نماز جمعه ۳۰ شهریور ۹۷ در شهر اندیشه

نماز جمعه ۳۰ شهریور ۹۷ در شهر اندیشه

سخنران پیش از خطبه جناب آقای پارسا ریاست آموزش و پرورش شهرستان شهریار

خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ شهریور به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مروج

بسم الله الرحمن الرحیم خودم و همه شما نمازگزاران روز جمعه را به رعایت تقوای الهی و مراقبت در رفتار و گفتار و اعمال سفارش می‌کنم. وجود نازنین مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه در بیان ویژگی‌های اهل تقوا می‌فرمایند اهل تقوا دل‌بسته به دنیا نیستند. « لَوْلَا الاْجَلُ الَّذی کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ ارْواحُهُمْ فی اجْسادِهِمْ طَرْفَهَ عَینٍ شَوْقاً الَی الثَّوابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ» از آن جایی که اهل ایمان و اهل تقوا به خاطر مراقبت در اعمال‌شان و مراقبت در گفتارشان زحمت کشیدند، مراقبت کردند و سختی کشیدند، شب‌هایی که همه در خواب بودند، ایشان مشغول عبادت بودند، در روزهای گرم سال که مردم غافل بودند و مشغول عیش و نوش، ایشان روزه‌دار بودند، با اطمینان به مراقبت خودشان و امید به فضل الهی « شَوْقاً الَی الثَّوابِ» آرزوی مرگ دارند چرا که مرگ را مقدمه‌ای برای رسیدن به پاداش‌ها و ثواب‌های خودشان می‌دانند. اهل تقوا مرگ را مانع رسیدن به بهشت و مانع رسیدن به پاداش‌های الهی می‌دانند و با عبور از گذرگاه مرگ، به نتیجه اعمال خود می‌رسند، لذا حضرت می‌فرماید « شَوْقاً الَی الثَّوابِ» آنها به خاطر اینکه مشتاق هستند تا پاداش اعمال خود را بگیرند، آرزوی مرگ دارند. لذا کسانی که اعمالی ندارند، کاری انجام ندادند، نافرمانی کردند، غفلت کردند، توشه‌ای برای خودشان آماده نکردند، دیگر « شَوْقاً الَی الثَّوابِ» برای آنها معنا و مفهومی ندارد. کسانی که ارتباطی با امام نداشتند، امام زمانشان را نشناختند، در ایام شهادت‌، غافل بودند، در توسلات بی‌توجه بودند، محرم‌ها و صفرها آمدند و رفتند و آنها غافل و بی‌توجه بودند، تمسخر کردند، بی‌توجهی کردند، دیگر برای اینها « شَوْقاً الَی الثَّوابِ» هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت.
اما در بیان علل ترس از مرگ، عواملی مثل جهل نسبت به مرگ را عرض کردیم. انسان هنوز حیات خودش را نشناخته است، علم پزشکی هنوز با این همه تحقیق و پیشرفت، انسان و بدن ظاهریش را به طور کامل نشناخته است، پس چطور می‌تواند مرگ را بشناسد که هیچ اطلاعی از آن ندارد. لذا عرض کردیم جهل به مرگ، یکی از عوامل ترس از مرگ است. نبود توشه و تقوا و مراقبت عامل دیگر ترس از مرگ است. این عوامل را در هفته‌های گذشته عرض کردیم. نارضایتی الهی عامل دیگر ترس از مرگ است، چرا که شخص رضایت خداوند را کسب نکرده است تا از مرگ ترسی نداشته باشد. اما چهارمین عامل ترس از مرگ چیست؟ کسانی که از مرگ می ترسند، وقتی نام مرگ برده می‌شود، وحشت می‌کنند، یک عاملش این است که آنها مرگ را پایان دنیا و پایان زندگی می‌دانند، آنها فکر می‌کنند زندگی و حیات همین ۷۰ یا ۸۰ سال زندگی در دنیاست و با مرگ پرونده‌ها بسته می‌شود و اعتقادی به حیات بعد از مرگ ندارند، لذا نگران هستند و می‌ترسند. علاقمند هستند که در دنیا بیشتر زندگی کنند. اما کسی که مرگ را پایان زندگی نمی‌داند، تولد را ورود به زندگی و مرگ را انتقال و خروج از این دنیا می‌داند و تولدمان و زندگی در این دنیا را نقصان می‌داند چرا که ما با ورود به دنیا کامل‌تر شدیم و با خروج از دنیا و  ورود به دنیای دیگر باز کامل‌تر می‌شویم و به کمال می‌رسیم، اگر کسی این اعتقاد را داشته باشد، او هم دیگر نگرانی و ترسی از مرگ ندارد چرا که برخی دنیا و حیات دنیوی را هدف و غایت خود قرار می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند آخرتی هست اما وقتی از دنیا می‌رویم دیگر تا روز قیامت با ما کاری ندارند. برخی هم می‌گویند نه. اگر برزخی هست دیگر این جسم ما، عالم مثالی ما، دوباره خلق نخواهد شد و این ما نیستیم که عذاب می‌شویم، آن شخص دیگری خواهد بود که عذاب می‌شود و ما از دنیا که می‌رویم، دیگر حیات‌مان ادامه نخواهد داشت. چنین تفکرات باطل متاسفانه در دنیای امروز وجود دارد اما دین اسلام که دین کاملی است مرگ را به عنوان پلی از این دنیا به دنیای دیگر معرفی می‌کند.
در آیات نورانی قرآن با عنوان توفّی از مرگ یاد شده است. توفّی یعنی خداوند دریافت کننده روح است، دریافت کننده جان است، کسی که ما را از این جهان به جهان دیگر منتقل می‌کند خداوند متعال است. در قرآن کریم ۱۲ بار از کلمه توفّی استفاده شده است. در برخی آیات، خود خداوند به عنوان قابض ارواح معرفی شده است و در برخی آیات دیگر، عزارئیل یا همان ملک الموت و در برخی دیگر نیز عده‌ای از ملائکه که ماموریت ویژه‌ای برای قبض روح دارند، به عنوان قابض ارواح معرفی شده‌اند. نبی مکرم اسلام، خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: « مَا خُلِقْتُمْ لِلْفَنَاءِ بَلْ خُلِقْتُمْ لِلْبَقَاءِ» ما برای فنا و نیستی و نابودی خلق نشده‌ایم، ما برای بقا و تکمیل شدن خلق شده‌ایم. « وَ إِنَّمَا تُنْقَلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَى دَار» همواره از خانه ای به خانه دیگر در حال انتقال هستیم؛ از خانه‌ای کوچکتر به خانه ای وسیع‌تر.
در قرآن کریم در آیه ۴۲ سوره زمر خداوند متعال می فرماید « أللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَی عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَی إِلَی أَجَلٍ مُّسَمّیً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» این خداوند است که روح شما را دریافت می‌کند. برخی مفسرین در بیان تفسیر این آیه می‌فرمایند در این جا هم بحث مرگ مطرح است و هم بحث خواب. این نشان می‌دهد که برخی در عالم خواب روحشان قبض می‌شود و دیگر بیدار نمی‌شوند. باز معنای دیگری برای این آیه در تفاسیر بیان شده است که «النَّوْمُ اَخُ الْمَوْتِ» خواب برادر مرگ است، در خواب هم همانند مرگ قبض روح انجام می‌شود، همانطوری که انسان می‌خوابد، قبض روح انجام می‌شود اما این قبض روح، قبض روح دائم نیست، قبض روح موقت است. خداوند ارواح را از بدن‌ها جدا می‌کند و انسان به خواب می‌رود بعد نسبت به کسانی که مدت عمرشان به پایان رسیده، این روح بر نمی‌گردد، لذا برخی که در خواب از دنیا می‌روند، علتش همین است و کسانی که روح به بدنشان بر‌می‌گردد دوباره از خواب بیدار می‌شوند، لذا خواب و مرگ خیلی به هم نزدیک هستند، همانطوری که به خواب می‌رویم، می‌میریم. البته اهل ایمان مرگشان مانند به خواب رفتن آنهاست. در واقع همان معنای « إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» خلاصه این آیه است.
خداوند در آیات گوناگونی می‌فرماید « اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ»خداوند متعال روح ها را دریافت می‌کند، منظور از نفس، همان روح و جان انسان است، همان ضمیر انسان است که در واقع ما همدیگر را به آن خطاب می‌کنیم. منظور از خطاب‌های ما، خطاب‌های به نفس‌مان است نه به جسم ظاهرمان که مدتی در این دنیا، این روح را نگهداری می‌کند و بعد آن مدت که تمام شد، روح از این بدن جدا می‌شود. لذا در سوره نازعات خداوند می فرماید « وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا» قسم به آن ملائکه‌ای که اهل معصیت را به سختی نزع می‌کنند و جانشان را می‌گیرند و قسم به آن ملائکه‌ای که اهل ایمان را به آرامش و نرمی، جانشان را از بدن ایشان خارج می‌کنند. این خروج روح و جان از بدن، برای اهل معصیت به سختی است و برای اهل تقوا به آرامی و نرمش. خداوند انشاءالله آن بخش «َالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا » را روزی همه ما بگرداند.
در آیه ۱۱ سوره سجده خداوند متعال می‌فرماید «قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى‌ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ» در این آیه خداوند ملک الموت را مامور قبض روح و قابض ارواح معرفی می‌کند. حالا جمع بین این آیات چه گونه است؟ برخی تفاسیر گفته‌اند که خود خداوند ملک الموت و ملائکه دیگر را واسطه قبض روح قرار می‌دهد چرا که خداوند هر امری را از طریق اسباب خودش به سرانجام می‌رساند. در بحث روزی هم روزی‌دهنده خداوند است، اما از طریق اسبابش روزی‌ را بین بندگانش تقسیم می‌کند. در بحث مرگ نیز خداوند از طریق اسباب روح‌ها را جدا می‌کند به این صورت که واسطه ملائکه هستند اما مسئول اصلی و فرمانده اصلی که از طرف خداوند مامور قبض ارواح است، ملک الموت و فرشته‌ای به نام عزرائیل است، اما خود ملک‌الموت هم در سراسر عالم کارگزارانی دارد که همان ملائکه‌ای هستند که از طرف ملک‌الموت مامور شدند تا جان بندگان الهی را در اجل و وقت معین قبض و دریافت کنند اما در هر صورت همه کاره خود خداوند است و آن‌چه را که خداوند اراده می‌فرماید، توسط این ملائکه انجام می‌شود. امیرالمومنین (علیه السلام) هم در تفسیر این آیات می‌فرمایند ملک الموت یاورانی دارد که این یاورانش ملائکه رحمت یا غضب هستند. همه این ملائکه تحت فرمان ملک‌الموت یا همان فرشته‌ای به نام عزرائیل هستند که خود عزرائیل یا ملک‌الموت هم تحت فرمان الهی کارها را انجام می‌دهد.
انشاءالله که خداوند متعال به حق این ایام و به حق آقا و مولایمان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) جان دادن ما را، جان دادن در سایه رحمت و محبت خودش قرار بدهد. توفیق کسب تقوا و مراقبت روزی همه ما بگرداند. بارپروردگارا! قسمت می‌دهیم تقوایی با ویژگی‌ها و صفاتی که توسط امیرالمومنین (علیه السلام) به دست ما رسیده است، روزی همه ما بگردان. توفیق عمل صالح و شوق به مرگ را در ما ایجاد بگردان. یک لحظه ما را به نفس خودمان غافل وامگذار. عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان.
خطبه دوم
مجددا خودم و همه شما نمازگزاران عزیز روز جمعه را به فرمانبرداری و مراقبت و کسب تقوا و دقت در گفتار، رفتار و اعمال سفارش می کنم. در ایام شهادت سید و سالار شهدای دشت کربلا و علمدار کربلا اباالفضل العباس (علیه السلام) و یاران باوفای آن حضرت هستیم. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عزاداری‌های شما عزاداران حسینی و نمازگزاران عزیز، لازم است تشکر کنم از حضور پرشور عزاداران حسینی در این ایام محرم حسینی. الحق والانصاف با توجه به اینکه شایعات زیادی به صورت گسترده در فضاهای مجازی برای بحث نذورات، بحث عزاداری‌ها پخش شده بود که مردم را تشویق می‌کردند به جای اینکه این نذورات را در راه امام حسین (علیه السلام) بدهند، این نذورات به فقرا داده شود اما مگر این نذورات را چه کسانی استفاده می‌کنند؟ این نذورات را عموم مردم استفاده می‌کنند. همه مردم این نذورات اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را استفاده می‌کنند چه بسا در این ایام، در طول این دهه اول محرم، اطعام گسترده‌ای که در سطح مساجد و هیئات وجود داشت، همان مردم فقیر از این اطعام استفاده کردند، چه بسا کسانی که قدرت خرید این گونه اطعام را نداشتند اما در این ایام آمدند و سرسفره اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نشستند. متاسفانه مشخص است که این تبلیغات هدفمند شبکه‌ها و ماهواره‌ها برای این است که ما را از انقلاب حسینی جدا کنند چون آنها متوجه شدند که رمز بقای انقلاب ما، رمز اتحاد مردم عزیز ما، با الگوبرداری از انقلاب اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تبعیت از ولایت است که حتی در سخت‌ترین شرایط هم آن حضرت حاضر نشد با طاغوت زمان خود، با ظالمین زمان خود بیعت کند. لذا جا دارد از ائمه محترم جماعات، هیئات مذهبی تشکر کنم. الحمدلله امسال سخنرانانی که اعزام شدند به هیئات و مساجد، جمعیت پرشوری در مساجد و هیئات حضور یافتند. خود بنده با توجه به فرصتی که داشتم از نزدیک شاهد بود البته ما که همه هیئات شهر را فرصت نمی‌شد هر شب برویم و حضور پیدا کنیم، اما غالب هیئات شهر را تا جایی که توان داشتیم و فرصت داشتیم حضور یافتیم، به مساجد شهر رفتیم، الحمدلله حضور، حضور فعال و پرشوری بود که لازم است من هم از همه عزاداران حسینی شهر تشکر کنم و هم از ائمه محترم جماعات، هیئت امنای محترمشان که زحمت بسیاری کشیدند. حقیقتاً هم زحمت کشیدند، پذیرایی از زائرین و عزاداران اباعبدالله (علیه السلام) زحمت دارد. چند شب، مخصوصا این شب‌های آخر، شب تاسوعای حسینی، شب عاشورای حسینی، ظهر تاسوعا، ظهور عاشورا، شاید برخی خادمین مساجد تا صبح نخوابیدند تا این اطعام و عزاداری‌ها به سرانجام برسد. جا دارد که از همه این عزیزان تشکر ویژه‌ای داشته باشم. همینطور در بحث تجمع تاسوعائیان، تشکر می‌کنم از هیئات مذهبی و هیئاتی که ما را در این تجمع همراهی کردند، باید از زحمات نیروهای نظامی و انتظامی، پلیس راهور، بسیجیان عزیزمان و نیروهای خدمات‌رسان شهرداری، عزیزانمان در آتش‌نشانی و نیروهای خدماتی که در این چند شب و در این چند روز زحمات زیادی کشیدند تشکر کنم. اجرشان با آقا و مولایشان، اباعبدالله الحسین (علیه السلام).
با توجه به اینکه اباعبدالله الحسین در وصیت خود به برادر بزرگوارشان هدف از قیام و خروج خود و انقلاب حسینی را طلب اصلاح امت معرفی کردند، لازم است که به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ شک و شبهه‌‌ای دیگر باقی نمی‌ماند که این حرکت، یک حرکت سیاسی بود. علامه شهید مطهری (اعلی الله مقامه الشریف) می‌فرماید هدف از عزاداری‌های ما باید براساس هدف قیام حسینی باشد. یعنی اگر عزاداری‌های ما اهداف اباعبدالله الحسین را دنبال نکند، در حقیقت هدف قیام حسینی را پیروی نکردیم. هدف قیام اباعبدالله الحسین یک هدف مقدس و یک انقلاب سیاسی بود، برای امر به معروف و نهی از منکر بود، برای مبارزه با ظلم و بیعت نکردن با ظالمین و طاغوتیان زمان خود بود. لذا مساجد، هیئات، مبلغین، مداحان عزیز اگر بخواهند آن هدف متعالی انقلاب حسینی را تبعیت و پیروی کنند، نتیجه عزاداری آنها باید امر به معروف و نهی از منکر باشد، نتیجه عزاداری‌های ما باید مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم باشد والا به هدف متعالی انقلاب حسینی دست پیدا نکردیم.
به همین خاطر است که همیشه در طول تاریخ، عزاداری برای آن حضرت با مخالفت حکومت‌های طاغوتی رو به رو بوده است، اعم از حکام بنی‌امیه یا حکام بنی عباس. مثل متوکل‌، امروز آل سعود و آل خلیفه حتی در یک زمانی دوران پهلوی نیز اجازه عزاداری نمی‌دادند. اگر عزاداری اباعبدالله الحسین سیاسی نبود و برای اهداف انقلاب حسینی نبود، اگر عزاداری انقلابی هدف نبود، چرا آنها مانع می‌شدند؟ چرا آنها می‌ترسیدند از این عزاداری‌ها؟ برای این خاطر که این حرکت، یک حرکت انقلابی بود. آنها از سقوط حکومت‌های خودشان می‌ترسیدند، از اینکه مردم، شیعیان و محبین آن حضرت، دور هم جمع شوند و با هم متحد شوند و با شعار هیئات منا الذله بر علیه حکومت آنها به پا خیزند. آنها چون حاکمانی ظالم بودند و حکومت‌هایشان طاغوتی بود، از ترس مبارزه مردم با آنها، از ترس اینکه سرانجام این عزاداری‌ها به سرنگونی حکومت آنها ختم شود نگران بودند.
مقام معظم رهبری هم فرمودند «اینکه یک آقایی در یک گوشه‌ای، عبایش را به دوش بیندازد و بگوید من کاری با کشور و نظام ندارم، افتخار نیست، این ننگ است.» متاسفانه امروز کسانی که کاری با مسائل سیاسی کشور و حکومت و نظام ندارند و هیچ حرفی نمی‌زنند، به عنوان ا‌نسان‌های باتقوا معرفی می‌شوند. متاسفانه در عرف مردم هم این فرهنگ غلط جا افتاده که فلانی آدم باتقوایی است. چرا؟ چون که اصلا با هیچ چیزی کاری ندارد، اصلا هیچ حرفی نمی‌زند. گوشه‌ای نشسته و عبادت می‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد. متاسفانه این فرهنگ غلط فرهنگ غرب و فرهنگ یزدیان است. این تفکر و فرهنگ را در ذهن مردم جا انداختند که اگر روحانی کاری به نظام و انقلاب دانشته باشد، آن روحانی با تقواتر است در حالی که توقع شهدا و توقع اباعبدالله الحسین از ما این است که مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) مبلغ حماسه سیاسی و انقلاب حسینی باشیم. اتفاقا همه ما باید در مسائل سیاسی ورود پیدا کنیم، ائمه محترم جماعات در شهر اندیشه، هیئات مذهبی، سخنوران، همه باید مساجدشان یک مسجد انقلابی و پرشور باشد. خدای ناکرده به گونه‌ای نباشد که اگر هم قرار است در آن مسجد یک فعالیت یا یک حرکت انقلابی انجام شود، آن حرکت با توجیه اینکه ممکن است اختلاف ایجاد ‌شود، متوقف شود. هر حرکتی که اختلاف ایجاد نمی‌کند، اتفاقا برخی از حرکات و برخی از مجالس بصیرت افزاست. باید بصیرت‌افزایی صورت گیرد والاّ گوشه‌ای نشستن و با کسی کاری نداشتن که هنر نیست. البته حواشی کسانی که در متن جامعه هستند، در نوک پیکان انقلاب حسینی هستند، حواشی آنها بیشتر است. امروز شما می‌ببینید که آن ائمه جمعه‌ای که بیدار و انقلابی هستند (البته همه ائمه جمعه‌ها انقلابی هستند، اما برخی از ائمه جمعه به ویژه در سطح مراکز استان‌ها، نسبت به انقلاب و ارزش‌ها مواضع محکمی دارند) آنها بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند، برای آنها بیشتر حواشی درست می‌کنند. خط آتش رسانه‌ای دشمن حریم آنها را بمباران می‌کند و توپخانه رسانه‌ای دشمن روی آنها تنظیم می‌شود و شبهاتی در مورد آنها پخش می‌کنند و برای اینکه تخریب‌شان کنند، سخنرانی‌هایشان را تقطیع می‌کنند. اینها اهداف دشمن است که باید خیلی دقت کرد.
سپس رهبر عزیزمان فرمودند «مراجع تقلید کنونی مکرر و متعدد به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی می‌دانیم.» تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هر نیتی و با هر کیفیتی حرام قطعی است. لذا دشمنان هر چه کردند نتوانستند این انقلاب اسلامی را و این انقلاب حسینی را متوقف کنند، دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد/آری آن جلوه که فانی نشود، نور خداست. یقینا این انقلاب تا زمان ظهور حضرت حجت ادامه خواهد داشت، انقلاب حسینی هم ادامه خواهد داشت، انقلاب حضرت امام و انقلاب شما مردم ایران هم در کنار انقلاب حسینی و دوشادوش انقلاب حسینی تا انقلاب حضرت حجت (ارواحنا له الفداء) ادامه خواهد داشت.
اما اهم مناسبت ها، در هفته‌ای که پیش رو داریم، شنبه ۳۱ شهریورماه آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس است. مقام معظم رهبری فرمودند: «هدف دشمن از جنگ تحمیلی مقابله با حاکمیت اسلام و امام بزرگوار بود.» حضرت امام (قدس سره الشریف) نیز فرمودند «این جنگ برای ما نعمت بود.» و آثاری برای کشور ما و مردم عزیز ما داشت. شاید برخی بگویند جنگ که نعمت نمی شود. «عسی ان تکروهوا شیئا و هو خیر لکم» این جنگ اقتصادی هم برای ما یک نعمت است. امروز صادرکنندگان کشور با توجه به نابرابری ارزش ارزها، انگیزه بیشتری برای صادرات پیدا می‌کنند. درست است که این جنگ اقتصادی یک تهدید است؛ اما این تهدید می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود. کالاهای خارجی قیمتشان بالاتر است و کالاهای داخلی نسبتا قیمتش پایین‌تر است، الان شرایط رقابت برای تولیدکنندگان داخلی بیشتر فراهم است لذا اگر مسئولین عزیز، یک تدبیر به موقعی انجام دهند، قطعا این تهدید اقتصادی و این جنگ اقتصادی برای ما  نعمت هم خواهد بود.
رهبر عزیزمان دو اثر برای جنگ تحمیلی بیان فرمودند. یکی از بزرگترین آثار دفاع مقدس را حفظ و تقویت روحیه انقلابی و حرکت در نسل جوان ما و در جامعه ما دانستند و فرمودند «انقلاب با حضور در صحنه دفاع مقدس ماندگار شد.» آن اوائل انقلاب بود و این جنگ تحمیلی باعث شد که مردم ما با هم متحد شوند و انقلاب پایدار شود. امروز هم باید با همان وحدت و همان شوق و اشتیاق این نظام و انقلاب را حفظ کنیم و انشاءالله از این فرصت محرم و صفر استفاده کنیم تا همه در کنار هم این انقلابی را که مدیون خون شهدا هستیم، حفظ کنیم. اما دومین اثر، مقام معظم رهبری فرمودند که «ما دفاع از هویت ملی و هویت دینی و انقلابی را یکبار دیگر تجربه کردیم.» و اینکه یک ملتی احساس کند که می‌تواند بر موانع پیروز شود، اثر مهم دیگر دفاع مقدس بود. اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در خطبه‌ای که خواندند، به ما این درس‌ را آموختند. «أَلاإِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ» این حرام زاده فرزند حرام زاده مرا مخیر کرد بین پذیرش جنگ و کشته شدن با شمشیر و بین پذیرفتن بیعت و زندگی با ذلت. اما هیئهات منا الذله! چون مقام معظم رهبری فرمودند هم مقاومت هزینه دارد و هم تسلیم هزینه دارد؛ اما مقاومت قطعا شیرین‌تر است چون همراه با عزت است، اما تسلیم همراه با ذلت است. لذا اباعبدالله الحسین به ما آموختند که مقاومت همراه با عزت، هزینه‌اش قطعا کمتر از تسلیم با ذلت است.
البته امروز هم در جنگ نرم دشمن به دنبال هجمه بر علیه ملت و نظام ماست اما یقینا و به فضل الهی موفق نخواهد شد. بعد از گذشت ۳۸ سال از جنگ تحمیلی امروز یکی از آن نعمت‌هایی که حضرت امام فرمودند در سطح منطقه شاهد هستیم. در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۰، در جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی، در جنگ ۵۵ روزه، در جنگ‌هایی که در منطقه در این چندسال اخیر اتفاق افتاد، در جنگ با تکفیری‌ها و داعشی‌ها، در سوریه و عراق، امروز انصارالله در یمن، همه این جنگ‌ها، با الگوبرداری از هشت سال دفاع مقدس ما و تشکیل یک نیروی مقاومت در سطح منطقه به پیروزی رسید. امروز جنگ تحمیلی ما و دفاع مقدس به عنوان یک الگوی موفق در منطقه مطرح شد که شاهد نتیجه آن و پیروزی‌های رزمندگان اسلام و مدافعان حرم بودیم. امروز حشد الشعبی در کشور عراق، زینبیون در پاکستان، فاطمیون در افغانستان، انصارالله در یمن، حزب الله در لبنان، حیدریون، این جبهه‌های مقاومت یکی بعد از دیگری در منطقه تشکیل شد، اینها همه و همه نعمت‌هایی بود که در نتیجه این هشت سال دفاع مقدس به دست آوردیم اگرچه ما خود آن روز متوجه نبودیم که این جنگ برای ما چقدر آثار و برکات خواهد داشت.
عزیزان! دفاع مقدس همچنان ادامه خواهد داشت، این دفاع مقدس گاهی در عرصه نظامی است و گاهی در عرصه  اقتصادی است، گاهی هم در جنگ روانی و جنگ رسانه‌ای است اما آنچه که مهم است، این است که باید با هم باشیم، ناامید نباشیم، متحد باشیم، همدل باشیم، حسینی باشیم، حسینی بودن یعنی همه با هم زیر پرچم امام حسین باشیم، و اگر انشاءالله همه با هم باشیم، متحد و هم دل باشیم یقینا دشمنان ما هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
اما یکشنبه اول مهرماه سال ۹۷، آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها و بهار علم و آموزش و تربیت است. انشاءالله چند دقیقه‌ای از بیانات ریاست محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان، برادر عزیزم جناب آقای پارسا استفاده خواهیم کرد، اما طبق آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در خصوص تعداد و آمار دانش‌آموزان و دانش‌جویان آنطوری که اعلام شده، امسال سه میلیون و هفتصد و نود و چهار هزار دانشجو و حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز سال تحصیلی را آغاز می‌کنند. این جمعیت دانش‌جویان و دانش‌آموزان، بیش از یک چهارم جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند. لذا مسئولین عزیز باید توجه داشته باشند که با برنامه‌ریزی مناسب انشاءالله دانش‌آموزان و دانش‌جویان و نسل انقلابی تربیت کنند که ادامه دهنده این انقلاب باشند و راه شهدا را ادامه دهند.
اما با توجه به جنگ تمام عیار اقتصادی و فرهنگی دشمن، جنگ روانی دشمن بر علیه نظام و انقلاب ما، دو سه نکته را سریع عرض کنم. نکته اول امروز مهم‌ترین عرصه جنگ نظام اسلامی ما، جنگ روانی دشمن است. لازم به ذکر است که مسئولین عزیز در دانشگاه‌ها و ادارات آموزش و پرورش و فرهنگیان و معلمین عزیز سعی کنند ارتباط بیشتری با دانش‌آموزان داشته باشند، مشکلات آنان را بررسی کنند، با توجه به شبهاتی که امروز وجود دارد خدای ناکرده دشمنان در این جنگ روانی، نظام آموزشی ما را به حاشیه نکشانند. اما در جنگ فرهنگی، یکی از مشکلات یا نقایص آموزشی و نظام آموزشی کشور ما، بحث پرورشی و دینی در نظام آموزشی کشور ماست. ۴۰ سال است که از انقلاب گذشت. انقلاب کردیم برای اینکه دین اسلام و آموزه‌های قرآنی در بین جوانان و خانواده‌های ما توسعه پیدا کند اما همواره آموزش بر پرورش مقدم بوده است. نگاه دانشگاه‌های ما و نظام آموزشی ما، بیشتر نگاه آموزشی است تا پرورشی. اما باید این تعدیل بشود و از نیروهای کارشناس استفاده شود. الحمدلله در شهر اندیشه وضع ما بهتر است. جا دارد از جناب آقای پارسا هم تشکر کنم، در بحث اردوی مسجد، مثلث تربیتی خانه، مسجد و مدرسه، حضور مبلغین در سطح مدارس شهر اندیشه و شهرستان الحمدلله در این چندسال موفق بودیم و با همکاری خوب آموزش و پرورش منطقه نتایج خوبی را هم کسب کردیم. حضور دانش‌آموزان در سطح مساجد و مصلی، آموزش‌های فرهنگی، بحث حضور مبلغین پیشرفت خوبی داشته است. باید سعی و تلاش شود که حداقل در شهرستان خودمان نگاه ویژه‌ای هم در سطح دانشگاه‌ها و هم در سطح آموزش و پرورش به بحث پرورشی داشته باشیم.
اما پنج شنبه پنجم مهرماه سالروز شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه در سال ۱۳۶۰ است. ما عملیات‌های زیادی داشتیم اما بعضی از این عملیات، سرنوشت‌ساز بودند مانند عملیات ثامن الائمه که منجر به آزادسازی آبادان شد و حصر آبادن شکسته شد و در نتنیجه دشمن از تسلط بر اروند و شمال خلیج فارس مایوس شد. لذا مقام معظم رهبری فرمودند «شکست حصر آبادان پیش قراول پیروزهای بزرگ ما در جنگ بود و اولین عملیاتی بود که مظهر همکاری کامل ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و توانست قدم به قدم دشمن را به عقب بنشاند تا وضع افتخارآمیز امروز را به وجود بیاورد.: یادی بکنیم از همه شهدای عزیز در هشت سال دفاع مقدس، شهدای انقلاب‌مان، شهدای مدافع حرم، انشاءالله که با شهدای دشت کربلا محشور شوند
امروز جمعه سی‌ام شهریورماه روز تجلیل از اسرا و مفقودین است. امشب هم شب شهادت زین العابدین، سید الساجدین علی بن الحسین (علیه السلام) در سال ۹۵ هجری قمری است. این اسرای کربلا بودند که پیام عاشورا را، پیام انقلاب حسینی را به سراسر عالم رساندند. شهدای کربلا کار حسینی کردند اما اسرای کربلا کار زینبی کردند. با صبر و بردباری و مقاومت، رسالت حسینی را ابلاغ کردند، شام را فتح کردند. اسرای عزیز ما هم با الگوبرداری از اسرای کربلا، با صبر و بردباری دوران اسارت را با عزت و افتخار پشت سر گذاشتند و با عزت و افتخار و غرور به میهن اسلامی بازگشتند. در واقع هشت سال دفاع مقدس ما در چه زمانی به پیروزی رسید؟ روزی که اسرای ما با عزت به کشور بازگشتند. آن روز روز پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس بود. به ظاهر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلا به شهادت می رسد و ظاهراً شکست می خورد، اما روزی که اسرای کربلا به کوفه آمدند و در مجلس ابن زیاد خطبه خواندند، نشان داده شد که اباعبدالله الحسین (علیه السلام) پیروز شد. در مسیر کوفه تا شام نیز شهر به شهر خطبه‌های بسیاری خوانده شد، در خود شام انقلابی برپا شد و این کاروان حسینی، وقتی به مدینه برگشت، در واقع انقلاب حسینی به پیروزی رسید. باید راه شهدا را ادامه بدهیم.
امشب هم شب شهادت آقا و مولایمان امام سجاد (علیه السلام) است و امروز روزی است که کاروان اسرای حسینی در غروب یازدهم از کربلا حرکت می‌کنند به سمت کوفه و فردا روزی وارد شهر کوفه می‌شوند. کسانی که پای پیاده از نجف به کربلا رفتند می دانند که اگر خیلی با سرعت حرکت کنیم دو روز حداقل باید توی راه بود. اما این کاروان را چطور آوردند که بیش از یک روز طول نکشید یعنی یازدهم محرم حرکت کردند و در روز دوازدهم محرم این کاروان به شهر کوفه رسید. این کاروان را چطور حرکت دادند؟ امروز غروب یعنی بعد از ظهر، همان ساعتی است که عقیله بنی‌هاشم زینب کبری (سلام الله علیها) در گودی قتلگاه با حسین خودش می‌خواهد وداع کند. مبریدم که در این دشت مرا کاری است/آخر این قافله را قافله سالاری است. وقتی وارد کربلا شدند زینب به اباعبدالله الحسین (علیه السلام) فرمود حسین جان من در این سرزمین احساس خوبی ندارم. زینب آن روز راضی نبود که درکربلا بماند اما امروز هر کاری ‌کردند تا زینب از کربلا خارج شود، نتوانستند. زینب کبری را با کعب نی از حسین جدا کردند. آن لحظه‌ای که زینب وارد کربلا شد، عباس بود، علی اکبر بود، قاسم بود، فرزندانش بودند. زینب را با یک جلال و عظمتی از ناقه پیاده کردند، اما امروز که می‌خواهد سوار بر ناقه شود، نگاهی به سمت نهر علقم کرد، عباس بلند شو زینب را دارند می‌برند. علی اکبر کجایی؟ قاسم کجایی؟ حسین بلند شو زینب را دارند به اسیری می برند. «فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً». امام زمان (ارواحنا له الفداء) می‌فرماید من صبح و شب گریه می‌کنم، من در این مصیبت خون گریه می‌‌کنم. در تشرفی از محضر آن حضرت سوال شد آقا شما به کدام مصیبت خون گریه می‌کنید؟ آیا مصیبت عباس است یا مصیبت جد غریبتان است؟ فرمود نه مصیبت اسارت عمه جانم زینب است. امروز زینب را به شهر کوفه می‌برند. امشب شب شهادت زین العابدین است. هر کسی که می‌گفت من غریبم، آن حضرت گریه می‌کرد، ۴۰ سال اشک ریخت. اگر شما فقط این ۱۰ شب را گریه کردید امام سجاد ۴۰ سال شبانه روز گریه کرد. آب می‌دید، گریه می‌کرد، طفل شش‌ماهه می‌دید، گریه می‌کرد، گوسفندی را سر می‌بریدند گریه می‌کرد. « أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا‌ای مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ».
بارپرودرگارا! آقا و مولای ما را به ما برسان. امسال را سال ظهور آن حضرت قرار بده. به حق اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گذشتگان این جمع حاضر ببخشای و بیامرز. دشمنان ایران اسلامی ما را نابود کن. علمدار ایران اسلامی ما، رهبر عزیز، رهبر بصیر، رهبر دشمن ستیز، رهبر انقلابی مان بر توفیقاتش، تاییداتش، صحتش، طول عمرش بیفزای. ما را دشمن شاد مکن. مشکلات مردم عزیز ما به حق این ایام محرم حسینی برطرف بگردان. شر و مکر دشمنان ما را به خودشان برگردان. مسئولینی که در خواب هستند، از خواب غفلت بیدار بگردان.
IMG_9579 IMG_9583 IMG_9586 IMG_9589 IMG_9590 IMG_9592 IMG_9594 IMG_9596 IMG_9599 IMG_9600 IMG_9603 IMG_9604 IMG_9605 IMG_9606 IMG_9607 IMG_9609 IMG_9613 IMG_9614 IMG_9619 IMG_9624 IMG_9626

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.