خطبه های نماز جمعه ۱۹ مرداد در شهر اندیشه

خطبه های نماز جمعه ۱۹ مرداد به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مروج

سخنران پیش از خطبه ها سردار طلایی نیک معاونت محترم وزیر دفاع و پشتیبانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم … خودم و همه شما نمازگزاران عزیز روز جمعه را سفارش می کنم به فرمانبرداری از خداوند متعال و رعایت تقوای الهی. وجود نازنین مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه در بیان ویژگی های اهل تقوا می‌فرمایند: « فَالْمُتَّقُونَ هُمْ اَهْلُ الْفَضائِلِ». شش ویژگی از ویژگی های متقین را در مدت حدود ۲ سال در خدمت عزیزان مطرح کردیم. ویژگی های متقین در این خطبه بیش از ۸۰ ویژگی است. اگر بخواهیم ۸۰ ویژگی را مطرح کنیم چه بسا بیانش نیاز به ۲۰ سال خطبه داشته باشد شاید هم بیشتر. دو سال است که ۶ ویژگی را شرح دادیم. امروز هفتمین ویژگی اهل تقوا را در خدمت شما نمازگزاران عزیز هستیم. بعد از اینکه اهل تقوا مراقب زبانشان بودند، «مَنْطِقُهُمُ الصَّوابُ»، در زندگی میانه رو بودند، اهل تواضع بودند، اهل احترام به دیگران بودند «مَلْبَسُهُمُ الاِْقْتِصادُ، وَ مَشْیُهُمُ التَّواضُعُ»، مراقب چشمشان بودند « غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ»، مراقب گوششان بودند « وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ»، در بیان ششمین ویژگی مفصلا توضیح دادیم که « نُزِّلَتْ انْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِى الْبَلَاءِ کَالَتِی نُزِّلَتْ فِى الرَّخَاءِ» بلا و رخاء، سختی ها و فراوانی نعمت برایشان یکسان است. امروز هفتمین ویژگی اهل تقوا را در خدمت شما نمازگزاران عزیز بیان خواهیم کرد.  هفتمین ویژگی اهل تقوا از لسان مبارک امیرالمومنین (علیه السلام) این است که هیچ ترسی از مرگ ندارند و با مرگ مانوس هستند. مرگ را مانند آب گوارایی برای شخص تشنه می دانند. در نظر آنها انس با مرگ از انس کودک شیرخوار به مادر بیشتر است. به همین خاطر حضرت می فرماید: «وَ لَوْ لَاالْأَجَلُ الَّذِی کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِی أَجْسَادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ» کلمه «اجل» به مدت زمان ترجمه شده است؛ یک زمان مشخص. در قرآن کریم کلمه «اجل مسمی» را داریم، یک زمان مشخص، ۳۰ سال، ۶۰ سال، ۷۰ سال، ۸۰ سال، ۲۰۰۰ سال عمر نوح یا اگر کودکی باشد فقط چند روز در این زندگی دنیایی باقی می‌ماند یا حتی قبل از اینکه به دنیا بیاید در عالم رحم از دنیا می رود، این مدت و اجلی که خداوند برای انسان ها مقدر کرده است، اگر این اجل و مرگی که خداوند متعال تعیین کرده است، نبود، اگر اهل تقوا راضی به رضای الهی نبودند، اگر راضی به این مدت معین و مشخص نبودند، هر لحظه آرزوی مرگ می کردند تا از این قفس تنگ دنیا نجات پیدا کنند و به عالم معنا و عالم ملکوت بپیوندند.

خداوند در سوره عنکبوت آیه ۵۷ می فرماید « کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ» هر نفسی طعم و ذائقه مرگ را روزی خواهد چشید. البته انسان ها هنوز علت و رمز حیات را درک نکردند. هنوز حیاتی که در زندگی دنیایی با آن سر و کار داریم و از این حیات برخورداریم، را نشناختیم. خودمان را هنوز نشناختیم. این بدن خاکی که هزاران سال است بر روی زمین زندگی می کند هنوز با پیشرفت علم و تکنولوژی برای انسان شناخته شده نیست. دانشمندانی که در علم پزشکی به مهارت های بسیاری دست پیدا کردند؛ ابن سیناهای زمان، هنوز علت خواب را درک نکردند، چطور می توانند علت مرگ را، علت خارج شدن روح از بدن را درک کنند. لذا یکی از رمزهای آفرینش را باید مرگ دانست. «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ» هم حیات را خداوند آفریده و هم مرگ را. مرگ از اسرار آفرینش است. یکی از آن اسرار، فلسفه مرگ است. آیا مرگ اهل کفار با اهل ایمان و اهل تقوا فرق می کند؟ یقینا مرگ کفار با مرگ اهل تقوا یکسان نیست. در روایات بیان شده که نحوه جان گرفتن انسان ها با یکدیگر فرق دارد. اهل ایمان، اهل تقوا، محبین اهل بیت طور دیگری جانشان گرفته می شود. یکی از آن اسرار، آثار یاد مرگ است. اینکه یاد مرگ در زندگی دنیایی ما چه آثاری دارد؟ اینها همه رمز و راز مرگ و عالم بعد از مرگ است. اسرار مرگ از نگاه قرآن نیز بیان شده است. چرا بعضی ها از مرگ می ترسند، از کفن می ترسند، از تابوت می ترسند. نام آرامستان که برده می شود لرزه بر بدنش می افتد. چرا بعضی ها از مرگ می ترسند؟ انشاءالله همه این موضوعات و اسرارش را در خدمت شما عزیزان در جلسات آینده بیان خواهیم کرد.

امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه پنجم نهج البلاغه قسم می خورد که آرزوی مرگ دارد. شاید این شبهه و سوال مطرح شود که چرا کسی باید آرزوی مرگ کند تا وقتی که زنده است؟ بله. اهل تقوا، اهل مراقبت، انسان های وارسته ای که آمادگی های لازم را برای مرگ دارند، آرزوی مرگ نیز می کنند وگرنه کسی که توشه ای نداشته باشد، آمادگی مرگ نداشته باشد، از مرگ فرار می کند، لذا امیرالمومنین (علیه السلام) قسم می خورد که «وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِی طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْی أُمِّه»؛ به خدا قسم آرزو و شوق علی بن ابی طالب به مرگ بیشتر از کودک شیرخوار به سینه مادرش است. لحظه ای که در محراب مسجد کوفه فرق مبارکش را شکافتند همه آن ندای آسمانی را شنیدند که فرمود « فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه». کلمه «فوز» از رستگاری می آید، از نجات می آید، از آرامش می آید، از آرزو می آید. شهدای ما آرزوی شهادت داشتند؛ «فوز الشهاده». آرزوی بهشت را داشتند؛ «فوز الجنه». کلمه فوز را برای بیان آرزوها به کار می برند. چرا امیرالمومنین آرزو می کند و می فرماید به خدای کعبه قسم که به آرزوی خودم رسیدم؟ به خاطر اینکه آرزوی علی بن ابی طالب مرگ در راه خدا بود. آن مرگی لذت بخش است که در راه خدا و برای خدا باشد. آرزوی مرگ برای کسی است که توشه ای برای آخرت آماده کرده باشد اما اگر کسی با دست خالی بخواهد از دنیا برود، دیگر آرزوی مرگ معنا و مفهومی ندارد.

لذا امیرالمومنین که می فرماید « فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه»، شرایطش را داراست. ۲۰ سال قبل، وجود نازنین رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه شعبانیه در پاسخ به سوال امیرالمومنین (علیه السلام) که فرمود: بهترین عمل در ماه رمضان چیست؟ پاسخ دادند «الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللهِ» بهترین عمل در ماه رمضان مراقبت از حرام های الهی است. سپس لحظه ای اشک بر چشمان رسول مبارک اسلام جاری شد. آن لحظه به یاد شکافته شدن فرق امیرالمومنین افتاد و فرمود: علی جان روزی در این ماه مبارک فرقت را می شکافند. این تعبیر در آن خطبه آمده است: « فَضَرَبَکَ ضَربَهً عَلَی قَرنَکَ فَخَضَبَ مِنهَا لِحیَتَکَ» محاسنت را به خون سرت خضاب می کنند. سپس امیرالمومنین سوالی پرسید: «اَ فِی سَلَامَهٍ مِنْ دَیْنِی» آیا دین من سالم است؟ اعتقاداتم محکم است؟ نماز و روزه من پابرجاست؟ حجابم حفظ است؟ چشمم حفظ است؟ توشه لازم را دارم؟ پیامبر اسلام فرمودند بله علی جان. «فی سَلامَهٍ مِن دینِکَ» بله! دین تو کامل است. اینجاست که حضرت فرمودند: دیگر هیچ ترس و نگرانی از مرگ ندارم. چرا امیرالمومنین می فرماید « فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه»؟ چون آمادگی برای مرگ دارند. لذا اهل تقوا هم باید هر لحظه آماده برای مرگ باشند. هرگاه این آمادگی را در خود ندیدیم، هرگاه از مرگ ترسیدیم، هرگاه عکس کسی از دوستان و آشنایانی که از دنیا رفته را بر روی دیوار دیدیم و دلمان لرزید و یاد مرگ باعث شد که از مرگ بترسیم، باید مقداری تامل کنیم و فکر کنیم که چرا این ویژگی اهل تقوا را در خود نداریم. اهل تقوا از مرگ هیچ ترسی ندارند. مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک/چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم. خداوند ما را در این قفس بدن  حبس کرده است. کسانی که اهل تقوا هستند در این قفس بدن حبس هستند اما کسانی که اهل معصیت و نافرمانی هستند، آزاد و رها هستند انشاءالله خداوند اگر قابل هدایت هستند، هدایتشان بگرداند. ای خوش آن روز که پرواز کنم تا بر دوست/به هوای سر کویش پر و بالی بزنم. من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم/آن که آورد مرا باز برد تا وطنم.

اللهم انا نسئلک توبه قبل الموت و الراحه عند الموت و المغفره بعدالموت والعفو عند الحساب. بارپروردگارا آن تقوایی که مرگ را بالاترین آرزوی ما قرار می دهد روزی ما بگردان. توفیق کسب فضائل اهل تقوا و ویژگی های اهل تقوا را روزی همه ما بگردان. یک لحظه ما را به این نفس مان و وسوسه های شیطان غافل وامگذار.

خطبه دوم

مجددا خودم و همه شما خواهران و برادران نمازگزار روز جمعه را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و مراقبت در گفتار، در نیات، در اعمال و در رفتار. فرمانبردار خداوند باشیم، مطیع خداوند متعال باشیم. خدای ناکرده شقی و ناسپاس نباشیم. من لازم است که خیرمقدم ویژه‌ای عرض کنم خدمت همه مسئولین عزیز حاضر در مصلای نماز جمعه شهر اندیشه، فرماندار عزیز و پرتلاش شهرستان و مسئولین شهرستانی و شهری و همچنین خیرمقدم ویژه ای عرض کنم خدمت سردار سرافراز سپاه اسلام، جناب آقای دکتر طلایی نیک، معاونت محترم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و آرزوی توفیقات روزافزون داشته باشم برای همه مسئولین انقلابی و پرتلاش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

هفته های آینده، مناسبت های ویژه ای را در پیش رو داریم. هم سه شنبه هفته آینده، روز مقاومت اسلامی است؛ روز پیروزی عزت‌مندانه حزب الله لبنان در آن جنگ نابرابر ۳۳ روزه را خدمت شما نمازگزاران روز جمعه و امت حزب الله باید تبریک عرض کنم. همچنین دهم شهریور ماه و اول شهریور ماه، هفته دولت، روز تروریست، سالروز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر، این دو شهید بزرگواری که یاد و خاطره دولتمردان انقلابی را به یاد ما می اندازند، در پیش رو داریم. آخر شهریور هم هفته دفاع مقدس را در پیش رو داریم. همچنین در دهم شهریور روز پدافند هوایی را در پیش رو داریم. همه این مناسبت ها موجب شده که امروز در خدمت این مهمان عزیز و ارجمند باشیم. انشاءالله که از بیانات ایشان استفاده کنیم. امروز خطبه دوم را برای اینکه از سخنان ارزشمند معاونت محترم وزیر دفاع کشورمان امروز بهره ببریم، تقلیل می دهم. مطالبی را ایشان در نظر دارند بیان کنند که شاید بعضی از مطالبشان برای اولین بار است که بیان می شود؛ بعضی از مطالب محرمانه ای که نیاز است شما بدانید. به خودتان افتخار کنید و ببالید که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز نه تنها در منطقه بلکه در جهان هم نقش آفرین است.

یکی از شئونات امامت و رهبری جامعه و حاکمیت اسلامی، هدایت سیاسی و اخلاقی و اجتماعی مردم از سوی رهبران دینی و حاکمان اسلامی است. این نکته را باید در نظر داشته باشیم. خداوند متعال هم در قرآن کریم به اهل تقوا و اهل ایمان سفارش می کند که هر گونه مطلب و هر گونه اشاره ای در مسائل سیاسی، امنیتی، اخلاقی، اجتماعی را فقط و فقط باید از طرف پیامبر عظیم الشان اسلام و اولی الامر دریافت کرد. امت اسلامی نباید حرف و سخن هر دسته، گروه و یا هر شخصی را قبول کند. امروز بازار شایعات متاسفانه داغ است. درست است که شبکه های اجتماعی فرصتی برای انسجام بخشی است، برای اطلاع رسانی و ارسال پیام و اخبار کم هزینه است. اگر چه این فرصت ها را دارد اما تهدید بزرگی نیز است. امروز به جرئت می توان گفت که بیش از ۷۰-۸۰ درصد شایعاتی که در فضای مجازی پخش می شود از سوی دشمنان است. دشمنان ما همانطوری که از طریق ماهواره ها، امپریالیسم خبری را مدیریت کردند، امپریالیسم تصویری را مدیریت کردند، سی ان ان، بی بی سی، من و تو، شبکه های گوناگون را هم جهت و همسو کردند. بعضی مواقع سیاست گذاران کثیف غربی و آمریکایی ـ اسرائیلی، یا عبری ـ عربی، همانگونه که یکسری از سیاست های کثیف خودشان را همزمان از طریق همه این رسانه های تصویری به مردم عزیز ما القاء می کنند، به همان صورت، سنگر دیگری در شبکه های مجازی و فضای مجازی برای آنها درست شده است. باید دقت کرد چون آنها به صورت شبکه ای اخباری را به ما القاء می کنند. متاسفانه غالب شبکه ها نیز در دستان آنها است. به همین علت مقام معظم رهبری این قدر تاکید فرمودند که به فضای مجازی اهتمام داشته باشید. اهل ایمان و حزب الله وارد فضای مجازی شوند و از آرمان های نظام و انقلاب و شهدا دفاع کنند، اما متاسفانه می بینیم که حضور دشمنان ما در این شبکه ها، پررنگ تر و منسجم تر است. همزمان شایعاتی را پخش می کنند مثل اینکه این هفته بعد از نماز جمعه قرار است تجمعاتی شکل بگیرد. یک شایعه ای را پخش می کنند که مثلا امروز در فلان شهر مردم تجمع کردند و ده نفر کشته دادند. بعضی از این شایعات جنگ های روانی است که از سوی آنها مدیریت می شود.

لذا خداوند متعال در قرآن کریم به ما فرمان می دهد که فقط از پیامبر و اولی الامر باید تبعیت کرد. باید گوش به فرمان اولی الامر و ولی امر بود. از هیچ کس دیگری به غیر از خداوند، پیامبر، ائمه اطهار، اولی الامر و حاکمانی که در جایگاه آنان قرار دارند، حرف شنوی نباید داشت. خداوند در آیه ۸۴ سوره نساء می فرماید که اگر از این شبکه های دشمن حرف شنوی داشته باشیم، اگر از آنها تبعیت کنیم، منافق هستیم. برای ما که سخن شبکه های اجتماعی ملاک و معیار نیست، برای ما سخن ماهواره ها ملاک و معیار نیست. آن چه که برای ما ارزش دارد کلام نورانی مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه، به عنوان نائب امام زمان در این عصر است. همه ما گوش به فرمان ایشان هستیم و مشت محکمی به دهان کسانی می زنیم که به ما می گویند مقام ولایت را کنار بگذارید. خداوند در آیه ۸۴ سوره نساء می فرماید: « وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ» وقتی شایعه ای یا خبری مبنی بر ایمنی یا ترس، پیروزی یا شکست به مردمی که سست ایمان هستند، داده می شود «أَذَاعُوا بِهِ» بدون بررسی آن را منتشر می کنند. سپس می فرماید: «وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَىٰٓ أُوْلِى ٱلْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ ٱلَّذِینَ یَسْتَنۢبِطُونَهُۥ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ ٱللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُۥ لَٱتَّبَعْتُمُ ٱلشَّیْطَٰنَ إِلَّا قَلِیلًا» اما کسانی که اهل ایمان و اهل تقوا هستند فقط به سخن پیامبر و اولی الامر گوش می دهند. چشم شان به فرمان اولی الامر است. ابتدا پیامبر را می فرماید و سپس اولی الامر را. این خیلی نکته مهمی است و بدین معناست که اگر پیامبر هم در بین شما نبود به دنبال اولی الامر بگردید. این اولی الامر یعنی شخصیتی که در جایگاه پیامبر می نشیند. در طول تاریخ هارون الرشیدها و مامون های ظالم و سفاک و خونریز و صدام ها و بن سلمان های زمان خواستند در آن جایگاه بنشینند. عده ای هم از آنها تبعیت کردند چون بصیرت نداشتند. اما ما می گوییم جایگاه اولی الامری که خداوند متعال درباره اش سخن می گوید، آن شخصی که در این جایگاه می خواهد بنشیند باید شخص ویژه ای باشد چون جایگاه خدا و پیامبر خداست. یک شخص خاصی باید بر آن جایگاه بنشیند، هر ظالم و خونریزی نمی تواند در آن جایگاه بنشیند که مردم از او تبعیت کنند. امروزه برخی از شیاطین و عفاریت تبعیت می کنند؛ از غرب و آمریکا تبعیت می کنند؛ بسیاری از کشورهای منطقه و کشورهای دنیا، کسانی که نگاه شان دنیایی و منفعت طلبانه است، از آنها تبعیت می کنند اما ما که نگاه مان نگاه اخروی است، نگاه مان قرآنی است، سبک زندگی مان، سبک زندگی قرآنی و اسلامی است باید نگاه مان به اولی الامر باشد. استنباط احکام اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و نظامی مان باید از آن مصادر باشد. حرف هر کسی را نباید بپذیریم، هر شایعه ای را نباید قبول کنیم چرا که خداوند می فرماید اگر فضل و رحمت الهی نبود همه شما از شیطان و عفاریت شیطان تبعیت می کردید اما فضل و رحمت الهی باعث می شود که اهل ایمان، نمازگزاران عزیز روز جمعه، راهپیمایی کنندگان عزیز در روز ۲۲ بهمن و روز قدس، همه و همه گوش به فرمان اولی الامر باشیم که همان جایگاه ولایت است. تا وقتی که ما گوش به فرمان اولی الامر هستیم دشمنان ما هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

اما اهم مناسبتها. یکشنبه بیست و یکم مرداد ماه مصادف با بیست و نهم ذی القعده الحرام است؛ سالروز شهادت جوانترین امام شیعیان، امام محمد جواد (علیه السلام)، انشاءالله خداوند توفیق زیارت این دو امام همام را ـ جد و نوه، هم آقا موسی بن جعفر باب الحوائج را و هم آقا امام جواد (علیهما السلام) ـ در کاظمیه بغداد روزی همه ما بگرداند انشاءالله. مامون (لعنه الله علیه) می خواست همان برخوردی با ایشان داشته باشد که با آقا علی بن موسی الرضا (علیه السلام) داشت. می خواست ایشان را به سمت خود بکشاند و زیر نظر داشته باشد و اینگونه شیعیان را مدیریت بکند، اما «وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ» از آن طرف آقا امام رضا (علیه السلام) این تهدید را به فرصت تبدیل کرد، مکتب تشیع تقویت شد، مجالس علمی بسیاری برگزار شد و مکتب به حق تشیع جای خودش را در جهان اسلام پیدا کرد. لذا امام جواد (علیه السلام) هم به تاسی از پدر بزرگوارشان روش مقابله علمی و فرهنگی را برای گسترش تشیع و تقویت فرهنگ شیعی انتخاب کردند. در آن عصری که شیعیان در استضعاف و در اقلیت بودند، شیعه تقویت شد و آن امام همام با سیره مبارزاتی پدر بزرگوارشان، مکتب تشیع را حفظ کرد. لذا مقام معظم رهبری می فرمایند سیره و زندگی سراسر نور امام جواد (علیه السلام) درس بزرگی به ما داد. هنگامی که در مقابل قدرت های منافق و ریاکار قرار می گیریم باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت ها بیشتر کنیم. مردم باید هوشیار باشند. مردم باید بیدار باشند؛ چرا که اگر دشمن آشکارا و صریح دشمنی کند و ادعای ریاکاری نداشته باشد کار آسان تر است. آن زمانی کار سخت می شود که دشمن با تزویر ظاهر شود و بگوید ما آماده مذاکره هستیم. از طرفی از مذاکره ای که ۱۲ سال طول کشید تا به سرانجام رسد، خارج می شود و از طرف دیگر ادعای مذاکره می کند. از طرفی ریاکارانه وارد می شود و می گوید من با مردم هستم، من با مردم ایران مشکلی ندارم، از آن طرف تحریم ها را تشدید می کند و فشار اقتصادی بر دوش مردم می اندازد تا مردم اذیت شوند. در هر عصر و هر زمانی این رفتار ریاکارانه دشمن را باید شناسایی کرد. در دوران ما و در همه دوران های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردند وقتی که از مقابله و رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله و ریاکاری و نفاق بزنند. لذا ما هم باید مراقب باشیم، مردم و نمازگزاران عزیز ما هم بابصیرت و آگاه باشند.

اما دوشنبه بیست و دوم مردادماه، اول ذی الحجه الحرام سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز تشکیل مشارکت های اجتماعی است. خواستگاران فراوان داشت دخت مصطفی/از خدا دستور آمد همسر زهرا علی است. باید سبک زندگی مان، سبک زندگی علوی باشد. ازدواج جوانان ما باید ازدواج آسمانی باشد، زندگی ما باید زندگی قرآنی باشد. حداقل ما اهل مسجد، اهل نماز جمعه که اهل دیانت و اهل مراقبت هستیم، اهل بیت (علیهم السلام) را الگو و اسوه خود قرار دهیم. آن ملاک ها و معیارهای ازدواج آسمانی و زندگی قرآنی را همیشه به عنوان الگوی خودمان از سیره و زندگی نورانی اهل بیت (علیهم السلام) الگوبرداری کنیم.

من چند تا ازاین ملاک ها را فقط سریعا نام می برم و چون فرصت کم است، توضیحی نمی دهم. یکی از ملاک ها، الگو قرار دادن معنویت و اخلاق در زندگی است. آن چه که در روابط خانوادگی، در تربیت فرزندان، در انتخاب همسر، در تشکیل زندگی و خانواده باید الگو قرار بگیرد اخلاق محوری و معنویت محوری است نه دنیامحوری. نگاهمان نباید نگاه مادی گرایانه باشد. مهریه کم و بابرکت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مهریه ۵۰۰ درهمی، باید الگو و اسوه اهل ایمان باشد. امیرالمومنین با فروش زره خود این مهریه را تامین کرد و زندگی ایشان با آن مهریه کم شکل گرفت. سادگی ازدواج ایشان، باید برای ما الگو و اسوه باشد. در مسجد عقد آسمانی آنها بسته شد و آغاز زندگی شان در خانه خدا شکل گرفت. سادگی ازدواج، سادگی خرید لوازم ازدواج، دوری از چشم و همچشمی، باید الگو قرار گیرد. همراهی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در شرایط سخت زندگی با امیرالمومنین (علیه السلام) باید برای خواهران ما الگو و اسوه باشد. در سخت ترین شرایط اقتصادی امروز قرار داریم. باید همسران مردان شان را یاری کنند. من همینجا تقاضا می کنم از همه که درس قناعت را از زندگی امیرالمومنین (علیه السلام) بیاموزیم. در این گونه مواقع باید با قناعت زندگی کرد. قناعت، نخوردن و نپوشیدن نیست. راضی بودن به مقدرات الهی است. در این شرایط به این تقدیر الهی راضی باشیم و زندگی مان را در همین سطح مدیریت کنیم. البته ممکن است این زمان نیز بگذرد و مقدرات ما به گونه ای دیگر بشود یا بهتر بشود. باید دانست که ما هر لحظه در معرض بلا و آزمایش هستیم. از طرف دیگر، آراستگی ظاهری و باطنی آن حضرات نیز می تواند برای زوجین الگو واسوه قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های این ازدواج آسمانی، مشارکت زوجین در انجام امور خانه و تقسیم امور خانه است. از ملاک های دیگر این ازدواج آسمانی حفاظت از حریم خانه و خانواده از گناه و معصیت است. باید زندگی حضرت زهرا توسط خواهران و مادران دلسوز و همسران فداکار الگو و اسوه باشد انشاءالله.

اما سه شنبه بیست و سوم مردادماه سالروز مقاومت جانانه و پیروزی عزتمندانه برادران حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه با رژیم کودک کش صهیونیستی تادندان مسلح در سال ۲۰۰۶ میلادی و روز مقاومت اسلامی است. روز پیروزی حق بر باطل و تحقق سنت الهی است. در سوره مجادله آیه ۲۲ می فرماید: «أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» بعد از این پیروزی بود که حزب الله لبنان قدرت گرفت و معادلات منطقه به هم ریخت. افسانه شکست ناپذیری صهیونیست ها برای همه آشکار شد و متوجه شدند که آن قدر هم که خودشان می‌گویند قدرتمند نیستند. در آن روز آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی تا دندان مسلح پای کار آمدند اما پنج هزار نیروی حزب الله را نتوانستند شکست دهند و اینگونه شکست ناپذیری آنها برای همه عیان شد. نقش تمام کننده حزب الله در منطقه برای همه عیان شد. در انتخابات ۲۰۱۸ می بینیم که بیشترین کرسی ها را، از ۱۲۸ کرسی موجود در مجلس لبنان، عزیزان ما  در حزب الله لبنان به دست آوردند و در این عرصه هم پیروزی دیگری را کسب کردند و اینگونه حرف اول و آخر را در لبنان و منطقه می زنند. حفظ سوریه و حفظ عراق از دستاوردهای حزب الله است و امروز هم در یمن، به کمک انصارالله یمن رفتند. سالگرد این پیروزی عزت مندانه را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم. انشاءالله نیروهای مقاومت در یمن، در سوریه و در لبنان، در عراق، در ایران، در افغانستان، حیدریون، فاطمیون، انصارالله، حزب الله، سپاهیان عزیز ما، نیروهای قدس، انشاءالله همه و همه دست به دست هم بدهند و اینگونه پایگاه های مقاومت ظهور امام زمان فراهم شود و این پرچم انشاءالله به دست آقا و مولایمان برسد.

بارپروردگارا آقا و مولایمان را به ما برسان. شر و مکر دشمنان ما را به خودشان برگردان. نائب امام زمان مان رهبر عزیز و فرزانه انقلاب بر توفیقاتش تاییداتش عزتش صحتش طول عمرش بیفزای. مسئولان انقلابی و پرتلاش نظام ما توفیقاتشان را روزافزون بگردان. کسانی که خیانت و کوتاهی می کنند اگر قابل هدایت هستند هدایت و اگر قابل هدایت نیستند رسوا و برکنار بگردان. مریضان و ملتمسین را شفای عاجل عنایت بفرما.

1 (3) 1 (4) 1 (5) 1 (6) 1 (8) 1 (11) 1 (13)

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.