خطبه های نماز جمعه ۲۶ مرداد ماه در شهر اندیشه

خطبه های نماز جمعه ۲۶ مرداد به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مروج

 

بسم الله الرحمن الرحیم … خودم و همه شما برادران و خواهران نمازگزاران روز جمعه را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و مراقبت در اعمال و رفتار و گفتار. وجود نازنین مولی الموحدین امام المتقین امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه یکی از ویژگی های اهل تقوا را شوق و اشتیاق ایشان به مرگ دانستند. در هفتمین ویژگی آن حضرت می فرمایند « وَ لَوْلَا الْاجَلُ الَّذى کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ» اگر آن اجل و مدت معین برای عمری که خداوند متعال مشخص و مقرر کرده است، نبود… می دانیم که هر کسی مدت عمرش بنابر حکم الهی در کتابی معین نوشته شده است، در آن کتاب مشخص است که هر کس چه مقدار عمر می کند یا در کدام سرزمین از دنیا می رود. حضرت می فرماید: « لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْواحُهُمْ فى أَجْسادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْنٍ» کلمه «طرفه عین» یعنی به اندازه یک چشم به هم زدن. به قدری اهل تقوا مشتاق دیدار الهی هستند، به قدری مشتاق زیارت محبوب خودشان هستند که به اندازه یک لحظه هم درنگ نمی کنند و آمادگی کامل دارند تا با اشتیاق کامل مرگ را درآغوش گیرند چرا که هیچ نگرانی از مرگ ندارند. هیچ ترسی از جان دادن و سکرات و غمرات موت ندارند. چرا؟ علتش چیست؟ « شَوْقاً اِلَی الثَّوابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ» حضرت می فرمایند: به خاطر اینکه اهل تقوا هم رجاء و امید دارند به فضل الهی و هم خوف دارند از اینکه بعضی از اعمالشان عذاب الهی را برای آنها در پی داشته باشد. لذا این خوف و رجاء همیشه در دل مومن وجود دارد.

اگر قلب مومن دو نیم شود نیمی از آن، امید به فضل و رحمت الهی دارد و نیمی دیگر، خوف از عذاب و پرسش و پاسخ الهی. چرا اهل تقوا از مرگ نمی ترسند؟ چه بسا معنا و پیام این هفتمین نشانه اهل تقوا این است که معمولا انسان از چیزی که نسبت به آن جاهل است، می ترسد. از تاریکی ترس دارد به خاطر اینکه نسبت به آن محیط جاهل است. وقتی چراغ را روشن کرد و محیط روشن شد، دیگر ترسی ندارد. انسان از تاریکی می ترسد چون نسبت به تاریکی جهل دارد. نسبت به مرگ هم همینطور است. حضرت می فرماید چون انسان شناختی نسبت به مرگ ندارد، از مرگ می ترسد. ما که خودمان را نشناختیم چطور می خواهیم مرگ را درک کنیم و بشناسیم. کسی از آن دنیا نیامده که خبری راجع به مرگ به ما بدهد یا احساساتش را بیان کند. آن چه که می دانیم براساس آیات و روایاتی است که به دست ما رسیده است. در روایات آمده است که مومن باید روزی ۲۰ مرتبه به یاد مرگ بیفتد. اهل تقوا روزی حداقل ۲۰ مرتبه به یاد مرگ می افتند. به همین خاطر است که اهل تقوا و اهل ایمان به خاطر انس با مرگ، به خاطر شناختی که نسبت به مرگ دارند، ترسی از مرگ ندارند. چرا که با عالم آخرت آشنا هستند. به خاطر اینکه با عالم قیامت آشنا هستند از محاسبه باکی ندارند. به خاطر این است که توشه اعمالشان به اندازه ای است که در قیامت پاسخگو باشند. لذا وجود نازنین نبی اکرم خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند هیچ کسی آرزوی مرگ نمی کند مگر اینکه اطمینان به اعمال خودش داشته باشد. « لایَتَمَنَّیَ َاحَدُکُمُ الْمَوْتَ اِلَّا َانْ یَثِقَ بِعَمَلِهِ» اگر کسی اطمینان به اعمالش داشته باشد از مرگ هراسی ندارد.

در آیات ششم تا هفتم سوره جمعه خطاب خداوند به یهودیانی است که خودشان را برتر از دیگران می دانستند؛ خودشان را جزء اولیای الهی و دوستان نزدیک به خدا می دانستند. خداوند نیز به ایشان می فرماید اگر راست می گویید، اگر دوست من هستید…. چون دوستان و اولیای الهی از مرگ هراسی ندارند. اگر شما دوست و اولیای من هستید نباید از مرگ بترسید. پس چرا شما ای یهودیان از مرگ این گونه هراس دارید و از مرگ می ترسید. معروف است که جهود از خون خیلی می ترسد؛ خیلی از جانش می ترسد. حفظ جانش را در اولویت قرار می دهد. لذا خداوند می فرماید « قُلْ یا أَیُّهَا الَّذِینَ هادُوا» مراد از کلمه «هادوا» در این آیه یهودیان است. ای یهودیان « إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ» اگر خودتان را دوستان خدا می دانید و دیگر مردم را اهل آتش و فکر می کنید که فقط شما اهل بهشت هستید، « فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» اگر راست می گویید آرزوی مرگ کنید. چرا که اهل ایمان، اولیای خدا، آرزوی مرگ می کنند. امیرالمومنین می فرماید مرگ در راه خدا، انس من به مرگ از کودکی که به شیر مادر علاقمند است بیشتر است. سپس خداوند خطاب به یهودیان می فرماید « وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا» شما هیچ وقت آرزوی مرگ نمی کنید « بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ» به خاطر ظلم و ستمی که کردید. به خاطر اینکه آخرت‌تان آباد نیست. کسی که دنیا را آباد کرده باشد و برای آخرت بنایی نساخته باشد، یقینا آرزوی مرگ نمی کند. چرا که می گوید من در این دنیا، در این منزل و مکان، در این پُست و مقام، با این ثروت و این وسایل زندگی و آرامش و رفاه هستم اما برای آخرتم چیزی آماده نکردم لذا از مرگ هراس دارد و می ترسد.

یکی از معانی دیگری که برای ویژگی هفتم اهل تقوا می توان گفت این است که اهل تقوا تنها مانع برای درآغوش کشیدن مرگ و رسیدن به محبوبشان را وجود همین مدت معین می دانند یعنی همانطوری که اهل گناه و معصیت آمادگی برای مرگ ندارند و از مرگ و سکرات موت فرار می کنند، اهل تقوا، اهل ایمان آمادگی کامل برای مرگ دارند. ایشان می گویند ما هر لحظه برای مرگ آماده ایم. در همین جمع ما، در همین لحظه ای که در این مکان و در این ساعات و لحظات قرار داریم، چه کسانی آماده رفتن هستند؟ اگر به شما بگویند این آخرین نماز جمعه ای است که شما می خوانید، وقتی که اجل فرا رسد، آن مدت معین به پایان برسد، دیگر از دست کسی هیچ کاری بر نمی آید. امیرالمومنین می فرماید مرگ، مهمانی ناخوانده است یعنی دیگر دست کسی نیست. وقتی این مهمان وارد شد، نمی توان به او گفت حالا چند لحظه ای صبر کن تا من به منزل بروم و از خانواده ام خداحافظی کنم و به آنها وصیت کنم. نه! آن لحظه ای که زمان به پایان رسید، ساعتی و حتیی لحظه ای مقدم و موخر نخواهد شد. پس اهل تقوا آماده مرگ هستند.  اگر ما آماده مرگ نبودیم باید بدانیم یکی از ویژگی های اهل تقوا را نداریم. امیرالمومنین در این خطبه ۱۹۳ بیش از ۸۰ ویژگی اهل تقوا را بیان می فرمایند. یکی از آن ویژگی ها، آمادگی برای مرگ است. اگر من آماده مرگ نبودم پس باید بدانم که هفتمین ویژگی در من نیست. لذا سعی و تلاش کنیم که این ویژگی را در خودمان ایجاد کنیم.

امام سجاد (ع) در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، از سر شب تا سحر، از خداوند متعال تقاضا می کردند که خداوند توفیق آمادگی و استعداد برای مرگ را به ایشان عنایت کنند. «اللهم ارْزُقْنِی َالتَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ والْإِنَابَهُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَالِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ الفَوْتِ» خدایا استعداد و آمادگی لازم برای مرگ را روزی همه ما بگردان.

اما معنای این آمادگی از لسان مبارک امیرالمومنین چیست؟ الاستعداد للموت یعنی چه؟ مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی خود، در صفحه ۱۷۲، آمادگی برای مرگ را که یکی از ویژگی های اهل تقواست، با روایتی از وجود نازنین امیرالمومنین (علیه السلام) نقل می کنند که «لَمَّا سُئِلَ عَنِ الْاِسْتِعْدَادِ لِلْمَوْتِ» زمانی که از حضرت سوال کردند منظور از استعداد للموت و آمادگی برای مرگ چیست؟ در شب بیست و هفتم، که یکی از شب هایی است که روایت شده جزء شب های قدر است و به همین خاطر هم اهل سنت شب بیست و هفتم را هم شب قدر می دانند، امام سجاد (علیه السلام) از خداوند می خواهد که خدایا استعداد للموت را روزی اش کند، خدایا من استعداد و آمادگی برای مرگ را داشته باشم، معنای استعداد للموت چیست؟ معنای آمادگی برای مرگ چیست؟ آیا معنایش این است که من ساکی را برای سفر آماده کرده باشم؟ یا اینکه وصیتم را نوشته باشم؟ یا همین که هر لحظه آرزوی مرگ می کنم به خاطر اینکه ثروتی ندارم، مستاجرم، یا خانه و خانواده ای ندارم و بگویم مرگ برایم بهتر از این زند گی است، آیا منظور این استعداد است؟ یا نه، منظور چیز دیگری است. منظور این است که انسان دنیایش کامل باشد و آماده رفتن بشود. وقتی از امیرالمومنین (علیه السلام) درباره استعداد للموت سوال کردند، حضرت فرمودند آمادگی برای مرگ که یکی از ویژگی های اهل تقواست یعنی « أَدَاءُ الْفَرَائِضِ ، وَاجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ» انجام واجبات و ترک محرمات و نافرمانی ها نشان از آمادگی برای مرگ دارد. «وَالْاِشْتِمَالُ عَلَی الْمَکَارِمِ» مکرمت همان اخلاق نیک است. وقتی من اخلاق نیک داشته باشم، نیکوکار باشم، حسن خلق داشته باشم، زبانم، زبان نیش زدن نباشد؛ زبانم، زبان تهمت نباشد؛ زبانم، زبان تمسخر نباشد؛ زبانم، زبان تحقیر نباشد، اینها نشانه آمادگی من برای مرگ است یعنی هرگاه من برای انجام واجبات و ترک محرمات کوشا بودم، آماده برای مرگ نیز هستم.

سپس حضرت می فرماید « ثُمَ لا یبالی أَوَقَعَ عَلَی المَوتِ أو وَقَعَ الموتُ عَلَیهِ» وقتی این چنین شد، دیگر شخص نگرانی ندارد. اگر کسی واجباتش را انجام داده است، خمسش را پرداخت کرده است، پس از اینکه مستطیع شد، حجش را رفته است، زکاتش را پرداخت کرده است، نمازش را اول وقت به جماعت خوانده، یا قضا کرده، یا اگر کوتاهی هایی داشته، وصیت کرده که بخوانند، روزه اش را در روزهای گرم گرفته است، وقت جنگ، اگر قدرت بر جهاد داشت، به جهاد هم رفته است، یا حداقل آرزوی جهاد داشته یا در نوبت جهاد بوده است، امر به معروف و نهی از منکر کرده است، تولی و تبری داشته است، این چنین شخصی دیگر از مرگ نگرانی ندارد. اگر کسی چشم و گوش و زبانش از محرمات دوری کرده است، حضرت می فرماید او دیگر نگرانی ندارد که مرگ به سراغش بیاید یا او به جهاد و به سراغ مرگ برود. دیگر برایش فرقی ندارد. بعد می فرماید « واللّه، ما یُبالی ابنُ أبیطالبٍ» حضرت با ذکر قسم جلاله می فرماید که برای پسر ابی طالب هم باکی نیست که « أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَیهِ» مرگ به سراغش بیاید یا اینکه خودش به سراغ مرگ برود. دیگر برای علی بن ابی طالب فرقی نیست. این هم یکی دیگر از نشانه ها و ویژگی های اهل تقواست.

عزیزان، به طرفه عینی عمر می گذرد. همانطوری که تا به امروز گذشت. ۴۰ سال، ۵۰ سال، ۶۰ سال از خداوند عمر گرفته ایم، باقیمانده هم خواهد گذشت. لذا باید مراقب بود، باید دقت کنیم در کلام مان و در اعمال مان که خدای ناکرده به گونه ای نباشد که برای فردای مان توشه‌ای نداشته باشیم و آخرتمان را آباد نکرده باشیم و دائم نگران از دنیا رفتن باشیم.

بارپروردگارا آن تقوایی که ما را آماده مرگ می گرداند روزی همه ما بگردان. آن تقوایی که ما را مشتاق مرگ می کند روزی همه ما بگردان. یک لحظه ما را به خودمان غافل وامگذار. لحظه ای به نفس مان غافل وامگذار. این نفس اماره است به بدی، اماره است به سوء، خدایا به حق این روز عزیز قسمت می دهیم… آن چه که مهم است عاقبت به خیری است. خیلی ها نماز جمعه می رفتند، خیلی ها اهل علم و اهل نماز شب بودند. خیلی ها مجاهد و مراقب بودند اما عاقبت به خیری از همه چیز مهمتر است. خدایا به حق صاحب این روز عاقبت ما را ختم به خیر بگردان.

خطبه دوم

خودم و همه شما خواهران و برادران عزیز را به فرمانبرداری از خداوند متعال و رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. در ایام ماه ذی الحجه الحرام هستیم. ضمن آرزوی توفیقات روزافزون؛ توفیق عبادت، توفیق تهجد، توفیق بندگی، توفیق سحرخیزی در ایام ماه ذی الحجه الحرام برای همه شما نمازگزاران عزیز و همچنین آرزوی تشرف به خانه خدا، مسجد الحرام، مسجد النبی، حرم مطهر نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و زیارت ائمه بقیع (علیهم السلام)، از خداوند متعال می خواهیم در این ایامی که که حجاج کم کم آماده می شوند بار دیگر لباس احرام به تن کنند و به سرزمین عرفات و منی بروند، همه حجاج، به ویژه حجاج عزیز میهن اسلامی مان انشاءالله با حجی مقبول، سعی ای مشکور و دعایی مستجاب به آغوش خانواده ها و میهن اسلامی مان بازگردند.

در هفته ای که گذشت مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم پیرامون بحث مذاکره با آمریکا و مسائل اقتصادی در کشور خطاب به مسئولین عزیز فرمودند: «آحاد مردم مشکلات معیشتی امروز را احساس می کنند. یک بخشی از مردم واقعا زیر فشار هستند و این گرانی مواد غذایی و مسکن روی مردم فشار می آورد. کاهش ارزش پول ملی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور است. کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مساله متفق هستند که عامل این مساله خارجی نیست بلکه درونی است. نه اینکه تحریم ها اثر ناشته باشد اما عمده تاثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و به هنگام تر و قوی تر باشد، تحریم ها اثر زیادی نمی گذارد و می شود ایستاد. در همین قضیه ارز و سکه، براثر برخی بی تدبیری ها ارز کشور رفت. این مشکل مربوط به نحوه مدیریت و سیاست گذاری اجرایی است یعنی مشکلات اقتصادی عمدتا ریشه داخلی دارند.» مقام معظم رهبری متذکر شدند در اثر بی تدبیری مسئولین اجرایی کشور دچار این مشکلات شده ایم. لذا یکی از مطالبات به حق مقام معظم رهبری، البته نه فقط مطالبات ایشان، بلکه یکی از مطالبات به حق مردم، تغییر تیم اقتصادی دولت و نیز وزارت خانه‌های مربوطه مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و تجارت، وزارت مسکن و شهرسازی و برخی از وزارتخانه های دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم، در این بی تدبیری نقش داشتند، می باشد. از مطالبات به حق مردم این است که این وزارتخانه ها باید مورد توجه جدی مسئولین قرار بگیرد.

رهبر عزیزمان فرمودند نمایندگان محترم مجلس با حفظ کرامت رئیس جمهور و با حفظ کرامت وزار، و متقابلا رئیس جمهور و وزاری محترم نیز با حفظ کرامت مجلس و نمایندگان مجلس به وظیفه خودشان عمل کنند. نمایندگان مجلس باید در تاریخ نام خودشان را ثبت کنند. اگر اکنون کسی از آنها سوالی نپرسد، جواب تاریخ را چه خواهند داد؟ این کوتاهی ها، این بی توجهی ها، این سهل انگاری ها، در تاریخ ثبت خواهد شد. لذا نمایندگان مجلس با حفظ کرامت رئیس جمهور محترم باید نسبت به دستگاه اجرا، نه فقط دستگاه اجرا، بلکه هر دستگاه، هر نهاد و هر جایگاهی که کوتاهی می کند به وظیفه خودشان عمل کنند. نمایندگان محترم مجلس در این دوره مسئولیت بسیار سنگینی دارند و باید به وظیفه خودشان عمل کنند و کوتاهی نکنند. بارها عرض کردم یکی از ضعف های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که خودمان باید معترف باشیم، نبود نظارت کافی است. نظارت کافی وجود ندارد. امیرالمومنین (علیه السلام) در نامه ۵۳ خود به مالک نوشتند: ای مالک، قضات را از میان بهترین ها و باتقواترین مردم انتخاب کن. سعی کن ملاک انتخاب مسئولین نظامت، تقوا و خداترسی و ایمان باشد. کاری نداشته باش که فلان شخص از کدام حزب و از کدام گروه است؟ آیا جزء حزب و گروه ما است یا نیست؟ آیا جزء وابستگان من است یا نیست؟ حضرت به مالک اشتر امر می کند که بعد از آنکه مسئولی را در پستی منصوب کردی، سعی کن آن مسئول را رها نکنی. قاضی را از بهترین ها انتخابش کن، اما رهایش نکن. اکنون مسئولین ما رها هستند و کسی بر آنها نظارتی ندارد. اگر تذکرات دلسوزانه و پدرانه مقام معظم رهبری (حفظه الله) نبود کدام نهاد متذکر این نابسامانی ها بود؟ اگر نهاد مقدس نماز جمعه و این تریبون های نماز جمعه که جایگاه به حق مطالبات مردمی است، نبود، مردم کجا می بایست مطالبات به حقشان را بیان کنند.

باید دقت کنیم به عملیات روانی دشمن که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی و روانی در سطح فضای مجازی مشغول به کار هستند. شما نمازگزاران عزیز با این جنگ روانی، با این عملیات روانی آنها و عناوینش باید آشنا باشید. در هفته اخیر شبکه ها و فضاهای مجازی، ماهواره ها و شبکه های خبری غربی و معاند، بسیار فعال شده اند. من عناوین جنگ روانی شان را در چند سطر برای شما می خوانم تا بدانید در عرصه جنگ روانی و در فضای مجازی در چه موقعیتی قرار داریم. سنگین ترین هجمه ها امروز بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در این فضاهای مجازی به کار گرفته شده است. ما انقلاب را به پیروزی رساندیم، هشت سال دفاع مقدس را با همدلی و هم افزایی، محبت و صمیمت و با مقاومت پیش بردیم و دشمنان مان را شکست دادیم اما این جنگ اقتصادی و روانی بسیار سخت تر از جنگ نظامی است. با این که در جنگ نظامی همه چیز جیره بندی شده بود و هر لحظه ممکن بود هواپیماهای دشمن منازل مردم را بمباران کنند، این قدر تحت فشار نبودیم. امروز دشمنان با جنگی تمام عیار روانی مردم عزیز را در سختی و مشکلات قرار می دهند. در همین هفته گذشته رسانه های معاند، در ۱۲ محور داخلی، ۴ محور منطقه ای و ۳ محور فرامنطقه ای به جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختند. من برای آشنا شدن ذهن شما با سنگرهای جنگ روانی دشمن، محورهای این جنگ روانی را فقط نام می برم. دشمنان در این جنگ روانی سنگر بندی کردند. فضاهای مجازی سنگرهای آنهاست و مهمات شان این عناوینی است که برای شما قرائت می کنم.

یک. سیاه نمایی وضعیت موجود در کشور. دو. بیان اینکه مذاکره با آمریکا تنها راه حل خروج کشور از بحران است. در فضاهای مجازی می خواهند این مطلب را به مردم القاء می کنند. سه. برجسته کردن اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران، یکی دیگر از موارد جنگ روانی است. چهار. القاء وجود فساد گسترده در ساختار نظام. مقام معظم رهبری فرمودند این اشتباه است اگر فکر کنیم که فساد، سیستمی است. اینطور نیست. اگر فساد سیستمی باشد بدین معناست که در بین مسئولین نظام حتی یک نفر هم پاک و سالم نیست. در صورتی که این دروغ است. شاید تعداد بسیار اندکی وجود دارند که سوءاستفاده می کنند. در بین این تعداد اندک هم در این چندسال، شما حتی یک روحانی یا کسی که لباس روحانیت به تن داشته باشد را ندیدید که گفته شود چنین شخصی، مفسد اقتصادی در کشور است. تمام کسانی که در کشور فساد کردند غیرروحانی بودند اما دشمن به گونه ای القا می کند که انگار این روحانیت است که چپاول کرده و خون مردم را در شیشه می کند. این ها عناوین جنگ روانی دشمن است که بایستی ذهن شما با این القائات آشنا باشد.

پنج. دامن زدن به فقر و مشکلات معیشتی مردم به واسطه التهابات ارزی. این هم یکی دیگر از این موارد است. شش. برجسته کردن انتقادات رهبر انقلاب به سیاست های ارزی و نحوه مدیریت سیاستگذاری اجرایی دولت برای مدیریت بحران ارزی. اینها جنگ روانی دشمن است. هفت. برجسته کردن کاهش میزان صادرات نفت ایران. می خواهند چنین القاء کنند که هیچ کسی دیگری از ایران نفت نمی خرد. ایران مهجور و تحریم شده است. در حالی که اینطور نیست. آنها نیاز به نفت با کیفیت کشور ما دارند. نفت ایران یکی از نفت های باکیفیت دنیاست. هندی ها، چینی ها، روس ها و بسیاری از کشورهای دیگر به صورت مستقیم، از نفت ایران استفاده می کنند. حتی کره جنوبی به آمریکا التماس می کند تا به او اجازه دهد که از ایران نفت بخرد. چرا که نفت ایران یکی از باکیفیت ترین نفت های دنیاست. آنها نیاز به انرژی ما دارند.

هشت. القاء استبداد سیاسی و عدم رعایت مسائل حقوق بشری از سوی ایران به ویژه قوه قضائیه. نه. القاء نقض قانون توسط قوه قضائیه و یک گام نزدیک شدن به اعدام های گسترده به واسطه نامه رئیس قوه به مقام معظم رهبری. دشمنان این گونه القاء می کنند که باز هم اعدام‌ها شروع شد. آنها می خواهند ذهن مردم را درگیر این مسائل کنند. در حالی که رهبر عزیزمان فرمودند که اعدامی در کار نیست. باید عدالت برخورد شود و باید با مفسدان در هر جایگاهی که باشند به اشد مجازات برخورد شود. رهبر عزیزمان فرمودند باید با عدالت برخورد شود و قرار براین شد که از طریق صدا و سیما هم مردم در جریان امور قرار گیرند. البته باید خیلی زودتر از اینها چنین کارهایی انجام می شد، اما جلوی ضرر از هر کجا که گرفته شود، منفعت است. مستقیما از طریق صدا و سیما، آقازاده ها و مسئولینی که به ملت خیانت کردند به مردم معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند. جلسات قضایی علنی باشد و مردم هم متوجه خیانت خائنین بشوند. بدانند که برخی ها چه ظلمی به مردم کردند تا مردم فرق قائل شوند بین مسئولین و نگویند همه مسئولین مفسد هستند. باید مشخص شود که چه کسانی مفسدند و چه کسانی مصلح هستند. خیلی از مسئولین هم زحمت می کشند و شبانه روز وقت و عمرشان را وقف مردم می کنند. در بین مسئولین مانند مقام معظم رهبری (حفظه الله) کم نداریم؛ مسئولی دلسوز به نظام و انقلاب، اینها هم باید شناسایی بشوند و تشویق بشوند و به مردم معرفی شوند.

ده. یکی دیگر از جنگ های روانی دشمنان سوءاستفاده مغرضانه از کمپین فرزندت کجاست، می باشد. آنها حتی از این کمپین هم سوءاستفاده کردند. دشمنان از هر فرصتی استفاده کرده و آن را تبدیل به تهدید می کنند. این چنین  القاء می کنند که مردم دیگر به مسئولین شان اعتماد ندارند و به همین خاطر هم چنین کمپینی را راه انداختند.

یازده. تلاش برای به چالش کشیدن فعالیت های نظامی ایران. بیان اینکه جنگ جهانی سومی در راه است و ایران می خواهد موشک های بالستیک خود را آماده کند. دوازده. برجسته کردن موضع ضد ایرانی حیدر العبادی مبنی بر همسویی با تحریم های آمریکا. چنین القاء می کنند که علیرغم زحمت های ایران، سیاست های ایران در عراق به نتیجه نرسید، در حالی که نخست وزیر عراق چنین چیزی نگفته بود. ایشان گفته بود که ما مبادلات دلاری با ایران را به خاطر فشار اقتصادی آمریکا مجبوری هستیم که تعدیل کنیم نه اینکه اصلا هیچ تبادلی با ایران نداشته باشند یا ایران را رها کنند. اما دشمنان چنین القاء می کنند که نخست وزیر عراق گفته است که ما دیگر با ایران هیچ کاری نداریم. این القاء آنهاست. اتفاقا جناب آقای حیدرالعبادی گفته بود که ما خود در محاصره اقتصادی قرار داشتیم و طعم تلخش را چشیدیم، نه فقط ایران بلکه اجازه نمی دهیم که هیچ کشور دیگری توسط آمریکا تحریم اقتصادی شود.

سیزده. تلاش برای تخریب وجهه رهبری با القاء ایجاد اختلاف میان مقام معظم رهبری و دولت و با بیان اینکه رهبر انقلاب گفته است که برجام اشتباه بود. یک کلمه از سخنان مقام معظم رهبری را جابجا کرده و از آن جنگ روانی درست می کنند. مقام معظم رهبری فرمودند اشتباه کردیم که اصلا به وزیر خارجه اجازه دادیم که با این آمریکایی های بدقول و بدعهد صحبت کند نه اینکه به طور کل برجام اشتباه بود. ببینید چقدر معنا فرق می کند. اینها جنگ روانی دشمن است که شما باید بشناسید و بدانید.

چهارده. نمایش شکست اقتصادی ترکیه به دلیل عدم کرنش در مقابل ترامپ. چنین القاء می کنند که ترکیه هم شکست خورد اما دیدیم که مردم غیور ترکیه، وقتی رئیس جمهور کشورشان از ایشان درخواست کرد که دلارها و طلاهایشان را عرضه کنند، صف می ایستند. به خاطر همین سیاست مسئولین ترکیه، ۱۳ درصد ارزش دلار کاهش پیدا کرد. اما مردم ایران برعکس رفتار کردند. در این اوضاع و احوال به صف می ایستند که دلار و طلا بخرند. چقدر فرق است؟ آن مفسدینی که سکه می خرند و احتکار می کنند کمی از همسایه هایمان یاد بگیرند. دشمن القاء می کند که ترکیه شکست خورد اما شکست نخورد بلکه ۱۳ درصد ارزش دلار در کشورشان کاهش پیدا کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تقاضا کرد که با رئیس جمهور ترکیه دیداری و مذاکره ای داشته باشد. همین که دیدند که این سیاست شان شکست خورد و مردم دلارها را پاره کردند و جلوی دوربین ها آتش زدند، تقاضای مذاکره کردند. واقعا مردم شجاع ترکیه خوب وارد صحنه شدند و خوب عمل کردند و نقشه دشمن را نقش برآب کردند. ما هم باید این چنین عمل کنیم. در این جنگ اقتصادی که بر علیه ترکیه، روسیه، چین و کشور ما، و هر کشوری که با ایران در ارتباط است، در پیش است باید با هم بوده و همدل باشیم.

پانزده. حمایت از معترضین خیابانی برای تغییر نظام یکی از هجمه های دشمنان است. شانزده. القای وطن فروشی نیز یکی دیگر از موضوعات جنگ روانی هاست. هفده. هجمه به حاکمیت در پذیرش رژیم حقوقی دریای خزر، یکی از آخرین هجمه ای که بود اخیرا در همین بحث دریای خزر مطرح شده بود. در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر، فعلا درصدی مشخص نشده است فقط چند مصوبه داشتند که همه مصوباتش هم به نفع جمهوری اسلامی ایران بود. کشور آذربایجان آماده می شد که سواحلش را در اختیار آمریکا قرار بدهد در این مصوبه اخیری که به تصویب رسید، قرار بر این شد که هیچ کشوری حق نداشته باشد که ساحلش را در اختیار غیر قرار بدهد. از ساحل این ۵ کشور هیچ کشوری حق ندارد بر علیه کشور دیگر، اقدام عملی و نظامی انجام بدهد. اتفاقا این نشانه اقدام به موقع ایران بود. این فرصتی بود برای ما که حق کشتی رانی ما محفوظ بماند. هر کشوری از این ۵ کشور بخواهد نزدیک سواحل کشور دیگر شود تا ۱۵ مایل که حدودا ۲۵ کیلومتر می شود، سطحی یا زیرسطحی، با کشتی باشد یا زیردریایی، اگر قصدشان، نظامی است حتما باید دارای مجوز باشد. این ها چیزهایی بود که مصوب شد. حریم دریای خزر نباید یک حریم نظامی باشد بلکه باید مسالمت آمیز باشد. اینها مصوبات این جلسه بوده اما دشمنان یک هجمه ای به این شکل وارد می کنند. در عهدنامه ترکمن چای حق کشتی رانی ایران را گرفتند اما بعدا این حق دوباره برگشت. ما اجازه نمی دهیم که یک وجب از خاک میهن اسلامی مان به دست دشمنان بیفتد. تنها راه نجات و پیروزی مقاومت است. «وَبَشَّرِ الصَّابِرِینَ» خداوند بشارت می دهد به صابرین، این ابتلائات فردی و اجتماعی در دنیا برای اهل تقوا همیشه بوده است. « وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ» خداوند در آیه ۵۵ سوره بقره می فرماید وقتی که ابتلاء و آزمایش هست اهل تقوا چاره ای به غیر ازصبر و مقاومت ندارند و نتیجه صبر هم یقینا پیروزی است. خداوند انشاءالله شر و مکرشان را به خودشان برگرداند.

اما اهم مناسبت های هفته جاری، جمعه بیست و ششم مرداد سالروز ورود آزادگان عزیزمان به میهن اسلامی در سال ۱۳۶۹ است. من این گونه تعبیر می کنم که روز جشن پیروزی هشت سال دفاع مقدس است. این روز را به آزادگانی که در همین مجلس هستند تبریک عرض می کنم. به همه آزادگان عزیز در میهن اسلامی مان تبریک عرض می کنم. در سال ۶۷ وقتی قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم، خیلی ها اینطور القاء می کردند که ایران در این جنگ شکست خورد و مجبور شد این قرارداد را بپذیرد. اما دو سال بعد، در سال ۶۹، بیش از ۴۰ هزار اسیر کشور ما با بازگشتند. البته ما حدود ۴۲ هزار اسیر داشتیم اما عراقی ها دو برابر این تعداد را در کشور ما داشتند، ما ۸۳ هزار اسیر از عراق داشتیم. تازه از این ۴۲ هزار نفر، فقط حدود ۲۰ هزار اسیر جنگی داشتیم، بقیه اسرا، مردم عادی بودند. دشمن که به خرمشهر و آبادن و خیلی از شهرهای مرزی ما حمله کرد، مردم عادی را اسیر کردند. زن و مرد و کودک را اسیر کردند و جزء آمار اسرای خودشان آوردند. آمار اسرای نظامی ما خیلی کمتر بود. اما درسی که از این اسارت و آزادی اسرا می گیریم این است که همانطوری که اسرای عزیزمان مقاومت کردند، مردم ما هم در ۸ سال دفاع مقدس مقاومت کردند و به پیروزی رسیدند، تنها راه پیروزی در این جنگ اقتصادی هم مقاومت است. باید صبوری کنیم، همدلی داشته باشیم و قناعت کنیم تا  انشاءالله از این گردنه سخت هم عبور کنیم

شنبه ۲۷ مرداد ماه مصادف با ششم ذی الحجه الحرام سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی است. این کودک کشی و کشتار ناجوانمردانه روش و منش آل سعود است. در آن سال زائرین عزیز ما را به شهادت رساندند. در حادثه منی شاهد بودیم که نزدیک به ۱۰ هزار نفر از حجاج به شهادت رسیدند. این کار ظالمانه و کودک کشی روش و سبک آل سعود است. امروز هم در بحرین، زندان های بحرین به خاطر ظلم آل سعود پر از مظلوم است. در یمن، در سوریه، در عراق، کودک کشی هایی که انجام دادند. هزاران نفر زن و کودک به چه جرمی به خاک و خون کشیده شدند؟ این روش و منش آل سعود سفاک است. امروز هم در یمن ۷۷ کودک بیگناه که بیشتر آنها زیر ۱۰ سال بودند به خاک و خون کشیده شدند. حقوق بشر کجاست؟ بازرس حقوق بشر وقتی این صحنه ها را می بیند جلوی اشکش را نمی تواند نگه بدارد و گریه می کند. اما آمریکا می گوید مقصر ایران است چون از یمن حمایت می کند. به جای اینکه این جنایت را محکوم کند، ایران را مقصر قلمداد می کند. دبیر کل سازمان ملل به جای اینکه این جنایت را محکوم کند، می گوید عربستان مراقب باشد که غیرنظامی ها را نکشد. ببینید حقوق بشر کجاست؟ رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل وقتی عربستان باشد باید فاتحه حقوق بشر را خواند. این ظلمی است که ظالمان عالم بر مظلومان عالم اعمال می کنند و تنها کشوری که در مقابل این زورگویی ها ایستاده جمهوری اسلامی ایران است که مدافع مظلوم است و دشمن ظالم.

یک شنبه ۲۸ مرداد هفتم ذی الحجه الحرام سالروز شهادت امام باقر (علیه السلام) با لقب باقرالعلوم است. در زمان ایشان مکتب علمی تشیع برای همه مسلمانان مشخص شد. حضرت از فرصت اختلافی که بین بنی امیه و بنی عباس به وجود آمده بود استفاده کردند و هزاران شاگرد را تربیت کردند و مکتب تشیع در جهان نهادینه شد. اکنون در این ایام حجاج همه به مکه آمدند و بقیع زائری ندارد، انشاءالله که خداوند زیارت با معرفت آن امام همام و سه امام دیگر را در قبرستان بقیع با نابودی آل سعود روزی همه ما بگرداند.

سه شنبه سی ام مرداد ماه نهم ذی الحجه الحرام هم روز جهانی مسجد و هم روز دعا و نیایش است، روز عرفه است. وقتی روز عرفه را به یاد می آوریم به یاد روز قیامت می‌افتیم. کسانی که به صحرای عرفات رفتند، همه با لباس احرام مشغول بندگی و عبودیت هستند. فرقی هم ندارد مراجع هم لباس احرام می پوشند مسئول و وزیر هم لباس احرام می پوشد، فقرا هم لباس احرام می پوشند. کسانی که رفتند می دانند سیاه و سفید با هر زبان و هر رنگی، همه لباس احرام را که فقط دو حوله است بر تن کردند و مانند روز قیامت در آن صحنه حاضر هستند. امام سجاد (علیه السلام) کسی را که در آن روز گدایی می کرد توبیخ می کند چرا که امروز حتی کودکی که در رحم مادر است مورد رحمت  الهی است. لذا این روز را حتما قدر بدانید انشاءالله دعای باشکوهی در عصر روز عرفه در همین مکان مقدس برقرار است.

چهارشنبه ۳۱ تیرماه روز عبودیت و بندگی، روز عید سعید قربان، از مهمترین اعیاد مسلمین در جهان اسلام است. وقتی عید قربان را به یاد می آوریم، یاد پیروزی حضرت ابراهیم خلیل در آن روز می افتیم که با نفس اماره جنگید و در واقع نفس اماره خودش را قربانی کرد و در آن آزمایش الهی با سرافرازی و موفقیت پیروز شد. به همین خاطر خداوند متعال ابراهیم را خلیل و دوست خودش معرفی می کند. انشاءالله ما هم در آزمایشات الهی سرافراز باشیم. نماز عید قربان را انشاءالله در محضر شما هستیم در روز عید قربان ساعت ۸ صبح در همین مکان مقدس نماز عید قربان را اقامه می کنیم.

بارپرودگارا! آقا و مولایمان را به ما برسان. نائب امام زمان مان، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب مان بر توفیقاتش تاییداتش، صحتش، طول عمرش بیفزای. دشمنان اسلام نابود بگردان. مدافعان حرم هرکجا که هستند نصرت و پیروزی عنایت بگردان.

photo_2018-08-18_11-21-57 photo_2018-08-18_11-22-50 photo_2018-08-18_11-22-56 photo_2018-08-18_11-22-58

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.