خطبه های نماز جمعه ۱۶ آذر ماه ۹۷

خطبه های نماز جمعه ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۷ به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج امام جمعه محترم اندیشه در مصلای امام علی علیه السلام برگزار شد.

خطبه‌های نماز جمعه ۱۶ آذر به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مروج

 

بسم الله الرحمن الرحیم… خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی و مراقبت در گفتار و رفتار و اعمال سفارش می کنم. وجود نازنین مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه در بیان هفتمین ویژگی اهل تقوا می فرمایند: « وَ لَوْلاَ الاَْجَلُ الَّذِی کَتَبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِی أَجْسَادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْن، شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ » اهل تقوا نه تنها نگرانی از مرگ و سفر آخرت ندارند؛ بلکه مشتاق دیدار محبوب خود هستند. آنها چرا نگرانی ندارند؟ چون بهترین توشه و بهترین وسیله را برای آخرت خود و سفر آخرت آماده کردند. در سوره بقره آیه ۱۹۷ خداوند متعال فرمان می دهد: « وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى » برای سفر آخرت خود توشه ای آماده کنید، وسیله ای آماده کنید، توشه ای فراهم کنید؛ چرا که بهترین وسیله و توشه برای سفر آخرت همانا تقوا و مراقبت است. « وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبابِ » و از نافرمانی خداوند دوری کنید ای صاحبان عقل و خرد! ای صاحبان تفکر و تدبیر! اما عزیزان! بهترین وسیله برای لحظه جان دادن و لحظه مرگ، بهترین وسیله برای عالم برزخ و شب اول قبر و روز قیامت همانا تقوا و مراقبت است.

امیرالمومنین (علیه السلام) در حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه زمانی سخنی دارد که این سخن برای آن زمانی است که حضرت از جنگ صفین بر می گردند. مرحوم سید رضی می نویسد وقتی به ظهر کوفه رسیدند، ظهر یعنی پشت کوفه، کانه همین قبرستان وادی السلامی کنونی باشد که امروز بزرگترین قبرستان جهان اسلام است، مرحوم سید رضی می نویسد وقتی حضرت به قبرستان رسیدند خطاب به اهل قبرستان فرمودند « یا أهلَ الدِّیارِ المُوحِشَهِ ، و المَحالِّ المُقفِرَهِ ، و القُبورِ المُظلِمَهِ » ای کسانی که در قبرهای تاریک و ظلمانی آرمیده اید. « یَا أَهْلَ التُّرْبَهِ، یَا أَهْلَ الْغُرْبَهِ، یَا أَهْلَ الْوَحْشَهِ » ای وحشت زندگان! ای اهل خاک! ای بی کسان! حضرت این گونه قبرهای قبرستان را خطاب قرار دادند. بعد فرمودند شما رفتید ما هم به شما لاحق می شویم اما « أَمَّا اَلدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ » خانه های شما را دیگران ساکن شدند. « وَ أَمَّا اَلْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ » همسران شما را دیگران به نکاح خود در آوردند. « وَ أَمَّا اَلْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ » اموالی که با سختی جمع کردید، حلال و حرامش را در نظر گرفتید یا نگرفتید، از هر کجا که پیش آمد، جمع کردید، در جمع کردن اموال سختی کشیدید، حریص به جمع کردن اموال بودید همین قدر به شما بگویم آن اموال شما بین ورثه تقسیم شد. بعد حضرت فرمودند « هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ؟ » این اخباری بود که ما به شما دادیم شما هم از آن طرف به ما اخباری بدهید. از آن طرف چه خبر؟ سپس حضرت نگاهی به اصحاب خود کرد و فرمود: افسوس که به آنها اجازه پاسخ نمی دهند. آنها اجازه ندارند که پاسخ شما را بدهند اما اگر گوش شما می شنید پاسخ آنها این بود « لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِی اَلْکَلاَمِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوَى » اخبار و پیام کسانی که از این دنیا رفته اند تقوا و مراقبت است.

اما تقوا یک کلمه عمومی است. در قرآن کریم معانی و مصادیق گوناگونی را خداوند متعال برای مراقبت از آنها بیان می کند؛ چرا که تقوا یعنی مراقبت کردن. اگر در مصادیق قرآنی توجه کنیم، می ببینیم این مراقبت ها بایستی از چه چیزهایی باشد. اولین مصداق، تقوا و مراقبت از خداوند و رضای الهی است. اینکه « واتَّقُوا اللهََ» یعنی مراقب باشید، در کلام، در نگاه، در شنیده ها، در نشست و برخاست، در مجالسی که برگزار می کنید، همیشه به دنبال رضای الهی باشید. هر حرفی را که می زنید نگاه کنید که خداوند راضی باشد، هر آن چه را که می بینید در نظر داشته باشید که خداوند راضی باشد، هر آن چه را که امضا می کنید، هر مجلسی را که شرکت می کنید، همیشه رضای الهی را به دنبال داشته باشد. یک مصداق دیگر، تقوا و مراقبت از جهنم است. اوج نماد غضب الهی و تجلی صفات جلال الهی در آتش دوزخ نهفته است. مراقبت از آتش، تقوای از جهنم، تقوا یعنی مراقبت، مراقب باشیم خدای ناکرده کاری نکنیم که اهل آتش شویم. مصداق دیگر تقوا و مراقبت از قیامت است. اینها مصادیق تقوا در قرآن است. مراقب باشید، مواظب باشید، قیامتی در پیش است، حساب و کتابی در پیش است. مصداق دیگر تقوا و مراقبت از غرایز است. این غرایز را بایستی کنترل کرد. از غرائزتان در رابطه با همسران حلال خود استفاده کنید، مراقبت از غرائز یکی دیگر از مصادیق تقواست. مصداق دیگر، تقوا و مراقبت در احسان و نیکوکاری به دیگران است. « تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی ». مصداق دیگر تقوا و مراقبت در آزمایشات و امتحانات الهی است. در این خصوص هم تقوای لازم را داشته باشید، مراقبت لازم را داشته باشید، بلاها مشکلات، سختی ها، بیماری ها، نداری ها، مرگ و میرها باعث نشود که شما صبر خود را از دست بدهید. مراقب باشید.

مصداق دیگر تقوا و مراقبت در اموال ایتام است. مصداق دیگر، تقوا و مراقبت در برابر دشمنان و مشرکان است که این مساله هم نیاز به مراقبت دارد. سطحی نگر نباشید، ظاهر نگر نباشید. « أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ » این تکبیرهای بعد از نماز یقینا یکی از مصادیق مراقبت و تقوای در برابر دشمنان و مشرکان است. در شعار، در شعور، در نیت، در عمل، در لسان بایستی تقوا داشت. مصداق دیگر، تقوا و مراقبت در تبلیغ فرامین الهی است. مصداق دیگر تقوا و مراقبت در انجام امر به معروف و نهی از منکر است. بایستی حدود الهی را حفظ کرد. مراقبت کنید. اینها تماماً مصادیق تقوا در قرآن و نشانه های اهل تقوا در قرآن است. اینها فرامین الهی برای اهل تقوا در قرآن کریم است.

مصداق دیگر، تقوا و مراقبت در انفال و بیت المال است، در قرآن کریم سوره ای به نام سوره انفال است. مراقبت از بیت المال، تقوا و مراقبت در انفال و بیت المال مهم است، همه ما  مسئول هستیم که در بیت المال دقت کنیم. حفظ بیت المال فقط به این نیست که یک مسئولی اختلاس نکند یا مراقب باشد که کسی اموال بیت المال را به ناحق مالک نشود. نه. بسیاری از اشخاص از اموال بیت المال استفاده می کنند؛ اما بایستی مراقبت کرد که خدای ناکرده آنها تخریب نشوند. اموال بیت المال را اموال همه مردم بدانیم. مصداق دیگر، تقوا و مراقبت در حج است. مصداق دیگر، تقوا و مراقبت از خانواده و خویشاوندان است. « قُواْ أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً »، اینها مصادیق تقوا در قرآن است.

مراقب خانواده خود باشید، مراقب فرزندان خود و مراقب همسرتان باشید. آنها را رها نکنید. قرآن می فرماید هم از خودتان « قُواْ أَنفُسَکُمْ » و هم از خانواده خود « وَأَهْلِیکُمْ» مراقبت کنید. مراقبت از پدر و مادر، احترام به پدر و مادر، اینها همه از مصادیق تقواست، مصداق دیگر، تقوا و مراقبت از ارحام و نزدیکان، انفاق و رسیدگی به آنها است. مصداق دیگر تقوا، تقوا و مراقبت در روزی و کسب حلال است. یکی از مصادیق تقوا در قرآن کسب حلال است. مراقبت کنیم. تقوا یعنی مراقبت کردن. اموال خود را از کجا به دست آورده ایم. آیا این اموال مشروع است؟ آیا من مالک این اموال هستم یا به ناحق آنها را به دست آورده ام؟ آیا حق برادرم، خواهرام است؟ این چنین نباشد ارثی که بایستی تقسیم می‌شد، به میزان مناسب تقسیم نکرده باشم یا تقسیم کرده ام اما آن قسمتی که ارزشمندتر بود را برای خود برداشته ام. هر مالی و هر ملکی را مالکش نیستیم. باید مراقبت کنیم و دقت کنیم و از خداوند متعال بخواهیم، در روز جمعه متوسل شویم به خداوند متعال و از خداوند بخواهیم که بارپروردگارا تقوا و مصادیق تقوا و مراقبت در قرآن را روزی ما و خانواده های ما بگردان. آن تقوایی که موقع جان دادن سکرات موت را بر ما آسان می گرداند، عالم برزخ را نورانی می گرداند روزی ما و خانواده های ما بگردان. یک لحظه ما را به خود ما و نفس ما غافل وامگذار. عاقبت ما ختم به خیر بگردان.

خطبه  دوم

مجددا خودم و همه شما خواهران و برادران نمازگزار روز جمعه را به فرمانبرداری و مراقبت در رفتار و گفتار و نیات و کسب تقوا و مراقبت از خود سفارش و توصیه می کنم. لازم است تشکر کنم از برادر عزیزم جناب دکتر رمضانی ریاست محترم دانشگاه آزاد سماء شهر اندیشه که به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، شما نمازگزاران عزیز را به فیض رساندند.

اما رهبر معظم انقلاب در هفته ای که گذشت در پی سوال طلبه ای در درس خارج فقه معظم له در خصوص قانون بازنشستگی سه نکته را بیان فرمودند. ای کاش نمایندگان محترم مجلس وقتی قوانینی را تصویب می کنند، کمی تدبیر داشته باشند. قوانین را خیلی به سرعت تصویب نکنند مثل برجام که ۲۰ دقیقه ای تصویب شد و پیامدهای آن را اکنون داریم می بینیم یا بحث FATF و قانون پول شویی که بایستی دقت لازم را داشته باشند که بعد از تصویب این قوانین، تازه متوجه مشکلات آن قوانین شویم. این قوانین نبایستی به صورت مطلق باشد، هر قانونی تبصره هایی هم داشته باشد. دیگر بعد از تصویب، مردم و کشور با مشکلاتی مواجه نشوند که مقام معظم رهبری بخواهند متذکر بشوند یا خدای ناکرده در این گونه موارد از ولایت هزینه شود.

اما در نکته اول در خصوص قانون بازنشستگی فرمودند: «قانون بسیار خوبی است و حلقه مدیریت بسته را باز می کند و راه را برای جوانان می‌گشاید.» الحق و الانصاف این قانون، قانون خوبی است. باید هم همینطور باشد. ۴۰ سال از انقلاب گذشته اما هنوز برخی از مسئولین این کشور، مسئولینی بودند که ۴۰ سال قبل منصوب شده بودند یا در بعضی از جایگاه ها، منصوب می شدند و بعد بازنشسته هم که شده بودند اما به خاطر تجربه کاری یا موقعیت اجتماعی که داشتند یا هر نکات دیگری که بعضی از مسئولین در انتصاب آنها در نظر می گرفتند، باز هم منصوب می شدند. در نکته دوم. مقام معظم رهبری در خصوص اطلاق این قانون تذکری دادند که اطلاق قانون درست نیست. اینکه هر بازنشسته ای نباید به کار گرفته شود، درست نیست. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ممکن است کسی باشد که در ۱۸ سالگی یا ۲۰ سالگی وارد کار شده، ۳۰ سال هم گذشته در سن ۴۸ سالگی یا ۵۰ سالگی با این اطلاق قانون بازنشستگی او باید بازنشسته بشود در حالی که توانایی ادامه کار را دارد» باید این قوانین به صورت مطلق نباشند. در نکته سوم فرمودند وقتی قانونی مطلق باشد و اطلاق داشته باشد، هر زمان که مسئولین به مشکل بر می خورند به فکر ولایت فقیه می افتند. اینجا ولایت فقیه خوب می شود. به اینجا که می رسند، می گویند به سراغ ولایت فقیه برویم و از او اجازه بگیریم. لذا رهبر عزیز ما فرمودند که «مسئولین مراقب باشند کاری نکنند که ولایت فقیه هزینه شود.» مسئولین در تصویب قوانین دقت کنند، بیشتر بررسی کنند، چرا باید قوانینی را مصوب کنند که بعدا راهی برای اصلاح نداشته باشد. هر گاه به مشکلی برمی خورند، بگویند برویم از ولایت فقیه استفاده بکنیم و در خصوص بعضی از افراد اذنی و اجازه ای از ایشان بگیریم. به این صورت قوانین را تصویب کردن درست نیست.

اما رهبر معظم انقلاب در پیام خود به بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز، به جایگاه نماز در قبولی سایر عبادات اشاره ای داشتند و روایتی از امام باقر (علیه السلام) را بیان فرمودند. « اِنْ قُبلتْ قُبِلَ مَا سَوَاهَا وَ اِنْ رُدّتْ رُدَّ مَا سَواهَا » جایگاه نماز و تبیین جایگاه نماز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. اگر نماز قبول شود سایر عبادات هم قبول می شود و اگر نماز کسی را قبول نکنند هیچ عملی از او پذیرفته نیست. لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند «در میان واجبات، حج درست است که واجب است، اما به شرط استطاعت، آن هم در طول عمر یک مرتبه برای کسانی که مستطیع می شوند واجب می شود.» یا روزه هم همین طور است در طول سال یک ماه برای کسانی که استطاعت دارند، بیماری ندارند، روزه واجب می شود. اما نماز به قدری اهمیت دارد که یکی از واجباتی است که در طول روز چندین مرتبه تکرار می شود. این جایگاه و اهمیت نماز را می رساند که جایگاه ویژه ای در میان سایر واجبات الهی دارد. چه در استطاعت و چه در غیراستطاعت، در حال بیماری و در حال سلامت، حتی کسی که دارد غرق می شود با اشاره باید نمازش را بخواند یعنی در آن شرایط خاص و حساس هم، در شرایط بیماری هم نماز ساقط نمی شود. این جایگاه و اهمیت نماز را می رساند.

در خاتمه پیام، رهبر معظم انقلاب فرمودند «آموزش و پرورش می تواند در این عرصه از اثرگذارترین ها باشد. مدارس را مزین کنید به نمازخوانی نوجوانان، این برترین تضمین برای سلامتی آینده جامعه است» جای زنگ نماز خالی است. آموزش و پرورش ما دانشگاه های ما این قدر که به آموزش اهمیت می دهند، متاسفانه به پرورش اهمیت نمی دهند. یقینا جای زنگ نماز در دانشگاه ها و مدارس خالی است. میلیاردها تومان هزینه عمرانی می کنیم در شهرها و در کشور اما وقتی که به مسائل فرهنگی یا تقویت جایگاه نماز می رسیم، اگر بخواهیم یک نمازخانه ای یا مسجدی بسازیم، می گویند دیگر بودجه ای نداریم. یا بعضا ساخت مساجد را محکوم می کنند و می گویند حیف است که با این بودجه ها، با بودجه شهرداری مسجد بسازند. مگر ما در نظام طاغوت هستیم؟ مگر این بودجه ها از کجا آمده است؟ من بارها متذکر شدم. این بودجه ها، پول مردم است، پول بیت المال است، مگر بیت المال باید در کجا هزینه شود؟ یکی از بهترین مکان های هزینه بیت‌المال مساجد است، مصلاهای نماز جمعه به عنوان سیدالصلوات است. چه اشکالی دارد که این جایگاه ها و سنگرهای معنوی را تقویت کنیم؟

ما در عصر انقلاب اسلامی هستیم. در زمانی هستیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپاست، و بودجه بیت المال، و هزینه های عمومی آن تحت اشراف ولایت فقیه هزینه می شود. انتصابات، انتصابات مشروعی است اما متاسفانه کج سلیقگی ها و بدسلیقگی ها باعث می‌شود که میلیاردها تومان بودجه های عمرانی صرف ساخت فلان و بهمان شود. چه اشکالی دارد؟ ما هم می گوییم بایستی ساخته شود، بایستی شهرها آباد شوند، اما مگر با ساخت مساجد آبادانی شهر محقق نمی شود؟ شما ببینید که در شهرک صدف، در کنار شهر اندیشه، یک مسجدی، زمینش خالی افتاده و بدون استفاده است؛ اما در مقابل این مسجد آموزشگاه صدف ۲ با بودجه شهرداری ساخته می شود. میلیاردها تومان هزینه می شود. ما نمی گوییم که چرا مدرسه و مکان آموزشی ساخته اید، باید هم بسازید. باید مدرسه هم بسازید، اما در کنارش مسجد هم باید بسازید.

البته خداوند می فرمایند « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ » هر کسی لیاقت ندارد که مسجد بسازد. قرآن می فرماید اگر به خدا ایمان دارید، اگر به روز قیامت ایمان دارید، مسجد بسازید و کار فرهنگی کنید. ما برای آباد کردن مساجد، برای اقامه نماز انقلاب کردیم. « الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ » جایگاه اقاموا الصلاه کجاست؟ مصلاها و مساجد است. این سنگرها باید تقویت شوند. چرا مساجد ما امروز بعضا نیمه کاره ساخته می شوند. این که من عرض می کنم فقط برای شهرک صدف اندیشه نیست که در کنار شهر اندیشه است. نه. در همه شهرها، در همه شهرستان ها باید به مساجد و نماز توجه شود. در آموزشگاه ها یا در ادارات یا در مسیرهای بین راهی کوچکترین اتاق، نمورترین اتاق و کثیف ترین مکان برای نمازخانه است. در فصل سرما سردترین مکان و در فصل گرما، گرم ترین مکان به نمازخانه و مسجد اختصاص می یابد. بروید مساجد کسانی را که هر روز شعار می دهیم و می گوییم مرگ بر آل سعود، ببینید. بهترین مساجد را می سازند، در فصل گرما خنک ترین مساجد را دارند، مطبوع ترین مساجد را دارند؛ اما ما که محب امیرالمومنین هستیم، به نماز توجه کافی نداریم.

در شهرها مسجد می سازند؛ اما خانه عالم ندارد. در همین شهر خود ما هم همینطور است. البته جا دارد تشکر کنم از شرکت عمران شهر اندیشه، اگر در این شهر، امروز نزدیک به ۱۰ مسجد داریم که مردم عزیز ما در این مساجد اقامه نماز جماعت می کنند و سنگرهای فرهنگی و معنوی این شهر هستند، به خاطر زحمت عزیزانی است که الحق والانصاف در شرکت عمران شهر اندیشه متحمل شده اند. در مسجد بقیه الله که زمین آن مسجد را شورا و شهرداری اندیشه متقبل شده است که جا دارد همین جا از این عزیزان هم تشکر کنیم، ساخت مسجد بقیه الله را باز شرکت عمران متقبل شد. البته بنده در طول این ۶ سال بارها تاکید کرده ام که من ۲۰ مسجد در این شهر می خواهم که تاکنون فقط ۴ مسجدش محقق شده است. انشاءالله اگر خداوند توفیقی عنایت کند، به فضل الهی، مسجد امام هادی هم در فاز ۵ تا آخر امسال افتتاح می‌کنیم، چندین فضای دیگر هم برای ساخت مسجد آماده است. فضایش را پی گیری کردیم و آماده کردیم که در آینده این مکان ها به عنوان سنگرهای معنوی این شهر ساخته شوند؛ اما با این همه، این مساجد خانه عالم ندارد.

امروز آماری که به عنوان آخرین آمار مساجد ارائه شده است و معاونت فرهنگی امور مساجد ارائه کرده است، این است که حدود ۷۵ هزار مسجد داریم. با این حال خود آنها بیان کردند که نیمی از مساجد ما به خاطر اینکه خانه عالم ندارد یا شرایط لازم برای اقامه نماز از سوی  امام آن مسجد فراهم نشده است و امام جماعت ندارد، از مساجد استفاده نمی شود. مسجد داریم؛ ولی امام جماعت نداریم. مسجد را امام جماعت آن مسجد آباد می کند. مسجدی که نماز جماعت در آن اقامه نشود، دیگر اسمش مسجد نیست. مسجد یعنی جایی که نماز جماعت سه وعده در آنجا اقامه شود. برخی مساجد هم بعضا نماز اقامه می شود؛ اما سه وعده نماز در آن مسجد اقامه نمی شود. اینها مشکلات و موانعی است که باید بررسی شود. نمایندگان محترم مجلس اگر موانع هزینه بودجه را دارند، شهرداری ها یا خود شرکت عمران این موانع را بیایند بررسی کنند و برطرف کنند. کار مسئول همین است، وظیفه مسئول همین است که به فکر این مسائل باشد. بایستی به گونه ای باشد که این عزیزان هم با مشکل برخورد نکنند؛ هم مدرسه ساخته شود و هم مسجد ساخته شود، هم حسینیه ساخته شود، هم دارالقرآن ساخته شود، هم کتابخانه ساخته شود و هم فرهنگسرا ساخته شود.

اما اهم مناسبت های هفته جاری، جمعه شانزدهم آذر روز دانشجو است. مقام معظم رهبری در رابطه با روز شانزدهم آذر و اعتراض ضد استکباری دانشجویان در شانزده آذر سال ۱۳۳۲ فرمودند: «شانزده آذر برای دانشجویان ضد نیکسون است، شانزده آذر برای دانشجویان ضد آمریکایی است. شانزده آذر برای دانشجویان ضد سلطه است.» ۶۵ سال از شانزده آذر سال ۱۳۳۲ می گذرد. کسانی که شعار مرگ بر آمریکا را برای بعد از انقلاب می دانند و بعضا در مقابل این شعار می ایستند که چرا بایستی مرگ بر آمریکا بگوییم، بدانند که ۶۵ سال پیش دانشجویان با بصیرت و انقلابی و ضد استکباری مرگ بر آمریکا گفتند و به شهادت رسیدند. دانشجویانی که با بصیرت بودند، دانشجویانی که روحیه استکبار ستیزی داشتند. ۴ ماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در آن شرایط خفقان سیاسی، وقتی دانشجویان پیرو ولایت و مرجعیت، متوجه شدند نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا قصد دارد به ایران بیاید، در مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند. این تجمع نه مربوط به ۱۶ آذر بعد از انقلاب بود و نه مربوط به ۱۳ آبان بعد از انقلاب بود؛ بلکه مربوط به ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بعد از کودتای آمریکایی و انگلیسی است که بعدا خود آمریکایی ها معترف به این کودتا شدند و گفتند که کودتای ۲۸ مرداد را آنها مدیریت کردند. با جسارت تمام گفتند ما مصدق را ساقط کردیم، ما شاه را برگرداندیم. ما مدیریت کودتا را برعهده داشتیم. لذا در آن زمان دانشجویان عزیز ما به صحنه آمدند، مشت ها را گره کردند و در آن روز شعار مرگ بر آمریکا را سر دادند، در آن روز مخالفت خود را با خون خود به نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا نشان دادند. امروز دانشجویان عزیز ما باید مراقب باشند، دقت کنند، خدای ناکرده گروه های منحرف باعث نشوند که دانشجویان عزیز ما از مسیر خود منحرف شوند.

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند « لکلِ شیءٍ آفهٌ » دانشجویان باید مواظب باشند، دانشجویان آن زمان درگیر حزب و گروه و تشکل نبودند. همه دانشجویان با هم متحد بودند، همه دشمن واحدی داشتند، امروز دشمن، جوانان ما و دانشجویان عزیز ما را گرفتار حزب و تشکل کرده است، بعضا درون خود با همدیگر اختلاف دارند، این درست نیست، این آفتی است برای دانشگاه های ما. مسئولان عزیز، روسای دانشگاه‌ها باید دقت کنند، روایت گری ۱۶ آذر، روایتگری انقلاب، روایتگری و بصیرت افزایی را در دانشگاه ها افزایش دهند. کرسی ها بصیرت‌افزایی را، کرسی های آزاداندیشی را که مقام معظم رهبری فرمودند در دانشگاه ها باید به راه بیفتد، برای دانشجویان تشکیل بدهند. دانشجویان باید آگاه باشند، دانشجویان باید با بصیرت باشند، قبل از اینکه دشمنان ما آنها را منحرف کنند، بصیرت لازم را به دست بیاورند. اساتید عزیز! اساتید بزرگوار دانشگاه! دقت داشته باشید. خدای ناکرده با شبهه افکنی، با منحرف کردن ذهن دانشجویان، خدای ناکرده با القای سلایق شخصی خود، سلایق سیاسی خود، به نوجوانان عزیز و پاک، به دانشجویان پاک، باعث انحراف آنها نشوید. من تقاضا می کنم هم از اساتید محترم که هدایت سیاسی و انقلابی دانشجویان عزیز را برعهده بگیرند که خدای ناکرده شبهه ای در ذهنشان باقی نماند. با دشمنان انقلاب و نظام همراهی نکنند، برخی از دانشجویان، برخی از دانش آموزان گله دارند، از معلمین گله مند هستند، از اساتید دانشگاه گله می کنند که برخی از اساتید سر کلاس، به جای درس، به جای بحث، به جای هدایت و پدری و پرداختن به جایگاه پیامبری خود، ذهن ها را نسبت به انقلاب و نسبت به رهبری شبهه ناک می کنند. من تقاضا می کنم دانشجویان عزیز ضمن حفظ وحدت خود، مسئولان عزیز ضمن هدایت سیاسی و دینی دانشجویان عزیز، به این مسائل مراقبت و مواظبت داشته باشند.

ما بایستی چهره واقعی آمریکایی ها را به جوانان عزیز و نوجوانان عزیز خود بشناسانیم. در یک نمایش جدید سران کاخ سفید، در هفته ای که گذشت ایران را به تروریسم متهم کردند و بار دیگر، شب گذشته، در چندین نوبت، نماینده انگلستان، نماینده فرانسه در سازمان ملل ایران را به آزمایش موشک متهم کردند؛ در حالی که خود این کشورها هزاران بمب را در اختیار آل سعود قرار می دهند، با این حال ایران را به آزمایش موشک متهم می‌کنند. ایرانی که در منطقه نشان داده است که این موشک ها همیشه جنبه دفاعی داشته و اگر از این موشک ها استفاده ای هم کردیم یا برای از بین بردن تروریست ها بوده یا برای دفاع از مظلوم بوده است. جمهوری اسلامی ایران تا به حال، هیچگاه به هیچ کشوری ظلم نکرده و این موشک ها را در مسیر ظلم و جنایت مورد استفاده قرار نداده است.

در یک نمایش جدید ایران را متهم کردند که قطعنامه ۲۰۳۱ را ایران نقض کرده است در حالی که خود آمریکایی ها با خروج از برجام این قطعنامه را نقض کردند؛ با اینکه در این هفت ماهی که از خروج آمریکا از برجام گذشته است، اروپایی ها فقط در حد حرف از برجام دفاع کردند، هیچ توجهی نکردند، تا به امروز هم فقط وعده و وعید دادند؛ ولی به وعده هایشان هم عمل نکردند. متاسفانه نقض عهد و بدهی خود به برجام را اینطوری می خواهند جبران کنند. چهار سال از جنگ یمن می گذرد؛ اما امروز، به فضل الهی، جبهه مقاومت به رهبری انصارالله در یمن حرف اول را می زند. مقام معظم رهبری فرمودند ۲۰ سال هم که بگذرد یمن شکست نخواهد خورد و یمن و انصارالله پیروز خواهد شد. طبق آماری که سازمان ملل متحد داده ۵ میلیون کودک در آستانه قحطی و گرسنگی هستند. ۸۵ هزار کودک در اثر گرسنگی و قحطی از دنیا رفتند. چه کسی جوابگو است؟ کدام کشورها حامی تروریست هستند؟ امروز هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن از دنیا می رود، همین روزهایی که در سوئد جمع شدند که مذاکره صلح درباره یمن برقرار بشود، در همین چند روز، بیش از ۲۷ مرتبه هواپیماهای آل سعود یمن را بمباران کردند، در همین ایام صلح، در همین ایام مذاکره. آن وقت می گویند ایران حامی تروریسم است؟ ایران جنایتکار است یا شما جنایتکارید و حامی تروریسم در منطقه هستید؟

انشاءالله و به فضل الهی این آرزو را به گور خواهند برد، انشاءالله آرزوی سرنگونی جبهه مقاومت و سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را به گور خواهند برد همانطور که بوش پدر در جمعه گذشته این آرزو را به گور برد. ریگان این آرزو را به گور برد و سایر سیاستمداران خبیث و جنایتکار آمریکایی هم این آرزو را به گور خواهند برد انشاءالله و به فضل الهی.

اما سه شنبه ۲۰ آذر ماه سالروز شهادت سومین شهید محراب آیت الله دستغیب به دست منافقان کوردل در سال ۱۳۶۰ است. یاد همه شهدای عزیز را گرامی می داریم، انشاءالله با شهدای کربلا محشور شوند. ما ۱۷ هزار شهید ترور داریم. جمهوری اسلامی ایران اولین قربانی ترور در جهان است با بیش از ۱۷ هزار شهید ترور. یادشان گرامی باد. انشاءالله مدیون خون شهدا نباشیم و ادامه دهنده خون شهدای عزیز ما باشیم.

بارپروردگارا آقا و مولای ما را به ما برسان. نائب امام زمان ما، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب ما، بر توفیقاتش، عزتش، صحتش، طول عمرش بیفزای. دشمنان ایران اسلامی ما را نابود کن. شر و مکرشان را به خودشان برگردان. مدافعان حرم، رزمندگان اسلام هر کجا که هستند نصرت و پیروزی عنایت بگردان. تروریسم های عالم به ویژه گروه تروریستی که در روز گذشته دو عزیز نیروی انتظامی را به شهادت رساندند، خدایا الساعه هلاک و نابودشان بگردان. بارپروردگارا! به حق آقا و مولای ما امام زمان، پرچم انقلاب ما را به دست صاحبش برسان. ما را مدیون خون شهدا قرار مده، ما را دشمن شاد مگردان.

 

 

IMG_4054

photo_2018-12-08_08-50-21photo_2018-12-08_08-50-09photo_2018-12-08_08-50-25photo_2018-12-08_08-50-00photo_2018-12-08_08-50-12photo_2018-12-08_08-50-06photo_2018-12-08_08-49-40 photo_2018-12-08_08-49-42 photo_2018-12-08_08-49-45 photo_2018-12-08_08-49-49 photo_2018-12-08_08-49-52 photo_2018-12-08_08-49-55 photo_2018-12-08_08-49-57  photo_2018-12-08_08-50-03

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.