خطبه های نماز جمعه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۷ در شهر اندیشه

خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ آذر به امامت خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مهدوی

بسم الله الرحمن الرحیم… با سلام و درود به پیشگاه همه انبیاء و اولیاء شهیدان راه خدا، بندگان صالح و مخلص، انسان های وارسته و خدمتگزار، مجاهدین فی سبیل الله، در هر عصری و در هر نسلی، به خصوص سلام و درود به شما عزیزان نمازگزار جمعه. به خودم و همه شما مساله تقوا، تهذیب نفس و خودسازی را یادآوری و سفارش می کنم. تاکید می کنم که نفس خود را تحت تربیت نورانی دستورات  دین مبین اسلام قرار دهید. اوامر خدا را مو به مو در زندگی اجرا کنید. « وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوی » هر کسی که از جایگاه و مقام و عظمت پروردگارش بترسد و خودش را در محضر پروردگار عالم حس کند و نفسش را از هواها و خواهش های ناحقش بازدارد، اسیر هوای نفسش نباشد، قرآن به او مژده می دهد که بهشت جاودان و فردوس برین مأوی و سرنوشت او خواهد بود. حسن عاقبت را که آرزوی همه ماست، به او مژده می دهد. ما همیشه از خداوند می خواهیم که عاقبت به خیری را به ما عطا کند. این عاقبت به خیری بستگی دارد به اینکه عقل ما در دست هوای نفس ما باشد، عقل ما اسیر هوای نفس نباشد و به عبارتی نفس ما بنده و فرمانبردار عقل باشد. اگر هوای نفس گوش به فرمان عقل شد، اگر به گونه ای بودیم که هر چه نفس خواست در زمینه خوردن، پوشیدن، لذت بردن، دستور دادن به اطرافیان، بالا و پایین پریدن، این طرف و آن طرف رفتن، به این و آن رای دادن یا ندادن، اگر در همه این زمینه ها طبق هوای نفس عمل کردیم نه طبق عقل نه طبق شرع، بایستی بدانیم که عاقبت به خیری در انتظار ما نخواهد بود و برعکس اگر زمام و مهار هوای نفس خود را دست عقل بدهیم نه دست شهوت و نه دست هوای نفس بلکه به دست عقل و به دست شرع بدهیم، در آن صورت به رستگاری و پیروزی و حسن عاقبت خواهیم رسید.

جمله ای است خلاصه و فشرده از رهنمودهای بزرگان اخلاق که آن را انتخاب کردم. این جمله بسیار مهم است. بحث این جمله در زمینه همت است. گاهی در ماه رمضان روزه می گیریم، چنین روزه گرفتنی غیر از این است که همت ما در جهتی سوق داده شود که اسیر شکم نباشیم. همت ما باید بر تهذیب نفس و ساختن باطن، و تحول به سوی اخلاق الهی متمرکز باشد. همت را بر چیزی متمرکز کردن این گونه نیست که یک روز یا یک دفعه یا دو دفعه مشغول به کاری باشیم. گفته می شود فلانی همّ و غمش این است که فلان کار را انجام دهد. همّ و غم ما باید بر این استوار باشد، همت ما، همّ و غم ما باید بر این تعلق بگیرد که به سمت دارا شدن اخلاق الهی برویم. از من طلبه ناچیز گرفته تا شما سربازان عزیز، جوانان بزرگوار، زن و مرد نمازگزار و غیرنمازگزار، همّ و غم همه ما باید این باشد. دارایی واقعی در همین است. دارایی و ثروت واقعی را کسی دارد که اخلاقش اخلاق الهی باشد و همتش بر این باشد که هوای نفسش را تحت کنترل بگیرد. ای خداوند بزرگ! ای خدای مهربان! یا هادی المضلین! ای راهنمای سرگشتگان و گمراهان! ما را در مسیر مبارزه با نفس و پیروزی عقل و عقلانیت و اطاعت از دستورات خودت در همه امور یاری بفرما.

روایت بسیار مهم و ارزشمندی در کتاب شریف تحف العقول از امیرالمومنین علی (علیه السلام) نقل شده است که خدمت شما تقدیم می کنم. این حدیث را به عنوان یادگار از من قبول بفرمایید و به آن توجه فرمایید. به شما و خودم قبل از شما توصیه می کنم که این حدیث را نصب العین زندگی خود  قرار دهیم که اگر هوای نفس ما مطیع و فرمانبردار خدا و دستورات دین خدا و عقل شد، در حقیقت به این معناست که این حدیث را عملا به اجرا درآورده ایم و برعکس، اگر هوای نفس نگذارد که این کار را انجام دهیم بدین معناست که از این حدیث بزرگ غفلت کرده ایم. مولا امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: « مَنِ اِسْتَطَاعَ أَنْ یَمْنَعَ نَفْسَهُ مِنْ أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ فَهُوَ خَلِیقٌ بِأَنْ لاَ یَنْزِلَ بِهِ مَکْرُوهٌ أَبَداً » آقا و مولای ما و مولای همه متقین فرمودند: اگر کسی بتواند…، البته همه ما اگر تنبلی نکنیم می توانیم، اگر امروز و فردا نکنیم، می توانیم. هر کسی بتواند نفس خودش را از چهار مساله دور نگه دارد، در حقیقت باید گفت هر کسی بخواهد، هر کسی اراده کند که این چنین باشد یعنی این چهار میکروب در وجودش نباشد، این چهار آلودگی را از وجودش پاکسازی و تسویه کند. « وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوی » هر کسی از هوای نفس خود، خودش را کنار بکشد و این چهار عنصر خطرناک را از وجود خود پاک کند، آقا امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید « فَهُوَ خَلِیقٌ بِأَنْ لاَ یَنْزِلَ بِهِ مَکْرُوهٌ أَبَداً » چنین شخصی شایستگی این را دارد، سزاوار این است، جا دارد که به چنین شخصی که این چهار میکرب را از خود دور کرد هیچ آسیبی نرسد، چه در دنیا و چه در آخرت.

بنابراین چهار آسیب مهم را در آسیب شناسی های زندگی حضرت معرفی می فرمایند که بسیاری از گرفتاری ها و  مشکلات انسان ها در گروی این است که گرفتار یک یا تمام این چهار عنصر هستند. بعضی ها گرفتاری یک عنصر هستند، بعضی ها گرفتار دو عنصر و بعضی ها هم گرفتار هر چهار عنصر هستند. همه ما به نماز جمعه آمده ایم. من که در پشت این تریبون قرار گرفته ام و شما هم که زحمت کشیدید و به عنوان مستمع نشسته اید و کار و زندگی خود را کنار گذاشتید یا استراحت و تفریح و دید و بازدید و این طرف و آن طرف رفتن خود را کنار گذاشته اید، می خواهیم این چهار میکرب را بشناسیم که احیانا اگر در وجود ما وجود دارد، احیانا اگر این چهارعنصر هنوز بر زندگی ما حاکمیت دارد، آنها را پاک کنیم. با تصمیم خود، با اراده و با توکل بر خداوند به شکل جدی این چهار عنصر را از وجود خود تا آخر عمر دور کنیم. « قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین؟» کسانی که این فرمایش امیرالمومنین را شنیدند، عرض کردند: آقاجان! یا اباالحسن! یا امیرالمومنین! این چهار خصلت چیست که اگر این چهار خصلت را انسان داشته باشد دیگر بلایی بر او نازل نمی شود. دیگر مصیبتی بر او وارد نمی شود. به عبارتی خود را بیمه می کند. آقا فرمودند: «قال: العجله واللجاجه والعُجب والتّوانی » این چهار خصلت چیست؟ اول انسان مومن اگر بخواهد بلای دنیایی و آخرتی به او نرسد و این چهار عنصر را  از وجود خودش بخواهد تصفیه و دور کند، اولین کاری که بایستی انجام دهد این است که عجله را از خود دور کند. شتابزدگی بی مورد، بی حساب و کتاب کاری را انجام دادن، شتابزدگی در کارها دورکننده آرامش و اطمینان نفس است. این عجله همان عجله ای است که در احادیث دیگر هم نقل شده است که « اَلْعَجَلَهُ مِنَ الشَّیْطَانِ » در فارسی هم گفته می شود که عجله کار شیطان است. دست پاچگی و عجله و شتابزدگی در بسیاری از امور کار شیطان است. یکی از مصادیق کوچکش رانندگی است. ببینید در اثر عجله کردن در رانندگی، در اثر عجله کردن بعضی ها که می خواهند زود به مقصد برسند، مردم چه گرفتاری هایی را بایستی تحمل کنند. عجله و شتاب بی مورد و بی حساب و کتاب کار شیطان است.

در خیلی از مسائل زندگی هم بحث عجله پیش می آید. مثلا در انتخاب همسر کسی نبایستی عجله کند. اینکه گفته می شود نباید کار خیر را به تعویق انداخت و در کار خیر حاجت به هیچ استخاره ای نیست، سخن درستی است و ما هم آن را سر جای خود قبول داریم؛ اما جوانی که می خواهد به خواستگاری برود و با یک نگاه اولیه، با یک برخورد اولیه چشم و گوش و عقلش را تعطیل می کند و زمام امورش را به دست عجله می سپارد به این خاطر که زودتر به خواسته اش برسد، قطعا در آینده به مشکل برخواهد خورد. عجله در تشکیل خانواده، بی حساب و کتاب ازدواج کردن، بدون مطالعه، بدون بررسی ازدواج کردن نهی شده است. عجله در انتخاب شغل، عجله در انتخاب مسکن، و بسیاری دیگر از امور زندگی، از مصادیق عجله است. نقطه مقابل تعجیل در کارها، آرامش است، این آرامش ایجاد نخواهد شد مگر با ذکر و یاد خداوند. « أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ». با یاد خداوند آن چنان انسان آرام می گیرد که بعدا متوجه می شود هر کاری که با عجله انجام داد، بیخود بود و لزومی نداشت. بعدها می فهمد که با آرامش هم می توانست بدون اینکه خود را و دیگران را اذیت کند به آن نقطه مطلوبش برسم. عجله برای رسیدن به کرسی ریاست، برای رسیدن به یک مقام نیز یکی دیگر از مصادیق عجله است. کسی که بدون داشتن صلاحیت های لازم، با زد و بند بخواهد میزی را اشغال کند و رای بالا از مردم بگیرد بدون اینکه صلاحیت داشته باشد، بدون اینکه پختگی لازم را پیدا کرده باشد، این عجله ای که برای رسیدن به ریاست و به مقام دارد، از مصادیق عجله هایی است که نهی شده است. عجله در خوردن غذا یکی دیگر از مصادیق عجله است. در مباحث بهداشتی، در طب جدید و قدیم، در طب اسلامی و طب غربی، همه عقلای عالم می گویند یکی از علل بسیاری از بیماری ها، عجله در خوردن است. با آرامش غذا نخوردن، با آرامش سخن نگفتن، با آرامش راه نرفتن، و همینطور در تمام امور زندگی اگر عجله ای که کار شیطان است را کنار بگذاریم در حقیقت یکی از آفت های بزرگ را از زندگی خود دور کرده ایم.

عنصر دوم، در مقابل عنصر اولی است. یک وقت انسان دچار عجله در کارها است، اما در مقابلش حضرت می فرماید دست دست کردن است. «توانی» یعنی کار امروز را به فردا انداختن. گاهی انسان بسیاری از امور مهم زندگی را با سهل انگاری و به زبان ساده تر با تنبلی کردن به تعویق می اندازد. درست است که انسان نباید عجول باشد؛ ولی تنبلی هم نباید بکند. هر دو کار غلط است. تنبلی در نماز، تنبلی در عبادت، تنبلی در کار خیر، امروز و فردا کردن کارهای خیر و شایسته، در کار خیر منتظر دیگران ماندن از مصادیق این عنصر است. اینکه گفته شود حالا چرا من بایستی کار خیر کنم، حالا برای انجام دادن کار خیر وقت بسیار دارم، این ها همه آفت است. کار امروز را نبایست به فردا اناخت. چه بسیار انسان هایی که امید داشتند بسیاری از کارهای مهم و اساسی زندگی خود را انجام دهند؛ ولی امروز ایشان به فردا نرسید. فردایی را ندیدند و انبوهی از کارها، انبوهی از قرض ها، انبوهی از گناه ها، انبوهی از نمازهای خوانده نشده، حق الناس پرداخت نشده در پرونده اعمالشان ماند و از این دنیا رفتند. پس آفت دوم توانی است. این عنصر درست در مقابل عجله است. هم عجله بد است و هم توانی. مراقب باشیم که وقت و عمر خود را هدر ندهیم. نمی توانم بگویم که از ثانیه های زندگی باید استفاده بکنیم ولی حداقل از روزها و شبهای زندگی خود استفاده کنیم. اگر بناست که شب یلدا به خاطر چند ثانیه طولانی تر بودن این طور مورد توجه قرار بگیرد، یکی از پیام های درست بزرگداشت شب یلدا این است که از چند ثانیه بیشتر دور هم بودن بایستی قدردانی و استفاده کرد و از مهر و محبت و لطف و انجام وظیفه و خدمت و عبادت دریغ نکرد.

آفت سوم لجاجت و لج بازی است. کینه توزی است. اینکه انسان به هر قیمتی بخواهد حرفش را به کرسی بنشاند. حتما ثابت کند که من دست بالاتر را باید داشته باشم. گاهی برخی در کلام باطل، در بحث ها و گفتگوها، یا پیام و تلگرام و شبکه های مختلف در امر خلافی که مورد تایید آنهاست، به هر قیمتی لجبازی کنند و هیچ منطقی را هم نپذیرند. امیرالمومنین می فرماید لج بازی و کینه توزی کار انسان مومن نیست. آفت زندگی است و بلاهایی به خاطر لجبازی بر انسان نازل می شود.

چهارمین آفت، عُجب و خودخواهی است. من خیال کنم همین که به نماز جمعه می آیم و خطبه می خوانم و مردم هم به من احترام می‌گذارند، دیگر حتما بیمه شده ام و دنیا و آخرت من تضمین شده است و خودم را بالاتر و مهم تر از دیگران بدانم. به نماز شبی که خوانده ام آن هم به این خاطر که زمان از دستم در رفته است، بنازم و به خاطر آن نماز شب یا کار خیر، انتظار داشته باشم که دیگران به من احترام بگذارند. عُجب، ریشه بسیاری از گناهان است. این چهار آفت را بایستی جدی گرفت. از همین لحظه بنده و شما، همه تصمیم بگیریم که این چهار عنصر و آفت را ـ عجله، تنبلی، لجبازی و عجب و خودخواهی ـ از زندگی خود دور کنیم که با این کار خیلی از بلاها از ما دور خواهد شد.

بارپرودگارا! ما را از همه رذیله های نفسانی، پلیدی های هواهای نفس دور بگردان. وجود ما، زندگی ما، ظاهر و باطن ما را به آن اخلاقی که خودت و اولیائت دوست دارند، هدایت بفرما. و دست ما را در مبارزه با شیطان قوی بگردان.

خطبه دوم

مجددا بر مساله تقوا و یاد خدا و ذکر خدا در همه حال تاکید می کنم و از شما می خواهم که توجه داشته باشید به اینکه در تمام امور زندگی، نه فقط در یک بعد از ابعاد زندگی، تقوا داشته باشید. آخرین ساعت های پاییز را هم پشت سر می گذاریم و عمر ما به سرعت، ثانیه به ثانیه، روزها و شب ها پشت سرهم، سال پشت سال، می گذرد همانطوری که بر گذشتگان ما گذشت. چهار فصل سال فرصتی است که به یاد بیاوریم که چقدر زود عمرها در گذر است. عمرها می گذرد و تبعاتش برای ما باقی می ماند. مولا امیرالمومنین در حدیثی بسیار مهم فرمودند بندگان خدا به یاد داشته باشید که گناهان با همه لذت هایش تمام می شود و فقط آثار و تبعاتش باقی می ماند، حساب و کتابش باقی می‌ماند. لذت ها می آید و می گذرد، خوردن ها و خوشی ها همه تمام می شود؛ اما آن چیزی که باقی می ماند حسابرسی از اعمال ماست. خدایا به لطف و کرم خودت، به مقربان درگاهت، حساب زندگی ما را در قیامت آسان بگیر. با ما با فضل و کرمت رفتار بفرما.

امشب وارد شب یلدا می شویم که اولین شب زمستان است. عرض کردم نکات مثبتی قطعا در بحث شب یلدا وجود دارد و این ذوق ایرانیان عزیز و گذشتگان ما در انتخاب مناسبت ها ارزشمند است؛ اما به شرطی که آلوده با بعضی از مسائل دیگر نشود. صله رحم بسیار عالی است، دور همی های خانوادگی بسیار خوب است؛ اما به شرطی که آن را با معنویت همراه کنیم. شب یلدایی که باید ما را به یاد قدرت و عظمت خداوند بیندازد، چنین شبی نباید چراگاهی برای شیطان شود. با کمال تاسف دیشب یک برنامه تلویزیونی را دیدم که یکی از همین هنرپیشگان معروف و نسبتا مسن که قبل از انقلاب هم کمابیش هنرپیشگی می کرد، به مجری می گفت شب یلدا همه چیزش خوب است حتی بزن و برقصش هم خوب است. ببینید این در تلویزیون جمهوری اسلامی هم پخش می شود. واقعا دل آدم می سوزد. نه آقا! بزن و برقصش خوب نیست. دورهمی هایش خوب است، صله رحمش خوب است، نکات مثبتش ارزشمند است، به یاد قدرت خدا افتادن خیلی خوب است؛ اما مثل خیلی از سنت های دیگر که با خرافات آلوده شده و از مسیر اصلی اش منحرف شده است، متاسفانه شب یلدا هم با یکسری مسائل منفی همراه شده است که خیلی خوشایند مذاق مومنین و اهل تقوا نیست، خوشایند اهل عبادت نیست؛ خوشایند کسانی که فقط می خواهند رضایت خدا را کسب کنند، نیست. چنین انسان هایی حتی اگر شب یلدا هم دور هم جمع می شوند، خود این دور هم جمع شدن را به عنوان یک عبادت می بینند و از این فرصت استفاده می کنند تا به یاد خداوند باشند. این انحرافات به مذاق مومنین خوش نمی آید.

من به جای اینکه وارد فلسفه بافی های درست یا غلط راجع به شب یلدا، مسائل خرافاتی و غیرخرافاتی آن شوم، می خواهم ذهن ها را از این چندثانیه طولانی شدن شب یلدا با ذکر حدیثی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به یک طولانی شدن دیگری منتقل کنم. ذهن های شما را می خواهم به محتوای این حدیث منتقل کنم. این مشغولیات قلبی شما را، این مکنونات قلبی شما را می خواهم به محتوای این حدیث بکشانم. بحث طولانی شدن شب یلدا را منتقل کنید به این حدیث. حدیث از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیان پیشگویی آینده تاریخ است. فرمود « وَ اَلَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ » قسم به خدایی که من پیامبر را به رسالت مبعوث کرد، « لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ اَلدُّنْیَا إِلاَّ یَوْمٌ وَاحِدٌ  » اگر چیزی از عمر دنیا باقی نماند مگر یک روز یعنی پرونده دنیا بسته شده باشد و هیچ چیزی از عمر دنیا باقی نمانده باشد جز یک روز. « لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِکَ اَلْیَوْمَ » خدا آن یک روزی را که از عمر دنیا باقی مانده باشد، آن قدر طولانی می کند که مهدی فاطمه ظهور کند. « لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِکَ اَلْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ وَلَدِی مَهْدِیٌّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» ما اگر به دنبال طولانی شدن روز و شب هستیم، باید به دنبال چنین روزی باشیم، باید منتظر آن روز باشیم که آن قدر خدا آن روز را طولانی کند تا فرزندش مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند. «فَیَنْزِلَ رُوحُ اَللَّهِ عِیسَى اِبْنُ مَرْیَمَ » وقتی فرزندم مهدی ظهور کرد و زمان فرج ایشان رسید، روح الله، عیسی بن مریم از آسمان به زمین می آید. اتفاقا دو سه روز دیگر سالروز تولد حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) هم است.  « فَیُصَلِّیَ خَلْفَهُ » و پشت سر مهدی من نماز می گذارد « تُشْرِقَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهِ » تمام این کره زمین را نور آن حضرت فرا می گیرد « یَبْلُغُ سُلْطَانُهُ اَلْمَشْرِقَ وَ اَلْمَغْرِبَ » سلطنت، حاکمیت و حکومت الهی، شرق و غرب عالم را در بر می گیرد. امیدوار به رسیدن چنان روزی هستیم و اگر در شب یلدایی دور هم جمع می شویم حتما باید یادی از مهدی فاطمه داشته باشیم به امید اینکه انشاءالله این دوران تاریکی شب عصر غیبت به زودی زود به سحر و فجر طلوع ظهور آقا امام زمان مبدل بشود و انشاءالله همه ما شاهدآن روز باشیم.

چهارم دی ماه روز سه شنبه سالروز تولدحضرت عیسی مسیح است. این اعجاز بزرگ الهی، اگر پیامبران در زندگی خود  اعجازی داشتند که حتما داشتند و فراوان هم داشتند، حضرت عیسی اصل تولدشان معجزه است. یکی از بزرگترین اعجازهای تاریخ بشریت تولد حضرت عیسی مسیح است البته خداوند تبارک و تعالی از کسانی که منکر می شوند این قضیه را و تهمت هایی زدند و به انحراف کشیده شد افکارشان، مسیحیت به یک شکل و دیگران هم به شکل دیگر، کسی تعجب نکند از قدرت خدا که از مادری مثل مریم بدون داشتن همسر آن هم در عبادتگاه، در محراب عبادت، روح الهی بر فرزندش دمیده بشود و بعد از بیت المقدس بیاید بیرون و بدون اینکه دوران زایمانی و حاملگی را طی کرده باشد فرزندی مثل حضرت عیسی از ایشان به دنیا بیاید، خداوند در سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «ان مثل عیسی عندالله کمثل آدم» کسانی تعجب نکنند که چطور ممکن است بدون داشتن پدر این فرزند متولد بشود، جد همه شما آدم ابوالبشر است که نه پدری داشت و نه مادری، اراده خدا وقتی تعلق بگیرد این اسباب و وسایل کنار می روند و اراده خدا علت العلل می شود. این جمله را عنایت کنید که مقام معظم رهبری فرمودند. پیامبران الهی هر کدام که آمدند قافله سرگردان بشری را به سوی کمال و علم و اخلاق و عدالت راندند. انبیاء از عیسی و موسی، آمدند آنها را یعنی انسان ها را یک قدم به مراحل کمال انسانی نزدیک کردند.» ما سالروز تولد عیسی مسیح را به همه پیروان ادیان آسمانی از جمله به هموطنان مسیحی خود تبریک و تهنیت عرض می کنیم. انشاءالله خداوند تبارک و تعالی عاقبت همه را به حق این پیامبر عظیم الشان ختم به خیر بگرداند.و

روز دوشنبه سوم دی، آغاز هفته ثبت احوال است. یکی از ادارات بسیار مهم در هر کشوری بخصوص در کشور ما، با جایگاهی که دارد، سازمان محترم ثبت احوال کشور است که زیر نظر وزارت کشور انجام وظیفه می کند. سازمان ثبت احوال یکی از نهادهای بسیار تاثیرگذار و مهم است. مخصوصا بعد از انقلاب ماموریتهای بسیار مهمی این سازمان بزرگ داشته است. در دو سه مرحله شناسنامه ها را تعویض کرده است که کار بسیار بزرگی بوده است. تعویض شناسنامه های شاهنشاهی در ابتدای انقلاب در همان دو سه سال اول و تبدیل آن به شناسنامه‌های جدید، و بعد از آن هم تبدیل شناسنامه های جدید به شناسنامه های الکترونیک و سپس صدور کارت های ملی و دادن کد ملی به آحاد ایرانیان محترم، از هر قشر و طبقه، از هر منطقه و شهر و روستا، کار بسیار بزرگی بوده است. بیش از ۸۰ میلیون در آغاز کد ملی و کارت ملی دریافت کرده اند. بالاخره امروزه براساس اینکه همه کارها با سامانه های اینترنتی و به صورت الکترونیکی انجام می شود، صدور کارت ملی و کد ملی یک کار ارزشمندی بود. از خدمات و زحمات عزیزان ثبت احوال تشکر می کنیم.

یک مطلبی را مردم باید به آن عنایت کنند و توجه کنند. باید توجه داشته باشند به اینکه سازمان ثبت احوال در چند زمینه انجام وظیفه می‌‎کند که یکی همین بحث صدور شناسنامه های جدید است. یکی از مسئولین محترم ثبت احوال می فرمود برای شناسنامه های جدید خیلی اصرار و عجله ای نیست. یعنی خیلی مردم عجله نکنند. فعلا همان شناسنامه های قدیم هم کار مردم را راه می اندازد و عجله ای برای تعویض آن نیست؛ ولی کسانی که کارت ملی را هنوز هوشمند نکرده اند، هرچه زودتر این کار را انجام دهند؛ چرا که ممکن است یک زمانی لازم داشته باشند؛ ولی دیگر وقت تعویض آن گذشته باشد. شما ممکن است برای کار مهمی نیاز به کارت ملی هوشمند داشته باشید؛ لذا بایستی از کارت هوشمند استفاده کنید، آن زمان اگر تازه بخواهید عوض کنید، یک مدتی زمانی باید بگذرد و شما به زحمت می افتید. عزیزان ما در ثبت احوال این سفارش را داشتند کسانی که هنوز اقدام به دریافت کارت هوشمند نکره اند، هر چه زودتر در این زمینه اقدام کنند.

نکته دیگری که وظیفه دارم از فرصت استفاده کنم و درباره اش صحبت کنم، در مورد نامگذاری فرزندان است. ما این مشکل را به شکل روزافزون داریم که برخی از مردم برای نامگذاری عزیزان و جگرگوشه های خود از اسامی ناموس استفاده می کنند که متاسفانه روز به روز حالت نامانوس تری هم پیدا می کند. صرفا به خاطر اینکه اسمی جدید باشد، از انواع و اقسام اسم هایی که خیلی لطفی در آن اسم ها نیست یا آثار غرب زدگی در این کار مشاهده می شود یا اسم، اسمی زیبا نیست، استفاده می شود. برخی از مامورین محترم ثبت احوال گاهی ناراحت می شوند که آخر این چه اسمی است که به عنوان پدر یا مادر پیشنهاد می کنید. رسالت مسلمانی ما، رسالت شیعی ما اقتضا می کند که مراقب اسم های عزیزان خود باشیم. اگر این افتخار را پیدا کرده ایم که اسامی مقدس چهارده معصوم، اولیاء و انبیاء و بندگان صالح خدا را انتخاب کنیم چه بهتر وگرنه حداقل از اسم های داخلی و وطنی استفاده کنیم. از اسم هایی استفاده کنیم که مانوس باشد. از اسم هایی استفاده نکنیم که بی معنی و بی ارزش یا دارای سبقه غربی باشد. متاسفانه این مشکل در بعضی از مردم وجود دارد که انشاءالله چنین غفلتی از بین برود. کسانی که این مسیر را رفتند توجهشان به عناوین یا مدهای غربی است که امیدواریم در خصوص اسامی بچه ها و در بسیاری از موارد دیگر، از این حالت در آیند و به فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی خود برگردند.

البته در همه زمینه ها دعا می کنیم و آرزو می کنیم خدا بیدار کند کسانی که خواب غرب را می بینند. این جمله، جمله امام است که فرمود خداکسانی را که خواب غرب و آمریکا را می بینند، به دنبال زندگی غربی و فرهنگ منحط غربی را هستند نه تمدن، نه علم، نه پیشرفت، نه نظم، نه بهداشت آنها که تمام این موارد مطلوب ما هم است؛ اما کسانی که دنبال فرهنگ های غربی می روند، به دنبال بی بند و باری های غرب هستند، به دنبال سیاست های غربی هستند که انشاءالله خدا آنها را از خواب غفلت بیدار کند. خدا نگذرد از کسانی که این روحیه غرب زدگی را اشاعه و توسعه می دهند، با روزنامه هایشان، با شبکه های اجتماعی شان. خدا آنها را به تیر غیب گرفتار کند که یک ملت بافرهنگ و باعظمتی مثل ایران را، ایران شیعه اهل بیت، ایران متمدن به تمدن ۴ هزارساله را می خواهند به طرف بعضی از مظاهر بی و بند و باری غربی سوق بدهند.

یکی از شخصیت های بسیار دلسوز، مبارز و مجاهد درون نظام که الان هم از مسئولین بلند پایه مجمع تشخیص مصلحت هستند جمله‌ای را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک گذاشته بود که خیلی جمله مهمی است. ایشان گفته بود که اگر مردم بدانند و بفهمند و توجه کنند که طرفداران اندیشه آمریکایی چه خساراتی به مردم زدند و باز هم دارند می زنند، مردم هرگز آنها را نمی بخشند. هنوز بعضی ها متوجه این خسارات نشدند. کسانی که با کمال تاسف در درون بعضی از ارگان ها و ادارات و مسئولیت های مهم کشور نفوذ پیدا کردند، بیش از اینکه به فکر تمدن اسلامی و ایرانی خود باشند، به فکر اندیشه های غربی هستند. اگر مردم بدانند که اینها چه خسارتی به کشور می زنند هرگز آنها را نخواهند بخشید.

من چند مورد دگیر به جمله این بزرگوار اضافه می کنم. اگر مردم بدانند و روزی متوجه شوند که چه کسانی زمینه های نفوذ بیگانگان و جاسوسی را در ایران عزیز، در ارگان های دولتی و نهادهای مختلف فراهم می کنند، اگر واقعا شما بدانید و یک روزی آنها به معنای واقعی لو بروند و دستشان رو شود و رسوا شوند چه برخوردی با آنها خواهید کرد؟ اگر مردم بشناسند و بصیرت پیدا کنند که چه کسانی و تا چه حد در فکر این هستند که فحشا و منکر را در جامعه توسعه دهند، با گفتار با نوشتن در روزنامه های خود، با امکاناتی که دارند، با رسانه هایی که در اختیار دارند، همّ و غم شان این است که فحشا و منکر را به صورت نرم افزاری و سخت افزاری بر مردم ایران بخصوص بر نسل جوان تحمیل کنند. اگر روزی مردم آنها را بشناسند، چگونه با آنها برخورد خواهند کرد؟ اگر روزی مردم متوجه شوند و بفهمند و و ماهیت آنها دقیقا افشا شود، کسانی که از از مردم رای گرفتند، کسانی که از موقعیتی که پیدا کردند سوءاستفاده کردند، کسانی که دله دزدی و اختلاس و حق کشی و رانت خواری داشتند که همین مسائل هم در بعضی از موارد فریاد مردم را به آسمان رساند. اگر روزی اینها دستشان رو شود، مردم چگونه در مورد ایشان قضاوت می کنند؟

همچنین اگر مردم بدانند چه کسانی هستند که اصرار دارند که نه تمدن حقیقی ایران؛ بلکه استخوان پوسیده های شاهنشاهی را دو مرتبه در کشور زنده کنند، برای نسل جوان با عناوین مختلف جلادان شاهنشاهی را بزک کنند و به خورد نسل جوان و دانشجو و غیر دانشجو دهند و نشان دهند که اینها چقدر گل و بلبل در کشور ایجاد کردند و از آن جلادها مظلوم بسازند، از طرفی مظلومین نظام اسلامی را، شهدای انقلاب را، مدافعین حرم را چهره های بدی برای ایاشن درست کنند به طوری که یک فوتبالیست مثلا اگر در تیم فوتبالش بخواهد اسمی از مدافع حرم یا از جبهه مقاومت ببرد او را هو کرده و اذیت می کنند؛ ولی اگر هزاران جمله بر علیه کیان نظام اسلامی یا به نفع بعضی از جلادان شاهنشاهی بگویند، بسیار روشنفکر نیز قلمداد می شوند. کسانی که این زمینه ها را ایجاد می کنند در پیشگاه خدا و در پیشگاه مردم روزی خواهد رسید که رسوا خواهند شد و انشاءالله آن روز دیر و دور نباشد. متقابلا کسانی که شب و روز زحمت می کشند تا اسلام حاکمیت داشته باشد، تقوا، امر به معروف و نهی از منکر، اخلاق اسلامی در جامعه حاکم باشد، اگرچه ممکن است در برخی جاها نیز در اقلیت قرار گیرند و حرفشان ظاهرا خریدار نداشته باشد؛ اما در پیشگاه خدا و امام زمان عزیزانی مثل شما روسفید بوده و هستید و خواهید بود.

خدایا! بارپروردگارا! به مقربان درگاهت ما را جزء بندگان صالح و شایسته خودت مقرر بفرما. توفیق انجام وظیفه، توفیق اطاعت امر امام زمان و امر ولی فقیه و امر اولیائت، توفیق پیروی از اهل بیت، از قرآن، تا آخرین نفس عمر به ما عنایت بفرما. خدایا به ما توفیق رحماء بینهم و اشداء علی الکفار با دشمنان اسلام شدید و محکم با بندگان خدا مهربان باشیم، این توفیق را به ما عنایت بفرما. یارانت را، یاران این کشور را، یاران این انقلاب را، یاران دین و قرآن را، یاران امام زمان رادر هر موقعیت و مقام و لباسی که هستند همه را یاری بفرما.

photo_2018-12-22_09-46-28photo_2018-12-22_09-46-35photo_2018-12-22_09-46-33 photo_2018-12-22_09-46-30

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.