نماز جمعه ۲۵ مهر ماه ۹۳ در شهر اندیشه

نماز جمعه ۲۵ مهر ماه ۹۳ در شهر اندیشه به امامت امام جمعه محترم این شهر حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علی مروج پر شکوه و  با حضور گسترده مردم در مصلای امام علی علیه السلام  این شهر برگزار شد .

خطبه اول

خودم و همه شما نمازگزاران عزیز روز جمعه را سفارش میکنم به رعایت تقوای الهی و فرمانبرداری از خداوند متعال و دوری از نافرمانی و عصیان خداوند. تقوا در لسان قرآن دارای سه معناست معنای دوم تقوا را در خدمتتان هستیم ، تقوا یعنی فرمانبرداری و اطاعت از خداوند متعال .هرکجا در قرآن کریم سخن از تقواست یعنی فرمانبرداری کردن و اطاعت از خداوند متعال و سفارش به فرمانبرداری و اطاعت از خداوند متعال .هرچقدر ما فرمانبردارتر باشیم با تقواتر هستیم.در سوره بقره آیه ۱۹۷ خداوند میفرماید :

الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ

وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ ﴿۱۹۷﴾

حج در ماههاى معینى است پس هر کس در این [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند که] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نیست و هر کار نیکى انجام مى‏دهید خدا آن را مى‏داند و براى خود توشه برگیرید که در حقیقت بهترین توشه پرهیزگارى است و اى خردمندان از من پروا کنید)۱۹۷ (

بهترین توشه را تقوا معرفی میکند که در این آیه بهترین توشه اطاعت و فرمانبرداریست اگر یکی از معانی تقوا طاعت و فرمانبرداری باشد بر اساس این آیه بهترین توشه اطاعت و فرمانبرداری از خداوند متعال است.بعد میفرماید : فرمانبردار باشید. معنای تقوا اطاعت است وقتی خداوند سفارش میکند ( فرمانبردار باشید و اطاعت کنید از فرمان من )ای کسانی که عاقبت اندیش هستید، ای کسانی که بابصیرت هستید، ای کسانی که خردمند هستید، ای کسانی که فکر میکنید و تعقل میکنید، عاقبت سنجی میکنید، چرا که امیرالمومنین (ع)فرمودند که : عاقلترین شما و خرمندترین شما اطاعت کننده ترین و فرمانبردارترین شماست .در سوره واقعه هم خداوند سفارش میکند به تقوا و فرمانبرداری ، کسانی که فرمانبردارتر هستند را

{ أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۱۱﴾ }  (آنانند همان مقربان خدا ( ۱۱)

نام میبرد در قرآن .در سوره واقعه وقتی که میفرماید : و{ شما سه دسته  می شوید (۷) } سه دسته میکند روز قیامت انسان هارا ،دسته اول ، اینها کسانی هستند که در اطاعت و فرمانبرداری سبقت جستند، آنها وقتی من هر امری کردم در اطاعت فرمان من و اقامه نماز به سرعت حرکت کردند.روز جمعه که شد آنها سبقت گرفتند و به سرعت خودشان را به نماز جمعه رساندند آنها فرمانبردار هستند ،آنها نزد من یک جایگاه ویژه ای دارند اگر گفتم که خودت را از نامحرم بپوشان سبقت گرفتن در پوشش از نامحرم و دوری از نامحرم، آنها کسانی هستند که نزدیکتر هستند به من ،متقین حقیقی هستند ،طاعت کنندگان حقیقی هستند. لذا خداوند میفرماید : برای آنها  بهشت برین را وعده میدهم، برای آنها  بهشت هایی که پر نعمت است ،بعد در ادامه توضیحات میفرماید: چون اینها اهل عمل بودند اینها اطاعت میکردند فرمان های من را و اهل تقوا بودند ولذا  این پاداش در مقابل آن انجام فرمان است و اطاعت پذیری آنهاست ، در مقابل کسانی که اهل طاعت و فرمانبرداری نیستند،طغیانگرهستند  و سرکشند ،نافرمانی میکنند ،میگویند نماز بخوان نمیخوانند یا با تاخیر میخوانند، اول وقت نمیخوانند، حالا نماز نخواندن خودش یک عذاب دردناکی دارد آنهایی که با تاخیر میخوانند توجه نمیکنند به نمازهای اول وقت به محرم و نامحرم به محرمات الهی آنهایی که توجه نمیکنند در تعامل با مردم انصاف را، رعایت نمیکنند گران فروشی را ، ظلم میکنند بداخلاقی میکنند نسبت به خودشان و  خانواده شان، حق و حقوق دیگران را نمیپردازند حق و حقوق خانواده را نمیپردازند حق و حقوق فرزند را نمیپردازند ،ازهمسر خود نافرمانی میکنند ،کسانی که نافرمانی میکنند به هر دلیلی ،گفته است دروغ نگو دروغ میگویند غیبت نکن غیبت میکنند تهمت نزن تهمت میزنند اینها همه اش نافرمانی الهی است. از مصادیق نافرمانی خداست .کسانی که نافرمانی میکنند و طغیان میکنند جزء اصحاب شِمال هستند و خداوند آنها جزءاین دسته را نام برده است.اصحاب  شِمال در مقابل اصحاب یَمین است.کسانی که نامه اعمالشان در روز قیامت به دست چپشان داده میشود کسانی که نافرمانی کردند طغیان کردند بعد میفرماید (حالا میگوید چرا نامه اعمالشان را به دست چپشان دادیم )و چه عذابی در انتظار آنهاست؟سه تا عذاب را نام میبرد پشت سرهم  اولا :  آنها را در میان بادهای بسیار گرم و آتش زا  قرار میدهد { فی سَمومٍ } .در معرض بادهای بسیار گرم و سوزان قرار دارند ، آب بسیار جوشان و ذوب کننده به روی آنها ریخته میشود {  و حَمیم } ( ۴۲ )، { وَظِلٍّ مِّن یَحْمُومٍ ﴿۴۳﴾ }مفسرین معنا کردند به دود بسیار غلیظ سیاه رنگی که خفه کننده است .خب این سه تا عذاب همزمان است،از یک طرف بادهای بسیار گرم از یک طرف آب بسیار جوشان و از طرفی دود بسیار غلیظ و خفه کننده، در آن حالت این سه تا عذاب برای کیست؟برای کسانی که نافرمانی کردند برای  آن کسانی که به دنبال اطاعت نبودند بعد میفرماید به چه دلیل اینها عذاب میشوند؟ اینها جزو اصحابُ الشِمال هستند و اینها پیمان شکن هستند ،اینها آنچه را که من فرمان دادم عملی نکردند طغیان کردند غرق در نعمت دنیا شدند مغرور شدند به ثروت و به قدرت و به جایگاه خودشان لذا اینها را من عذاب میکنم و دومین علت را میفرمایند نه تنها نافرمانی کردند و اطاعت نکردند و تقوا را به دست نیاوردند و بدنبال تقوا نبودند  بلکه اینها اصرار بر گناه هم میکردند .حالا بعضی وقتها آدم یک نافرمانی هم میکنه به هرحال عصبانی میشود غضبی میکند بعد معذرت خواهی میکند از همسایه اش از دوستش از همسرش از پسرش از پدرش از مردم معذرت خواهی  می کند ،اصرار نمیکند بر گناهش ،یک موقع غیبتی ،دروغی، تهمتی میزند پشیمان میشود استغفار میکند در معرض نامحرم قرار میگیرد عمد نیست بعد پشیمان میشود استغفار میکند اما میگوید اینها اینطور نیستند، کسانی که بر آنها باد گرم و سوزان و دود خفه کننده و سیاه وارد میشود  از اصرار کنندگان هستند بر گناهان بزرگ.حتی یکی از گناهان کبیره اصرار بر گناهان صغیره است.اصرار بر گناه صغیره میشود یک گناه کبیره.خداوند میفرماید :کسانی که اصرار میکنند بر نافرمانی من.یک موقع نافرمانی میکنیم و استغفار میکنیم.جابرابن یزید جوئفی کوفی ۷۰۰۰۰حدیث را نزد امام باقر (ع) آموخت.۱۸سال شاگردی امام باقر(ع) را کرد بعد از اینکه میخواست برگردد به کوفه البته یمنی الاصل است اما اهل کوفه است، جابر وقتی میخواست برگردد آمد خدمت امام باقر (ع) : یا ابن رسول الله !من دارم برمیگردم و برای آخرین بار یک حدیث یک روایت به هرحال به من عرضه بدارید و من را موعضه کنید ،بعد امام باقر (ع)فرمود:سلام من را به شیعیان کوفه برسان و بگو که بخدا بین من امام باقر و اهل بیت هیچ قوم و خویشی بین ما نیست ما هیچ خویشاوندی با خدا نداریم و در پیش گاه او هم هیچکسی تقرب پیدا نمیکند نزدیک نمیشود و مقرب درگاه الهی نمیشود مگر با فرمانبرداری کردن.ای جابر اگر کسی فرمانبردار باشد به خدا نزدیک میشود تقرب پیدا میکند همانا گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست.تقوا یعنی اطاعت کردن فرمانبردار بودن لذا امام باقر (ع)به جابر توصیه میکند که : دوستان حقیقی ما اهل بیت دوتا نشانه دارند ،اولین نشانه آنها این است که اطاعت میکنند و فرمانبردار هستند خداوند را و دومین نشانه آنها این است که دوستان حقیقی ما ، ما را دوست دارند .فرمانبرداری و محبت اهل بیت باید باهم باشد.بعد امام  میفرماید: کسی که نافرمانی خدا را میکند ای جابر (  لم یَنفعهُ مَحبتَنا ابداً ) است..امام باقر (ع)به شیعیانشان میفرمایند: هرکسی که نافرمانی خدا را بکند هرگز نه در دنیا و نه در عالم برزخ و نه در روز قیامت و نه در پل صراط محبت ما هرگز برای او سودی نخواهد داشت.یعنی دلش را خوش نکند به این محبتی که نسبت به ما دارد.ایام محرم نزدیک است بعضی ها در طول سال نه نمازی نه دعایی نه قدری نه قرآنی و نه عبادتی بعد ایام محرم که میشود یک لباس مشکی به تن میکند و می آیند سرخیابان، تازه آن موقع هم مسجد نمی آیند ،خیلی هم محب باشد در یک هیأتی برود اما اهل نماز نیست اهل روزه نیست اهل امر به معروف و نهی از منکر نیست آیا با توجه به روایت امام باقر(ع) این عزاداری او برای او سودی دارد؟فرمانبرداری و محبت اهل بیت باید در کنار هم باشد.اگر کسی در طول سال اهل نافرمانی باشد واین دهه را بخواهد لباسی را به تن کند محبت اهل بیت برای او اثری نخواهد داشت ،برای دل خودش پوشیده است و در جمعیتی آمده است.مگر اینکه برگردد مگر اینکه آن اشک اثر بگذارد.مثل رسول ترک ها این اشک ها مگر اینکه اثرگذار باشد و اثر وضعی  بیاید و فرمانبردار شود و این فرمانبرداری و محبت دست او را بگیرد .پس اطاعت و فرمانبرداری نتیجه اش این است که  محبت اهل بیت در او اثر میگذارد. تقوا و فرمانبرداری در سایه مراقبت و محاسبه نفس است و عرض کردیم مراقب غفلت باشیم  ، مراقب زمینه های غفلت باشیم ، در بحث زمینه های غفلت عرض کردیم که خداوند در سوره نساء آیه ۳ میفرماید :

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ

أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ ﴿۳﴾

و اگر در اجراى عدالت میان دختران یتیم بیمناکید هر چه از زنان [دیگر] که شما را پسند افتاد دو سه چهار به زنى گیرید پس اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید به یک [زن آزاد] یا به آنچه [از کنیزان] مالک شده‏اید [اکتفا کنید] این [خوددارى] نزدیکتر است تا به ستم گرایید [و بیهوده عیال‏وار گردید] (۳)

سعی کنید که زنان پاک دامن را برای ازدواج خودتان و فرزندانتان انتخاب کنید زنانی که دارای عفت هستند دارای تقوا هستند اهل نماز هستند اهل فرمانبرداری هستند خدایی ناکرده نافرمان نباشند.خیلی از جوان ها میایند به ما میگویند :شما که به ما میگویید ازدواج کن ما که پولی نداریم ثروتی نداریم کاری نداریم .وجود مقدس و نازنین رسول گرامی اسلام خاتم انبیا محمد مصطفی (ص)یک جوان انصاری  ( اهل مدینه )خیلی فقیر هم بود آمد خدمت رسول گرامی اسلام و برای فقر و نداریش گلایه کرد و شکوه کرد اما پیامبر اکرم به او دستور به ازدواج داد و فرمود تا ازدواج نکنی توسعه ای پیدا نخواهی کرد برو ازدواج کن و فرمود من از نداری آمدم خدمت شما و شما میگویید ازدواج کن؟! میدانید ازدواج چقدر هزینه دارد .رسول الله فرمود:همینکه گفتم ازدواج کن. این جوان انصاری بخاطر دستور رسول گرامی اسلام ازدواج کرد مدتی نگذشت که زندگی اش توسعه پیدا کرد و آمد خدمت رسول الله و تشکر کرد و گفت یا رسول الله من به دستور شما عمل کردم و زندگی ام توسعه پیدا کرد.بعد پیامبر اکرم فرمودند:ای جوانان انصاری  بر شما باد بر ازدواج کردن .داریم در آیات نورانی قرآن که در سوره نور آیه ۳۲خداوند وعده میدهد :

وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿۳۲﴾

بى‏همسران خود و غلامان و کنیزان درستکاران را همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بى‏نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست (۳۲)

ازدواج کنید و کسانی که { الایامی }منظور کسانی که همسر ندارند حالا زن باشد یا مرد باشد دوشیزه باشد یا پسر باشد یا دختر باشد.دستور میدهد خداوند که آنهایی که بی همسر هستند را به نکاح هم دربیاورید و به ازدواج هم در بیاورید قدمی بردارید اگر میخواهید زندگی آنها توسعه پیدا کند وکسانی که صالح هستند خصوصیات اخلاقی و عقیدتی دارند. این صالحین کسانی هستند که دستور به ازدواج میدهد خداوند  آنها را و یعنی صالحین از فرزندانتان خانواده هایتان کنیزانتان صالح هستند صالحه هستند آنها را به ازدواج در بیاورید و بعد صالحین یعنی صلاحیت اخلاقی و مکتبی را به ازدواج وادار کنید ،بعد خداوند وعده میفرماید که خداوند آنچه را که میگوید خلاف وعده نمیکند و خداوند از فضل خودش میگوید من بی نیاز میکنم جوانانی که ازدواج میکنند را ،قطعا خلاف وعده عمل نمیکند، امام صادق (ع) هم میفرماید  : توسعه زندگی در ازدواج است، یعنی زندگی شان تجارتشان خرید و فروششان بگذرد و توسعه پیدا کند جوانانی که ازدواج نکردند ازدواج کنند.در سوره بقره هم داریم آیه ۲۲۱ :

وَلاَ تَنکِحُواْ الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلأَمَهٌ مُّؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکَهٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلاَ تُنکِحُواْ الْمُشِرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُواْ

وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُوْلَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ یَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّهِ وَالْمَغْفِرَهِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ

لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿۲۲۱﴾

و با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان بیاورند قطعا کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است هر چند [زیبایى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند قطعا برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوى آتش فرا مى‏خوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوى بهشت و آمرزش مى‏خواند و آیات خود را براى مردم روشن مى‏گرداند باشد که متذکر شوند (۲۲۱)

صفت ایمان را شرط اصلی میداند در ازدواج ، اگر کنیز سیاهی باشد ،یک کنیز سیاهی که مومنه است از زن آزادی که اخلاق ندارد  و اعتقاد ندارد ،اگرچه ثروتمند باشد و جمال او شما را به شگفت بیاورد ،میگوید نگاه به جمال و ثروتش نکن به ایمانش نگاه کن. و در مقابل میفرماید : بنده ای که مومن است از یک انسانی که آزاد است این را برای زنان میفرماید آن مومن بودنش برایت مهم باشد نه ثروتش نه قدرتش نه زیبایی اش  اگر چه ثروت و زیبایی او شما را به شگفت بیاورد ،گنه کاران و عاصیان شما را به آتش دعوت میکنند، کسانی که میخواهند همسری را برای خودشان انتخاب کنند کسی را انتخاب کنند که آنها را به سوی خداوند دعوت کند نه به سوی آتش.

خطبه دوم

خودم وهمه شما نمازگزاران عزیز را سفارش میکنم به رعایت تقوا و طاعت الهی اینکه کاری نکنیم که خداوند متعال از ما ناراضی باشد،اما اهم مناسبت های هفته جاری را داریم شنبه ۲۶مهر ماه را داریم آغاز هفته تربیت بدنی و ورزش .جایگاه ورزش و تربیت بدنی در جامعه ما یک جایگاه ویژه است. ورزش کردن مخصوصا ورزش های همگانی و هوازی نقش مهمی در سلامتی حتی سلامتی روانی و روحی مردم دارد. از بهترین اوقات فراغت ورزش کردن است. مخصوصا ورزش هایی که همگانی باشد .متاسفانه ما در کشورمان بر اساس آنچه که آمارها میگویند ۶% از جمعیت کشورمان ورزش میکنند.۹۴% ورزش نمیکنند.و این آمار خیلی بدی است که جامعه ایرانی جامعه اسلامی جامعه ای که این همه اسلام سفارش میکند به تلاش و کوشش و ورزش، اما ما به این دستور عمل نمیکنیم .چقدر زیبا گفتند،این یک ضرب المثلی است که عقل سالم در بدن سالم ،لذا بدن سالم سلامت روح و روان را هم به دنبال دارد.۶% اما در مقایسه با کشورهای اروپایی . بعضی از کشورهای اروپایی مثل سوئد ۵۱% مردم ورزش میکنند. ببینید چقدر اختلاف است بین ورزشکاران ایرانی و ورزشکاران اروپایی.این آمارها واقعیت اجتماعی ما را نشان میدهند.باید تلاشمان بیشتر باشد کوششمان بیشتر باشد زندگی ها یک مقدار سخت شده است دغدغه ها زیاد شده است اما به هرحال باید هفته ای یک جلسه هم که شده ما یک وقتی را بگذاریم برای ورزش کردن.مقام معظم رهبری با اینهمه مشکلات کاری که در پیش رو دارند حالا جهان اسلام را ایشان اداره میکنند اما هفته ای یک جلسه کوه نوردیشان را ترک نمیکنند .حتی با این حال که عمل جراحی کرده بودند، در همین هفته ای که گذشت هم صبح جمعه برای کوه نوردی به کوه های اطراف تهران ایشان میروند همچنان ورزش میکنند.این سلامتی خودشان را از ورزش به دست میاورند ما هم باید ایشان را الگو و اسوه قرار بدهیم برای جوانان ما الگو باشند با اینهمه مشغله هفته ای یک جلسه ورزش خودش را دارد.ما هم سعی کنیم هفته ای یک جلسه ورزش کنیم البته شهر اندیشه باتوجه به جمعیتی که دارد ما در بحث ورزش گله داریم حتی به مسئولین و مدیر کل هم صحبت کردیم این تقاضای ماست که عزیزان ما در شورای شهر که متولیان فرهنگی و اجتماعی این مردم هستند پیگیر باشند .امر ورزش،یک امر مهمی است.ما انقدر که به فکر درست کردن بیمارستان هستیم اگر به فکر سلامت جامعه باشیم مخصوصا بانوان عزیز بتوانند به راحتی در نزدیک ترین مکان که به منزلشان هست بتوانند به راحتی از امکانات ورزشی استفاده کنند.ما در شهر اندیشه  الحمدالله سرانه اماکن ورزشی مان کم نیست.بیشترین سالن های ورزشی هم در بحث شنا و فوتبال و والیبال و سایر ورزش ها ، ما در شهر اندیشه سالن های ورزشی  بیشتری را داریم نسبت به شهرستان ،شهر های دیگر شهرستان هم هستند آنها آنقدر امکانات ندارند ما امکاناتش را داریم و نیاز به یک مدیریت بهتر است. ما در شهر اندیشه آب و  برق و گاز هرکدامشان یک دفتر مستقلی دارند و نظارت میکنند ،نیروی انتظامی را هم با پیگیری هایی که انجام شد در بحث استقلال فرماندهی نیروی انتظامی را ان شاالله به زودی کلنگش را به زمین خواهیم زد، بحث سپاه ناحیه اندیشه را پیگیر هستیم ان شاالله به زودی تحقق پیدا میکند ، ما در بحث ورزش هم تقاضا داریم که شهرستان نگاه ویژه ای نسبت به شهر اندیشه داشته باشد ما باید از این سالن ها حداکثر استفاده را داشته باشیم. جوانانمان را تشویق کنیم به اینکه در این سالن ها ورزش کنند .و از این سالن ها حداکثر استفاده بشود و نیاز به مدیریت دارد در بحث پیاده روی خانوادگی خب ما جلسه گذاشتیم اما از آنجایی که شهر اندیشه یک متولی ورزشی ندارد که بتواند مستقر باشد و پیگیری کند خب یک پیاده روی خانوادگی بیشتر نداشتیم خب اگر شهر اندیشه یک اداره مستقل یک دفتر مستقل داشته باشد در بحث تربیت بدنی و ورزش قطعا میتواند برنامه ریزی بهتری هم داشته باشد و این جمعیت ۱۲۰۰۰۰ نفری که به اندازه استان ایلام جمعیت دارد حیف است که ادارات آن مستقل نشوند یا در بحث سازمان تبلیغات اسلامی ما متولیان فرهنگی  و بحث اوقاف شهر اندیشه ،مگر جزء شهرستان شهریار نیست؟پس اداره اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی و این متولیان ارشاد و این متولیان فرهنگی چه نقشی در این شهر دارند؟!چرا نباید دفتری  از آنها برای ۱۲۰۰۰۰نفر جمعیت در این شهر بیاید و خدماتی را ارائه بدهد یا حتی یک جلسه بیاید بگوید مردم اندیشه ما این خدمات را برای شما داریم .اگر بودجه بسیار کمی هم میاید در شهرستان است ولی به اندیشه چه میرسد؟! حالا این جایگاه مقدس نماز جمعه ۲۰ماه است که آمده است در شهر شما،خب اگر این جایگاه مقدس نبود شهر اندیشه چه میکرد؟!فقر فرهنگی در این شهر بیداد میکرد لذا شهر اندیشه را باید دید.مسئولین باید ببینند.این مردم فهیم باید ببینند درک کنند تقاضای مسئولین که نسبت به شهرهای دیگر که ۲۰۰۰۰ نفر و  حداکثر ۵۰۰۰۰نفر بیشتر جمعیت ندارند در این شهرهایی که در شهرستان است چندین شهر است،خب بیشترین جمعیت را شهر اندیشه دارد. نگاه هم باید ویژه باشد که امیدواریم مسئولین گوش شنوایی داشته باشند و پیگیر باشند.یکشنبه ۲۷ مهرماه را داریم در پیش رو که روز مباهله است، در سال ۱۰هجرت که حجه الوداع هم در این سال بود با زحماتی که پیامبر عظیم الشان اسلام برای اسلام کشیدند تمام شبه جزیره عربستان مسلمان شدند حتی اطراف هم مسلمان شدند .در روز مباهله بنا بر این بود که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغگوست، عذاب کند. از ۵۱ طریق روایت شده‌است و شیعه و سنی متفقند که محمد پیامبر اسلام، علی، فاطمه، حسن و حسین را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نیز وقتی دیدند وی به قدری مطمئن است که تنها نزدیکترین خویشانش را با خود آورده، بیمناک شدند و پذیرفتند که جزیه بپردازند، رسول خدا در مقام امتثال این فرمان از «انفسنا» به غیر از علی و از «نسائنا» بجز فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و از «ابنائنا» بجز حسنین (ع) را نیاورد، معلوم می‌شود برای کلمه اول بجز علی و برای کلمه دوم بجز فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و از سوم بجز حسنین (ع) مصداق نیافت و کانه منظور از «ابناء» و «نساء» و «انفس» همان اهل بیت رسول خدا بوده، هم‌چنان‌که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، بعد از آنکه رسول خدا نام‌بردگان را با خود آورد عرضه داشت: «بارالها اینان‌اند اهل بیت من»، چون این عبارت می‌فهماند پروردگارا من به‌جز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

DSCF1749 DSCF1750 DSCF1753 DSCF1775 DSCF1782 DSCF1808 DSCF1810 DSCF1812

 

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.