیهاى بگذرند که در آن بیم داده شده

مَسامِعَ قُلُوبِهِمْ، وَ ظَنُّوا اَنَّزَفیرَ جَهَنَّمَ وَ شَهیقَها فى اُصُولِ آذانِهِمْ.
گوش دل به آن دهند، و گمانبرند شیون و فریاد عذاب بیخ گوش آنان است.
فَهُمْ حانُونَ عَلى اَوْساطِهِمْ،مُفْتَرِشُونَ لِجِباهِهِمْ وَ اَکُفِّهِمْ وَ رُکَبِهِمْ
قامت به رکوع خم کردهاند، به وقت سجده پیشانى و دست و زانو و انگشتان پا

وَ اَطْرافِاَقْدامِهِمْ، یَطْلُبُونَ اِلَى اللّهِ تَعالى فى فِکاکِ رِقابِهِمْ. وَ اَمَّا
بر زمین مى گذارند، و از خداوند آزادى خود را از عذاب مى طلبند، اما بههنگام

النَّهارُ فَحُلَماءُ عُلَماءُ، اَبْرارٌ اَتْقِیاءُ. قَدْ بَراهُمُالْخَوْفُ بَرْىَ الْقِداح ِ،
روز، بردباران و دانشمندان و نیکوکاران وپرهیزکارانند. بیم از حق جسمشان را چون تیرِ تراشیده لاغر کرده،

یَنْظُرُاِلَیْهِمُ النّاظِرُ فَیَحْسَبُهُمْ مَرْضى، وَ ما بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَض،
مردم آنان را مى بینند به تصور اینکه بیمارند، ولى بیمار نیستند،

وَیَقُولُ: لَقَدْ خُولِطوا، وَ لَقَدْ خالَطَهُمْ اَمْرٌ عَظیمٌ.
و مى گوینددیوانه اند، در حالى که امرى عظیم آنان را بدین حـال درآورده .

لایَرْضَوْنَمِنْ اَعْمالِهِمُ الْقَلیلَ، وَلایَسْتَکْثِرُونَ الْکَثیرَ. فَهُمْ
به طاعتاندک خشنود نمى شوند، و طاعت زیاد را زیاد ندانند. بنابراین

لاَِنْفُسِهِمْمُتَّهِمُونَ. وَ مِنْ اَعْمالِهِمْ مُشْفِقُونَ. اِذا زُکِّىَ اَحَدٌ مِنْهُمْ خافَ
خود را به کوتاهى در بندگى متّهم کنند، و از عبادت خود در وحشتند. هرگاهیکى از آنان را تمجید کنند

مِمّا یُقالُ لَهُ فَیَقُولُ: اَنَا اَعْلَمُبِنَفْسى مِنْ غَیْرى، وَ رَبّى اَعْلَمُ بى مِنّى
از آن تمجید بیم نموده وگوید: من از دیگران به خود آگاه ترم، و پروردگارم از خودم به من)

 

 

اما امام المتقین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)  که نماد تقوا و پرهیزگاری است در بیان ویژگی های اهل تقوا می فرمایند فالمتقون هم اهل الفضائل. منطقهم الصواب و ملبسهم الاقتصاد و مشیهم التواضع و غضوا ابصارهم عما حرم الله علیهم و وقفوا اسماعهم علی علم النافع لهم. در این خطبه بسیار نورانی که ویژگیهای اهل تقوا را بیان می فرمایند در پنجمین ویژگی اهل تقوا اینست که اهل تقوا مراقب شنیده های خودشان هستند. امروز دانشمندان علوم تربیتی معتقدندکه هر موضوعی برای یادگیری نیاز به مهارت دارد. نیاز داریم که مهارت هایی رابیاموزیم. در سبک زندگی اسلامی هم همینطور است. این مهارت ها را اگر نیاموزیم به تعالی و رشد نخواهیم رسید. امیرالمومنین (ع) این مهارت ها را در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه برای کسب تقوا بیان فرمودند. یکی از آن مهارت ها، مهارت شنیدن سخنانی نافع است. اینکه در شنیدن  این مهارت را داشته باشیم که هر سخنی و هر آوازی و هر کلامی را که شنیدیم قابل گوش دادن نیست. چون عرض کردیم فرق است بین شنیدن و گوش دادن، گوش های ما به صورت غیرارادی چیزهای را می شنود، دست ما هم نیست، شاید خیلی از صداها و اصوات را بشنوند، صدای حیوانات و پرندگان، صدای انسانها، صدای اطراف ما، صدای باد و باران، شاید خیلی از صداها به گوش ما برسد، اما آنها ارادی نیستند. شنیدن ارادی اصوات را گوش دادن می گویند. لذا امیرالمومنین (ع) در این خطبه زیبا می فرمایند  اهل تقوا این مهارت را کسب کردند که هر آنچه را که می شنوند فقط به آن قسمت هایی گوش می دهند که برای آنها نافع باشد،

این خلاصه کلام است.

امام سجاد (ع) سیدالساجدین، زین العابدین در رساله حقوق شان که بیش از ۵۰ حق را در آنجا بیان می فرمایند:

در بیان حقوق اعضای هفت گانه بدن ما که یکی از آنها  گوش است، می فرمایند اگر کسانی که به دنبال سعادت هستند ا گر این مراقبت از اعضای هفت گانه را نکنندو آن مهارت لازم را در مراقبت  نداشته با شند دچار شقاوت می شوند. خسرالدنیا و الاخره. اما کسانی که این مهارت را کسب بکنند مراقبت بکنند از چشم از گوش از زبان از غرایض از شکم از دست وپا، این اعضای هفتگانه. سعادت راکسب نموده و این کسب مهارت رشد و تعالی است. اگر به دنبال سعادت هستیم. اگر به دنبال خوشبختی هستیم اگر به دنبال سعادت دنیوی و اخروی هستیم باید مراقبت بکنیم و حق و حقوق این اعضاء را به جا بیاوریم. در  رساله حقوق یکی از مهارت های لازم برای تربیت این اعضاء موضوع حق گوش است که بحث ما ویژگی اهل تقوا در گوش دادن به علم نافع است.

می فرماید: اما حق السمع و تنزیه عنه،اما حق گوش این است که او را از شنیدن هر سخنی پاک نگاه بدارید. تنزیه یعنی پاک نگه داشتن گوش است. از اینکه هر چیزی را می شنوی پاک نگهش بداری. ان تجعله طریقا ا لی قلبک. آن را راهی به سوی قلب خودت قرار بدهی و در انتها می فرماید فانه باب کلام الی القلب.گوش درب اصلی به سوی قلب است این که قلب  در مباحث روایی و آیات نورانی قرآن به معنای فهم و درک است. منظور از قلب، قلبی نیست که خون را به تمام بدن می رساند. چون یک پزشک وقتی از قلب صحبت می کند منظورش همان قلبی است که خون را پمپاژ می کند.

اما وقتی که امام معصوم بحث قلب را مطرح می فرمایند یا روایت یادر آیات نورانی قرآن لهم قلوب لایفقهون بها مطرح می شود، اینجا بحث تفقه با عقل است، سنجش با عقل است، تدبیر با عقل صورت می گیرد، تعقل، به کار گرفتن خرد و عقل. تدبیر امور را با عقل سنجیدن. لذا می فرمایند بله. گوش درب ورود معارف به قلب است. درب اصلی است که باید مراقب باشیم دوتا نگهبان بگذاریم در مقابل این درب اصلی هر کسی و ناکسی وارد قلب ما نشود. وارد درون ما نشود. قلب ما که مسافرخانه نیست که هر کسی بیاید و برود. باید مواظب باشیم. قلب حرم الهی است. غیراله و غیرخدا نباید در قلب ما جایی داشته باشد البته این مراقبت هم نیاز به مهارت و تمرین دارد مهارت هم تمرین می خواهد. اگر تمام آیین نامه راهنمایی و رانندگی را نمره ۲۰ بگیریم اما مهارت رانندگی نداشته باشیم، آیا آن گواهینامه می تواند ما را به مقصد برساند؟ و اگر همه آیات قرآن را از حفظ باشیم خیلی ها حافظ قرآن و قاری قرآن هستند خیلی هااهل نماز و روزه و مناجات هستند حتی خیلی ها اهل کربلا رفتن هم هستند اما اگر مهارت لازم را کسب نکنندفایده ای برای انسان نخواهدداشت مراقبت نیاز به مهارت دارد. اولیای الهی به این مهارت دست پیدا کردند. مراجع، اولیاء بزرگان ما به این مهارت دست پیدا کردند. امیرالمومنین (ع) تشویق می کندکه فقط یادگیری مهم نیست. کسب مهارت مهمتر است ما باید این مهارت را یاد بگیریم این فن و فنون را تمرین بکنیم نیاز به تمرین و ممارست دارد. این گوش را اگر رها کنیم غیبت و تهمت بشنود آبروی کسی را دارند می ریزند گوش ما هم دارد می شنود. لغو و موسیقی حرام دارد می شنود خدای ناکرده فحش و ناسزا بشنود، این گوش را اگر رها کنیم مراقبت از او نکنیم این درب قلب ماست، از کوزه برون همان تراود که در اوست. اگر مراقبت نکنیم در کلام ما اثرگذار می شود چون انسان آن چیزی را که می شنود می گوید. ما آن چه را که بیان می کنیم قبلا یاد گرفتیم، شنیدیم که بر زبان جاری می کنیم. لذا کسانی که در محیط هایی هستند که گوش هایشان ناسزا می شنود و لغو و فحش می شنود. آنها هم زبانشان عادت می کند به ناسزا گفتن و فحش دادن. چون آن چیزی را که شنیدند بر زبان جاری می کنند. کسانی که در مکان هایی هستند یا گوش های خودشان را عادت دادن به شنیدن کلام الهی، شنیدن روایت و موعظه و پند، تمرین کردند، اینها یقینا از زبانشان هم سخنان نامربوط خارج نمی شود و آن چه که از کلامشان خارج می شود کلام قرآن است. با قرآن جواب می دهند می گویند خداوند این گونه می فرماید. روایت این گونه می فرماید. شنیدن خیلی مهم است و گوش دادن از آن مهمتر. در واقع باید بگوییم گوش دادن و شنیدن با گوش فرق می کند. شنیدن، هر چیزی را می شنویم، اما گوش دادن که با تمام حس ما به موعظه و کلام و علم و نافع گوش می دهیم. درروایت می فرمایند فتنزیه عنه ان تجعله طریقا الی قلبک الا لفوهه کریمه. اینجا بحث افواه، دهان هایی که با ارزش هستند. کریمه هستند. مگر اینکه گوش خودت را در اختیار دهان های باارزش، این دهان های با ارزش چه دهان هایی است؟ چه زبان هایی هست؟ سخنان با ارزشی که از آن دهان های با ارزش خارج می شود می فرماید مگر اینکه گوشت را در اختیار آن دهان های با  ارزش قرار بدهی. لفوهه کریمه، بحث دهان های باارزش است. تحدث فی قلبک خیرا یا اینکه گوشت را در اختیار آن کلامی قرار بدهید که در درون تو یک خیری را  ایجاد بکند باعث خیر و نیکی بشود در درون تو، أو تکسب خلقا کریما. یا در اثر شنیدن آن کلام ها یک اخلاق را درتوایجادکند، خلق، جمع اخلاق است. یعنی اخلاق نیک  گوش کردن باید باعث بزرگواری و عزت تو شود یا در قلب تو خیر و نیکی را ایجاد کند یا از دهان هایی که کلام با ارزش قال الله و قال الصادق از آن دهان ها خارج می شود. این گوشت را در اختیار آن دهان ها قرار بده. یکی از مصادیقش روز جمعه است که شما دارید به کلام حق گوش می کنید. این ویژگی اهل تقوا است که وقف می کنند گوش هایشان را به شنیدن موعظه. به شنیدن آیات و روایات، به شنیدن کلام الهی، کلام معصوم،شما دارید حق گوش را ادا می کنید این ویژگی اهل تقواست یکی از آثار نماز جمعه اقلش این است که  در همین  خطبه هابه حق گوش عمل می کنید هم خود بنده و هم شما عزیزان، گوشمان را وقف کردیم در این خطبه ها به کلام الهی و روایات را می شنویم. این آثار نماز جمعه است. بعد می فرمایند فانه باب الکلام الی القلب یودی الیه ضروب المعانی. گوش درب ورودی سخن به جان و درون انسان است. یودی الیه ضروب المعانی علی مافیها من خیر أو شر. که معانی شر و خیر را متضمن است، کلام خیر و شر را، باید مراقب باشیم. ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم.

شخصی از امیرالمومنین (ع) درخواست کرد که مرا موعظه ای کن که در دنیا نجات پیدا کنم. امیرالمومنین علی (ع) چه فرمودند؟ این روایت را مرحوم کلینی در جلد دوم اصول کافی ص ۴۵۶ ح ۱۳ بیان می فرمایند. ایها السائل، ای کسی که از من سوال کردی که به تو خیری یا موعظه ای یاد بدهم که در دنیا نجات پیدا کنی. استمع ثم استفهم. اول می گوید استمع. اول می گوید باید خوب گوش کنی چون خوب گوش کردن در انتها نتیجه عمل به خوب گوش کردن است، استمع ثم استفهم ثم استیقن ثم استعمل. چند مرحله دارد. اما مهم این است که اول خوب گوش بده. اگر می خواهی خوب بفهمی و مطلب را بگیری، بعد به یقین می رسی بعد که به یقین رسیدی عمل می کنی. این پیامش چیست؟ این پیامش این است که این وسط، همه واسطه ها را که حذف بکنیم، استمع، واستعمل یعنی درست عمل کردن نتیجه خوب گوش کردن است، هر کسی که عمل کرد به بایدها و نبایدها، این نشان می دهد که خوب گوش کرده. لذا در سوره ملک، درباره کسانی که اهل دوزخ هستند لو نسمع أو نعقل می فرماید. این نشان می دهد خوب گوش نکرده اند، استماع یعنی خوب گوش کردن به موعظه و سخنان الهی ونتیجه اش عمل است. اگر ما در عمل ضعیف بودیم اگر حق بایدها و نبایدها را هرکجا عمل نکردیم یعنی خوب گوش ندادیم توجه نکردیم به قطع نفهمیدیم و به یقین نرسیدیم تا عمل بکنیم. اگر می گوید غیبت کردن مانند کسی که حسادت می کند  اعمالش را می سوزاند همانطوری که آتش هیزم را می سوزاند، می گوید شخصی هم که  غیبت می کند، البته فرقی ندارد غیبت کننده و غیبت شنونده هر دو جرمشان یکی است. او دارد غیبت می کند من دارم می شنوم. می گوید چون تو داری می شنوی، تو هم مجرمی. مجلس را ترک کن، نهی از منکر کن، دفاع کن. می گوید کسی که غیبت می شنود اعمالش از بین می رود همانطوری که آتش هیزم را می سوزاند. همینطور هم وقتی که ما غیبت را می شنویم اعمالمان دارد از بین می رود. خب این را خوب نشنیدیم نفهمیدیم، فکر نکردیم، به یقین نرسیدیم والا عمل می کردیم. عمل نمی کنیم. در هرموضوعی که ضعف داریم، اگر کسی زبانش را نمی تواند مدیریت بکند، چشمش را نمی تواند مدیریت بکند، غرایز و شهواتش را نمی تواند مدیریت بکند، فرقی ندارد هر کسی باشد در هر لباسی باشد، این نشان می دهد خوب گوش نکرده و خوب نفهمیده. اهل تقوا خوب گوش می کنند دقت می کنند حق گوش را به جا می آورند لذا اولین عضو مسئول هم گوش است. ان السمع والبصر والفواد، اول می گوید گوش. چون گوش از شش جهت می شنود ولی چشم فقط از مقابل می بیند، از پشت سر نمی بیند ولی گوش از پشت سر هم می شنود. مسئولیت گوش خیلی سنگین تر است. می گوید اول گوش مسئول است. چون می گوید  اگر گوش خوب می شنوید شاید چشم نبیند، اما گوش خوب می شنود. اگر خوب می شنید و می فهمید و به یقین می رسید عمل می کرد. پس خوب گوش نکرده که عمل نکرده. ان السمع والبصر والفواد، اول گوش بعد چشم و بعد دل که همان عقل و فهم باشد. کل اولئک کان  عنهم مسئولا.

بارپروردگارا توفیق کسب تقوا و مهارت کسب تقوا را روزی ما و خانواده های ما بگردان. یک لحظه ما را به این نفس غافل وامگذار. خدایا مهارت خوب گوش دادن به کلام نورانی خودت و اهل بیت (ع) راروزی همه ما بگردان. توفیق عمل به آنچه که شنیدیم و فهمیدیم و به یقین رسیدیم را عنایت بگردان.

gol_5575

 

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

مجددا خودم و همه شما  نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی و فرمانبرداری از خداوند متعال و کسب تقوای الهی در شنیدن در گفتن در دیدن در نیات در اعمال در جوارح سفارش می کنم ، بارپروردگارا آخرین جمعه سال را پشت سر می گذاریم، در بین خطبه  ها دعامستجاب است، اگر تا این لحظه ما را نبخشیده ای و نیامرزیده ای، ما را ببخشای. هر کسی که برگردن ما حق دارد و هر کس ما برگردنش حق داریم همه را ببخشای و اموات گذشتگان ،امام عزیزمان، جانباختگان حادثه سانحه هوایی عزیزانمان که در حادثه تلخ کشتی سانچی به رحمت خدا رفتند همه عزیزان و گذشتگان شهدای نیروی انتظامی در این حادثه اخیر، شهدای عزیزی که جانشان را فدای این نظام کردند شهدای مدافع حرم،  شهدای گمنام عزیزی که در این ایام در شهرستان شهریار و سراسر کشور تشییع شدند  همه را ببخشای و بیامرز و ما را مدیون خون شهیدان و امام عزیزمان قرار نده.

رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با معظم له فرمودند برخی به مبارزه سخت و جنگ دشوار سیاسی اقتصادی و فرهنگی و امنیتی ایران با هجوم همه جانبه دشمنان معترضند و فکر می کنند جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده. این هم از سند مظلومیت ماست همانطوری که پیامبر اسلام را متهم می کنند به پیامبر خشونت و جنگاوری که همیشه پیامبر در موضع دفاع بوده، همیشه او دفاع کرده.و همه این جنگ ها در نزدیکی های مدینه انجام شده یعنی این دشمنان بودندکه هجوم آوردند. وپیامبر در موضع دفاع بودند. اما این تصور نوعی غفلت است چرا که نفس وجود جمهوری اسلامی و حکومت دینی دشمنان دین را به جنگ و هجوم می کشاند همچنان که به استناد آیات مکرر قرآن جبهه حق در طول تاریخ همواره در معرض تهاجم جبهه باطل بوده است نکته مهم در رویارویی مستمر حق و باطل، وعده حتمی پروردگار مبنی بر پیروزی جبهه حق است. جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا. این کان استمرار است، همیشه باطل نابودشدنی و رفتنی است. ان للباطل جوله و للحق دوله. امیرالمومنین (ع) می فرماید همیشه دولت با حق است. البته تحقق این وعده مشروط به پایبندی اهل ایمان به شروطی نظیر نیت صادق است ، مسئولین عزیز ما باید توجه داشته باشند، این نصرت در گرو نیت صادق است، صبر و بصیرت و همت و پایداری است که با رعایت این شروط تحقق این وعده جزء سنت های قطعی و تجدیدناپذیر الهی است همچنان که در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز ما شاهد این معیت و حمایت خداوند بودیم. درست است واقعا این معیت و حمایت را در پیروزی جبهه حق برعلیه تکفیری ها هم دیدیم. آنجا که شهدای مدافع حرم بانیتی صادق در مسیر حق قدم برداشتند. گوش به فرمان نائب امام زمان  بودند گوش به فرمان ولایت بودند ما این معیت الهی را احساس کردیم درشکست تکفیری ها در سال جاری در جبهه سوریه و جبهه عراق به عینه دیدیم. در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه این راهپیمایی تماشایی را که روز مایوس شدن  دشمنان مان بود این معیت و همراهی الهی را در روز راهپیمایی الهی دیدیم واقعا. چون مردم با نیت صادق به میدان آمدند ، هرکجا نیت صادق و الهی باشد مردم گوش به فرمان نائب امام زمان بودند، برای فرمانبرداری از نائب امام زمان و امام زمان به میدان آمدند، ما این معیت الهی را دیدیم. در ایام الله دهه بصیرت و ۹ دی و اغتشاشاتی که صورت گرفت با حضور مردم و نیت صادق مردم وولایت مداری مردم این معیت و همراهی الهی را دیدیم.

اما در همه این پیروزی ها همانطوری که حضرت امام خمینی (رض) فرمودند رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را حضرت امام در پایداری دو عنصر اسلامیت و رهبری دانستند. حدوث و بقای انقلاب با این دو عنصر بود. عنصر اسلامیت، جمهوریت و این دو عنصر مردم و اسلام، که مظهر مردم سالاری جمهوریت نظام ماست و حضور مردم در همه صحنه هاست که امداد الهی هم به دنبالش خواهد بود و مظهر اسلامیت ما ولایت و رهبری است در این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تا زمانی که این دو عنصر در کنار هم باشند انقلاب ما هم پابرجا خواهد بود و دشمنان اسلام هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند، امااگر آن روزی که دشمنان بین این دو عنصر اختلاف انداختندیقینا دچارمشکل خواهیم شد. امروز می بینیم در فضای مجازی در شبکه ها در اینترنت در ماهواره ها دشمنان به دنبال اختلاف افکنی بین عنصر جمهوریت نظام ما هستند که همان مردم هستند باید مردم بیدار و هوشیار باشند دقت کنند متاسفانه بعضی به این آیه شریفه قرآن کریم که می فرماید اگر یک فاسقی برای شما خبری آورد تحقیق کنید، دقت کنید، اما بازهم بعضی ها دقت نمی کنندو به این آیه عمل نمی کنند یقینا مرکزاین شبکه های مجازی که در کشورهایی هست که دشمنان ما هستند، اینها فاسق هستند ما سیاستمداران کثیف آمریکایی را فاسق می دانیم ما اسرائیل را یک کشور فاسق می دانیم این دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب  و اسلام هستند، اینها دشمنان ما هستند چون شبهه افکنی می کنند و امور بی ارزش را می خواهند ارزشمند بکنند گاندی یک جمله خیلی زیبایی دارد که وقتی ضدارزش ها ارزرش شد، عوضی ها با ارزش می شوند. الان اینطور دارد می شود آن بازیگر هنرمند فاسد فاسق شرابخور همه کاره امروزه متاسفانه عده ای در این شبکه ها ازاوتعریف وتمجید کنندکه چراصدا و سیما  اجازه پخش به او نمی دهند ، این بازیگر مظلوم را ببینید چطور داردگریه می  کند، این مردم فراموش نمی کنند آن روزهایی که این بازیگر هر کار فاسدی را انجام می داد بعد او شد  ارزش. این باید دوباره ارزش بشود. این ارتجاع است. دشمن به دنبال دو دسته کردن مردم ماست طرفداران اسلام و ارزشهای قرآنی و طرفداران بی بند و باری. این را باید دقت بکنیم. این را باید جوانان عزیز ما دقت داشته باشند. مردم عزیز ما دقت داشته باشند، شبکه های اجتماعی فضای مجازی باید مدیریت بشود مسئولین عزیز ما رئیس جمهور محترم که رئیس شورای عالی فضای مجازی هم هستند دقت کنند این خیانت به نسل جوان است که اگر این شبکه ها را مدیریت نکنیم رها کنیم این فضا باز باشد در اختیار جوانان ما باشد مثل این است که یک چاقوی تیز و یک شمشیر بران را در دست یک کودک بدهیم خب دستش را می برد. این شبکه ها باید مدیریت بشود نظر همه مراجع بزرگوار ما همین هم هست. ما قائل به این نیستیم که این شبکه ها مورد استفاده قرار نگیرد، نه از علم باید استفاده کرد اما مدیریت شده، این شبکه ها الان در دست دشمنان ماست برای جوانان ما دارند مدیریت می کنند برنامه ریزی میکنند برای خانواده های ما دارند برنامه ریزی می کنند ای مسئولین از خواب غفلت بیدار بشوید تا قبل از اینکه دیر شده باشد، اگر فکر می کنید در این دنیا  پاسخگو نخواهید بود روز قیامت باید پاسخگو باشید پاسخگوی خون شهدا باشید چطور می خواهید جواب بدهید. خانواده ها مراقب باشید.

اما عنصر دوم، عنصر رهبری است، این جایگاه را نشانه گرفتند مقام معظم رهبری فرمودند در بحث زیبای حجاب که مواظب باشیم همیشه دشمنان ما به دنبال درست کردن الگوهای انحرافی هم هستند. الگوی حقیقی و الگوی انحرافی. لذت حقیقی و لذت انحرافی. در بحث حجاب الگوی انحرافی آن زن فاسد هرزه غربی است که کاری جز برهنگی و آماده کردن شرایط لذت حرام را برای مرد ندارد. این الگوی انحرافی است. در بحث مرجعیت و ولایت و رهبری هم دشمنان به دنبال یک الگوی انحرافی هستند لذا شاهدیم در هفته ای که گذشت، در سفارت جمهوری اسلامی ایران، در کشور انگلستان، به پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران بی احترامی می کنند پرچم ایران را از جا در می اورند و وارد سفارتخانه می شوند اما پلیس انگلیس دست روی دست گذاشتند. ماشین پلیس جلوی درب سفارتخانه ایستاده اما هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. برای اینکه آنها فیلم هایشان را بگیرند، موج اندازی هایشان را بکنند وارد سفارت بشوند توهین کنند، بعد اینها وارد بشوند و آنها را دستگیر کنند. مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما شیعه انگلیسی و اسلام  آمریکایی را قبول نداریم. دقت  کنیم آنها در بحث رهبری و مرجعیت هم به دنبال مرجعیت انحرافی هستند مرجع سازی می کنند مرجع انگلیسی می سازند مرجع شیعه ای که در قبال جنایت های تکفیری های داعش با اینکه هم در کشور عراق این همه ظلم و جنایت کردند در سوریه این همه ظلم و جنایت و تجاوز کردند  هزاران زن و کودک و نوجوان را خونشان را به زمین ریختند اما یک کلام اینها صحبت نکردند  محکوم نکردند، اینها شیعه انگلیسی هستند مرجع انگلیسی هستند. ببینید استعمار چه می کند در یک زمانی مرحوم میرزای شیرازی بزرگ در مقابل همین انگلیسی ها ایستاد وآنها را به زانو در آورد با آن فتوای تحریم تنباکوی خودش آن روز آنها فهمیدند که مرجعیت و ولایت چه جایگاهی دارد از همان روز آنها به دنبال مرجعیت انحرافی بودندآنها آن روز فهمیدند ببینید چکار کردند ازنسل همان میرزای بزرگ شیرازی مرجعیت شیعه انحرافی را درست کردند این کار استعمار پیر است. این انگلیس خبیث که هربار ما جز خباثت و دشمنی وفتنه چیز دیگری ندیدیم. در طول سالیان قبل و بعد از انقلاب همیشه مایه دردسر بودند برای کشور و مردم ما. ۱۵۰ سال بعد از حکم مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، در تحریم تنباکو، از نسل همان میرزای بزرگ شیرازی یک مرجع انگلیسی درست می کند که بدعت ها را نشر بدهد در بین مذهب شیعه و سنی اختلاف بیندازد عزاداری هایی که وهن مذهب است ما را مورد تمسخر قرار می دهند یک چهره خشن از شیعیان به دنیا نشان بدهد، بگوید این شیعه است. با قمه به سر خودش می زند خونریز است این شیعه است. مرجع انگلیسی است. باید هم ما دقت بکنیم هم مسئولین عزیز دقت کنند همان کسانی که آمدند سفارت ما را اشغال کردند، با اشاره همین مراجع انگلیسی آمدند و سفارت را اشغال کردند پرچم ایران را برداشتند و پرچم همان مرجع انگلیسی را زدند. اینها همه پیام دارد. جوانان عزیز ما باید دقت کنند این دو عنصر که رمز حدوث و بقای انقلاب است باید مصون بماند. همانطوری که تا به امروز با پیروزی از مقام عظمای ولایت و رهبری امام خامنه ای عزیز، راه را ادامه دادیم و مردم هم پای ولایت ایستادند پای انقلاب ایستادند پای نظام ایستادند این راه را ادامه خواهیم داد و مردم هم در این مسیر ایستادند و خواهند ایستاد و می ایستند و آنها هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

رهبر عزیزمان فرمودند در یک مبارزه سخت در بعد سیاسی در بعد امنیتی در بعد اقتصادی فرهنگی اجتماعی همه جانبه یک جنگ  یک هجوم ناجوانمردانه هستیم در این شرایط رئیس جمهور آمریکا وزیر امور خارجه اش را عوض می کند فکر می کند حالا اگر جناب تیلرسون را کنار بگذارد و رئیس سازمان سیا را بیاورد که یک چهره خشن ضدایرانی است و این خبیث را وزیر امور خارجه بکند می تواند شکست های خودش را در منطقه جبران بکند. دلش را خوش کرده است. تو که رئیس جمهور آن کشور هستی هیچ غلطی نتوانستی بکنی که حالا وزیر خارجه ات بخواهد کاری بکند. در طول ۴۰ سال در یک مبارزه نابرابر ما در مقابل شما ایستادیم و خواهیم ایستاد. این را باید بپذیریم بله. این مبارزه مبارزه سختی است و آنها هم همین را می خواهند که مردم دست از مبارزه بردارند اگر تحریم و تهدید می کنند می خواهند جمهوری اسلامی ایران در بعد تجاری زمین بخورد سرمایه گذاران به ایران نیایند رکود بازار و معیشت مردم با مشکل مواجه بشود علتش همین است. آنها دشمن سرسخت ما هستند، من یک جمله ای را از مشاور امنیتی این رئیس جمهور فاسد آمریکا برای شما بیان بکنم، گفته بود اسلام سرطان خبیثی است، اسلام را یک سرطان می داند، در جسد یک ممیز هفت میلیارد انسان روی کره زمین. آنها یعنی همه ما را، حتی آن آل سعود تکفیری را درست است که به ظاهر می دوشند تا وقتی که برایشان منافع دارد، اما همان ها را قبول ندارند. بعد می گوید بر ما واجب است که این سرطان را ریشه کن کنیم. ببینید با چه دشمنی ما سر و کارداریم. این نهضت ادامه دارد. همچنان که کمونیسم و نازیسم را ما ریشه کن کردیم، آن وقت پادشاه خبیث عربستان و ولیعهدش گفتند که ایران جزء ارتش های بزرگ جهان اسلام نیست، لاف می زنند برای خودشان. ۲ سال است که عرضه نداشتید کشور یمن که نه ارتشی دارد نه سلاحی دارد نه هواپیمایی دارد نه موشکی دارد. دو سال است دارید یمن را بمباران می کنید هنوز نتوانستید هیچ کاری انجام بدهید، آن وقت کشور جمهوری اسلامی ایران با ۸۰ میلیون بسیجی با موشک های نقطه زن شما خودتان را با ما یکی می دانید. خجالت نمی کشید. نمی دانم چه رویی دارند اینها با چه رویی اینطور صحبت می کنند. ما نمی خواهیم اختلافی بیفتد آنها به قصد اینطور صحبت می کنند که اختلاف را بیشتر بکنند و آتش جنگ را روشن بکننداما جمهوری اسلامی ایران، همیشه سیاستش سیاست مدارا بوده، خدایا شر و مکر دشمنان ما را به خودشان برگردان.

من سریعا اهم مناسبت ها را بگویم. جمعه ۲۵ اسفند ماه سالروز بمباران شیمایی شهر حلبچه توسط رژیم بعثی عراق در سال ۶۶ همان کشورهایی که امروز دم از حقوق بشر می زنند، هرکجا که به حقوق بشر نیاز داشته باشند برای اینکه ظلم کنند به کشورهای دیگر، دم از حقوق بشر می زنند. اما همان کشورها، انگلیس و آلمان و فرانسه سلاح های شیمایی کدام کشورها در اختیار این جنایتکار قرار دادند، ۵ هزار نفر در حلبچه. مردم خود عراق بودند کشته شدند. نسل کشی بود در واقع. زن و مرد و کودک و نوجوان، اینها چه گناهی کرده بودند این جنایت کارهایی که امروز هم در منطقه رها هستند امروز هم دارند حمایت می شوند اگر بصیرت مردم ما و پیروی از ولایت نبود اگر مدیریت رهبری رهبر عزیز ما نبود یقین بدانید آنها به ما هم رحم نمی کردند امروز اینان می ترسند نگران هستند از نفوذ ایران نگرانند، از موقعیت جمهوری اسلامی ایران نگرانند، از موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی ایران نگران هستند، تمام پایگاه های آمریکا، بیش از ۴۵ پایگاه نظامی در دور تا دور ایران همه موشک های ما آماده شلیک به آن پایگاه هاست، کوچکترین حرکتی انجام بدهند از روی زمین محوشان می کنیم کشور اسرائیل کوچکترین غفلتی بکند با موشک های دوربردمان محوشان می کنیم دیگر با کسی تعارف نداریم. امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است این را باید بدانند دشمنان ما، اما این اذیت ها هم هست باید این اذیت ها را تحمل کنیم.

شنبه ۲۶ اسفندماه، سالروز ارتحال فرزند مهربان و یار و مشاوری امین و یادگار حضرت امام، حضرت حجت الاسلام والمسملین حاج سیداحمد خمینی (رض) در سال ۱۳۷۳ بود. همچنین اول فروردین ماه سال ۱۳۸۸ را فراموش نمی کنیم سالروز رحلت بگوییم مادر شهید، همسر امام، این همسری دلسوز و فداکار مادری مهربان خانم خدیجه ثقفی همسر بزرگوار حضرت امام که دوشادوش حضرت امام رنج تبعید را تحمل کرد رنج آن دوران را تحمل کرد و سرانجام به حضرت امام و فرزندان عزیزش پیوست. مرحوم حاج احمد آقا تربیت شده مکتب حضرت امام بود، لذا یکی از ویژگی های اخلاقی حاج احمد آقا ولایت مداری حاج احمد آقا بود یقینا بعد از رحلت حضرت امام اگر در بحث مقام معظم رهبری که این سکان را به دست گرفتند نزدیک ۲۹ سال سکان دار این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است اگر ایشان حمایت نمی کرد و به موقع وارد نمی شد و دشمنان را مایوس نمی کرد در آن لحظه حساس، ایشان رشادت از خودش به خرج داد دشمنان را مایوس کرد مخالفین را سر جای خودش نشاند می توانست حمایت نکند تحریک بکند مشکلاتی را ایجاد بکند اما این شاخصه اخلاقی حاج  احمد آقا را هیچ وقت فراموش نمی کنیم و امیدواریم خانواده محترم حضرت امام (رض) همچون حضرت امام و همسر ایشان و حاج احمد آقا پیرو و همراه ولایت باشند همانطوری که تا به امروز بودند امید داریم که همیشه همراه و یار و یاور ولایت و رهبری باشند. دوشنبه ۲۸ اسفندماه اول ماه رجب، امسال آخرین روز سال، اولین روز ماه رجب است ماه رحمت و مغفرت، ماه امیرالمومنین، رجب، شعبان و رمضان این سه ماهی که ماه خودسازی است به فال نیک بگیریم. آغاز سال با ماه رجب است ماه امیرالمومنین است، میلاد باسعادت امیرالمومنین است انشاءالله سالی علوی را در پیش رو داشته باشیم. و همچنین ولادت باسعادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت امام باقر (ع) را در پیش رو داریم که من پیشاپیش تبریک عرض می کنم و امیدوارم که با نابودی آل سعود خداوند زیارت با معرفت این امام همام را در قبرستان بقیع روزی همه ما بگرداند.

۲۹ اسفند ماه سالروز ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی را در پیش رو داریم مرحوم مصدق زحمات زیادی کشید اما با توجه به اینکه این همه زحمت را متقبل شد امام مقام معظم رهبری می فرمایند آمریکایی ها به او خیانت کردنددرست است که او با انگلیسی ها دشمن بود اما تکیه گاهش آمریکایی ها بودند. مرحوم مصدق دل به آمریکایی ها بسته بود اما جالب است که آمریکایی ها با انگلیسی ها دست به دست هم دادند و دولت مصدق را سرنگون کردند و بعد او را تبعید کردند. مسئولین عزیز دقت بکنند در کشوری که ولایت نباشد، اگر چه مردم دولت مصدق را می خواستند اما چون در کشوری که ولایت در راس کار نبود، خیلی دولت دوام نیاورد و انگلیسی ها و آمریکایی ها دست به دست هم دادند و دولت مصدق را سرنگون کردند چرا؟ چون در آن زمان کشور فقط جمهوری بود اسلامی نبود. اسلامیت و ولایت و رهبری نقشی اساسی و عنصر اصلی حفظ اسلام و حفظ نظام است. این باید درس عبرت باشد هم برای مسئولین امروز ما که متاسفانه بعضی ها دوباره به دنبال حواشی هستند حالا اینکه آقای مصدق باید خیابانی را به اسمش بکنیم، حالا یک خیابان را هم به اسمش بکنید ببینیم چه اتفاقی می افتد. به دنبال چه هستندنمی دانیم؟ انشاءالله که خداوند عاقبت همه ما و مسئولین ما را ختم به خیر بکند.

چهارشنبه اول فروردین ماه را داریم مصادف با سوم ماه رجب و سالروز شهادت امام علی النقی (ع) و آغاز سال ۱۳۹۷ شمسی است تسلیت عرض می کنم روز شهادت امام هادی (ع) را. یک روایتی هم از امام هادی (ع) است که آن حضرت می فرماید صلوا ارحامکم،  صله رحم رابه جا بیاورد، چون ایام عید هم نزدیک است، متبرک کنیم آخرین مناسبت را به این روایت امام هادی (ع)، صله رحم انجام بدهید چه بسا شخصی صله رحم انجام بدهد و خداوند بر عمر او بیفزاید. بعد حضرت مثال می زنند که شخصی ۳۰ سال از عمرش باقی مانده باشد خداوند ۳ سال به عمرش می افزاید و چه بسا قطع رحم بکند و خداوند ۳۰ سال از عمرش کم بکند و ۳ سال از عمرش بیشتر باقی نباشد. دقت بکنیم از این فرصت و بهانه استفاده بکنیم. یک بهانه ای است اگر این نفس لجوج و خبیث مانع می شود از اینکه ما از این فرصت ها استفاده بکنیم صله رحم بکنیم آشتی بکنیم کینه وکدورت را به کنار بگذاریم عید نوروز بهترین فرصت است به دید و بازدید برویم اگرچه با یک سلام. ولو بالسلام، با یک سلام، صلوا ارحامکم ولو بالسلام. با یک سلام و علیک به دیدار هم برویم. مواظب باشیم دچار چشم و هم چشمی نشویم. آن چه که مهم است در صله رحم دید و بازدید است. روایت هم همین را می گوید و پذیرایی هم در حد معقول. بعضی جاها می رویم این قدر پذیرایی می کنند  اصلا از اصل دید و بازید غافل می شویم. ۵۰ مدل شیرینی و ۵۰ مدل شکلات. آخر چه وضعی است برای چه؟ دین گفته؟ شاید این از مصادیق اسراف هم باشد با این وضعیت اقتصاد، و با این همه مشکلات معیشتی، انواع و اقسام آجیل و پسته و بادام، خب این هزینه های سنگین، سعی کنیم چشم و هم چشمی نباشد آن چه که برای ما مهم است صله رحم باشد، حالا ۵ تا بشقاب بیشتر آجیل گذاشتیم و او ۴ تا گذشت خدای ناکرده نه تنها از این فرصت استفاده نکردیم بلکه معصیتی هم انجام دادیم. انشاءالله که از این فرصت استفاده بکنیم پنج شنبه دوم فروردین هجوم مزدوران پهلوی به مدرسه فیضیه در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) یادی از همه شهدای عزیز روحانی که در این حادثه به شهادت رسیدند و رحلت آیت الله نصر الله شاه آبادی این یار وفادار امام و رهبری و فرزند مرحوم محمدعلی شاه آبادی استاد اخلاق حضرت امام و عضو خبرگان رهبری استان تهران را به پیشگاه آقا امام زمان و همه محبین آن حضرت تسلیت عرض می کنم.

امیدوارم که خداوند این مرحوم را با شهدای دشت کربلا و سید و سالار شهدای دشت کربلا محشور بگرداند و صحت و سلامتی و عافیت به همه علمای ربانی و انقلابی ما عنایت بگرداند. امروز هم کمک هایی که جمع می شود برای آزادسازی یک زندانی است. این را فرهنگ بکنیم عزیزان، نمازگزاران، هر کسی که عزیزش از دنیا می رود به جای اینکه مجالس هفت و سوم و شام وناهار و هزینه های چندمیلیونی نیت کند یک زندانی آزاد بکند. زندانی داشتیم که به خاطر ۳ میلیون ۵ میلیون در زندان هستند. این ها همه غیرعمد است، مالی هستند. بعضا مهریه است بعضا کسانی که زمین خوردند حالا یک زمانی تجارتی داشتند زمین خوردند عامدانه نبوده به کسی ظلم نکردندمالشان را بردند الان نمی توانند جوابگو باشند در زندان افتادند. یک زندانی از شهر اندیشه نیت کردیم آزاد بکنیم، ثوابش برسد به روح همه گذشتگان شما، البته در شهرستان خیرین کمک کردند تعدادی هم از شهر اندیشه برای شب عید آزاد خواهند شد و این مجمع خیرین را تقویت خواهیم کرد انشاءالله. امروز هم از شما تقاضا می کنم نیت بکنید از طرف گذشتگان خودتان، انشاءالله یک کمک قابل توجهی جمع بشود مبلغی جمع آوری شده در حد ۵ میلیون تومان است که یک زندانی را انشاءالله آزاد بکنیم ۲ میلیون تومانش جمع آوری شده سه میلیون کم داریم، انشاءالله هر چه که امروز جمع شد، یک خیری هم وعده داده که کامل بکند که انشاءالله یک زندانی آزاد بشود. بارپروردگارا آقا و مولای ما را به ما برسان. سال آینده را سال ظهور امام زمان قرار بده. رهبر عزیزمان نائب امام زمان مان بر توفیقاتش صحتش عزتش طول عمرش بیفزای. حسن عاقبت به خیری روزی همه ما بگردان. توفیق صله رحم روزی همه ما بگردان. هر کس بر گردن ما حق داردکینه و کدورت، هر کسی ما به گردنش حق داریم همه را ببخشای و بیامرز. گذشتگان ما را ببخشای و بیامرز خبر ناامیدی تکفیری ها و آل سعود را برسان. رزمندگان اسلام را نصرت و پیروزی عنایت بگردان. خدمت گزاران به جایگاه نماز جمعه، از نمازگزاران نیروی نظامی و انتظامی و بسیج شورا و شهرداری و مسئولین اداری هر عزیزی که یک قدمی برای تقویت نماز جمعه برداشت توفیقاتشان را روز افزون بگردان.

 

 

IMG_6011 IMG_6020 IMG_6026 IMG_6035 IMG_6044 IMG_6045 IMG_6052 IMG_6061 IMG_6068 IMG_6098 IMG_6106 IMG_6124 IMG_6139 IMG_6140 IMG_6144

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.