خطبه های نماز جمعه چهارم آبان ۱۳۹۷ در شهر اندیشه

خطبه‌های نماز جمعه ۴ آبان به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مروج

 

بسم الله الرحمن الرحیم…  خودم و همه شما نمازگزاران بزرگوار روز جمعه را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و مراقبت و مواظبت در گفتار و رفتار و اعمال. وجود نازنین مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) در بیان احوالات اهل تقوا می فرمایند: «فالمتقون هم اهل الفضائل» اهل تقوا دارای ویژگی های خاصی هستند. در هفتمین ویژگی اهل تقوا می فرمایند: « لَوْلَا الاْجَلُ الَّذی کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْواحُهُمْ فی أَجْسادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْنٍ شَوْقاً اِلَی الثَّوابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ» اهل تقوا و اهل ایمان همیشه آن حالت خوف و رجاء و شوق و خوف از عقاب در قلب شان و در جان شان وجود دارد. می فرماید اگر نبود این خوف و رجا یک لحظه جان های آنها در بدن هایشان آرام نمی گرفت. هر لحظه آماده پرواز هستند، هر لحظه آماده مرگ هستند. «وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ».

اما بحث ما بحث شوق و خوف است. چرا می فرماید «شَوْقاً اِلَی الثَّوابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ »؟ مومن برای رسیدن به کمال، برای رسیدن به بالاترین جایگاه های ایمان و تقوا نیاز به این دو بال شوق و خوف دارد. هم باید ایمان داشته باشد  چرا که اگر اعمال صالحی انجام داد اهل نجات است، اهل بهشت است، و همچنین اگر نافرمانی کند، خدای ناکرده معصیتی کند یقینا اهل دوزخ است و هلاک خواهد شد. خداوند متعال در سوره مومنون یکی از ویژگی های اهل ایمان را ترس از نافرمانی رب و مولای خود بیان می کند. خداوند می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُم مِّنْ خَشْیَهِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ» یکی از ویژگی های اهل ایمان را خداوند در سوره مومنون نام می برد. مومنون کسانی هستند که نگران و ترسان هستند اما از چه چیزی نگران هستند؟ « مِّنْ خَشْیَهِ رَبِّهِم». آنها از مولای خودشان، از رب خودشان، از آقای خودشان، نگران هستند. نگران هستند کلامی یا عملی انجام دهند که باعث نارضایتی رب و مولای خودشان شود. آنها از این مساله نگران هستند.

قرآن می فرماید « مِّنْ خَشْیَهِ رَبِّهِم» خود خداوند ترس ندارد چرا که او ارحم الراحمین است. اهل تقوا از خود خداوند نمی ترسند، از خشیت ربشان می ترسند. نگران هستند حرفی که می زند، مجلسی که می رود، نگاهی که می کند، امضایی که می کند، خدای ناکرده باعث نارضایتی مولایش نشود، از این مسائل می ترسند. « مِّنْ خَشْیَهِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ ». کلمه اشفاق در واقع به معنای ترس از روی محبت است. فرزند از پدر و مادر می ترسد، اما در عین حال محبت پدر و مادر را هم در دلش دارد. ترسی که همراه با محبت است. اگر پدر و مادر امر و نهی می کنند یا تنبیه می کنند، این تنبیه از روی محبت است نه از روی انتقام. خداوند متعال هم این گونه است، این بلاها و سختی ها و مشکلات از روی انتقام نیست بلکه برای رشد ماست، از روی محبت و از روی اشفاق است. لذا اهل ایمان و اهل تقوا، یکی از ویژگی هایشان « شَوْقاً اِلَی الثَّوابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ» است.

خداوند در آیات ۶۲ و ۶۳ سوره یونس در بیان ویژگی های اهل تقوا می فرماید: « أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ». بعد می‌فرماید این اولیای الهی چه کسانی هستند؟ « الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ» کسانی که ایمان دارند. کلمه کانوا از فعل کان است و استمرار را می رساند، کان ماضی استمراری است، در این آیه می فرماید « الَّذِینَ آمَنُوا» کسانی که ایمانشان مطلق است «وَکَانُوا یَتَّقُونَ» اما تقوایشان استمرار دارد. دائما، هر لحظه، صبح و شب، ماه مبارک رمضان و غیرماه مبارک رمضان برایشان فرقی ندارد. هر لحظه، روز جمعه در نماز باشند، در غیر نماز باشند، آنها حتی اگر در بین جمعیتی که اهل معصیت هم هستند قرار بگیرند، « وَکَانُوا یَتَّقُونَ» مراقب و مواظب هستند. اگر در بین جمعی قرار گرفتند که مشغول به غیبت هستند، تهمت می زنند و یا آبروی یک مومن را می زنند، آنها مواظب و مراقب هستند. اگر همه زنان عالم هم حجاب خودشان را از سر بردارند، اینها مواظب و مراقب هستند.

این نکته، بسیار نکته دقیقی است. خداوند می فرماید اولیای خدا، کسانی که اهل تقوا و اهل ایمان هستند، «لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، اینها نمی ترسند، اینها غم و اندوهی ندارند در حالی که در ویژگی های اهل تقوا امیرالمومنین فرمودند « خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ» آنها می ترسند. این ترس ها با هم دیگر چه فرقی دارد؟ چرا حضرت در خطبه متقین می فرماید « خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ » و در این آیه می فرماید « لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ»؟ از چه چیزی می ترسند و از چه چیزی نمی ترسند؟ « لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ» یعنی آنها در دنیا ترسی ندارند. منظور از این ترس، ترس دنیایی است. آنها هیچ نگرانی و ترسی در دنیا ندارند چون دائما مراقب هستند، « وَکَانُوا یَتَّقُونَ ». دائما مراقب هستند که مولایشان از ایشان ناراضی نباشد. به دنبال رضایت مولای خود هستند. اگر به یتیم انفاق می کنند، اگر به فقیر انفاق می کنند، برای به دست آوردن رضایت خداست نه برای بزرگ شدن و بارک الله و هورا گفتن دیگران است. « إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ» والا اگر برای خدا نباشد، شخص در داخل  کشور، حجاب دارد اما وقتی پایش را از ایران که بیرون می گذارد، حجابش را بر می دارد. مشخص است که این ترس، ترسی الهی نیست. وقتی به مسجد می آید یا در حرم اهل بیت (علیهم السلام) می رود، یا وقتی به امام زاده ها می رود، چادری به سر می کند ولی وقتی پایش را از آن امامزاده یا حرم بیرون می گذارد، دوباره در مجلسی که حرام است، کشف حجاب می کند. چنین تقوایی، تقوای دائمی نیست. جزء ویژگی‌های اهل تقوا نیست.

اهل تقوا و اهل مراقبت دائما نگران و مراقب هستند. این نگرانی دائمی آنها باعث می شود که آنها « خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ » باشند. دائما از عقوبت حرف زدنشان، از عقوبت مجالس گناه رفتنشان، از عقوبت نگاه کردن به حرام، از شنیدن حرام، از امضای حرام، از جنگ با خدا، از این عقوبت‌ها نگران باشند و بترسند. بنابراین آنها دائما مراقب و مواظب هستند. لذا اگر بخواهیم « خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ » را در یک جمله معنا کنیم باید بگوییم که این ترس و اندوه، جنبه معنوی دارد. یعنی ترس از اینکه شاید به وظایف خودشان خوب عمل نکنند، ترس از اینکه شاید فرمانبرداری از آنها فوت شود. نگران هستند از اینکه شاید این جمعه بیاید و من در نماز جمعه شرکت نکنم، اربعین بشود و من کربلایی نشوم. از این مسائل نگران هستند. ماه مبارک رمضان بیاید و من جزء روزه داران ماه صیام و قیام نباشم. آنها  از این مسائل نگران هستند. نگران هستند از آن چه که کوتاهی کرده اند، از کوتاهی کردن و از غفلت کردن خود نگران هستند.

بارپروردگارا به حق امیرالمومنین و به حق زوار اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در ایام اربعین حسینی، توفیق کسب حالات خوش اهل تقوا و ویژگی ها و فضائل اهل تقوا را روزی همه ما بگردان. یک لحظه ما رابه نفس مان و وساوس شیطان وامگذار. ما را حسینی زنده بدار و حسینی بمیران. به حق یاران عاقبت به خیر شده کربلا، عاقبت ما را ختم به خیر بگردان. آن چه که خیر است، آن چه که به صلاح ماست، روزی ما بگردان. به حق اباعبدالله الحسین (علیه السلام) روز جمعه، روز بخشش گناهان است، کسانی که به نماز جمعه می آیند، هر قدمی که برمی‌دارند سیئه ای از آنها محو می شود و حسنه ای به آنها داده می شود، درجه ای به آنها داده می شود. خدایا اگر  تا این لحظه هم ما را نبخشیده ای و نیامرزیده ای ما و همه گذشتگان ما را ببخشای و بیامرز.

خطبه دوم

خودم و همه شما خواهران و برادران نمازگزار روز جمعه را به رعایت تقوای الهی و مراقبت و فرمانبرداری از خداوند متعال سفارش می کنم. در حال و هوای اربعین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) قرار داریم. هم قبل از اربعین و هم بعد از اربعین؛ ایام پیرخیر و برکتی که یک حال و هوای معنوی خاصی را در بین جامعه ما حکمفرما کرده است. چه بسا یک عده ای در طول سال روزشماری کردند که ماه صفر و ایام اربعین حسینی برسد و خداوند توفیق زیارت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را روزی آنها بگرداند.

امروز اربعین حسینی همانند عاشورای حسینی یک فرهنگ شده است. یک مکتب شده است. امروز یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی زیارت اربعین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است. این جمعیت میلیونی که به سمت کربلای معلا در حال حرکت هستند، یکی از مصادیق شعائر الهی را محقق می کنند. « وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» این نشان دهنده تقوای قلبی آنهاست. امروز اربعین حسینی، رمز جاوداگی نهضت عاشورای حسینی را بیان می کند. امروز یکی از پیام‌های اربعین حسینی، اتحاد و همدلی جهان اسلام و محبین و شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) است. با هر زبان و هر نژاد و قومی، خرد و کلان همه با هم و در کنار هم جمع می شوند و در یک مسیر عشق به سمت حرم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) حرکت می کنند.

وجود نازنین خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند « الإیمَانُ مَعْرِفَهٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ» ایمان سه رکن دارد: ایمان زبانی، که ایمانی ناقص است، ایمان قلبی که این ایمان هم ایمان ناقصی است، هر سه رکن ایمان، یعنی هم قلبا و هم زبانا و هم در عمل وقتی در کنار هم قرار گیرند، ایمان کامل را ایجاد می کنند. در کلمات قصار امیرالمومنین (علیه السلام) هم عیناً این روایت در حکمت ۲۲۷ نهج البلاغه وجود دارد. از وجود نازنین ایشان هم سوال شد که ایمان چیست؟ «قَدْ سُئِلَ عَنِ الْاِیْمَانِ» و مراتب ایمان کدام است؟ حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) درب شهر علم و دانش است چون پیامبر فرمودند «اَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا» من شهر علم دانش هستم و علی درب این شهر است. وقتی از امیرالمومنین سوال کردند که ایمان چیست، حضرت فرمودند « مَعْرِفَهٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ»

ضرب المثلی با این مضمون «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود» وجود دارد.  با  حسین حسین گفتن کسی کربلایی نمی شود. قابل توجه کسانی که امروز در مسیر گفتار دشمنان اسلام و دشمنان شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) قرار دارند. کسانی که اگر از روی جهالت نباشد و عالمانه این حرف را بزنند، خائن هستند و اگر از روی جهالت باشد، غافل هستند. این افراد می گویند نیازی نیست که ما به کربلا برویم، امام حسین در قلب ماست. الان بعضا این شبهات را راه انداختند. ما این همه فقیر داریم چرا ببریم آنجا نذورات بدهیم؟ این شبهاتی است که امروز دشمنان دارند در سطح وسیعی، در افکار مردم جهان و کشور ما این شبهات را وارد می کنند و متاسفانه عده ای هم از شیعیان آن حضرت با آنها همراهی می کنند. عرض کردم اگر از روی جهالت باشد از روی غفلت است، و اگر از روی علم باشد، خیانت است.

ایمان سه رکن دارد، ما باید هم در قلب خود عاشق اهل بیت (علیهم السلام) باشیم و هم در زبان بگوییم سید و سالار شهدای کربلا، امیرالمومنین (علیه السلام) یعنی در زبان، ادب گفتار را رعایت بکنیم، نام آن حضرات را با احترام ببریم و هم در عمل باید ثابت بکنیم که عاشق اباعبدالله الحسین هستیم. والا اگر همین که بگوییم امام حسین در قلب ماست، اما یک بار هم به زیارت اباعبدالله الحسین نرویم، آیا این گونه محبت و عشق به اباعبدالله، عشق کاملی است؟ ایمان ما به آن حضرت ایمان کاملی است؟ باید انفاق هم کرد، باید نذر هم کرد، نام آن حضرات را بر زبان جاری کرد، عشق آنها باید در قلب ما جا داشته باشد، تعابیری که خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) دارد هم محبت است، هم مودت است و هم اطاعت. این تعابیر نسبت به ایشان وجود دارد. به اهل بیت پیامبر محبت و مودت کنید. مودت همان محبت عملی است، مودت آن محبتی است که باعث می شود که زائر با پای پیاده، با پای دل، با پای عشق این مسیر را بپیماید و خودش را در روز اربعین به کربلای معلی برساند. لذا نباید به این شبهات خیلی توجه کرد.

دوشنبه هفته ای که گذشت، در دیدار با خانواده های معظم شهدای مدافع حرم، مقام معظم رهبری فرمودند: « اگر این مجاهدت های شهدای مدافع حرم نبود، این شکوه اربعین حسینی امروز وجود نداشت.» و باز فرمودند: «حرکت این شهدای شما شبیه حرکت کسانی است که با جان خودشان توانستند قبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را حفظ کنند.» متوکل عباسی، بارها حرم مطهر آن حضرت را، ۱۷ بار نقل شده است، با خاک یکسان کردند، در این راه شهدایی جان خود را فدا کردند یا دست و پا دادند تا از حریم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) دفاع کردند. مقام معظم رهبری فرمودند آنها بودند که مدافع حرم بودند و این شهدای مدافع حرم هم ادامه دهنده راه آن شهدا هستند. «همان رفتن ها بود که حالا رسیده به ۲۰ میلیون زائر پیاده اربعین». سال گذشته ۲۵ میلیون تخمین زده شد و امسال ۳۰ میلیون زائر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بزرگترین اجتماع جهان اسلام را تشکیل می دهند. آن هم چه اجتماعی، خالصانه، عاشقانه، با پای پیاده، همراه با پذیرایی، محبت، صمیمیت، شوق و اشک و اخلاص. نمی شود توصیفش کرد. «می بینیم در راهپیمایی اربعین که از کشورهای مختلف، از فارس و ترک و اردو و از کشورهای اروپایی و حتی از آمریکا می آیند. این کار را چه کسی کرد؟ خشت اول و اصلی این کار را همان کسانی گذاشتند که جانشان را برای زیارت قبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) فدا کردند. این بچه های شما همینطور. اگر آنها نبودند دشمن تا نزدیکی قبر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و کربلا جلو آمده بود. به کاظمین نزدیک بودند، به سامراء نزدیک بودند، به زینبیه نزدیک بودند و در واقع آنجا را محاصره کرده بودند. این جوان های شما داوطلبانه و مخلصانه رفتند و این بلا را از سر اسلام و مسلمین رفع کردند.»

امروز یکی از راهبردهای مهم امپریالیسم جهانی ممانعت از اتحاد و همدلی دو کشور ایران و عراق است. آنها اجازه نمی دهند که این دو کشور به هم نزدیک شوند. این دو کشور از نظر مذهبی، محب امیرالمومنین (علیه السلام) هستند و قرابت های مذهبی بسیاری با هم دارند لذا اگر این دو کشور با هم متحد شوند یقینا مکرها و فتنه های دشمنان اسلام نقش برآب خواهد شد. اگر بخواهیم مصادیق ممانعت از توسعه روابط بین دو مرکز سیاسی و مذهبی شیعیان جهان یعنی ایران و عراق را نام ببریم و بصیرت افزایی کنیم، می توان از تلاش آمریکایی ها برای حفظ نیروهای خود در عراق نام برد. امروز در کشور عراق، بزرگترین سفارتخانه را آمریکا با ۲۰ هزار نیرو در اختیار دارد. کدام سفارتخانه ای در دنیا شما سراغ دارید که ۲۰ هزار نیرو در آن سفارتخانه باشد. وظیفه سفارتخانه چیست؟ دیپلماسی سیاسی است نه دیپلماسی نظامی؛ اما امروز نزدیک بغداد، بزرگترین سفارتخانه دنیا متعلق به آمریکاست. سفارتخانه ای که ۲۰ هزار نیرو دارد. علتش چیست؟ کار اینها چیست؟ چرا تلاش می کنند تا کشور عراق را تجزیه کنند؟ می آیند انتخابات برگزار می کنند، از جدا شدن اقلیم کردستان، از جدا شدن شمال عراق حمایت می کنند، از اینکه شمال و جنوب عراق از هم جدا شوند و تجزیه شوند، حمایت می کنند، به خاطر اینکه این اختلاف قومیت ها، باعث می شود که آنها در داخل با خودن درگیر باشند و با همسایگان خود متحد نشوند، فرصت اتحاد نداشته باشند و همیشه درگیر باشند، لذا تلاش می کنند که عراق تجزیه شود. چرا امروز دارند تلاش می کنند تا دولت شیعی عراق، تضعیف شود؟ چرا مخالفان را تقویت می کنند و دولت عراق را تضعیف می کنند؟ اینها از مصادیق ممانعت از توسعه روابط بین دو مرکز سیاسی در منطقه است.

یکی دیگر از مصادیق ممانعت از توسعه روابط ایران و عراق، تلاش برای حفظ اعضای حفظ بعث در ساختار دولت عراق است. آمریکایی ها تلاش می کنند تا حزب بعث بر سر کار باقی بماند، امروز متاسفانه نفوذی های حزب بعث در دولت عراق وجود دارند البته الحمدلله دیگر آنها در راس قرار ندارند اگر چه در مراتب پایین تر وجود دارند. مخالفت با تشکیل حشد الشعبی و نیروهای مقاومت عراقی نیز یکی دیگر از مصادیق ممانعت از توسعه روابط بین ایران و عراق است. چرا آمریکایی ها با تشکیل حشد الشعبی مخالفت می کنند؟ اگرچه هربار که آنها خواستند در این زمینه حرکتی کنند، شکست خوردند. امروز حشد الشعبی به عنوان یک نیروی رسمی در قانون اساسی کشور عراق مورد پذیرش قرار گرفته است.

تلاش برای دامن زدن به بحث عرب و عجم، یکی دیگر از مصادیق ممانعت از توسعه روابط بین این دو کشور شیعی است، امروز بحث عرب و عجم خیلی داغ است، در اتفاقاتی که در بصره افتاد، عده ای منافق و عده ای بعثی، سفارت ایران را در آن شهر به آتش کشیدند و این کار را به گردن مردم عراق انداختند، اما بعد از آن، شیعیان بصره و مردم بصیر بصره، تظاهرات و راهپیمایی با شکوهی به راه انداختند تا بگویند فکر نکنید که اینهایی که سفارت را آتش زدند، مردم عراق هستند. آنها مشتی مزدور منافق بعثی بودند که می خواستند بین شیعیان ایران و عراق، بین عرب و عجم اختلاف بیندازند. امروز شعار «حُبُّ الْحُسَیْنِ یَجْمَعُنَا»، در پیاده روی اربعین حسینی به عنوان نماد اتحاد و دوستی، پرچم دوستی و اتحاد متبلور شده است. امروز این شعار در بین زائرین و محبین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) وجود دارد. لذا باید مواظب و مراقب باشیم. راهپیمایی اربعین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می تواند تمام این توطئه ها را خنثی کند. با اینکه آنها شعار عرب و عجم را سر می‌دهند؛ اما امروز ۲۰ تا ۳۰ میلیون زائر اباعبدالله الحسین از عرب و عجم، با هم زیر پرچم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) جمع شدند و تمام آن شعارها را خنثی می کند.

امرز از شرق و غرب عالم، از بیش از ۴۰ کشور دنیا، از سفیدپوست و سیاه پوست، با فرقه ها و مذاهب گوناگون، اهل سنت، شیعیان، حتی زرتشتی ها و مسیحی ها، در این مسیر پیاده روی قرار دارند. امروز شما می توانید عکس هایشان را که منتشر می شود، ببینید. همه می آیند و زیر پرچم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) قرار می گیرند. عراقی، ایرانی، پاکستانی، نیجریه ای، پاکستانی، بحرینی، یمنی، هندی، همه می‌آیند و گرد هم جمع می شوند. لذا این شعار مبارزه با عرب و عجم دیگر معنا و مفهومی ندارد. حضور گسترده جمعیت شیعی و محبین اهل بیت (علیهم السلام) از کشورهای مختلف فرصت مهمی را در اختیار جهان اسلام قرار می دهد؛ لذا اربعین حسینی بزرگترین فرصت جهان اسلام و جهان تشیع است و باید به عنوان یک نماد وحدت و همدلی شیعیان و محبین امیرالمومنین (علیه السلام) حفظ شود و از آن نگهداری و مراقبت کنیم. به دهان کسانی که شبهه افکنی می کنند بزنیم و انشاءالله اربعین حسینی مقدمه ای برای ظهور حضرت حجت (ارواحنا له الفداء) باشد انشاءالله.

اما اهم مناسبت های هفته جاری، امروز چهارم آبان ماه، سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) علیه پذیرش کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ است. ننگ ترین و ذلیلانه ترین لایحه ای که در مجلس قبل از انقلاب مصوب شد، لایحه مصونیت قضایی اتباع آمریکایی به نام کاپیتولاسیون بود. کسانی که به دنبال بزک کردن خاندان پهلوی هستند، همین یک ننگ برای قبل از انقلاب بس است، همین یک ننگ برای آنها کافی است. این قدر بزک نکنید خاندان پهلوی را، این قدر بزک نکنید خیانتکارانی که به مردم ایران و به خاک ایران خیانت کردند. آنها بزک می کنند و عده ای هم متاسفانه به دنبال آنها هستند. این ننگ ترین سند خاندان پهلوی و بزرگترین خیانت به مردم عزیز و شریف ایران است. مصونیت قضایی اتباع آمریکایی یعنی اگر یک سرباز آمریکایی توهین می کرد به شاه این مملکت، شاه این مملکت جرئت نمی کرد که آن سرباز آمریکایی را توبیخ کند یا محاکمه کند، اما اگر شاه مملکت به یک سگ آمریکایی بی احترامی می کرد، شاه مملکت را محاکمه می کردند که چرا به سگ آمریکایی جسارت کردید. این وضعیت مردم قبل از انقلاب بود. آمریکایی ها هر کاری از دستشان بر می آمد انجام دادند و کوتاهی  نکردند.

عزیزان! انقلاب اسلامی کاری کرد که آمریکایی که ابرقدرت دنیا بود، امروز یکی از منفورترین کشور دنیاست. آن کشوری که در این مملکت با قانون کاپیتولاسیون مصونیت قضایی برای سربازان و اتباع خودش در این کشور ایجاد کرده بود و جایگاهی در منطقه داشت و خودش را ابرقدرت دنیا می دانست، امروز انقلاب اسلامی ایران باعث شده است که آن کشور منفورترین کشور دنیا شود، منفورترین کشور منطقه ما شود. امروز دادگاه بین المللی لاهه آمریکا را به خاطر نقض قوانین سازمان ملل محکوم می کند. این برای انقلاب اسلامی یک پیروزی است. دادگاه لاهه به آمریکایی ها تذکر می دهد و آمریکایی ها را محکوم می کند و حق را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می دهد. امروز آمریکایی ها در منطقه ما دیگر جایگاهی ندارند.

اگر بخواهیم مستندات سیاسی افول قدرت آمریکا را در جهان و در منطقه بیان بکنیم، من چند عنوان را فقط نام می برم. اول، اعتراف خود آمریکایی ها و رئیس جمهور آمریکا به بی نتیجه بودن حضورشان در منطقه است. هفت میلیون دلار هزینه کردند. خود رئیس جمهور آمریکا معترف است که ما در این منطقه این همه هزینه کردیم اما نتیجه ای نگرفتیم. خود این نشان دهنده شکست قدرت آمریکایی ها در منطقه است. یک زمانی تصویب می شد که این هزینه ها را از بودجه نظامی کشور ما پرداخت می کردند، قبل از انقلاب بودجه ارتش ایران ۱۴ میلیارد تومان بود، اما بودجه نظامیان آمریکایی در ایران، ۱۷ میلیارد تومان بود. این بودجه ها را از کجا تامین می کردند؟ از بودجه همین کشور تامین می کردند.

امروز یکی دیگر از شکست های کشور آمریکا، از دست دادن متحدینشان به ویژه در اروپا است، آمریکا بعد از اینکه از برجام خارج شد، فکر می کرد همه کشورهای دنیا و حتی اروپایی ها از او تبعیت می کنند؛ اما امروز اتحادیه اروپا رسما اعلام می کند که اگرچه آمریکایی ها از برجام خارج شدند، ولی ما پای برجام ایستاده ایم. درست است که برجام بیش از آن چه برای ما نفع اقتصادی داشته باشد، نفع سیاسی داشت، کارکرد برجام، بیشتر یک کارکرد سیاسی است، اما به هر حال این کارکرد سیاسی در موقعیت امروز ما خیلی موثر است، در جایگاه ما در دنیا خیلی موثر است.

امروز کشورهایی مانند روسیه و چین، هند و پاکستان، عراق و ترکیه به اوامر آمریکایی ها بی توجه هستند، توجهی نمی کنند و رسما اعلام می‌کنند که ما از سیاست های آمریکا تبعیت نمی کنیم و تحریم های آمریکا را به رسمیت نمی شناسیم و از ایران نفت را خریداری می کنیم. اینها نشان دهنده شکست آمریکا در منطقه است. آمریکایی ها امروز در مقابل یک جمعیت پابرهنه لنگ به کمر بسته مظلوم بی پناه شکست خوردند. آن جبهه ای که بر علیه یمن تشکیل دادند، نتوانست یک بندر پیش پا افتاده حدیبیه را در یمن اشغال کند و حزب الله را شکست دهد. آن جبهه شامل امارات بود، عربستان بود، آمریکایی ها بودند، انگلیسی ها بودند، صهیونیست ها بودند، یک مشت شیعه مظلوم پابرهنه با دست خالی در مقابل آن جبهه ایستادند و آنها را شکست دادند و شکست مفتضحانه ای هم خوردند.

امروز در سوریه بعد از شش سال حضور مستقیم و تلاش شبانه روزی آمریکایی ها می بینیم که آنها مفتضحانه شکست خوردند و تلاششان بی نتیجه ماند. یک زمانی شاید ۱۰ درصد از خاک سوریه دست ارتش سوریه بود، امروز جبهه مقاومت بیش از ۹۳ درصد خاک سوریه را آزاد کرد. این نشان دهنده پیروزی جبهه مقاومت و شکست مفتضحانه آمریکایی ها در منطقه است. آنها می گفتند اسد باید برود؛ اما مقام معظم رهبری فرمود اسد باید بماند و اسد ماند و آنها رفتند.

در مقابله با تهاجم نظامی که علیه کره شمالی ادعا می کردند، در نهایت کوتاه آمدند و نه مذاکره نکردند و نه جنگ. این خود یک شکست برای آمریکایی ها محسوب می شود. در جنگ های نیابتی در منطقه، در تهاجم ۲۲ روزه به غزه که در واقع آمریکایی ها صحنه گردان بودند و پشت سر اسرائیلی ها بودند، باز هم شکست خوردند. در حمله نظامی و در جنگ ۳۳ روزه لبنان هم شکست خوردند. امروز در افغانستان و در عراق ناکام ماندند و در این باتلاق گیر کردند و به نتیجه نرسیدند و شکست خوردند.

امروز سالروز اشغال کامل خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی و سقوط این شهر در سال ۱۳۵۹ است. امروز شهدای عزیز ما کجا هستند؟ محمد جهان آرا، شهید همت، شهید باکری چه جایگاهی دارند؟ خرمشهر را خدا آزاد کرد. امروز خرمشهر آزاد شد؛ اما صدام کجاست؟ قزافی ها کجا هستند؟ مبارک ها کجا هستند؟ دشمنان ما کجا هستند؟ ریگان ها کجا  هستند؟ مقام معظم رهبری فرمودند آنها استخوان هایشان زیر خاک پوسید؛ اما خرمشهر ما آزاد شد. آمریکا در هشت سال دفاع مقدس بیش از ۴۵ کشور دنیا را بر علیه ما تجهیز کرد؛ اما آنها شکست خوردند و باز ما پیروز شدیم. یقین بدانید به فضل الهی در این جنگ تمام عیار اقتصادی هم به زودی ما آمریکایی ها را شکست خواهیم داد.

پنج شنبه دهم آبان ماه، شهادت اولین شهید محراب، این مجاهد فقیه، یار امام و انقلاب، شهید آیت الله قاضی طباطبایی در سال ۱۳۵۸ است. یاد و خاطره همه شهدای عزیز را گرامی می داریم. انشاءالله روح این شهدای عزیز ما با شهدای کربلای ما محشور بشود.

اما در صدر اخبار منطقه ما، امروزه خبر مرگ و قتل فجیع روزنامه نگار و خبرنگار عربستانی جمال خاشقچی قرار دارد. آن روزنامه نگاری که یک زمانی مشاور عالی دولت عربستان بود. آن روزنامه نگاری که نوشته بود اسد باید تکه تکه شود اما توسط نوکران ارباب خود، خودش تکه تکه شد. روزنامه نگاری که بر علیه جمهوری اسلامی ایران مقاله می نوشت، اما امروز می بینیم توسط نوکران ارباب خودش با فجیع ترین وضع تکه تکه شد و این هم جواب کسانی است که نوکری اربابان غیرالهی را می کنند. امروز محمد بن سلمان، به آمریکایی ها به ویژه به ترامپ، این همه خوش خدمتی کرد، هدایای گرانقیمت داد، چه پول هایی که نداد ولی آنها او را تمسخر کردند و گفتند ما عربستان را دوشیدیم. امروز می بینیم که به راحتی رئیس جمهور آمریکا می گوید که احتمال می دهد قتل جمال خاشقچی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان انجام شده باشد، و اعلام می کند که اگر اثبات شود که ولیعهد عربستان چنین کاری انجام داده ما هم او را محکوم می کنیم. آمریکایی ها روش شان همینطور است. یادگاری نوشتن روی دیوار آمریکا نتیجه ای بیش از این نخواهد داشت. همان کاری که با شاه ما کردند، با دیگر نوکران خودشان می کنند. همان کاری که با صدام و قزافی و مبارک کردند، با ولیعهد عربستان هم همان کار را می کنند. این هم نتیجه خوش خدمتی آنهاست. اگرچه خداوند ظالمین را به خودشان مشغول کرده است، یکی از مصادیق «اَلّلهُمَّ اشْغَلِ الظَّالِمِینَ بِالظَّالِمیِنَ» همین است.

قتل خاشقچی، سند جنایت آل سعود است. درست است که جمال خاشقچی منتقد بود و حتی بر علیه شیعیان و نظام جمهوری اسلامی ایران، مقاله هایی هم نوشته بود؛ اما قتل ناجوانمردانه او کار درستی نبود. ما این کار را محکوم می کنیم و مسئولین ما هم محکوم کردند. امروز عربستان سعودی به عنوان کشوری که عامل این قتل بوده منزوی شده است. محمد بن سلمان به عنوان کسی که این رسوایی را به وجود آورده است، در جامعه جهانی، حتی در جامعه غربی و در بین کشورهای اروپایی به عنوان یک ولیعهد ضعیف، به عنوان یک ولیعهدی که قاتل است و خونریز، شناخته می شود. نمایندگان مجلس انگلیس سخنرانی می کنند و می گویند چه فرقی است بین جمال خاشقچی و آن زن و بچه و کودکی که در یمن توسط آل سعود و ولیعهد عربستان تکه تکه می شوند؟ چه فرقی بین آنهاست؟ حقوق بشر کجاست؟ چرا اینجا وقتی یک روزنامه نگار تکه تکه می شود، همه دنیا گزارش می دهند و عربستان را محکوم می کنند اما کودکان یمنی ۴ سال است که تکه تکه می‌شوند، مردم مظلوم یمن قطعه قطعه می شوند؛ اما چرا این کشورهای غربی آل سعود و عربستان را محکوم نکردند. چهره عربستان امروز در منطقه یک چهره منفوری است که انشاءالله از خداوند متعال می خواهیم که هرچه زودتر شر و مکر آنها را به خودشان برگرداند و آل سعود را نابود کند انشاءالله.

اما از اقدام قاطعانه قوه قضائیه در اعلام اعدام مفسدان ارزی و اقتصادی تشکر می کنیم. اگرچه این اقدام، دیروقت بود و باید خیلی زودتر از اینها انجام می شد؛ اما از این اقدام قاطعانه تشکر می کنیم. مردم عزیز ما توقع ادامه این کارها را دارند. انشاءالله در همه موارد همینطور قاطعانه و در مدت کم محاکمه شوند نه اینکه ۱۰ سال یک پرونده مفسد اقتصادی طول بکشد. شروع رسیدگی به پرونده، شروع خوبی باشد اما پایان و نتیجه اش را مردم ندانند که بالاخره سرنوشت این مفسدین اقتصادی چه شد. برخی از پرونده های مفسدان اقتصادی مثل بابک زنجانی، هنوز باز است. مردم می خواهند بدانند نهایت و نتیجه چه شد؟ الحمدلله به این پرونده در عرض دو سه ماه و در مدت کوتاهی رسیدگی شد و این مفسدان به صورت فوق العاده محاکمه و محکوم شدند. توقع مردم این است که در ملاء عام و در مرئای دید مردم اعدام شوند تا کسانی که به مردم ظلم می کنند، گران فروشی می کنند، جنایت می کنند، سزای کار خود را ببینند و عاقبت سرنوشت خود را بدانند.

از طرفی در هفته های اخیر و در هفته های آینده نمایندگان محترم مجلس باید به وزاری پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد بدهند. توقع مردم عزیز ما در این موقعیت حساس کنونی این است که نمایندگان وزرای پیشنهادی را با دقت بررسی کنند. در این موقعیتی که خود این وزاری مستعفی هم در متن نامه استعفای خود، ضعف دولت را نداشتن یک برنامه جامع اقتصادی دانستند. یعنی این دولت هیچ برنامه ای ندارد، گفتند ما استعفا می دهیم برای اینکه دیدیم در دولت برنامه اقتصادی وجود ندارد. خود وزرا هم معترف شدند و در متن استعفای خود این مساله را نوشتند. در یک چنین شرایط حساسی، توقع مردم از نمایندگان محترم مجلس این است که با دقت این وزاری پیشنهادی را بررسی بکنند. دیگر فرصت عمل کردن و اقدام جناحی نیست که ببینند آیا این آقا جزء لیستی که ما به آن علاقمند هستیم، است یا نیست. دیگر زمان این که بروند امضاء جمع کنند یا طومار بنویسند یا خدای ناکرده تطمیع و تهدید بکنند، نیست. نمایندگان مجلس مقتدرانه صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کنند و اگر حقیقتا و واقعا این وزیر صلاحیت دارد، اگر این شخص واقعا باید وزیر اقتصاد این کشور باشد، به او رای اعتماد دهند و اگر صلاحیت ندارد، سفارش ها را نادیده بگیرند. حزب و جناح و گروه را کنار بگذارند. در این موقعیت حساس، شأن این مردم، جایگاهشان، منزلتشان بیش از اینها ارزشمند است. در دادن رای اعتماد دقت کنید. اگر قرار باشد همانطوری که در ۲۰ دقیقه برجام را تایید کردید، این وزرا را همان طور تایید کنید، باز در واقع همان مشکلات سابق پیش می آید، همان اقتصاد معیوب، نابسامانی بازار ارز، رکود بازار، عدم اشتغال، همان مشکلاتی که قبلا هم داشتیم، برقرار خواهد بود و مشکلات معیشتی مردم هم ادامه خواهد داشت.

این وزرای مهم، وزیر صمت (صنعت و معدن و تجارت)، وزیر اقتصاد، وزیر کار، وزیر شهرسازی، اینها وزرای مهمی هستند. این چهاروزارتخانه، وزارتخانه های بسیار مهمی هستند. اگر این چهاروزارتخانه به مسئولیت خود درست عمل می کردند، امروز این وضع بازار مسکن نبود، این قیمت‌های دوبرابری را شاهد نبودیم. اگر وزیر اقتصاد در طول این ۵ سال دقت می کرد با مشورت و تدبیر، امور اقتصادی کشور را مدیریت می‌کرد، امروز دچار این مشکلات اقتصادی نبودیم. اگر وزیر کار با دقت و با روحیه انقلابی، مشکلات نسل جوان را پی گیری می کرد، امروز شش میلیون تحصیل کرده بیکار نداشتیم. این وزرا چه می کنند؟ وظیفه مهم نمایندگان مجلس، انتخاب وزرایی است که اصلح باشند، امین باشند، حفیظ باشند، عالم به کار خود باشند، متخصص باشند، تخصص داشته باشند، تعهد داشته باشند، انقلابی باشند، ولایی باشند. اینها ملاک‌ها و معیارهاست. امروز ما نیاز به وزرایی انقلابی داریم، امروز ما نیاز به وزرایی داریم که این بار سنگین مشکلات اقتصادی را از دوش مردم بردارند. حجم بیکاری را کم کنند. بیکاری مساوی با هزاران مشکل اجتماعی دیگر است. بیکاری مساوی با طلاق و از هم پاشیده شدن خانواده هاست. تحکیم خانواده ها با شغلی است که در شأن جوانان ما باشد. لذا نمایندگان محترم مجلس دقت کنند و انشاءالله وزرایی را انتخاب بکنند که مشکلات مردم را هر چه زودتر برطرف کنند.

سه شنبه هشتم آبان ماه مصادف با بیستم صفر سالروز شهادت محمدحسین فهمیده و روز نوجوان و بسیج دانش آموزی و همچنین روز اربعین سید و سالار دشت کربلا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است. اربعین حسینی از دو جهت مورد اهمیت است. برخی از مورخین و محدثین گفتند کاروان اسرای کربلا به کربلا نیامد و روز اربعین، فقط روزی است که کاروان اسرا از شام به سمت مدینه حرکت کردند. عده ای هم مثل مرحوم سید بن طاووس در لهوف می نویسد که روز اربعین، روزی است که کاروان اسرای کربلا وارد کربلا شد. روز اربعین روز با اهمیتی است. امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند زیارت اباعبدالله الحسین دور و نزدیک ندارد. انشاءالله صبح اربعین در همین مکان مقدس، زیارت اربعین هم خوانده می شود. چه از راه دور و چه از راه نزدیک، چه در کربلا و چه در غیر کربلا، مقید به زیارت اربعین اباعبدالله الحسین باشیم. «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: … و زیارهُ‌ الأربعینَ» امام حسن عسکری (علیه السلام) یکی از نشانه های مومن را زیارت اربعین می دانند. الف و لام در کلمه «الاربعین» چه بسا الف و لام عهد ذهنی باشد یعنی همان اربعینی که ائمه (علیهم السلام) سفارش کردند. همان اربعینی که امام صادق در روز اربعین اباعبدالله الحسین، زیارتشان را خوانده است. به این زیارت مقید باشیم. اربعین روز ورود کاروان اسرای کربلا به کربلای معلی است و همچنین روز ورود اولین زائر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) جابربن عبدالله انصاری این صحابی باوفای آقا رسول الله و امیرالمومنین و اهل بیت (علیهم السلام) به کربلا است. جابر اولین زائر اباعبدالله است که با پای پیاده و چشم نابینا از مدینه تا کربلا رفته است. کانه وقتی خبر شهادت آن حضرت را شنید، حرکت کرد و دیگر در مدینه نماند و به سمت کربلا حرکت کرد تا اینکه روز اربعین خودش را به کربلا رساند.

عطیه عوفی از علما و بزرگان و محبین و شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) در کوفه است. عطیه از یاران امیرالمومنین (علیه السلام) است. جابر به همراه عطیه به سمت کربلا حرکت می کند. عطیه نقل می کند اول آمدیم در نهر فرات غسل کردیم. لباس پاکیزه پوشیدیم و خودمان را معطر کردیم. جابر نابینا بود. عطیه می گوید جابر به من گفت دستم را بگیر و مرا به قبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برسان. عطیه می‌گوید دست جابر را گرفتم. وقتی رسیدیم نزدیک قبر مطهر، دیدم که جابر خودش را بر روی قبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) انداخت و سه مرتبه صدا زد یا حسین! یا حسین! یا حسین! بعد سلام داد به اباعبدالله الحسین. « السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ». وقتی دید جوابی نیامد، بلافاصله گفت « حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ». حسین جان هیچ وقت نشد که جابر به تو سلام بدهد و تو جواب جابر را ندهی. وقتی در مدینه بودیم هر وقت من سلام می دادم بلافاصله جواب سلامم را می دادی. چه شده که این بار جواب سلام جابر را نمی دهی. بعد خودش هم جواب خود را داد و گفت می دانم چرا جواب نمی دهی. آخر بدنی که سر نداشته باشد چطور جواب سلام را بدهد؟

روز اربعین روزی است که سید بن طاووس می نویسد عقیله بنی هاشم زینب کبری وارد کربلا شد. ۸۴ زن و بچه وارد کربلا شدند. هر کسی خودش را روی قبری انداخته است. زینب کبری (سلام الله علیها) بالای قبر مطهر اباعبدالله الحسین آمد و گفت حسین جان من زینبم. حق داری زینب را نشناسی. حق داری زینب قدخمیده را نشناسی. ۴۰ روز است که تو را ندیدم، ۴۰ روز است که صدایت را نشنیدم. اما یک بدن بی‌سر و بی دستی هم کنار نهر علقمه افتاده است. اینجا بود که زینب کبری رفت کنار نهر علقمه، سلامی به برادر خودش عباس داد. عباس جان، کفیل زینب، بلند شو. زینب به کربلا برگشته. « السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.» أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا‌ای مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»

عزیزان! انشاءالله نائب الزیاره شما عزیزان هستم. در ایام اربعین حسینی امروز آخرین فرصت جمع آوری کمک ها را دارید، کسانی که جا مانده‌اند انشاءالله امروز این کمک ها جمع آوری می شود و در ایام اربعین حسینی از مهمانان اباعبدالله الحسین انشاءالله پذیرایی می شود.

بارپروردگارا! آقای ما و مولای ما و منتقم خون اباعبدالله الحسین را به ما برسان. نائب امام زمان ما، بر تاییداتش توفیقاتش صحتش عزتش طول عمرش بیفزای. دشمنان ایران اسلامی را نابود کن. در دنیا زیارت اهل بیت، محبت به اهل بیت، ذکر اهل بیت و در آخرت موقع جان دادن شفاعتشان را روزی همه ما بگردان. ما را حسینی زنده بدار، حسینی بمیران. دشمنان ما، شرشان، مکرشان را به خودشان برگردان. بارپروردگارا! مدافعان حرم، رزمندگان اسلام، نصرت و پیروزی عنایت بگردان. خبر نابودی آل سعود را به ما برسان.

photo_2018-11-03_09-17-30photo_2018-11-03_09-17-18 photo_2018-11-03_09-17-25photo_2018-11-03_09-17-21photo_2018-11-03_09-17-27photo_2018-11-03_09-17-10 photo_2018-11-03_09-17-13      photo_2018-11-03_09-17-36 photo_2018-11-03_09-17-39 photo_2018-11-03_09-17-42

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.