نماز جمعه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۷ در شهر اندیشه

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

…  خودم و همه شما روزه داران و نمازگزاران روز جمعه را به رعایت تقوای الهی و مراقبت در اعمال و گفتار سفارش می کنم. یاایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. ماه مبارک رمضان ماه خودسازی و مراقبه و تقواست. ماهی که تمام فرصت ها برای کسانی که اهل مراقبت هستند مهیاست. ماه نزول قرآن است ماه رحمت و مغفرت الهی است. ظرف ماه مبارک رمضان، ظرفی است که برای اهل تقوا و اهل مراقبت آماده شده است. زمینه آماده است در دعاهای هر روز ماه مبارک رمضان که نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) در این ایام می فرمایند دعاکم فیه مستجاب. در ماه مبارک رمضان دعای شما مستجاب است. لذا وقتی که مفاتیح را باز می کنیم برای هر روز و هر ساعت و هر لحظه و هر شب و سحر این ماه یک دعای مخصوصی را اهل بیت (ع) روایت کرده اند. بعد از نماز، قبل از نماز، نمازهای مخصوص. در دعاهای هر روز این ماه که از نبی مکرم اسلام مروی است در نهمین روز از ماه مبارک رمضان که امروز باشد از خداوند بخواهیم اللهم اجعلنی فیه نصیبا من رحمتک الواسعه واهدنی فیه لبراهینک الساطعه وخذ بناصیتی الی مرضاتک جامعه بمحبتک یا امل المشتاقین. امروز از خداوند می خواهیم خداوندا آن رحمت واسعه خودت را که بر همه بندگانت در همه ایام آنها را در معرض این رحمت واسعه قرار می دهی ما را در این ماه سراسر رحمت و مهربانی در رحمت واسعه ات قرار بده.

خورشید وقتی طلوع می کند نور خودش را به هر کسی که استعداد دریافت آن نور را دارد عرضه می کند. رحمت واسعه الهی اگر بخواهیم مثالی بزنیم مانند نور خورشید است در این ماه رحمت مانند نور خورشید رحمت الهی پرتو افشانی می کند این رحمت را از کسی بخل نمی ورزد  منتها بعضی ها خودشان را از این رحمت محروم می کنند. از این رحمت واسعه بهره نمی برند. از خداوند متعال می خواهیم واهدنی فیه لبراهینک ساطعه. خدایا آن براهینی که روشن است مرا هدایت کن به حق آن براهین روشنت اینکه از سرنوشت گذشتگان درس عبرت بگیریم. از سرنوشت اهل معصیت و گناهکاران درس عبرت بگیریم، اینکه عاقبت و عاقبت به خیری و سعادت تنها و تنها درگروی تقوا و مراقبت است. اینکه اهل تقوا اهل سعادت هستند و در قسمت سوم این دعا از خداوند متعال می خواهیم و خذبناصیتی الی مرضاتک الجامعه. خدایا امروز یا در این ماه یا در طول عمرم به من توفیقی عنایت کن تا آن اعمالی را انجام بدهم و آن سخنی را بگویم وآن نیتی را داشته باشم که رضایت جامع و رضایت صد در صدی تو را در پی دارد. اینکه همیشه باید تمام کارهای ما ان صلاتی و نسکی و محیایی و مماتی لله رب العالمین باشد. این که بحثی نیست. نفس کشیدن ما باید برای رضای الهی باشد نیات ما باید برای رضای الهی باشد اما امروز از خداوند می خواهیم آن رضایت صد در صدی، آن رضایتی که مورد نظر خود خداوند است که در گروی طاعت است در گروی دوری از معصیت است در گروی کسب تقوا و مراقبت است  را روزی همه ما بگرداند.

اما در روایات و آیات نورانی قرآن کریم در سوره آل عمران آیه ۱۵ بعد از بیان زینت های زندگی دنیا که اموال و فرزندان و همسر و مرکب های راهوار و زمین زراعی و زندگی باسعادت دنیایی را در آیات قبلی خداوند متعال بیان می فرماید در آیه ۱۵ می فرماید قل ءأنبئکم بخیر من ذلک آیا می خواهید از این نعمت های دنیایی بهتر برای شما مثال بزنم. بعد می فرماید للذین اتقوا. البته برای کسانی که عینک آخرتی به چشم زدند نه برای کسانی که عینک دنیایی دارند نه برای کسانی که تمام ملاک ها و معیارهای زندگی آنها فقط دنیاست و عینکشان عینک دنیایی است. همه سودها و منافع را فقط در دنیا می بینند. کسب دنیا می بینند. کسب لذائذ دنیوی می بینند کاری به آخرت ندارند. من با آنها کاری ندارم. خداوند می فرماید للذین اتقوا برای اهل تقوا و برای اهل مراقبه. برای کسانی که محاسبه نفس دارند برای کسانی که از آخرت خودشان و عاقبت کارشان نگران هستند برای کسانی که به دنبال رضایت من هستند للذین اتقوا عند ربهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و ازواج مطهره. نقطه مقابل دنیا را مثال می زند. در سوره آل عمران آیه ۱۴ بحث همسر و فرزندان و مزارع و مرکب راهوار و دنیا را مثا مطرح می فرمایند و در آیه ۱۵  نعمت های آخرت را برای ما مطرح نموده ومی فرمایند آنجا هم همسرانی پاک، پاکدامن، عفیف، روزی حلال برای شما در نظر گرفتیم. باغ های پوشیده از سبزی، و آب های روان از زیر درختان در بهشت هایی که همیشگی و جاودانه است. بعد می فرمایند ورضوان من الله والله بصیر بالعباد. و رضایت و خشنودی خدا برای اهل تقواست. رضایت و خشنودی خدا اگر باشد در آنجا بهشت را به شما می دهند. بهشت به دست آوردن رضایت الهی… بهشت در گروی رضایت الهی است و رضایت الهی هم در گروی کسب تقواست و مقدمه اش للذین اتقوا عند ربهم یعنی تا ما ازاهل تقوا نباشیم تا ما از معاصی دور نشویم تا ما بایدها ونبایدها و فرمانبردار خداوند متعال نباشیم نمی توانیم رضایت الهی را به دست بیاوریم.

در ویژگی های اهل تقوا عرض کردیم نزلت انفسهم منهم فی البلاء کالذی نزلت فی الرخاء. اهل تقوا اینطور هستند. همیشه به دنبال رضای الهی هستند سختی ها و آسایش ها و آرامش ها برای آنها فرقی ندارد آن چه که برایشان مهم است، پیامش این است، برای عبد الهی و اهل تقوا آنچه که مهم است رضایت الهی است. امیرالمومنین (ع) یکی از نشانه های رضایت الهی را می فرمایند راضی بودن بنده به آن چه که به نفع اوست یا برعلیه اوست می باشد. علامت رضا الله سبحانه عن العبد رضاه بماقضی به سبحانه له و علیه. یوم لک و یوم علیک. برای ما فرقی نکند. چه در له و چه بر علیه، همیشه باید راضی به رضای الهی باشیم.

عزیزان رضایت الهی با کسب حلال به دست می آید. رضایت الهی با روزه داری است. خداوند متعال با روزه خواری از کسی راضی نمی شود. با کشف حجاب از کسی راضی نمی شود با رعایت حجاب می توانیم رضایت الهی را به دست بیاوریم با دوری از حرام است که می توانیم رضایت الهی را به دست بیاوریم. با رعایت مجلس محرم ونامحرم است که رضایت الهی به دست می آید. هیچ کسی با معصیت و نافرمانی رضایت الهی را نمی تواند به دست بیاورد.

در یک حدیث قدسی هم هست که از آقا علی بن موسی الرضا (ع) این حدیث قدسی به دست ما رسیده است در اصول کافی ج ۲ این روایت است که خداوند سبحان می فرماید انی اذا اطعت رضیت و اذا رضیت بارکت و لیس لبرکتی نهایه. من وقتی اطاعت شدم وقتی بندگانم از من فرمانبرداری کردند من هم از آنها راضی می شوم. رضایت من در گروی فرمانبرداری است و وقتی که من از آنها راضی شدم، به زندگی شان برکت می دهم به اموالشان برکت می دهم به عمرشان برکت می دهم و لیس لبرکتی نهایه. فقط هم اینها نیست هم در دنیا و هم در آخرت به اینها پاداشی می دهم که بعضی وقت هاست که در آیات نورانی قرآن می فرماید فکرش را هم نمی کنید. لذا همیشه بدنبال رضایت الهی باشیم و در این ماه که ماه مبارک رمضان است در دعاهایمان از خداوند متعال رضایت او را طلب بکنیم. در دعاهایمان از او بخواهیم آن عواملی که باعث کسب جلب رضایت اوست را روزی ما بگرداند. روزی است بله. روزه داری روزی است نماز جمعه روزی است توفیق درک شب های قدر روزی است. روزی فقط به خوردن نیست کسب حلال هم روزی است.

اما در عین حال باید مراقب باشیم که این کسب رضایت را با بی تدبیری و بی توجهی خودمان اشتباه نگیریم. بعضی وقتهاست که بعضی از عزیزان دقت نمی کنند تضمین نمی گیرند آن ضمانت های لازم را دقت نمی کنند ورشکست می شوند می گویند خب راضیم به رضای الهی. خب اگر دقت می کردی و آن قدرها را رعایت می کردی قضا نصیبت نمی شد. اگر کسب حلال را رعایت می کردی و از طریق حرام نمی خواستی به کسب ثروت برسی این سرنوشتت نمی شد. آن کسی که پشت فرمان نشسته دقت نمی کند از سرعت مجاز تخطی می کند بعد تصادف می کند از دنیا می رود می گوید قضا و قدرش این بوده. این خودکشی است این قضا و قدر نیست. عین این است که ما خودمان را از بالای بلندی بیندازیم و بگوییم بله. این قضا و قدرم است که از این بالا به پایین بیفتم یا سم بخورم و بگویم این قضا و قدر من بوده. بله. این قضا و قدر خداوند متعال می فرماید هر کسی که خودش را در مسیر این قدر قرار بدهد این قضای من است. هر کسی که از بلندی خودش را پرت کند پایین مشخص است که قضای الهی هلاکت او را در پی خواهد داشت. لذا ما نیاز به تدبیر هم داریم. نیاز به دقت هم داریم. نیاز به سنجش داریم تعقل داریم. آنچه را که خداوند فرمان داده انجام بدهیم. دقت کنیم ضمانت لازم را بگیریم در بحث ازدواج  تحقیقات لازم را به عمل بیاوریم. خیلی وقت هاست که با بی دقتی و بدون تحقیق و توجه یک کاری را انجام می دهیم و بعد پشیمان می شویم. می گوییم قدر الهی اینطور بوده نه خیر. اگر خوب تحقیق می کردی اگر می رفتی از همسایه هایش از هم محلی هایش سوال می کردی اینطور نمی شد و به این مشکلات گرفتار نمی شدی. پس راضی به رضای الهی در جایی است که همه مقدرات را رعایت بکنیم تعقل بکنیم از راه مشروع باشد از راه حلال باشد اهل تحقیق باشیم از این پیغمبر درونی استفاده بکنیم مشورت بکنیم ضمانت های لازم را بگیریم بعد توکل کنیم و بعد راضی به رضای الهی باشیم.

بارپروردگارا توفیق کسب تقوا و مراقبت را به ویژه در این ماه رحمت و ماه تقوا روزی ما بگردان. یک لحظه ما را به خودمان و نفسمان غافل وامگذار. عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان. توفیق درک حقیقت ماه مبارک رمضان را روزی ما بگردان. توفیق درک شب های قدر این ماه رحمت را روزی ما بگردان. تا ما را نبخشیده ای و نیامرزیده ای از این دنیا نبر.

 

 

 

خطبه دوم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

…. مجددا خودم و همه شما نمازگزاران و خواهران و برادران روزه دار روز جمعه را به فرمانبرداری از خداوند متعال به دست آوردن رضایت خداوند متعال دوری از نافرمانی خداوند متعال و مراقبت در همه احوال، همه اعمال، همه افکار و همه اقوال سفارش می کنم. در هفته ای که گذشت رهبر معظم انقلاب در دیدار با سران سه قوه، و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دشمنی مبنایی عمیق و مستمر آمریکا با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فرمودند شکست آمریکا در ماجرای اخیر یعنی خروج از برجام، در صورت ادای وظایف مسئولان قطعی و بدون تردید خواهد بود. این بار یک شرط را مقام معظم رهبری اضافه کردند. یعنی همیشه حضرت امام (رض) به ما یاد دادند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما این شعار را مقام معظم رهبری هم ادامه دادند اما برای اولین بار یک شرط را قرار دادند. این را باید مسئولین توجه کنند و دقت کنند. این همان قدرهای الهی است. قدرها آن اندازه هاست. قدر و قضای الهی. قضای الهی حکم حتمی است. امروز شما از منزل نیت کردید. یک قدر، حرکت کردید. دو قدر. طهارت کسب کردید سوار بر ماشین شدید. سه قدر. حرکت کردید به سوی نماز جمعه، آمدید تا درب مسجد، بعد وارد مسجد شدید. این قدرهای الهی است. بعد اینجا نشستید یک قدر دیگر اضافه شد. به خطبه ها گوش می دهید برای اینکه نماز جمعه را باید خطبه اش را گوش کرد و نمازش را خواند تا بگوییم نماز جمعه حتمیت پیدا کرد تا قضای الهی حتمیت پیدا بکند. حالا در مسیر که دارید می آیید قدر عوض بشود، ماشین شما خراب بشود، شما نمی توانید به نماز جمعه خودتان را برسانید. این قدرها و اندازه ها باید همه اش درست چیده بشود تا قضای الهی محقق بشود.

من برای اینکه یک دانشمند بشوم باید این قدرها را پشت سر بگذارم دبستان و راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه اینها قدرهاست برای اینکه یک دانشمند بشوم. کسی نمی تواند بدون طی کردن قدرها به قضا دست پیدا بکند. لذا قضای حتمی الهی شکست دشمنان اسلام است اما قدرهایش چیست؟ قدرهایش این است که همه مردم با هم باشند. مومنین یک دل باشند. مسئولین همدل و همصدا باشند اگر در یک کشور تفرقه باشد اگر یک مسئولی بگوید پرچم آمریکا را آتش بزنیم مسئولی دیگر بگویم نه چرا باید آتش بزنیم. آن هم در موقعی که دشمنان ما دست به دست هم دادند تا اصل نظام را از بین ببرند. آن وقت مسئولین مان در یک نهاد مقدس در یک مجلس مقدسی که باید مدرس ها در آن مجلس باشند بیایند اختلاف کنند که آیا پرچم آمریکا باید آتش زده می شد یا نمی شد. به شرط همدلی مسئولین، به شرط یکصدایی مسئولین، اینجا باز مسئولین است چرا که مردم ما به موقع نشان دادند که با هم هستند. مردم ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن خودشان را نشان دادند مرگ بر آمریکایی هایشان را گفتند. در راهپیمایی روز قدسی که در پیش رو داریم حالا همه شما خواهید دید، مردم اندیشه نه، مردم شهرستان نه، مردم کشور ما باز نه، تمام دنیا آن آزاده خواهان می آیند در صحنه، مشت ها را گره می کنند، اگر هم ما پرچم آمریکا را آتش نزنیم در خود کشور آمریکا کسانی که بر علیه حاکمان ظالم آمریکا در آن کشور دارند شعار می دهند آنها آتش می زنند. اگر هم ما آتش نزنیم، در عراق و لبنان و افغانستان و یمن و بحرین آتش می زنند. ما که خودمان قیام را شروع کردیم، ما که خودمان نهضت را شروع کردیم ما که خودمان همیشه دشمن درجه یک آمریکا بودیم لذا مقام معظم رهبری شرط گذاشتند، بله. در صورت ادای وظایف مسئولان شکست آمریکا قطعی خواهد بود. نمی گوید مردم. مردم که در صحنه هستند. حالا مردم عزیز مادر شهر اندیشه قطعا در این راهپیمایی حضور پرشوری خواهند داشت شاهد بودید که راهپیمایی ۲۲ بهمن دو برابر سال گذشته بود. امسال هم انشاءالله راهپیمایی روز قدس را با تمام قدرت برگزار خواهیم کرد.

ایشان فرمودند از اول انقلاب تا به امروز آمریکا انواع کارهای سیاسی اقتصادی نظامی فرهنگی را بر علیه ما داشته و سازمان دهی کرده. حقیقتا همینطور است ۸ سال جنگ را به راه انداختند. بر علیه ما جنگ نظامی به راه انداختند بعد دیدند فایده ای ندارد آمدند جنگ فرهنگی به راه انداختند این شبکه ها را مجهز کردند بحث ماهواره ها را تجهیز کردند. امروز مسئولان ما باید یکصدا باشند خدای ناکرده نکند که برای به دست آوردن رضایت یک عده ای از مردم، دل امام زمان را بشکنیم یا رضایت الهی را به دست نیاوریم. همه باید با هم باشیم. اگر یک تصمیم در این نظام بین مسئولین گرفته می شود همه باید یکصدا باشند. اگر قرار است شبکه هایی که مربوط به دشمنان ماست، شبکه هایی که پایگاه های آنها در اسرائیل است اگر قرار است که آن شبکه ها در داخل کشور ما تعطیل بشود، دیگر معنایی ندارد که یک مسئولی بیاید و به مردم بگوید من مخالف بودم با بسته شدن این شبکه.  ۴۰ میلیون هم عضو این شبکه هستند برای اینکه رضایت این ۴۰ میلیون را به دست بیاورند حاضرند که رضایت الهی را زیرپا بگذارند. مگر نه این است که تمام مصالح و مفاسد این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن چه که به مصلحت است و آنچه که اگر انجام بدهیم مفسده ای را به دنبال خواهد داشت باید با مدیریت نخبگان و مسئولان نخبه این کشور مدیریت بشود. چرا باید چنددستگی بشود. چرا باید از هر حنجره ای یک صدایی بیرون بیاید. در جنگ اقتصادی مگر آنها ما را تحریم و تهدید نکردند. از هر راهی وارد شدند. هر کاری که توانستند بر علیه ما و نظام ما انجام دادند  اما رهبر عزیزمان می فرمایند در همه این توطئه ها شکست خوردند. حقیقتا همینطور است از هر راهی وارد می شوند ره بجایی نمی برند.

اما با توجه به تجربیات پیش رو باید تصمیم بگیریم که هم برای امروز و هم برای آیندگان مهم است. رهبر عزیزمان شش تجربه تلخ را بیان می کنند که این شش تجربه تلخ را مسئولان نظام باید در ادامه مذاکرات خودشان  رعایت کنند. تجربه اول نمی توانیم با آمریکا تعامل بکنیم چون پایبند به تعهداتش نیست. تا به امروز آمریکایی ها به هیچ تعهدشان وفادار نبودند و عمل نکردند. لذا تجربه کردیم. آزموده را آزمودن خطاست. تجربه دوم ما، دشمنی آمریکا با ایران، فقط در موضوع هسته ای نیست این را تجربه کردیم. در بحث موضوع حقوق بشر، که بزرگترین جنایتکار جنگی در دنیا اگر بخواهیم کشوری را معرفی کنیم آمریکاست. اگر امروز در یمن جنگ و خونریزی است بمب های آمریکایی است که بر سر مردم مظلوم یمن ریخته می شود. اگر امروز در افغانستان اختلاف و جنگ و خونریزی است وجود نحس آمریکایی هاست که در آنجا اختلاف انداخته بین مردم و مسئولین و بین احزاب و گروه هایشان، اختلاف می اندازند و حکومت می کنند. اگر امروز در عراق و سوریه و لبنان و در منطقه آتش جنگ شعله ور است عامل اصلی اش همین آمریکایی ها هستند آن وقت ما را متهم می کنند به نقض حقوق بشر. برای ما پیش شرط می گذارند.

تجربه دوم ما این است که آمریکایی ها فقط دشمنی شان با ایران، دشمنی هسته ای نیست. آمریکا می خواهد مولفه های قدرت در جمهوری اسلامی از بین برود. تجربه سوم انعطاف در برابر این دشمن، تیغ او را کند نخواهد کرد بلکه او را گستاخ تر خواهد کرد. ببینید بلافاصله کره شمالی بعد از اینکه تنها سایت آزمایش موشک های اتمی خودش را تخریب می کند ساعتی نمی گذرد که رئیس جمهور متکبر آمریکا، او به امید جلسه مذاکره در سنگاپور با رئیس جمهور آمریکا اینکار را انجام می دهد اما بلافاصله یک ساعت بعد رئیس جمهور آمریکا نامه ای می نویسد به رئیس جمهور کره شمالی که این دیدار ما فعلا لغو است. آنها خوش خدمتی کردند آمدند تاسیسات هسته ای شان را از بین بردند ساعتی نگذشته آنها اعلام کردند که فعلا لغو است این دیدار. خب ما درس بگیریم از این آمریکایی های مستکبر و زورگو، پس نتیجه می گیریم که انعطاف در برابر آنها باعث گستاخی آنهاست. این را تجربه کردیم. این تجربه تلخ را حفظش بکنیم و از آن استفاده بکنیم

اما چهارمین تجربه، ایستادگی در مقابل آمریکا باعث عقب نشاندن او می شود.. اگر امروز سازمان ملل حق غنی سازی ما را به رسمیت می شناسد به خاطر مذاکره نیست به خاطر ایستادگی است به خاطر مقاومت مردم عزیزماست به خاطر پیشرفت ما در زمینه هسته ای است. اما تجربه پنجم، تجربه همراهی اروپا با امریکا در مسائل مهم است. ما بنای دعوا با اروپا نداریم. ما با کشوری سر جنگ و دعوا نداریم. ما با هیچ کشوری دعوا نداریم آنها هستند که ما را رها نمی کنند اما این سه کشور نشان دادند که در حساس ترین موارد با آمریکا همراه هستند. تا به امروز هم که اینطور بوده. در حساس ترین مواقع ما را تنها گذاشتند در طول تاریخ هم همینطور بوده. قبل از انقلاب هیمنطور بوده. عهدنامه هایی که امضا شد چه با فرانسوی ها و چه با انگلیسی ها و چه با غربی ها، همه یکی بعد از دیگری نقض و شکسته شده بعد از انقلاب هم همینطور بوده تا به امروز هم همینطور است. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مائده آیه ۵۱ می فرماید یا ایها الذین آمنوالاتتخذوا الیهود والنصاری اولیاء. آنها را دوست تان قرار ندهید ولی خودتان قرار ندهید سرپرست خودتان قرار ندهید. حالا اولیاء معانی گوناگونی دارد هم دوست است هم سرپرست است هم آقابالاسر است. این آیه صریح قرآن است یهود و نصاری اسرائیل و آمریکا و غرب و اروپا همه می خواهند آقابالاسر ما باشند دستور صریح قرآن به اهل ایمان است که آنها را اولیای خودتان قرار ندهید چرا که بعضهم اولیاء بعض. آنها در روابط خودشان بین خودشان به عهد و پیمانشان وفادار هستند اما نسبت به شما وفادار نیستند. آیه صریح قرآن است اینها بعضی هایشان با همدیگر رفیق هستند دوست هستند پشت صحنه با هم ارتباط دارند. ای اهل ایمان گوش به حرف هایشان و لبخندهایشان و مذاکراتشان ندهید. دقت بکنید که خدای ناکرده که این تجربه تلخ دوباره تکرار نشود

ان الله لایهدی القوم الظالمین علامه طباطبایی بحث اتخاذ را در آیه شریفه که می فرماید لا تتخذوا الیهود و النصاری می فرماید  اعتماد به چیزی یا به شخصی و دلگرم شدن به او. این بحث اتخاذ است. می فرماید لاتتخذوا الیهود والنصاری اولیاء. بحث اتخاذ را اینگونه معنا کردند که ما اعتماد کنیم یعنی ای اهل ایمان به یهود و نصاری اعتماد نکنید. به آنها اعتماد نکنید آنها با همدیگر دوست هستند ولی با شما دوست نیستند.

اما تجربه ششم گره نزدن مسائل کشور به برجام و مسائل خارجی است. همدلی را حفظ بکنیم یک عده ای موافق برجام یک عده ای مخالف برجام. چه کسی اینجا سوءاستفاده می کند؟ دشمنان ما. همه مسائل کشورمان را به برجام گره نزنیم. هر اتفاقی که می افتدبگوئیم ببینیم نتیجه برجام چه می شود. خب اگر در داخل کشور در این مدتی که مدتش هم کم نیست در طول این ۱۲ سالی که ۲ سال هم اضافه بکنیم از ابتدای مذاکرات، ۱۴ سال از مذاکره با غربی ها و اروپایی ها گذشته در این ۱۴ سال اگر دولت های قبلی و مسئولان نظام همتشان مضاعف بود واقعا یک حرکت انقلابی می کردند در این ۱۴ سال اقتصاد مقاومتی را در کشور نهادینه می کردند امروز ما دیگر مشکل بیکاری نداشتیم. بیکاری جوانان ما چه ربطی به برجام دارد. بعضی از مسئولین ما حتی موضوع کم آبی را به برجام ارتباط دادند. می گویند بله. اگر برجام حل بشود مشکل کم آبی ما هم حل می شود.

مقام معظم رهبری می فرمایند مسائل داخلی کشور اینطور نباشد که همه مسائل را به برجام ا رتباط بدهید. دو دستگی ایجاد نکنید دو قطبی نکنید جامعه را. برجام یک تجربه تلخی بود برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که به تجربیات قبلی اضافه شد. ما بارها تجربه کرده بودیم. مقام معظم رهبری هم متذکر شده بودند که این برجام فرجامی نخواهد داشت آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند غربی ها قابل اعتماد نیستند بعد هم که همه مشکلات را نهایتا به همین رهبر مظلوم ما برگرداندند که بله. باز هم نهایتا مقصر حضرت آقاست. آخر دین داشته باشیم آزاده باشیم وجدان داشته باشیم اختلاف نیندازیم. دست به دست هم بدهیم مشکلات مردم را حل بکنیم. گرفتاری های مردم راحل بکنیم با قاچاق بی رویه کالا مبارزه بکنیم. این که دیگر به برجام ارتباطی ندارد. واردات مان را مدیریت بکنیم. این که دیگر به برجام ارتباطی ندارد. وارادات بی رویه کالاهایی که مشابه داخل دارند باید با آن مقابله کرد. اینها دیگر به برجام ارتباطی ندارد. قبض آب و برق مردم که هر دو سه ماه یکبار افزوده می شود  این که دیگر به برجام ارتباطی ندارد. مشکلات مردم در ادارات هست که وقتی می روند نتیجه ای نمی گیرند و بر می گردند این که دیگر به برجام ارتباطی ندارد. مشکلات شهرها و گرفتاری های مردم در دادگاه های ما اینکه به برجام ارتباطی ندارد. مشکلات مردم باید رسیدگی بشود دیده بشود و پاسخ داده بشود. بعضی از عزیزان می آیند سالها برای یک پرونده یک موضوع می روند به یک اداره خاصی بر می گردند. می روند به دستگاه قضا بر می گردند. ۳سال ۴ سال ۵ سال ده سال خیلی از اینهایی که در این مسیر دنبال کارهایشان بودند از دنیا رفتند ورثه شان دارند کارشان را پی گیری می کنند. وجدان داشته باشیم متعهد باشیم انقلابی باشیم دلسوز مردم باشیم دلسوز نظام باشیم. همراه با مردم باشیم. اینها که دیگر به برجام ارتباطی ندارد.

مساله اول کشور اقتصاد است. رهبر عزیزمان فرمودند. وضع اقتصادی کشور تعریفی ندارد. این را دارد یک رهبری می گوید که خودش رئیس جمهور بوده یک زمانی در این کشور همه مسئولیت ها را داشته هر کسی بخواهد هر حرفی بزند خود حضرت آقا یک روزی این مسئولیت را داشت. دیگر پیش حضرت آقا که نمی توانند انکار کنند یا توجیه کنند همه شما می بینید آن چه که عیان است چه حاجت به بیان است. مهم این است که مردم احساس بکنند در جامعه آرامش است. اگر تورم کم شده کسی احساس می کند  این کم شدن تورم را که هر روز دارد در جامعه زندگی می کند سر و کار دارد با اجناس. وقتی در همین کشور زندگی می کنیم در خریدهایمان می بینیم هر بار که خرید می کنیم قیمت ها دیگر روزانه شده افزایش پیدا کرده چطور شما می گویید تورم تک نرخی شده. این ملاک و معیار در محاسبه تورم چیست نه ما سر درآوردیم و نه مردم متوجه شدند. فقط همین را متوجه شدیم که هر روز یک جنسی را خریداری کردیم فردایش رفتیم گرانتر شده. امروز اگر کسی خانه خرید، خرید. فردا اگر بخواهد برود همان خانه را بخرد یا خانه اش را بفروشد یک خانه دیگری بخرد دیگر نمی تواند بخرد، باید مستاجر بشود. این تورم تک نرخی کجاست؟ شاید منظور آنها یک کشور دیگری است. شاید ژاپن را می گویند. شاید بعضی از کشورهای دیگر را می گویند نرخ تورمشان تک نرخی است. ما که این تورم تک نرخی را احساس نمی کنیم.

رهبر عزیزمان هم می فرمایند شرایط اقتصادی تعریفی ندارد. مردم درگیرند مشکلات را لمس می کنند. مردم می فهمند متوجه هستند. باید از تجربیات مان استفاده بکنیم نباید از یک سوراخ دوبار گزیده بشویم. رهبر معظم انقلاب در ادامه در تبیین شروط جمهوری اسلامی ایران برای ادامه برجام با اروپایی ها هم فرمودند که البته در این موضوع هفت نکته بیان فرمودند که سریعا می گویم. سه کشور اروپایی در ۱۳-۱۴ سال قبل در مذاکرات هسته ای، در سال ۸۳ و ۸۴ بدعهدی بزرگی کردند. قول دادند عمل نکردند لذا باید ثابت کنند  امروز آن بی صداقتی و بدعهدی را نخواهند داشت. در دوسال گذشته آمریکابارها برجام را نقض کرده است و اروپایی ها ساکت ماندند. باید آن سکوت را جبران کنند. شرط اول مذاکره با ادامه مذاکرات ما با اروپایی ها و ادامه برجام شکستن سکوت اروپایی هاست در برابر تهدیدات و تحریم های آمریکا.

اما نکته دوم آمریکا قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است اروپا باید یک قطعنامه ای علیه نقض آمریکا صادر کند. این قطعنامه ای که جنبه بین المللی داشته باشد. برجام یک مذاکره بین دو کشور نبود مذاکره با شش کشور قدرتمند جهان بود در سازمان ملل حداکثر آراء را کسب کرد یک تعهد بین المللی است اما آمریکایی ها به راحتی مثل همه موضوعات دیگر آن را زیرپا گذاشتند لذا اروپایی ها باید متعهد بشوند که بر علیه نقض برجام در سازمان ملل یک توافقنامه ای را امضا کنند و یک قطعنامه ای را صادر کنند. سومین نکته اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را مطرح نخواهد کرد. ما در بحث دفاع، در بحث موضوع موشکی که جنبه دفاعی دارد کوتاه نخواهیم آمد. نکته چهارم اینکه اروپا باید با هرگونه تحریم جمهوری اسلامی ایران مقابله کند و مقابل تحریم های آمریکا صریح بایستد. نکته پنجم اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند و نفت ایران را خریداری کند. نکته ششم. بانک های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. الان خیلی از بانک ها براساس آن قراردادی که در برجام بسته شد و متعهد شدند و متاسفانه آنها به تعهدشان عمل نکردند  اما داوطلبانه سریعا تعلیق کردیم تاسیسات هسته ای مان را اما آنها به تعهدشان عمل نکردند لذا آنها باید متعهد بشوند، بانک های آنها متعهد بشود بانک های ما را معتبر بدانند. تجار ما به راحتی بتوانند کارگشایی کنند و پول هایشان را جابجا کنند. تجارت انجام بشود بازار ایران رونق پیدا کند. اما هفتمین نکته، اگر اروپایی ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت های هسته ای محفوظ است. وقتی دیدیم برجام فایده ای ندارد یکی از راه هایش این است که برویم سراغ بازیافت فعالیت های تعطیل شده.

یکی از مهمترین و اصلی ترین نصایح رهبری در صحن مطهر رضوی به مردم عزیز ایران روحیه امید و خودباوری است این راباید بدانیم مسئولان بدانند مردم بدانند ما می توانیم اگر همه با هم باشیم مسئولین یکصدا باشند می توانیم موفق باشیم پیروز باشیم. همانطوری که امروز موشک هایی را همین جوانان سپاهی عزیز ما و پاسداران عزیز ما طراحی کردند که هزاران کیلومتر برد دارد تا قلب حیفا و تلاویو را می تواند در آن زمانی که لازم باشد مورد حمله قرار بدهد. لذا توجه داشته باشند در بحث پزشکی امروز داریم در منطقه حرف اول را می زنیم در جهان جزء کشورهای برتر و صدر جدولی هستیم. در بحث هسته ای پیشرفت های خوبی داشتیم. این را توجه داشته با شیم. ما هر زمان اراده کردیم توانستیم و خواهیم توانست به شرط اینکه مسئولان عزیز ما همراه باشند و همراه و همگام با مردم باشند چون همیشه مردم ثابت کردند که همراه مسئولان هستند

اما اهم مناسبت ها را سریعا عرض بکنم. امروز چهارم خرداد ماه روز مقاومت و پایداری و روز دزفول است همانطوری که روز گذشته باز به یک تعبیری سوم خردادماه روز فتح خرمشهر روز مقاومت و روز ایثار بود. فراموش نمی کنیم آن ایامی که رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس با مقاومت خودشان بعد از نزدیک دو سال اشغال خرمشهر در آن عملیات ۲۱ روزه با شکست دشمن بعثی لبخند را روی لبان مردم عزیزمان آوردند. همینطور چهارم خرداد روز مقاومت و پیروزی است خداوند متعال هم وعده می دهد در قرآن کریم ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه ان لاتخافوا و لاتحزنوا. یا در سوره آل عمران آیه ۱۳۹ می فرماید ولاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین. اگر شما با هم باشید مقاوم باشید امروز ما تجربه کردیم همانطوری که آن تجربه های تلخ را داشتیم که مقام معظم رهبری فرمودند امروز بعد از ۴۰ سال مردم عزیز ما تجربه کردند که تنها راه پیروزی در برابر زورگویی های مستکبرین عالم مقاومت است. اینکه باید مقاومت بکنیم. پیروزی در گروی مقاومت است که الحمدلله مردم ما مقاوم بودند تا به امروز ایستادند پیرو رهبر عزیزمان هستند پیرو نائب امام زمان مان هستند انشاءالله که این پرچم انقلاب را به دست صاحبش برسانیم

اما پنج شنبه ۱۰ خرداد مصادف با ۱۵ ماه مبارک رمضان سالروز ولادت باسعادت سبط اکبر نبی مکرم اسلام امام حسن مجتبی و روز اکرام و آغاز هفته کمک به محرومان و مستضعفان و ایتام است. آقا رسول الله در خطبه شعبانیه فرمودند تصدقوا علی فقرائکم و مساکنکم. در این ماه، ماه صدقه دادن است ماه رسیدگی به ایتام است ماه رحمت الهی است لذا دقت داشته باشید هر کمکی که در این ماه انجام می دهیم هر مبلغی که در این ماه صدقه ای می دهیم یا کمکی می کنیم نسبت به سایر ماه ها هزار برابر است. لیله القدر خیرمن الف شهر. یک آیه قرآن ثواب یک ختم قرآن را دارد در این ماه. لذا هفته تکریم است هفته تکریم نیازمندان است امروز هم کمک هایی که باز جمع آوری می شود برای نیازمندان است برای ایتام است. سفارش شده در قرآن در سیره اهل بیت رسیدگی به ایتام که تکریم ایتام، نگهداری ایتام و مراقبت از ایتام، لذا امیدواریم که خداوند ا ین توفیق را روزی همه ما بگرداند.

امام حسن مجتبی (ع) به عنوان کریم اهل بیت، ما هر وقت نام آن حضرت را می شنویم یاد کرامت و سفره داری می افتیم. یاد یتیم نوازی و رسیدگی به فقرا می افتیم. و آن حضرت در مدینه معروف بودند هر کسی که غریب بود می دانست که اگر درب خانه آن حضرت را بزند از درب آن خانه ناامید بر نمی گردد. اما شنبه، امشب شب وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) است. عزیزان توجه داشته باشند فردا دهم ماه مبارک رمضان است سه سال قبل از هجرت، در شعب ابی طالب هم عموی نازنین پیامبر حضرت ابوطالب (ع) به رحمت خدا رفت و هم همسر رسول گرامی اسلام این یار و همراه آن حضرت به رحمت خدا رفت لذا پیامبر اسلام آن سال را سال عام الحزن نام گذاری کرد. حضرت خدیجه (س) در یاری کردن پیامبر اسلام در یاری کردن دین اسلام در یاری کردن احکام نورانی قرآن کریم هم مالا و هم جانا و هم قدما هر کاری که از دستش بر می آمد دریغ نکرد. لذا ما هم وظیفه داریم در هر شرایطی دین اسلام را و ارزش های دینی را یاری کنیم همانطوری که پیامبر اسلام وقتی نام آن حضرت برده می شد به پهنای صورت اشک می ریختند و می فرمودند خدیجه اما چه خدیجه ای که وقتی که هیچ کسی مرا کمک نکرد او یاور من بود. آن زمانی که هیچ کسی به من ایمان نیاورد اواولین کسی بود که به من ایمان آورد اموال خودش را در اختیار من قرار داد.

اما عزیزان، امشب شب وفات ام المومنین حضرت خدیجه (س) است. کسانی که قدم بر می دارند در راه خدا و ایمان می آورند به خداوند متعال باید آماده بلاها باشند صبر هم داشته باشند در راه حفظ ارزشهای دینی و اسلامی و انقلابی باید صبر داشته باشیم. حضرت خدیجه قبل از اینکه اسلام بیاوردو ایمان بیاورد در ناز و نعمت زندگی می کرد هزاران شتر سرمایه او را جابجا می کردند مشکلی نداشت. اما همین که ایمان آورد به پیامبر اسلام و همسر او شد، سختی ها و مشکلات هم بر او عرضه شد. زمان وزضع حمل او هیچ کسی نیامد کمکش بکند. سرزنشش کردند بزرگان قریش سرزنشش کردند اقوام خودش سرزنشش کردند چرا پیامبر را یاری کردی چرا پیامبر را کمک کردی. لذا کسی نیامد. یک وقت درب های آسمان گشوده شد. خدیجه نگران نباش. اگر هیچ کسی تو را کمک نکند تو تمام ثروتت را در راه دین من و پیامبر من دادی. من هم تو را کمک می کنم. درهای آسمان گشوده شد مریم آمد آسیه آمد از آسمان این زنان بهشتی آمدند و حضرت خدیجه حضرت زهرا (س) را به دنیا آورد. زنان در دو جا نیاز به مادر دارند یک جای موقعی که وضع حمل می کنند. یک جا هم شب عروسی است. لذا شب عروسی حضرت زهرا (س) آقا رسول الله فرمودند هیچ کسی نماند. اما اسماء ماند. آقا فرمودند مگر نگفتم کسی نماند. اسماء عرضه داشت یا رسول الله خدیجه به من وصیت کرد شب عروسی زهرا برای زهرای من تو مادری کن. من آن شب نیستم اما تو مادری کن. اما عزیزان هم در شب عروسی دختر نیاز به مادر دارد و هم آن زمان وضع حمل. نیاز به مادر دارد. در آنجا مریم آمد از آسمان. آسیه آمد اما بین در و دیوار آن لحظه ای که مادر سادات فریادش به آسمان بلند شد یا فضه، ای فضه فخذینی والله ماقتل فی احشائی. آنجا چرا نگفت علی مرا دریاب. چرا فضه را صدا زد. عزیزان برای اینکه دختر نیاز به مادر دارد. آنجا هم مادر نبود برای زهرا مادری کند. آنجا هم فضه را صدا زد. شب عروسی اسماء به زهرا کمک کرد بین در و دیوار هم فضه آمد به زهرا کمک کرد. علی لعنه الله علی قوم الظالمین

IMG_9444 IMG_9446 IMG_9451 IMG_9460 IMG_9461 IMG_9462 IMG_9464 IMG_9470 IMG_9472 IMG_9476 IMG_9479 IMG_9497 IMG_9501 IMG_9504 IMG_9506 IMG_9508 IMG_9510 IMG_9513 IMG_9514 IMG_9515 IMG_9518 IMG_9520 IMG_9524 IMG_9527 IMG_9536 IMG_9567 IMG_9569 IMG_9586 IMG_9590 IMG_9591 IMG_9603 IMG_9611 IMG_9612

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.