خطبه های نماز جمعه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۷

خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ مهر به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مروج

 

بسم الله الرحمن الرحیم  …خودم و همه شما نمازگزاران عزیز روز جمعه و عزاداران حسینی را به رعایت تقوای الهی و مراقبت و مواظبت در گفتار و رفتار و اعمال توصیه می کنم. وجود نازنین مولی الموحدین امیرالمومنین امام المتقین علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه در بیان ویژگی ها و صفات و فضائل اهل تقوا می فرمایند: « فَالْمُتَّقُونَ هُمْ اَهْلُ الْفَضائِلِ». اهل تقوا دارای ویژگی‌های خاصی هستند، در هفتمین ویژگی اهل تقوا می فرمایند تعلقات دنیایی باعث نمی شود که اهل تقوا از خداوند متعال و ارزش های قرآنی فاصله بگیرند. اهل تقوا هیچ نگرانی و ترسی از مرگ ندارند و هر لحظه تسلیم مرگ و آماده مرگ هستند. « لَوْلَا الاْجَلُ الَّذی کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْواحُهُمْ فی أَجْسادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْنٍ شَوْقاً اِلَی الثَّوابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ». اگر آن اجل حتمی، اجل معین، اجل محتوم، اجل قطعی، اجل طبیعی آن زمان و مدت و آن وقت معینی که خداوند متعال در این دنیا برای انسان در نظر گرفته، اگر آن وقت معین نبود یک لحظه اهل تقوا روحشان در جان هایشان باقی نمی ماند و از شوق لقای محبوب از این قفس تنگ پرواز می کردند و به آسمان ها می رفتند.

در این ویژگی مهم اهل تقوا، امیرالمومنین (علیه السلام) به نکته بسیار مهمی اشاره می فرمایند. در این بیان ایشان « لَوْلَا الاْجَلُ الَّذی کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ» بحث اجل مکتوب و اجل غیرمکتوب را می توان مطرح کرد. چه فرقی بین این دو اجل هست. اجل را هم معنا کردیم که به معنای مدت و زمان است اما بیشتر زمان مرگ و مدت عمر را اجل می گویند. کلمه اجل برای مدت و زمان وضع شده است اما بیشتر برای مدت و زمان طول عمر از این کلمه استفاده می کنند. در بحث اجل و زمان مرگ، حکما دو نظر دارند: یکی اجل معین، اجل حتمی، اجل طبیعی، اجل قطعی و دیگری اجل غیرمحتوم، اجلی که نامعلوم است، معلق است و مکتوب نیست و به اراده الهی بستگی دارد. بحث این دو اجل را در لسان نورانی روایات و آیات نورانی قرآن می توان دید.

وجود نازنین نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) سوال کردند که آیا دعا برای شفای مریض خلاف تقدیر الهی است؟ چرا که اگر کسی اجل معینی برای او مشخص شده باشد، زمان  و مدت عمرش مشخص شده باشد، دیگر دعای ما چه اثری در شفای او دارد؟ حضرت فرمودند دعا عین تقدیر الهی است. وجود نازنین امیرالمومنین وقتی از کنار دیوار شکسته ای عبور می کردند از آن دیوار فاصله گرفتند. از حضرت سوال کردند آیا از قضای الهی کناره گیری می کنی؟ حضرت فرمودند نه. من از قضای الهی به تقدیر الهی پناه می‌برم. یا از تقدیری به تقدیر دیگر.

در رابطه با بحث اجل مکتوب و محتوم و قطعی که هیچ راه بازگشتی ندارد، آیات نورانی قرآن کریم هم تصدیق می کنند که هیچ راهی وجود ندارد. در آیه ۶۱ سوره نحل خداوند متعال می فرماید: «فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَهً ۖ وَلَا یَسْتَقْدِمُونَ» برای لحظه ای این اجل مکتوب و اجل مسمی، آن مدت طبیعی عمر، نه مقدم می شود ونه موخر. مثالی عرض کنم. مثال زدند مرگ را که مانند خوابیدن است. لحظه ای که انسان خسته است، دیگر خوابش دست او نیست، بدن به خواب عمیق فرو می رود، کسی هم او را نمی خواباند خودبخود پلک فرو می رود. لحظه ای هم که دیگر بدن نیازی به خواب نداشته باشد، بدون اینکه کسی بیدارش کند، از خواب بلند می شود. در روایات آمده است « النَّومُ أخُو المَوتِ» مرگ مانند خواب است. اجل محتوم و مسمی اگر زمانش فرا برسد، خودبخود انسان چشمش را می بندد یا بدون اینکه کسی بیدارش کند از خواب بیدار می شود اما آن اجل غیرحتمی و اجل معلق تقدیرش دست من و شماست. اکثر مرگ ها هم در اثر اجل معلق و غیرحتمی است که البته عواملی دارد. آن عوامل باعث می شود که مدت زمان عمر کوتاه تر بشود و این دست خود من و شماست. ما می‌توانیم در اجل غیرمحتوم و غیرقطعی تقدیر را تغییر بدهیم. برای این نوع اجل هم به خوابیدن مثال زدند. یک وقت هست که ما می خوابیم اما کسی ما را از خواب بیدار می کند یا با فریادی که می زند ما از خواب بیدار می شویم. در اینجا ما خودمان از خواب بیدار نشدیم، کسی دیگر ما را از خواب بیدار کرد. این اجل، مانند اجل غیرحتمی و معلق و اجل غیرمسمی است. این نوع اجل قابل تقدیر و قابل تغییر است.

آیا راهی وجود دارد که این اجل و مدت عمر را تغییر دهیم؟ این اجلی که تقدیرش به دست ما و خداوند متعال است، مدتش را طولانی کنیم و زمانش را بیشتر کنیم؟ در سوره انعام آیه دوم می فرماید « هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا» او شما را از گل آفرید و بعد یک زمان معینی را برای شما مشخص کرد « وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ» با این حال شما تردید می کنید شک می کنید. در بحث اجل حتمی، اجلی که « کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»، اجلی که امیرالمومنین در این ویژگی هفتم می فرمایند، ما هیچ  کاری نمی توانیم بکنیم چون دست ما نیست. اگر کسی آن زمان معین عمرش به پایان رسیده باشد هر چقدر هم که دعا کنیم صدقه بدهیم، پیش پزشک ببریم، هیچ فایده و اثری ندارد. او مدتش به پایان رسیده و از دنیا خواهد رفت اما اجل معلق که اجل غیرحتمی است. اجل غیرمحتوم است، اجل معلق است، فرق می کند.

در روایات عواملی باعث به تاخیر افتادن این اجل معلق می شود. اولین عامل صدقه دادن است. امیرالمومنین (علیه السلام) در کتاب غررالحکم  مرحوم آمدی می فرماید «بِالصَّدقَهِ تَفْسَحُ الآجالَ» کلمه آجال همان اجل ها و مدت زمان مرگ است. کلمه «تفسح» یعنی طولانی می شود گشایشی ایجاد می شود. با صدقه دادن، همین صدقاتی که شما می پردازید، مرگ‌های ناگهانی به عقب می افتد. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) « الصَّدَقَهُ تَزِیدُ فِی الْعُمُرِ وَ تَقِی مَصَارِعَ السَّوْءِ» با صدقه پیشامدهای بد، مرگ های بد، از ما دور می شود « وَ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب» خشم و غضب الهی را خاموش می کند رحمت الهی را جاری می کند، صدقه دادن به فقرا، به نیازمندان، به همسایگان، به ایتام، توجه داشته باشیم که صدقه دخل است خرج نیست. برخی فکر می کنند که صدقه بدهند از دارایی هایشان کم می شود اما بدانند عمرشان طولانی و پرخیر و برکت می شود. اجل معلق از آنها دور می شود. از مصادیق صدقه هم صدقه های واجب مثل زکات، مثل خمس، رد مظالم، این صدقات مستحبی که به فقرا می دهیم همه را شامل می شود.

دومین عامل را فرمودند که دعا کردن است، اینکه دعا می کنیم و با دعا مریض شفا پیدا می کند و مرگش به تاخیر می افتد، همین اجل معلق است، اجل نامعلوم و غیرمحتوم است که شفا پیدا می کند و مریضی اش بهبود پیدا می کند اما اگر اجل حتمی باشد دیگر دعا هم اثری نخواهد داشت. در روایات داریم که « الدّعاُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ». سومین عامل، صله رحم است. مرحوم کلینی در جلد دوم اصول کافی صفحه ۱۵۳ روایتی را از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که حضرت می فرماید «ما نَعلَمُ شَیئا یَزیدُ فِى العُمرِ اِلاّ صِلَهَ الرَّحِمِ» من بغیر ازصله رحم کردن چیزی را نمی شناسم که در طول عمر تاثیر داشته باشد. این صله رحم اثرگذار است. قطع رحم حرام است، صله رحم واجب است. اگر کسی قطع رحم کند یا صله رحم را انجام ندهد هم عمل حرامی انجام داده است و هم یک واجب الهی را ترک کرده است بعد در ادامه این روایت فرمودند که بعضی با یک صله رحم ۳۰ سال به عمرشان افزوده می شود و بعضی ها هم به خاطر قطع صله رحم عمر ۳۰ ساله شان تبدیل به عمر ۳ ساله می شود یا در روایت دیگری مرحوم علامه مجلسی در جلد ۴۷ در بحارالانوار این روایت را از نبی مکرم اسلام آورده اند « مَنْ أَحَبَّ أنْ یَنْسَی فِی أجَلِهِ وَ یُعَافَی فِی بَدَنِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ » این روایت هم روایت زیبایی است. اگر کسی بخواهد اصلا اجلش به فراموشی سپرده بشود، مرگش به فراموشی سپرده بشود کانه عمرش طولانی بشود و اجل او به فراموشی سپرده بشود، مریض نشود، سرطان نگیرد، بیمار نشود، گرفتار نشود، زمین گیر نشود، صله بین ارحام را ترک نکند، این بیماری های عجیب و غریب امروزی شاید یک علتش ترک صله رحم است. به این خاطر است که ما صله رحم انجام نمی دهیم و به دید و بازدید نمی رویم. « صِلُوا أرحامَکُم ولو بِالسَّلامِ» فرمودند صله رحم را اگر چه با یک سلام، با یک ارتباط تلفنی، با یک کمک، با یک انفاق هم می توان انجام داد. در قدیم پادشاهان صله به افراد می دادند یعنی مساعدت مالی و کمک مالی می کردند. صله بدهیم به ارحام خودمان مخصوصا ارحامی که نیازمند هستند، پدر، مادر، برادر، خواهر و به ویژه در ایام سختی و تنگنا، الان همه مشکل داریم، مشکلات زیاد است، هر کسی به اندازه توانش مراقب ارحام خودش باشد، مراقب پدر و مادرش باشد. صله دادن به پدر و مادر اگر نیازمند باشند که واجب است، انفاق به اینها مثل همسر و مثل فرزند واجب است که ما به اینها باید انفاق کنیم و نفقه اینها را در حد توان بپردازیم.

باز روایتی در بحارالانوار از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است « صَدَقَهُ اَلسِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ اَلرَّبِّ وَ بِرُّ اَلْوَالِدَیْنِ وَ صِلَهُ اَلرَّحِمِ یَزِیدَانِ فِی اَلْأَجَلِ». سه چیز موجب زیاد شدن عمر می شود. صله رحم، نیکی به پدر و مادر و صدقه این سه عامل، موجب زیاد شدن عمر انسان می شود که همان اجل معلق و  غیرحتمی است که  عرض کردیم. چهارمین عاملی که موثر در طولانی شدن عمر ما است و باعث به تاخیرافتادن آن اجل معلق می شود، انجام عمل صالح و ترک گناه است. امام صادق (علیه اسلام) می فرمایند « یَعیشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَکْثَرَ مِمّا یَعیشونَ بِاَعْمارِهِمْ» مردم با احسان، اعمال صالح، نیکی کردن به دیگران و انجام واجبات و ترک محرمات می توانند عمرشان را طولانی کنند و این قدر که احسان و نیکی اثر دارد زندگی کردن و مراقبت کردن و به پزشک مراجعه کردن و رژیم های غذایی و دارو مصرف کردن برای طولانی شدن عمر اثر ندارد. همچنین فرمودند « وَ یَموتون بِذُنوبِهِمْ اَکْثَرَ مِمّا یَموتونَ بِآجالِهِمْ» کسانی که به واسطه گناهانشان می میرند و اجل معلق گریبان شان را می گیرد تعدادشان بیشتر از کسانی است که با اجل طبیعی از دنیا می روند.

من بارها این آمار را عرض کردم امروز هم عرض می کنم چند سال قبل مدیر عامل بهشت زهرا می گفت بیش از ۵۰ هزار نفر در طول یکسال در تهران آمار ثبت شده کسانی است که از دنیا رفته بودند. از بین این ۵۰ هزار نفر، ۲ هزار نفر با اجل حتمی از دنیا رفتند یعنی عمرشان تمام شد و به خاطر کهولت سن، ۸۰ سال ۷۵ سال عمر کرده و از دنیا رفته اند. ۴۸ هزار نفر با اجل معلق از دنیا رفتند. یا غرق شده یا برق گرفته یا تصادف کرده یا سکته کرده یا سرطان گرفته و مرده است. عزیزان گناه باعث می شود که انسان عمرش کوتاه شود، نافرمانی، دل شکستن، کینه و کدورت، قطع رحم، بخیل بودن، انفاق نکردن، رحم نکردن اینها عمر انسان را کوتاه می کند. سعی کنیم عمر خودمان را طولانی  کنیم « وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ» باز خداوند در قرآن می فرماید که هر آسیبی، هر مصیبتی که بر شما وارد می شود، توسط خود شما و اعمال شماست. چقدر اثر دارد این اعمال در زندگی های ما.

پنجمین عامل در طولانی شدن عمر و تاخیر در اجل معلق، زیارت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است. این عامل چقدر اثرگذار است! امام باقر (علیه السلام) می فرماید « مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَهِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ » امر کنید به شیعیان ما که بروند به زیارت قبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام). ایام سفر و زیارت اربعین حسینی است. سعی کنید به اندازه توان تان بروید به زیارت اباعبدالله الحسین (علیه السلام). غفلت نکنید. شاید امسال آخرین اربعین ما باشد که درکش می کنیم. از زیارت امام حسین غافل نشویم. یوم الحسره روز قیامت، روز بزرگترین حسرت است. در روایات داریم بزرگترین حسرت برای کسانی است که به زیارت قبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نرفتند. بعد می فرماید « فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ » روزی را فراوان می کند « وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ » عمرها را طولانی می کند. « وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ » مدافع السوء دفع را دفع می کند یعنی پیش گیری می کند نه اینکه رفع بکند. رفع و دفع با هم فرق می کند. رفع برای جایی است که یک مشکلی به وجود آمده است حالا می خواهیم رفعش بکنیم. یک مریضی پیش آمده، گرفتاری پیش آمده، ورشکستی پیش آمده می خواهیم رفعش بکنیم. اما می فرماید « وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ ». دفع می کند، اصلا اجازه نمی دهد که وارد بشود، پیشگیری می کند، زیارت اباعبدالله الحسین پیشگیری می کند از مشکلات و از مرگ های بد. پیش گیری می کند از مریضی ها.

بارپروردگارا توفیق کسب تقوا و مراقبت روزی همه ما بگردان. این عواملی که باعث می شود عمر پرخیر و برکت روزی ما بشود، توفیقش را به ما عنایت بگردان. توفیق زیارت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در دنیا و شفاعتش را در آخرت روزی همه ما بگردان. یک لحظه ما را به این نفس غافل وامگذار.

خطبه دوم

خودم و همه شما نمازگزاران عزیز روز جمعه را سفارش می کنم به فرمانبرداری از خداوند متعال و رعایت تقوای الهی. اما لازم است یک خیرمقدمی عرض کنیم خدمت حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین صنعت پور امیری ریاست محترم اداره عقیدتی سیاسی ستاد فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران که پیش از خطبه های نماز جمعه در خدمتشان بودیم و آرزوی توفیقات روزافزون برای این عزیز و همه عزیزان مان در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سبزپوشان نیروی انتظامی، سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه نیروهای نظامی و انتظامی و مرزبانان عزیزمان داریم انشاءالله هرجا که هستند موفق و موید و منصور باشند.

در جمع حاضر مهمان ویژه این هفته نماز جمعه ما فرماندار عزیز ماست که این هفته در خدمت ایشان هستیم. انشاءالله که موفق و موید باشند لازم است تشکربکنم از تلاش های شبانه روزی این بزرگوار در سطح شهرستان در مساجد و در مصلاها، و پی گیری هایی که انجام داده اند و الحمدلله موثر هم بوده است. آرزوی توفیقات روز افزون برای همه مسئولین انقلابی نظام داریم به ویژه مسئولین شهرستان شهریار.

رهبر معظم انقلاب در جلسه سران قوای سه گانه با موضوع مسائل اقتصادی که دو ساعت و نیم این جلسه به طور انجامیده، در چهارشنبه هفته ای که گذشت مثل همیشه خطاب به مسئولین و سران سه قوه فرمودند: «هیچ بن بست و مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد و ما به فضل الهی و با عزم و اراده مردم و مسئولان، و با استفاده از ظرفیت بی بدیل جوانان و نخبگان توانمند ایران عزیز و با فعال کردن ظرفیت ها و منابع ممتاز کشور، یقینا بر مشکلات درونی و تحمیلی فائق خواهیم آمد.» در شرایط حساس کنونی کشورمان و در منطقه ای که در آن قرار داریم و همچنین در موقعیت حساس جهانی که وجود دارد در حالی که متاسفانه مسئولان و سایر قوا واکنش قابل توجهی در مقابل فشارهای روانی و اقتصادی دشمنان به ویژه در موضوع بحث بهای ارز، بالارفتن بهای ارز، از خودشان نشان ندادند، و متاسفانه یک تصویر بی تحرکی را از خودشان نشان دادند، و حتی با بی تدبیری بعضی از مسئولین، بعضا میلیاردها ارز وارد بازار شد، قاچاق کالا صورت گرفت، مدیریت صادرات و وارادات متاسفانه در موقعیت حساس کنونی ضعیف است لذا با توجه به اینکه در جامعه یک جو ناامیدکننده ای حاکم بود و همه می گفتند به بن بست رسیدیم و دیگر هیچ راه چاره ای نداریم و همه چیز تمام شد. تنها راه چاره ما این است که با آمریکا مذاکره کنیم. متاسفانه در بعضی از تحرکاتی که شاهدش بودیم مثل تجمعات کامیون داران یا بعضی از مزدوران منافقی که تحریک می کردند مردم را و کسبه محترم بازار را به اینکه بازارها را تعطیل کنند و جو ناامیدی را در جامعه حکمفرما کنند، لذا رهبر معظم انقلاب جدای از پی گیری های مدبرانه و مصرانه و عتاب های خودشان نسبت به مقامات رسمی واجرایی کشور، بهترین مخاطب را بدنه جوان و انقلابی کشور دانستند و در جمع بسیجیان عزیز، که در طول ۴۰ سال انقلاب اخلاص و پای کار بودن خودشان را به اثبات رسانده بودند، در جمع یکصدهزار نفری بسیجیان در مجموعه آزادی و همچنین ۷۰۰ هزارنفری در کل کشور که البته اینها قطره کوچکی از اقیانوس خروشان بسیج مردمی ایران اسلامی مان بود با اشاره به اینکه دشمن می خواهد ملت ایران را به این نتیجه برساند که راهی جز پناه بردن به دشمن و زانو زدن در برابر آمریکا وجود ندارد و مسیر ملت ایران بن بست است، رهبر معظم انقلاب فرمودند «اینکه ما بر طبق میل دشمن ترویج کنیم که راهی جز پناه بردن به دشمن نداریم بزرگترین خیانت در حق ملت است. البته این اتفاق نمی افتد و من به حول و قوه الهی و با همراهی شما تا جان و توان دارم نخواهم گذاشتم که این اتفاق بیفتد.»

اما رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خودشان در رابطه با چگونگی برخورد کردن با این بن بست نمایی ها، چهار راهکار را بیان فرمودند که هم مردم عزیز و هم مسئولان عزیز باید به آنها توجه داشته باشند، به این راهکارهایی که هم راهگشا هستند و هم عملیاتی هستند و هم مجرب. راهکار اول استفاده از جوانان است. مقام معظم رهبری فرمودند «بعضی ها سعی می کنند وانمود کنند که جوانان مشکلات کشور هستند. بنده به عکس معتقدم جوانان راه حل مشکلند نه مشکل. ما در این ۴۰ سال جهادهای متعددی داشتیم، در همه این جهادها جوان ها جلو بودند. جوان ها راهگشا بودند. در جهاد با طاغوت پیش از انقلاب و پس از انقلاب، در جهاد سازندگی، در جهاد با تروریسم خائن در اوائل دهه ۶۰ و در جهاد با متجاوزین با هشت سال دفاع مقدس و در جهاد برای ترمیم خرابی های بعد از جنگ، در جهاد فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی در سال ۷۰ ، در جهاد علمی از آغاز دهه هشتاد و بالاخره در جهاد با تروریسم تکفیری در دهه ۹۰ و سال های اخیر، و امروز هم برای گشودن گره های اقتصادی و جهاد اقتصادی باز هم جوان باید جلودار باشد و جوانان عزیز ما باید جلودار باشند. این یک سرمایه عظیمی است برای کشور. باز هم نقش جوان هاست که مژده آینده بهتر را به ما می دهد.»

اما راهکار دوم برای مقابله با بن بست نمایی، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «باید به سه واقعیت انکار ناپذیر توجه داشته باشیم. این سه واقعیتی که انکارناپذیر هستند، عظمت ایران اسلامی، اقتدار جمهوری اسلامی، و شکست ناپذیری ملت اسلامی است. اینها رجزخوانی نیست، شعار محض نیست مثل بعضی از شعارها و حرف هایی که بعضی ها می زنند نیست. » اینها شعار نیست. رهبر عزیزمان فرمودند ما شعار نمی دهیم. «اینها واقعیاتی است که دشمنان ما آرزو می کنند که ما اینها را ندانیم یا از آنها غفلت کنیم.» عزتی که امروز مردم عزیز ما در منطقه دارند در بین کشورهای اسلامی دارند، من این نکته را بارها عرض کردم که اگر می خواهیم عزت کشورمان و مردم عزیزمان و نظام مان را ببینیم باید پایمان را خارج از ایران اسلامی بگذاریم و این اعزت را در سایر کشورها، از زبان مردم سایر کشورهای دنیا بشنویم. در سال گذشته، در بین ائمه جمعه ای که از سراسر کشورهای اسلامی در یک همایشی که جامعه المصطفی برگزار کرده بود، امام جمعه شهر شما به عنوان امام جمعه ای که طرح های نوینی دارد انتخاب شده بود برای اینکه در آن همایش صحبت کند و طرح هایش را بگوید، خدا را شاهد می گیرم در آن جمعی که همه ائمه جمعه و ائمه جماعات موثر تمام کشورهای اسلامی آمده بودند، من احساس غرور کردم. احساس عزت کردم.

در چندسال قبل هم در کشور عراق، در یکی از هتل ها با شیعیان قطیف عربستان هم صحبت شدیم، آنها وقتی نام ایران برده می شد، نام مقام معظم رهبری برده می شد، اشک می ریختند و گریه می کردند. می گفتند شما چه می دانید که رهبر مقتدر چه طعمی دارد. رهبر شجاع چه طعمی دارد. باید بیایید قطیف عربستان این سرکوب ها را ببینید، مساجد و حسیینه هایی که به سرما خراب می کنند را ببینید، زندان های ما که پر از این جوانان انقلابی ماست را ببینید و بعد بفهمید طعم آزادی و رهایی و عزت چیست. این عزت را نمی توانیم انکار بکنیم. بله. مشکلاتی هم هست. سختی هایی هم هست، اما راه که به انتها نرسیده، به بن بست نرسیدیم. بزرگترین گناه و معصیت، ناامیدی و یاس است که نباید امت اسلامی از رحمت الهی مایوس باشند، همیشه باید امیدوار به فضل الهی باشیم.

اما راهکار سوم را هم مقام معظم رهبری فرمودند که در مقابله با این بن بست نمایی ها، ابزار رسانه راهکار سوم است. «ابزار رسانه ابزار مهم و تاثیرگذار بر افکار عمومی است و اگر دست دشمن باشد ابزار خطرناکی است. امروز از تلویزیون و رادیو و اینترنت و شبکه های اجتماعی، انواع و اقسام فضای مجازی علیه افکار عمومی ما استفاده می کنند.» قوی ترین شبکه ها و رسانه های دنیا در دست صهیونیست هاست. در دست غربی ها و آمریکایی هاست. «کسانی که مسئولیت بخش  ارتباطات را به عهده دارند، توجه کنند. در جلسات حضوری هم به اینها تذکر داده‌ایم، تاکید کرده ایم، حالا هم می گوییم توجه کنند آنها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خودش را علیه این مردم به کار ببرد و وظیفه خودشان را بدانند و با جدیت عمل کنند.» بارها عرض کردیم این فضاهای مجازی سنگر جنگ رسانه ای دشمن است. از این سنگر آنها به خوبی دارند استفاده می کنند. اعتقادات ما و باورهای ما را زیرسوال می برند، مسئولین دقت کنند، اینترانت ملی هرچه زودتر راه اندازی شود، مقدماتش فراهم شود تا وابستگی رسانه ای ما کمتر شود، مدیریت در عرصه فضاهای مجازی بیشتر شود، فضاهای مجازی یله و رها نباشد تا هر کسی هر خبری که خواست در آن انتشار بدهد. در بحث ارز، بالا و پایین شدن بهای ارز، وقتی تعدادی از افرادی که به صورت شبکه ای در این فضاهای مجازی می آمدند و نرخ دلار را بالا می بردند و مجازا اعلام می کردند که نرخ دلار امروز این قدر است، حالا در بازار هیچ خبری نیست، به راحتی جو را برعلیه نظام و انقلاب می کردند. اینها را مسئولین دقت کنند نه فقط در بحث ارز، در بحث مسائل فرهنگی، مسائل اخلاقی، مسائل ارزشی، مسائل اعتقاداتی، در همه مسائل و موضوعات باید دقت بشود، نظارت باشد، رها نباشد، یله نباشد که دشمنان ما هر غلطی که دلشان می خواهد بکنند. این را مسئولین باید پاسخگو باشند. آیا شبکه ها و فضاهای اجتماعی به دست رهبر است؟ آیا اینجا هم رهبر مقصر است؟ آیا وزارت ارتباطات دست رهبر است؟ آیا اینجا هم باز رهبر مقصر است؟ هر مشکلی هر حاشیه ای ایجاد می شود دشمنان ما به گردن رهبری می اندازند و متاسفانه عده ای در داخل هم به گردن رهبری می اندازند. چقدر تذکر! چقدر عتاب! چقدر خطاب! چقدر با محبت مقام معظم رهبری با مسئولین عزیز صحبت می کنند،  مسئولین باید این فرصت ها را مغتنم بشمارند.

آخرین راهکار مقام معظم رهبری، حفظ وحدت و یکپارچگی است. «عزیزان من اگر دشمن در ما وحدت را مشاهده بکند، در ما احساس قدرت را ببیند، در ما عزم راسخ را ببیند، عقب می نشیند. دشمن اگر ببیند ملت ایران و جوان های مومن انقلابی احساس وظیفه می کنند، عقب نشینی خواهد کرد اما اگر احساس کند ضعف هست، اختلاف هست، احساس کنند بین مسئولین کشور هم جهتی و هم سخنی وجود ندارد» این مسئول یک موضوعی را می گوید، آن مسئول نقطه مقابل مسئول دیگر می آید موضع می گیرد. «یا بین مردم و مسئولین کشور فاصله افتاده است، تشویق می شوند، هم مسئولین کشور و هم آحاد مردم و بخصوص جوانان عزیز ما بایستی به دشمن پیام قدرت بدهیم نه پیام ضعف. در حرف ما، رفتار ما، منش زندگی ما، دشمن باید احساس کند بایک مجموعه مقتدر و روبه روست اگر در ما احساس ضعف کند جری می شود و شدت عملش را افزایش خواهد داد.» رهبر عزیز فرمودند بین مردم و مسئولین فاصله نباشد. البته مسئولین عزیز توجه داشته باشند که بین مردم و مسئولین فاصله ای نیست، مردم در طول ۴۰ سال انقلاب ثابت کردند که در کنار مسئولین بودند در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ثابت کردند، در انتخاباتی که در طول این ۴۰ سال برگزار شد، مردم ثابت کردند که در کنار مسئولین هستند، در هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که در کنار دولت و مسئولین و حکومت و نظام هستند اما این مسئولین هستند که باید صف خودشان را از مردم جدا نکنند، این مسئولین هستند که باید رفاه مردم را فراهم کنند، خودشان را در دل مردم جا بدهند تا اگر یک زمانی هم از مردم تقاضایی داشتند مردم با جان و دل بپذیرند و عمل کنند. لذا این مسئولین هستند که خودشان را باید به مردم نزدیک کنند و انشاءالله به فضل الهی، این حربه ها و نیرنگ های دشمنان ما هم در این جنگ تمام عیار اقتصادی به جایی نخواهد رسید. و همانطوری که رهبر عزیزمان هم فرمودند آمریکا شتر در خواب بیند پنبه دانه و رهبر کبیر انقلاب ما هم فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

اما روز یکشنبه در هفته ای که گذشت لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. همانی که به FATF که مشهور است و امروز در صدر اخبار و فضاهای مجازی شما اخبارش را می بینید. مخالفت های زیادی برای تصویب این لایحه شکل گرفت، هم از سوی مراجع، هم از سوی مردم و هم از سوی برخی مسئولین، حتی بیش از ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند و به این لایحه رای ندادند اما این نکته را باید توجه داشته باشیم که این لایحه باید مسیر قانونی خودش را طی بکند. به شورای نگهبان اعتماد داشته باشیم، این لایحه به شورای نگهبان ارسال خواهد شد، و شورای نگهبان مغایرت یا عدم مغایرت آن را با شرع و قانون بررسی خواهد کرد. لذا همگان وظیفه داریم به مصوبه قانونی مجلس احترام بگذاریم و باید مسیر بررسی کارشناسی و قانونی شورای نگهبان را البته بدور از هر گونه فشار روانی و اجتماعی بر شورای نگهبان طی شود. باید اجازه بدهیم شورای نگهبان این لایحه را بررسی کند و منافع ملت ایران، منافع ملی را در نظر بگیرد، شرع مقدس را در نظر بگیرد و اگر این لایحه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت باید سمعا و طاعتا این لایحه را بپذیریم.

اما یک نقدی هم بر سخنان وزیر امور خارجه مان داریم. ایشان فرمودند که نه بنده و نه رئیس جمهور نمی توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به این لایحه مشکلات ما حل خواهد شد، اما می توانیم تضمین دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهدکرد. بحث ما اینجاست که آیا بهانه آمریکا فقط نپیوستن ما به این لایحه بود؟ آیا آمریکا بهانه های دیگری ندارد؟ و این آخرین بهانه است؟ ما وقتی برجام را پذیرفتیم، آمریکایی ها از آن خارج شدند. احترام نگذاشتند به این برجامی که مورد نظر و اتفاق کشورهای دنیا بود و در آن مجمع عمومی تصویب شد، یک قانونی تصویب شد که از آن تخلف کردند. امروز می بینیم تمام کشورهای دنیا موضع گرفتند در برابر آمریکا چون با خروج خودش از برجام تخلف کرد و عهدشکنی خودش را ثابت کرد اما آیا تمام شد؟ وقتی برجام را امضاء کردیم همه مشکلات و بهانه ها تمام شد؟ یا اگر این لایحه تصویب شد واقعا آمریکا دیگر بهانه ای ندارد؟ بحث حقوق بشر، بحث موشک های ما، هر روز یک بهانه‌ای می تواند در منطقه برعلیه ما و انقلاب ما و نظام ما داشته باشد. آن چه که مهم است این است که تنها نسخه شفابخش برای مردم ما و ملت ما و دولت ما و مسئولین عزیز ما اقتصاد مقاومتی است، اقتصادی که حمایت می کند از تولید داخل، اقتصادی که براساس اقتصاد داخلی و براساس نخبگان جوان ما، تحصیل کرده های دانشگاه های ما مدیریت می شود و تنها نسخه شفابخش ما حمایت از کالای ایرانی و بحث حمایت از تولیدات  داخل کشورماست.

خداوند متعال در آیه ۱۲۰ سوره بقره می فرماید « وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ» یهود و نصاری از شما راضی نمی شوند، این را بدانیم. آنها دائما به دنبال بهانه هستتند. قرآن می فرماید آنها از شما راضی نمی شوند مگر اینکه از آنها تبعیت بکنید، از آیین آنها تبعیت بکنید و دست از اسلام بردارید. دست از یاری مظلوم بردارید، با ظالمین باشید. اینکه « کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَوناً» برعکس بشود. ما دشمن مظلوم بشویم و یاور ظالم، اگر از ملت آنها تبعیت کردیم و از اسلام دست برداشتیم آنها از ما راضی می شوند اما اگر از آنها تبعیت ذلیلانه کردیم و تسلیم شدیم و پذیرفتیم، خداوند می فرماید دیگر نصرت مرا نخواهید داشت. « وَ لَیَنصُرَنَّ‌ اللهُ مَن یَنصُرُه‌». خداوند می فرماید من کسی را یاری می‌کنم، امتی را یاری می کنم که دین مرا یاری بکند، ارزش های قرآنی را یاری کند. دقت داشته باشیم که این نصرت الهی اگر می خواهیم ولایت الهی و نصرت الهی بر کشور ما و ملت ما باشد، باید دین الهی را یاری کنیم.

اهم مناسبت ها، دوشنبه بیست و سوم مهرماه، سالروز شهادت پنجمین شهید محراب، فقیه مجاهد یار امام و انقلاب حضرت آیت الله اشرفی اصفهانی رضوان الله تعالی علیه در سال ۱۳۶۱ هجری شمسی است. یاد و خاطره همه شهدای عزیز، شهدای محراب، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای نیروی انتظامی، شهدای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مان را و شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران را گرامی می داریم. چهارشنبه بیست و پنجم مهرماه، هفتم ماه صفر به یک روایت، سالروز شهادت سبط اکبر نبی مکرم اسلام، امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. دو قول است برای شهادت آن حضرت: هفتم ماه صفر و بیست و هشتم ماه صفر که البته هفتم صفر قولش قوی تر است چرا که براساس قول علمایی همچون شهید اول، کفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، مرحوم شیخ محمدحسن صاحب جواهر، شیخ جعفر کاشف الغطاء ، مرحوم محدث قمی، رضوان الله تعالی علیهم است که این روز را نقل روایت کردند و پذیرفتند که هفتم ماه صفر، سالروز شهادت آن حضرت است. از طرفی هم مرحوم شیخ کلینی و شیخ مفید و طبرسی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین بیست و هشتم صفر را سالروز شهادت آن حضرت می دانند که آن حضرت با رفتار و اخلاق حسنه خودشان و پیامبرگونه خودشان، با صبر و حلم و با بردباری در برابر مشکلات، در برابر مردم، در برابر دشمنان خودشان، دشمن خودشان را به زانو درآوردند و در مقابل حکومت ظالمانه معاویه ابن ابی سفیان، در آن زمان امامت شیعیان را به عهده گرفتند. انشاءالله که با نابودی آل سعود خداوند زیارت با معرفت چهار امام مظلوم و مسموم و شهید ما را در قبرستان بقیع روزی همه ما بگرداند.

ایام اربعین حسینی در پیش روست، برای جمع آوری کمک ها، آخرین فرصت هاست، انشاءالله برای تعظیم شعائر الهی، عزیزان کمک های خودشان را هدیه کنید. برای تعظیم بزرگترین عبادت شیعیان در این تجمع ۲۵ میلیونی و ۳۰ میلیونی، از باب تعظیم شعائر هم که شده، واجب است که یا حضور پیدا بکنیم یا کمک و مساعدت کنیم این زائرین عزیزی که به آنجا می روند. به ویژه امسال که از نظر اقتصادی هم یک مقدار سال سخت و مشکلی است، زائرین را کمک و همراهی کنیم. لذا عزیزان توجه داشته باشند کسانی هم که برایشان امکان دارد، برای این سفر زیارتی آماده بشوند. هزینه سفر را هم با دستور رئیس جمهور محترم کاهش دادند. فرصت مناسبی است، عزیزان از این فرصت غفلت نکنند که سایر ایام سال شاید این فرصت روزی شان نشود که در آنجا همه چیز صلواتی است، فقط یک هزینه دارد و آن هم بحث هزینه رفت و برگشت است.

اما اول ماه صفر، ورود اسرای کربلا را به سرزمین شام در همین ایام داریم، در روز اول ماه صفر نوشتند که کاروان اسرای حسینی وارد سرزمین شام شدند اینها را پشت دروازه شام نگه داشتند تا شهر را آذین ببندند. بعد وارد شهر شدند. از دروازه ساعات، که بیشتر مردم در آن دروازه تجمع داشتند کاروان اسرای کربلا را از آن دروازه وارد شام کردند. وقتی از امام سجاد سوال کردند سخت ترین مصیبت بر شما در کجا گذشت؟ امام سجادی که گودی قتلگاه را دیده، امام سجادی که بدن بی سر و غرقه بخون پدر خودش را در کربلا دیده سه مرتبه فرمودند «الشام الشام الشام». این ایام، ایام بسیار سختی بر اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) است. در این ایام وارد مجلس یزید شدند، نانجیب سر اباعبدالله الحسین را وارد مجلس کرد در حالی که چوب خیزان به دستش بود در مقابل چشم عزیزان آن حضرت، در مقابل چشم خواهر، و فرزندان آن حضرت، با چوب خیزران بر لب و دندان اباعبدالله می زد. در اینجا بود شخصی از میان جمعیت فریاد می زد که ای یزید! این چوب را بر لب و دندانی می زنی که من بارها دیدم آن لب و دندان را پیغمبر اکرم بوسیده است.

اما بالاترین مصیبت شام را باید در خرابه شام ببینیم آن لحظه ای که طفل سه ساله اباعبدالله الحسین بهانه بابا را گرفت. سر بابا را برایش آوردند. وقتی سر بابا را در آغوش گرفت اولین کاری که کرد، این لب های کوچک را روی لب های ترک خورده خیزران خورده گذاشت. گریه می کرد بابا « مَنْ ذَا الَّذی قَطع وَ رِیدَیْکَ » چه کسی سر از بدنت جدا کرد؟ « مَنْ ذَا الَّذی أَیتمنی علی صِغَر سِنّی» چه کسی مرا یتیم کرد. بابا دیدم یزید با چوب بر لب و دندان تو می زد، ای کاش بر لب و دندان من می زد. بابا نبودی ببینی این نانجیب ها این قدر عمه ما زینب را زدند بابا ببین این قدر بر صورتم سیلی زدند تا شبیه مادرت زهرا شدم. أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا‌ای مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.

بارپروردگارا! آقا و مولای ما و صاحب ما به ما برسان. به حق سه ساله اباعبدالله الحسین رهبر عزیزمان نائب امام زمان مان، بر توفیقاتش بر صحتش، عزتش، و  طول عمرش بیفزای. بارپرورگارا! شر و مکر دشمنان ما را به خودشان برگردان. به حق اباعبدالله الحسین تا ما را نبخشیده ای و نیامرزیده ای از این دنیا مبر. رزمندگان اسلام مدافعان حرم نصرت و پیروزی عنایت بگردان. زائرین اباعبدالله الحسین به ویژه در ایام اربعین حسینی سلامتی عنایت بگردان.

photo_2018-10-13_17-21-46 photo_2018-10-13_17-21-53 photo_2018-10-13_17-21-57 photo_2018-10-13_17-22-01 photo_2018-10-13_17-22-05 photo_2018-10-13_17-22-18 photo_2018-10-13_17-22-24

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.