خطبه های نماز جمعه 18 بهمن ماه شهر اندیشه

خطبه های نماز جمعه ۱۸ بهمن ماه شهر اندیشه

نماز جمعه این هفته شهر اندیشه همچون هفته های گذشته پر شور و با حضور چشم گیر مردم ولایت مدار این شهر به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج امام جمعه محترم اندیشه برگزار شد . سخنران پیش از خطبه های این هفته جناب آقای دکتر روستا آزاد ریاست محترم دانشگاه صنعتی شریف بودند .

خطبه اول نماز جمعه ۱۸ بهمن ماه شهر اندیشه:

حجت الاسلام والمسلمین مروج امام جمعه شهر اندیشه ضمن سفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی فرمودند:

تقوا یعنی اینکه ما نافرمانی خدا را نکنیم و به تکلیفمان عمل نماییم.

علامه مجلسی(رضوان الله تعالی علیه)درکتاب شریف وگران سنگ بحارالانوار نقل میکند که از امام صادق (ع) درمورد تفسیرتقوا سوال کردند وایشان فرمودند:

هرجایی را که خدا به شما امر میکند، در آنجا حاضر باشید.مثلا وقتی که شما در روز جمعه برای نماز جمعه خوانده میشوید

بشتابید به سوی یاد الهی در نماز جمعه، وقتی که خداوند شما را برای نماز فرامی خواند،بشتابیدکه خداوندباید شما را حاضر ببیند.

ودر ادامه حضرت صادق(ع) فرمودند:آنجایی که تورانهی کرده است حاضر نبیند . یعنی اگر نهی کرده است که  گناه و نافرمانی نکنید ،در مجلس گناه تورا حاضر نبیند،اگر امر کرده است به حجاب تورا بی حجاب نبیند خواهرم،اگرامر کرده که خودتان را از نامحرم بپوشانید نبایدخداوند متعال شما را در معرض دید نامحرم ببیند .

،اگرامر کرده که آبروی دیگری را نریزید ،تهمت نزنید، دروغ نگویید ،غیبت نکنید،خداوند نبیند و نشنود که شما دارید غیبت میکنید تهمت میزنید آبروی دیگری را میریزید/این میشود تقوا.

و امام صادق(ع)چه زیبا تقوا را معنا نمودندکه : تقوای الهی یعنی آنچه راکه خدا امر کرده در آنجا مارا حاضر ببیندو آنچه را که نهی کرده مارا غائب ببیند.

امام جمعه شهر اندیشه در ادامه به سلسله مباحث گذشته پیرامون بحث غفلت پرداخت وگفت:

وجود مقدس و نازنین رسول گرامی اسلام (ص)فرمودند:که تقوا به راحتی بدست نمی آیدو نیاز به محاسبه نفس دارد.

که درهمین راستا بحث محاسبه نفس وعوامل و زمینه های آن را خدمتتان عرض کردیم. وامروزقصد داریم تا زمینه های بوجود آمدن غفلت رابیان کنیم.

هفته گذشته عرض شد که یکی از زمینه ها ی غفلت ما انسان ها بی توجهی به وراثت است.

شاید ما تعجب کنیم وراثت و ارث چه ارتباطی به غفلت دارد ولی حنان بن سدیر صیرفی خدمت  امام صادق (ع) رسید وحضرت به او فرمودند: که ای حنان آیا اباعبدالله الحسین (ع)را زیارت کرده ای؟گفت:مسافت دور است نتوانستم،که حضرت به او فرمودند من زیارتی را به تو می آموزم که دور و نزدیک ندارداما خداون ثواب زیارت مقبول را به تو خواهد داد.وفرمود زیارتی که درآن اباعبدالله را زیارت میکنیم وبعد شهادت می دهیم به ارحام مطهره،و اصلاب الشامخه(صلبهای پدران)،بلند مرتبه،و رحم های پاک.

ایشان در ادامه فرمودند:راغب اصفهانی در کتاب مفردات خودش سه معنا برای ارث بیان کرده ومی گویداولین معنای ارث یعنی آنچه که بدون هیچگونه عقد وقراردادی از دیگری بدست می آید.

معنای دومی که برای ارث بیان شده این است که چیزی که بدون رنج و زحمت  بدست بیاید.

مثل اینکه پدر از جوانی  زحمت بکشد و شبانه روز شانزده ساعت کار کند ودست آخر آن جوان بدون هیچ رنج و زحمتی می آید و صاحب این اموال وخانه و مال و دارایی و ثروت میشود.

سومین معنای ارث این است که به هر چیز لذیذوگوارا می گویند،

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(۱).الَّذِینَ هُمْ فىِ صَلَاتهِِمْ خَاشِعُونَ(۲).وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(۳).وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَوهِ فَاعِلُونَ(۴).وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ(۵).إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانهُُمْ فَإِنهَُّمْ غَیرُْ مَلُومِینَ(۶).فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذَالِکَ فَأُوْلَئکَ هُمُ الْعَادُونَ(۷).وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ(۸).وَ الَّذِینَ هُمْ عَلىَ‏ صَلَوَاتهِِمْ یحَُافِظُونَ(۹).أُوْلَئکَ هُمُ الْوَارِثُونَ(۱۰).الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ(۱۱)

حجت الاسلام مروج در ادامه بااشاره به آیاتی از سوره مومنون گفت:ّ

خداوند در آیات ابتدایی سوره مومنون چند صفت برای اهل تقوا معرفی میکند ویکی از معانی بهشت را ارث معرفی میکندوعجیب است که در یازده موردقرآن وقتی که میخواهد کلمه فلاح را بکار ببرد ، خداوند در قرآن می فرماید: خدا را زیاد یاد کنید عبادت کنیدو نماز بخوانید، امید است که شاید رستگار شوید.

ولی در سه جا خداوند بدون لعل فرموده است که من فقط آنهارا نام میبرم

اولین مورد در سوره مومنون است که میگوید اهل ایمان به تحقیق یقینا رستگار شدند.

دومین مورد در سوره شمس است که می فرماید: کسی که نفس خودش را تزکیه کرد یقینا رستگار میشود.

فلاح یعنی به هدف و نتیجه رسیدن، شما نماز جمعه میایید عبادت میکنید روزه میگیرید مراقبت میکنید ومحاسبه نفس دارید برای چی؟هدفتان چیست؟هدفتان رسیدن به کمال به رضایت الهی به رضوان و خوشنودی الهی ،وبرای اینکه دل امام زمان مان را نشکنیم از گناهان دوری میکنیم.خداوند می فرماید:

سومین گروه افرادی هستند که به دنبال محاسبه نفسند،پیگیرندو می آیند در این مجالس می نشینند تا ببینند چطوری باید مراقبت نفسشان باشند اینها به تحقیق رستگار می شوند به هدفشان می رسند.

 این سه دسته را گفته که یقینا به هدف می رسند واما دراین سوره  ۶نشانه برای  مومنانی یقینا به هدف می رسند بیان می کند ومی فرماید:

خشوع در نمازکه البته نماز جمعه آمدن یک بحث است و حال و هوای نماز جمعه داشتن یک بحث دیگر است.نماز خواندن یک بحث و حال و هوای نماز خواندن یک بحث دیگر است.اسلام و قرآن توجه خاصی به کیفیت نماز دارد/میگوید آنهایی که نماز میخوانند اما نمازشان با کیفیت است با حال باخشوع با دقت با توجه است،

وهمینطوری نمی آیند که وقتشان را بگذرانند خودشان را به کسی نشان بدهند ،کیفیت نماز برایشان اهمیت دارد.

دومین نشانه کسانی که به تحقیق رستگار میشوند این است که از امور لغو و بیهوده و بی فایده دوری میکنند.

سومین نشانه آن است که آنان نسبت به پرداخت وجوهات شرعی خودشان خیلی فعال هستند.وجوهات را پرداخت میکنند.زکاتشان را خمس خودشان را وجوهات شرعی خودشان را

چهارمین نشانه آن است که مراقب و مواظب امور غریزی شان هستند وپنجمین نشانه این است که به عهد و پیمان هایشان وآنچه که حرف میزنند تعهد میدهند امضامیکنند یا نه فقط حرف میزنند.پایبند هستند زیر حرفشان نمیزنند زیر قولشان نمیزنند.

ششمین نشانه آن است که مراقب نماز های پنجگانه شان هستند مراقب جماعتشان هستند مراقب جمعه هایشان هستند .

خطیب جمعه شهر اندیشه در پایان گفت:

نتیجه این نشانه ها این است که اینها وارث هستندو ارث میبرند،ارث یعنی چیز خوشگوار چیزی که لذت بخش است گواراست وآن بهشت برین است. اهل تقوا بهشت را ارث میبرند .اینها معانی لغوی ارث بودولی ارث دومعنای اصطلاحی هم داردکه عبارتند از:

ارث خصوصیتی است یا مادی یا جسمی که همه ما میدانیم روانشناسان میگویند، روان پزشک ها میگویند/پزشکان میگویند و خودمان هم میدانیم که رنگ مو رنگ چشم تیزهوشی و درایت صفاتی هستند که با ارث منتقل میشوند وعقل هم این را می پذیرد وبسیاری از افراد هستند که در همین ها دقت میکنند و وزمانی که قصد ازدواج دارند می گویند:یک همسری انتخاب کنیم که فرزندمان مثلا قدش کوتاه نشود ، فرزندمان فردا چشم هایش ضعیف نباشد اما به ارث اخلاقی دقت نمیکنند.

بحث ارث اخلاقی خیلی مهم است ، رذایل و فضایل هم از پدر و مادربه فرزند منتقل میشود وبحث مادر این است که یکی از زمینه های غفلت وراثت است و ما در اینجا باید دقت کنیم آب را باید از سرچشمه زلال کنیم زمینه ی غفلت را ببینیم کجاست .وقتی میخواهیم برای فرزندانمان همسری انتخاب کنیم متقابلا برای دخترمان دامادی می آید خانواده اش را ببینیم چه طور است؟ خصوصیات اخلاقی خانواده اش به چه شکلی است.

که این خود نیاز به بحث داردواگر توفیقی حاصل شد این بحث را که خیلی مورد نیاز خانواده هاست محکم پیگیری می کنیم چرا که امروزه باید پدران و مادران آگاه باشند

تا وقتی که میخواهند همسر انتخاب کنند ببینندآن همسری که میخواهند برای آینده خودشان ویا فرزندانشان انتخاب کنند باید چه ویژگی هایی داشته باشد، که بتواند فرزندانی صالح و باتقوا برای آنهاتربیت کند.

خداوندا توفیق محاسبه نفس و دوری از غفلت را روزی ما بگردان ،از نسل ما دشمن خودت و دشمن اهل بیتت قرار مده.

نسل ما رااز صلحا ومتقین قرار بده.اگر مارانبخشیده ای نیامرزیده ای مارا ببخش و بیامرز.

خطبه دوم

شنبه نوزدهم بهمن ماه مصادف با هشتم ربیع الثانی سالروز ولادت امام حسن عسگری (ع)

حجت الاسلام والمسلمین مروج امام جمعه شهر اندیشه در خطبه دوم هم ضمن سفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی به اهم مناسبتهای هفته پرداخت وفرمود:

پدر بزرگوار امام زما نمان (ارواحنا له الفدا)امام حسن عسگری(ع)، دوسال بیشتر نداشت که به همراه پدر بزرگوارشان امام هادی(ع)از مدینه به سامرا هجرت کردند و در سامرا منزل گزیدند.

اما دونکته در اوضاع و احوال و شرایط سیاسی زمان امام حسن عسگری (ع) حائز اهمیت است.

نکته اول اینکه زمان ایشان شیعیان عراق قدرت گرفته بودند و همه مردم این گروه را به صورت مکتب تشیع میشناختند و امام آنها راهم میشناختند و میدانستند که با خلفای جور مخالف هستند.

خلفای عباسی را قبول ندارند و این کار امام حسن عسگری را خیلی سخت میکرد این موضوع باعث میشد که دشمنان توجه ویژه ای به آن امام همام داشته باشند لذا ما میبینیم که این امام ما را در سن ۲۸سالگی به شهادت رساندند و یقینا اگر امام زمان(عج) به امر الهی غائب نمیشدند در همان دوران کودکی ایشان  رانیز به شهادت میرساندند.

لذا برای اینکه جهان بدون حجت نباشد این حکمت الهی بود که امام زمان از نظرها غائب شد.

 اما نکته دوم اینکه بر اساس روایات و اخباری که بدست مردم رسیده بود وحکومت بنی عباس این روایت و اخبار را در دست داشت میدانستند که از نسل امام حسن عسگری(ع) همان مهدی موعود(عج) خواهد آمد و حکومت  های جور و ظلم رابه درک واصل خواهد کرد لذا آن حضرت را شدیدا مورد نظارت قرار داده بودندودر تاریخ گفته شده که که حتما باید هر هفته در روزهای دوشنبه و پنجشنبه بیاید و خودش رابه دربار عباسی معرفی کند،وایشان هم  دو روز در هفته می آمد و خودش را معرفی میکرد و این نشان دهنده نظارت شدید خلفای عباسی بر این امام همام بود.

شنبه ۱۹بهمن ماه روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی

امام جمعه شهر اندیشه در بخش دیگری از سخنان خود با یاد آوری دلاور مردی های افسران ودرجه داران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت:

در روز۱۹ بهمن این عزیزان آمدند و با امام خودشون بیعت کردند وگوی سبقت را از سایر نظامیان ربودند و به عنوان نیروهایی که در بیعت با امام و رهبر خودشان پیش قدم شدند، نام خودشان را در تاریخ ثبت کردند

و در روز۱۹بهمن ماه  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با رهبر فرزانه انقلاب بیعت و مشت محکمی به دهان دشمنان اسلام میزنند.و البته باید توجه داشت که اگر این عزیزان پیش قدم نمیشدند و با امام بیعت نمیکردند  چه بسا خون های بیشتری روی زمین ریخته میشد ولی آنها با این فداکاری که کردند باعث شدند که پایه های ارتش طاغوت متزلزل شود.

ولی ماشاهدیم که در دنیا مخصوصا در کشورهای مصر ، یمن و بحرین نظامیان  و ارتشیان آنها چه رفتاری با هموطنان خودشان میکنند البته مکتب تشیع یک مکتب مقدسی است نظام تشیع  یک نظام ولایی است با سایر مکاتب فرق دارد ،جا دارد که یاد کنیم از همه شهدای عزیز شهدای انقلاب مان شهدای جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس مخصوصا شهدای نیروی هوایی ارتش به برکت صلوات.

دوشنبه ۲۱ بهمن مصادف با وفات کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س)

ایشان در بخش بعدی سخنان خود به مناسبت وفات کریمه اهل بیت (ع) پرداخته وفرمودند:

امام صادق (ع)می فرماید:همانا برای ما اهل بیت حرمی است و آن سرزمین قم است.

 وباید توجه داشت که هنوز خانم فاطمه معصومه(س)به دنیا نیامده که امام صادق(ع) این روایت را بیان می فرمایند که یکی از بانوان از فرزندان من به زودی در این سرزمین دفن خواهد شد و نامش را هم آن حضرت بیان کردند.

کسی که اورا زیارت کند/عجیبه اینجا دیگر “عارفا به حقه” ودر واقع در اینجا شرط نگذاشته امام صادق(ع) ان شاالله روزی شما بشود.کسی که آن خانم را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب است.عزیزان حضرت معصومه (س)به عشق برادر  از مدینه عازم توس شد اما برادر را ندید چه بهتر که برادر را ندید.دیگر آن لحظات آخر نام آقا علی ابن موسی الرضا را بر زبان جاری میکرد.اما یک خواهری برادر را دید بالای تل زینبیه نشسته و نگاه میکند شمر روی سینه برادر نشسته صدای ناله مادرش زهرا را می شنود.آن لحظه ای که سر از بدن حسین در گودی قتله گاه جدا میشود.*ان شاالله که روزی بشود به زیارتی خانم فاطمه معصومه (س)بروید .

سه شنبه ۲۲بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران

 حجت الاسلام مروج ضمن تبریک سی وپنجمین سالگردپیروزی انقلاب گفت : مردم مصر نتوانستند یک سال انقلاب شان را حفظ کنند.ولی ما سی و پنجمین سالگرد را جشن میگیریم .چرا؟چه فرقی بین انقلاب ما و نهضت امام با سایر انقلاب ها که در منطقه انجام شد وجود دارد؟فرقش در این بود که سه تا عامل مهم در انقلاب ما دخیل بود وآن عوامل اسلامی بودن ولایی بودن عامل دوم و عامل سوم مردمی بودن انقلاب ما بود.

خب انقلاب مصر هم مردمی بود انقلاب مصر هم اسلامی بود چرا پس آن ها نتوانستند سی و پنجمین سالگرد انقلابشان را جشن بگیرند؟چون انقلاب مصر ولایی نبود.انقلاب مصر رهبر فرزانه ای مانند رهبر انقلاب ما نداشت.انقلاب مصر بت شکن کبیر نداشت.انقلاب مصر خمینی کبیر نداشتلذا ما در روز ۲۲بهمن ماه به همه جهانیان اعلام میکنیم که ما مردمی هستیم که پشت سر ولایت حرکت میکنیم و پشتیبان ولایت هستیم و دست از آرمان های خودمان برنمیداریم و حاضر نیستیم بر سر استقلال خودمان و آزادی خودمان با هیچ کشوری معامله کنیم.

تا وقتی که این سه عامل در کنار هم باشند یقین بدانید دشمنان شرق و غرب هیچ غلطی نمی توانند بکنند ،تا وقتی که مکتب ما و پایه های این نظام بر اساس اسلام باشد، تا زمانی که شما مردم پیرو ولایت باشید تا زمانی که شما مردم در صحنه باشید یقین بدانید ان شاالله این انقلاب و این پرچم را به دست صاحب اصلی اش خواهیم رساند.لذااولین راهپیمایی باشکوه جشن انقلاب در شهر اندیشه با حضور شما ملت فهیم و ولایت مدار شهر اندیشه و این شهر فرهنگ و ادب جشن خواهیم گرفت و ان شاالله روزسه شنبه ۲۲بهمن ماه ازمیدان راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ماه را آغاز می کنیم وانشاالله در ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم که  به سمت میدان شهدای گمنام حرکت کنیم  و درآنجا تجدید عهدی خواهیم داشت با شهدای عزیزمان که راه آنان را ادامه دهیم.

افتتاح مسجد امام سجاد (ع)

امام جمعه شهر اندیشه در پایان با اشاره به افتتاح مسجد امام سجاد این شهر گفت :

 نماز گزاران عزیز می توانند از فردا ظهراولین نماز خود را در آن مسجد به جماعت اقامه نمایند

لذا لازم است در پایان از زحمات  مدیر عامل محترم و رئیس هیئت مدیره شرکت عمران که موجبات بهره برداری این مسجد را فراهم آوردند تشکر وقدردانی نمایم وامیدواریم که عملیات عمرانی مساجد دیگری را هم که قول دادنده بودند به زودی آغاز نمایند چراکه

هر ۵۰۰۰نفر جمعیت گویا یک مسجد نیاز داردو ما نزدیک ۱۲۰۰۰۰نفر جمعیت داریم و ۲۲ تا مسجد نیاز داریم تا به نقطه ایده آل برسیم.

بار پروردگارا دشمنان اسلام را نابود بگردان.قسمت میدهیم به خون شهدای عزیزمان آقای ما مولای ما صاحب مارا به ما برسان.خدایا قسمت میدهیم به شهدای عزیز، ما را ادامه دهنده راه شهدا قرار بده.رهبر عزیز و فرزانه انقلاب رهبر عزیزتر از جان ما ، رهبر بصیرمان رهبر دشمن ستیزمان را حفظ کن، دشمنانش را اگر قابل هدایت نیستند نابود بگردان.دشمنان ایران اسلامی دشمنان شیعیان امیرالمومنین وهابیت تکفیری مخصوصا وهابیت جگر خوار را  نابودشان بگردان.

پایان.

a1 DSC01868 DSC01877 IMG_3908 IMG_3919 IMG_3920 IMG_3924

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.