نماز جمعه ۲۳ آبان ماه ۹۳

نماز جمعه ۲۳ آبان ماه ۹۳ در شهر اندیشه به امامت امام جمعه محترم این شهر حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علی مروج  پر شکوه و  با حضور گسترده مردم در مصلای امام علی علیه السلام  این شهر برگزار شد .

 

خطبه اول

خودم وهمه ی نمازگزاران عزیز روز جمعه را سفارش می کنم به رعایت تقوا واطاعت ازخدا وفرمانبرداری وعبادت خداوند متعال ،امیدوارم که خداوند توفیق اطاعت وفرمانبرداری خودش را روزی همه ی مابگرداند ، دربحث تقوا ازنگاه قرآن عرض کردیم که تقوا دارای سه معنا است. اول الخشیه والهیبه و درمعنای دوم اطاعت والعبادت. معنای دوم تقوا را درقرآن کریم مرحوم طریحی اینگونه معنا می کنند: اطاعت وفرمابرداری کردن خداوند متعال. بر اساس این معنا یکی ازمعانی تقوا عبادت است، بحث اطاعت را درهفته های گذشته بیان کردیم ، اما دومین معنای تقوا که بحث اطاعت وعبادت است ،بحث عبادت واینکه تقوا یعنی عبادت وعبادت یعنی تقوا ،عبادت درلغت تزلزل همراه با تقدیس وفرومایگی را معنا کردن ،دومعنا درلغت برای عبادت معنا کردند: نهایت غایت ونهایت اطاعت وفرمانبرداری ازخداوند متعال ، لذا به عبد اگرعبد می گویند معنایش این است که عبد به نهایت فرمانبرداری ازمولا است ، عبد وغلام به خاطرفرمانبرداریشان است که به عبد غلام معنا شده اند ، لذا معنای عبادت درلغت اوج عبادت است، بنده ای که نهایت وغایت فرمانبرداری را داشته باشد درآنچه که خداوند امرکرده به او می گویند این شخص عبادت خدا را به جا آورده است با تضلل وخود را کوچک کردن وخشوع وخضوع دربرابر درگاه الهی، اگرماعملی را با نیتی انجام بدهیم این معنا معنای عبادت است لذا علامه مجلسی درکتاب بحارالانوارجلد۶۷ صفحه ۲۰۹روایتی ازامام صادق (ع) را آورده که عبدالرحمان بن جُعفی می گوید من درمجلس امام صادق (ع) نشسته بودم که عیسی بن عبدالله قمی که اهل ایران بوده ( شیعیان ایران می آمدن به زیارت ائمه معصومین (علیهماالسلام) ) لذا عبدالرحمان بن جُعفی می گوید من درمجلس امام صادق(ع) بودم که عیسی بن عبدالله قمی وارد مجلس شد ، وسئوال کردم ازامام صادق (ع) : یابن رسول الله معنای عبادت چیست ؟ عبادت درذهن من وشماها فرق دارد! شاید ما نمازرا بگوییم عبادت اگر کسی نمازبخواند می گوییم اودارد عبادت خدا را انجام می دهد ، درذهن من وشماها شاید به روزه وحج بگوییم عبادت ،اما عبادت فقط به روزه ونماز وحج نیست، امام صادق (ع) معنای وسیعی را برای عبادت بیان می کنند ، عبادتی که یکی ازمعانی ومصادیق تقواست ، عبدالرحمان بن جُعفی می گوید حضرت درجواب فرمودند: نیت خالص ونیک دراطاعت را می گویند عبادت ،هرکجا که شما با نیت خالص و انگیزه ی الهی خداوند را اطاعت کردید آن می شود عبادت حالا فرقی ندارد خوابیدن باشد، خوردن باشد ، کارکردن باشد ،درپُست مسئولیت خدمت به مردم باشد وازدواج کردن باشد وخرید وفروش باشد، دراین روایت امام صادق(ع) حُسن نیت به طاعت را عبادت معنا می کند یعنی هرعملی که با نیت نیک با نیت خالص و برای اطاعت فرمان خداوندانجام بشود ، می شود عبادت وتقوا ،عرض کردیم یکی ازمعانی تقوا عبادت است بعد درادامه حضرت فرمودند :که نیت خالص همراه با فرمانبرداری آنگونه که خداوند دستور داده است نه آنگونه که من می گویم ، پس عبادت دریک کلام یعنی : هرکاری که به دنبال دستور خداوند متعال باشد این می شود تقوا، عبادت که یکی ازمعانی تقوا است یعنی درهرکاری به دنبال دستورخداوند باشیم ، ببینیم خداوند چه دستوری داده است دستورالعمل الهی چیست ؟ چطورباید نمازبخوانیم ، چطورباید حج بجا بیاوریم ،چطورباید خمسم را بدهیم ،چطورباید زکات بپردازیم ،چطورباید انفاق کنیم ،چگونه باید رد مظالم بدهیم ،صدقاتمان باید به چه شکل باشد، مجالسمان به چه شکل باشد ،خدمت گذاریمان به مردم به چه شکل باشد، خداوند به چه شکل دستورداده !این عین تقوا است، پس با این وجود همه ی شما درحال عمل به تقوا هستید چون عبادت یکی ازمعانی اش تقوا است ، درهرکاری که با دستورالهی عمل کردیم یک نتیجه دیگر می گیریم ،اینکه اطاعت ودستورعمل به احکام که در توضیح المسائل مراجع عظام آمده تقوا وعبادت است ، چون آنها دستورات خداوند رابرای ما می آورند، مرجع تقلید چیزی ازخودش نمی گوید او حافظ دین است ،او مخالف هوای نفس است ، اومطیع امرمولا است ،امام صادق (ع) فرمودند :کسانی که مطیع امرمولا هستند ، کسانی که مخالف هواهای نفسشان هستند و مطیع هستند، نگه دارنفسشان هستند، عالم ، عامل ، شجاع ، مدیر،مدبر ، باتقوهستند و بی میل به دنیا ،حضرت۱۲ صفت را نام می برند ، هرکسی این ۱۲صفت را داشت تو ازآن تقلید کن اومطیع امرمولاست ، پس تقلید عین تقواست چون تقلید می شود عین عبادت وعبادت عین تقوا و پرهیزگاری است ، درآیات نورانی قرآن دربحث اطاعت اگرما اطاعت را عبادت معناکنیم درواقع هرکجا کلمه عبد بود وازلغت عبد خداوند کلامی را قصد کرده بود واژه ی تقوا را باید درنظربگیریم که عین تقوا واطاعت است ، هرکجا که عبادت شد واژه وکلمه ی عبادتی که درقرآن آمد یعنی عبادت وپرهیزگاری عبادت کنید یعنی با تقواباشید یعنی فرمانبردارباشید آن خدایی که شما را خلق کرد آن خدایی که شما را آفرید، وقتی می گوییم ایاک نعبد وایاک نستعین یعنی چی ؟ایاک نعبد معنای ظاهری آن یعنی تورا عبادت می کنیم اما با توجه به این معنا ایاک نعبد که درنماز می گوییم یعنی که خداوندا ایاک نُطیع یعنی فقط من تورا اطاعت می کنم ،یعنی فقط ازتو دستور می گیرم وایاک نُتّقی فقط تقوای تو را وپرهیزگاری تو را مراعات می کنم ، اگر عبادت را تقوا معنا کنیم که یکی ازمعانی تقوا عبادت است پس درنماز هرروز می گوییم ایاک نعبد یعنی ایاک نُتّقی ، ایاک نُطیع ، وقتی که خداوند می فرماید:

             وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ﴿۵۶﴾                           و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند (۵۶)

بعضی ها می گویند خداوند اصلا به عبادت ما نیاز دارد اگر یکی ازمعانی تقوا عبادت باشد اینجا که می گوید لیعبدون ،بلکه لیتقون ، خداوند می فرماید من شما خلق نکردم مگربرای اینکه متقی باشید ، مراقبت کنید ازخودتان مواظبت کنید ، مگر برای اینکه فرمانبردار باشید من شما را آفریدم که فرمانبردارم باشید پس معنای لیعبدون اینجا معنای یتقون ویطیعون هم می دهد ، اگر بگوییم که یکی ازمعانی تقوا عبادت است وقتی که خداوند درسوره نساء آیه ۳۶ می فرمایند :

وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ

وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾

و خدا را بپرستید و چیزى را با او شریک مگردانید و به پدر و مادر احسان کنید و در باره خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه خویش و همسایه بیگانه و همنشین و در راه‏مانده و بردگان خود [نیکى کنید] که خدا کسى را که متکبر و فخرفروش است دوست نمى‏دارد (۳۶)

یعنی خداوند را عبادت کنید یعنی اطاعت کنید و پرهیزگارباشید وبه پدر و مادر خود نیکی و احسان کنید، درمقابلشان پایمان را دراز نکنیم ، جلوی پدرومادر ننشینیم ، همیشه پشت سر پدرومادر بنشینیم ، صدایمان را بلند نکنیم که عین تقوا و پرهیزگاری است ، پشت سرپدرومادر حرکت کردن می شود عین تقوا وپرهیزگاری خدمت کردن به پدرومادرمی شود عین تقوا وپرهیزگاری براساس این آیه اگرعبادت را تقوا معنا کنیم یکی ازمعنای تقوا عبادت است پس اگربلافاصله می گوید که اعبدواالله وبالوالدین احسانا یعنی احترام به پدرومادرعین عبادت خدا وفرمانبرداری خدا وعین تقواست نگاه مهربانانه به سیمای پدرومادرعین تقواست عین پرهیزگاری ، عین فرمانبرداری ازخداوند متعال است ، دررابطه با پدرومادر امام سجاد(ع) زین العابدین سیدساجدین دررساله حقوق ، حق پدرومادربرگردن فرزند به شرح مرحوم نراقی هشتاد حق را به گردن فرزند نام می برد ، فرزندان هم حقوقی نسبت به والدین دارند و پدرومادرباید آن حقوق رعایت کنند اما حق پدرومادربیشتراست چهل حق درزمان حیاتشان ، چهل حق بعد ازاینکه ازدنیا می روند رعایت این حقوق عین تقوا وپرهیزگاری است خلاصه ی کلام اینکه آنچه را که برای ما درآیات و روایات بدست ما رسیده از تقوا دو رُکن است: حُسن فعلی وحُسن فاعلی ،خود عمل ونیت عمل ، عبادت هم دو رُکن دارد : حُسن فعلی وحُسن فاعلی . درعبادت هم نیت وانگیزه باید الهی باشد وهم آن عملی که انجام میدهیم باید برای خدای متعال باشد برای فرمانبرداری کردن باشد اگراینگونه باشد می توانیم عبادت را ابعاد فردی ،اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی ،نظامی هرکجا که نیت خدایی شد وانگیزه الهی شد وعمل فرمانبرداری شد می گوییم عبادت، هرکجاکه عبادت تقوا وپرهیزگاری است ، یک کسی که لباس مقدس سربازی نظام جمهوری اسلامی را برتن دارد ، عزیزانمان درمجلس هم هستند و این لباس را به تن کرده اند، عین تقوا وپرهیزگار ی است ،چرا که به خاطراینکه به انگیزه ی الهی دارند ازدین خدا پاسداری می کنند ازنظامی که حافظ دین الهی است دارند پاسداری می کنند این می شود عین تقوا وپرهیزگاری وعین عبادت ،پدرخانواده ای که برای امرارمعاش خود و خانواده اش حرکت می کند می شود عین عبادت چون خداوند امرفرمود که انفاق ونفقه زن وبچه واجب است وسایرافرادفامیل که فقیرهستند آنها مستحب النفقه انسان هستند همسایه ها ومسلمان ها آنها مستحب النفقه وپدرومادروفرزند هم واجب النفقه کسی اگربه این سمت برود می شود عبادت وعبادت عین پرهیزگاری ، کاروتلاش پس زراندوزی دنیا نیست ، عین تقوا وپرهیزگاری است ازنگاه اسلام ،اما بعضی ازادیان ،بعضی ازفرق عبادت را به نماز می دانند ، به ذکرخاص می دانند منحصرمی کنند درمسجد ومعبد وصومعه وخانگاه! می گویند عبادت فقط درمسجد! عبادت درکنج خانه! این یک فکر منحرف است اینکه عبادت به جزخدمت خلق نیست به سجاده دلق نیست ،شعری که سعدی شیرازی هم بسیار غلو کرده دراین بحث این اشتباه است که بگوییم نماز نمی خواهد بخوانی عبادت کنی برو به مردم برس ، عبادت درنگاه قرآن که عین تقوا وپرهیزگاری هم به مردم خدمت کن وهم عبادت کن نمازبخوان ، روزه بگیر، حج برو دربعضی ازروایات ازامام صادق(ع) داریم کسی که خدمت کند به مردم ، البته حج واجب نه حج مستحبی از۷۰بارحج مستحبی رفتن افضل تر است نزد خداوند، ازهفتاد بار حج مستحبی ! اینکه مشکل یک کسی را حل کنی حالا ما به دنبال اینیم که بارها به مکه برویم وبرگردیم فکر می کنیم عبادت یعنی اینکه فقط طواف خانه ی خدا را بکنیم حجرالاسود را ببوسیم ، آن وقت فرزند خودمان ،همسایه خودمان ،پدرو مادرمان واقوام نزدیکانمان نیازبه مساعدت ودستگیری دارند آنوقت تو ۱۰میلیون ، ۱۰ میلیون خرج می کنی میروی خانه ی خدا اینکه عبادتی که عین تقواست فقط به نماز وروزه کنج مسجد نشستن نیست معنای جامعی دارد ، اما دربحث ازدواج وفراهم کردن وسایل ازدواج وشرایط ازدواج آسان که عین تقواست کسانی که آستین بالا می زنند ومشکلات جوانان را حل می کنند ، قدمی برمی دارند برای ازدواج جوانان عین تقوا و پرهیزگاری و عین عبادت خداست ، این را بدانند که روایات بسیاری داریم مخصوصا آیاتی که نازل شده دربحث ازدواج که امرخداست گفتیم عبادت یعنی فرمانبرداری ، اگرکسی قدمی برداشت برای اینکه دوتا جوان را بهم برسانداین مصداق این است که خداوند امرکرده به ازدواج دو جوان ،اینکه عبادت خدا فقط عبادت نمازخواندن! نمازت را باید بخوانی ودرکنارش هم دوتا جوان را بهم برسانی عین عبادت وعین فرمانبرداری وعین تقواست ، دربحث ازدواج عرض کردیم آنچه که مهم است تقوای زوجین است زوج وزوجه باید اهل عبادت وتقواباشند ثروت وپست ومقام وسواد اینها درنگاه اسلامی درمرحله های بعدی قرارمی گیرد ، می گوید اول تقوا و پرهیزگاری اول تسلیم بودن وفرمانبرداری زوجین لذا آنچه که برای پیامبراکرم مهم بود اسلام وایمان افراد بود دربحث ازدواج ، مرحوم کلینی دراصول کافی یک روایتی را ازامام صادق(ع) بیان می کنند که آن حضرت می فرمایند :که زباع که دخترعموی پیامبراکرم بود به هرحال دخترعموی پیامبراکرم ودخترنوه ی عبدالمطلب که زبیر برادراصلی عبدالله پدررسول گرامی اسلام بود ازنظر نسب و خانواده و بنی هاشم آن جایگاهی که داشتند امام رضا(ع) می فرمایند که جبرئیل امین برپیامبرنازل شد یا رسول الله دوشیزگان را اقبل از اینکه سن بلوغشان بگذرد وبه فساد کشیده بشوند آنها رابه ازدواج جوانان دربیاورید مثال هم زد جبرئیل امین چراکه دوشیزگان مانند میوه ی به روی درخت می مانند وقتی میرسند اگرچیده نشوند آفتاب آنها را فاسد می کند بعد پیامبر دراین روایت میفرمایند که این روایت رابالای منبربرای مردم نقل کرد ، ازمنبرکه پایین آمد دستوردادکه مقداد را حاضرکردند ، زباعه را که دخترعموی خودش بود ازنظرنسب قابل قیاس با مقداد بن اسود نبود به عقد هم درآورد بعد امام صادق (ع) می فرماید که برای اینکه پیامبراکرم علت این ازدواج راهم بیان کردند ومقداد هم کم جایگاهی نیست به زباعه نمی رسید اما مقداد هم جز۷ نفری است که خیلی مورد توجه پیامبراکرم بود خیلی مورد توجه امیرالمومنین علی (ع) بود جز۷ نفری بود که به پیامبرایمان آورده بودند ومسلمان شدند وجز۷نفری که درمراسم تشییع حضرت زهرا بودکه توفیق شرکت کردن داشت و نمازخواند بربدن فاطمه زهرا(س) ، به هرحال مقداد مورد توجه بود اما جایگاهش وحسب ونسب با زباعه یکی نبود آنچه که پیامبرباعث شد این دونفررا به عقد هم دربیاورد تقوا وپرهیزگاری وفرمانبرداربودن مقداد بود جز مطیع ترین افراد نسبت به امیرالمومنین علی (ع) و نسبت به ولایت بود ، بعداز رحلت پیامبر دست ازامیرالمومنین علی (ع) هم برنداشت جزشیعیان خاص امیرالمومنین علی (ع) بود ، بعد پیامبراکرم فرمودند : که من اگراین کارراانجام دادم فقط به خاطراین بود که فاصله های طبقاتی را از بین ببرم اینکه حالا این دخترمال خانواده ثروتمندی است ، این پسرفقیر یا او صاحب پست ومقام و این شخص کسی را ندارد مسئله ای نیست که درنگاه اهل بیت ارزشی داشته باشد ، آنچه که برای آنها ارزش دارد تقوا وپرهیزگاری است ، امام صادق (ع) فرمودند پیامبراین کاررا کرد برای اینکه مردم ازپیغمبر پیروی کنند ، سرمشق بگیرند برای آنکه مردم بفهمند آنچه که ملاک است درازدواج تقوا وپرهیزگاری است.

 

خطبه دوم

درخطبه ی دوم خودم وهمه ی شما نمازگزاران عزیز را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی وفرمانبرداری وخداترسی وعبادت خداوند متعال واما ایام تاسوعا وعاشورای حسینی را پشت سرگذاشتیم خداوند انشالله ازتمام شما نمازگزاران عزیز عزاداری ها ،عبادت ها وعرض ارادت ها را بپذیرد نائب والزیاره همه ی شما عزیزان بودیم درآن ایام درکربلای معلی وازهمه ی شما عزیزانی که دراین مکان مقدس هستید نام بردیم و یادکردیم وامیدوارم درآن ایامی که ایام بسیارخاص ومورد توجهی است زیارت اباعبدالله الحسین روزی همه ی شما بشود ، آنچه که مهم وقابل توجه است متاسفانه ما هر ساله باتوجه به اینکه عزاداری اباعبدالله الحسین وعزاداری به ساحت مقدس آن حضرت موردسفارش رسول گرامی اسلام مورد سفارش اهل بیت وازسنت وسیره ی جاریه اهل بیت (علیهماالسلام ) بوده خیلی سفارش کردند اما متاسفانه درهرعصروزمانی عده ای پیدا می شوند که باعث افراط و تندروی دربعضی ازسنت ها وبعضی ازمراسمات وآئین ها می شوند یک مقداردل آزرده می کنند انسان را مخصوصا درسرزمین کربلاکه خیلی هم ممانعتی به عمل نمیاد وهرکسی هرکاری دلش می خواهد انجام می دهد نه آن کاری که خداوند می خواهد ، هرکسی هرجوری که دلش می خواهد عزاداری می کند نه آنچه را که دستورداده اند و آیا امام زمان راضی است ! عرض کردیم عبادت یعنی فرمانبرداری عبادت یعنی آنچه خداوند دستورداده به ما انجام بدهیم عبادت یعنی تقلید ازمراجع عبادت یعنی پیروی ازولی فقیه زمان این می شود عبادت والا درزمان خود اهل بیت آنچه که مرسوم بود همین مجالس عزاداری بود که درمساجد برگزارمی شود روضه خوانی می آید منبری می آید اینکه امام صادق(ع) به فضیل بن یسارفرمودند که مااینگونه مجالس را دوست داریم مجالسی که درآن بیان موعظه احادیث و زنده کردن یاد ونام ائمه وفرمانبرداری ازولایت ودرانتها روضه ای وذکرمصیبتی وتبرکی پیدا کنی به برکت اباعبدالله الحسین ، امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : که حسین جان توکشته اشکها هستی هیچ مومنی تو را یاد نمی کند مگراینکه بر تو اشک بریزد، نشان مؤمن نشان شیعه حقیقی است که نام اباعبدالله برده بشود اشک در چشمهایش جمع می شود اما این همه مقام معظم رهبری( حفظه الله ) باتوجه به اینکه رسانه های غربی خیلی تحت پوشش قرارنمی دادند تاسال های قبل مراسمات عزاداری را می ترسیدند ازاینکه مردم دنیا بیایند بگویند که اینها کی هستند برای کی گریه می کنند برای کی عزاداری می کنند مسلمان شدن مردم وشیعه شدن مردم ، امروزه تمام شبکه های غربی آنها دلشان سوخته چرا بعضی ازمراسمات ما را پخش نمی کنند اما روزعاشورا که می شود می آیند یک سری صحنه هایی که بسیاردلخراش و منزجرکننده است وعقلای غرب نمی پسندند وموجب وهن و تمسخر شیعیان می شود آنها را می آیند پخش می کنند اما گسترده پخش می کنند که همه ی دنیا ببینند که شیعیان این ها هستند اصلا به آن نمی شود گفت عزاداری، مقام معظم رهبری می فرمایند : که اینها ازمصادیق عزاداری نیستند این اعمالی که انجام می دهند، بله اشک ریختن ازمصادیق عزاداری است و اگرکسی اشک بریزد می گویند آن شخص عزاداراست ،عزیزی را ازدست داده است اما اگرکسی پدرش ازدنیا برود یک علامت بلند می کند و درخیابان بگرداند این می شود عزادارکسی که عزیزترین فردش ازدست بدهد، با شمشیر به فرقش بزند این می شود عزاداری کسی که عزیزترین فردش را ازدست بدهد ، برمی دارد با زنجیری که سرش تیزه وتیغ دارد میزنه می شکافه پشتش را وخون را جاری می کند این شد عزاداری! این مصادیق عزاداری است! این که رهبر بصیرما مراجع تقلید بصیرما تأکید دارند ومی گویند جایزنیست حرام است لذا خبرگزاری های غربی هم از این فرصت استفاده می کنند برای اینکه ما را به دنیا بشناسانند الحمدالله یک چندسالی است که با مدیریت و بصیرت رهبرمان این مسائل جمع شده است ما درایران این مشکل را نداریم اما خارج ازایران که می رویم پاکستان ،هندوستان ،عراق و کشورهای دیگر بسیاربا افراط عزاداری می کنند اصلا نه روایتی داریم ،نه سنت اهل بیت بوده نه امام زمان راضی است به اینگونه عزاداری نه عقلای عالم راضی هستند به اینگونه عزاداری کردن نه مراجع وولی فقیه راضی است به اینگونه عزاداری کردن باید ما توجه داشته باشیم عزاداری هایمان براساس سنت اهل بیت باشد امیدواریم که هرچه زودتر آقایمان ومولایمان وصاحبمان وامام زمانمان (عج) ظهورکنند وآن عزاداری که مرضی ایشان است انشالله ما با آن عزاداری تاسوعا وعاشورای حسینی وایام عزاداری وانشالله عزادارباشیم چراکه وقتی آن حضرت هم می آید ، می گویند آقا دین جدید آورده چون حضرت می آید وبا همه ی این مظاهر مخالفت می کند لذا می گویند این آقا هم آمده و دین جدید با خودش آورده امیدواریم که فرهنگ مردم ما فرهنگ شیعیان ،فرهنگ عزاداری ، فرهنگ اقامه ی ماتم درمجالس اهل بیت انشالله ارتقا پیداکند وما الگو و اسوه ای باشیم برای همه ی مسلمانان جهان .

اهم مناسبت های هفته جاری : شنبه ۲۴آبان ماه مصادف با ارتحال مفسرکبیرقرآن علامه سید محمدحسین طباطبایی(رضوان الله تعالی علیه ) صاحب تفسیر کبیرالمیزان روزکتاب وکتاب خوانی و آغازهفته کتاب را درپیش رو داریم یادمان نمی رود آن اشعاری که در دوران دبستان من یارمهربانم یادش بخیرآن روزها می خواندیم دانا خوش زبانم گویم سخن فراوان با آنکه بی زبانم از من مباش غافل من یار پند دانم متاسفانه فرهنگ کتاب وکتاب خوانی دربین ماها خیلی ضعیف است چند آماربرایتان بیان می کنم ، دبیرکل هیئت امنای کتاب خوانان کشور می گوید سرانه ی کتاب درایران به ازای هر ۶نفریک جلد است و سرانه ی مطالعه ۸دقیقه به ازای هرنفر یعنی در۲۴ ساعت ۸دقیقه سرانه مطالعه ماست اما دردنیا سرانه مطالعه کتاب به ازای هرنفر ۵/۲جلد است اینکه ما خیلی عقب هستیم ازنظر مقام کتاب وکتاب خوانی درجهان ما مقام ششصدم را داریم خیلی بد است براساس آمار و استانداردهای بین المللی جمعیت ۷۵ میلیونی که درکشورهستند باید بیش از۲۵ هزارکتاب خانه ی عمومی داشته باشیم به نظر شما ما چند کتاب خانه داشته باشیم درایران ؟ ۱۱۰۰عدد به ثبت رسیده است باید۲۵هزار کتاب خانه عمومی داشته باشیم درکشورببینید چقدراختلاف هست ازطرفی هم توصیه رهبر معظم انقلاب دربحث کتاب وکتاب خوانی ، خود حضرت آقا چقدراهل کتاب خوانی هستند با توجه به این همه گرفتاری هایشان اما مطالعه را کنار نمی گذارند سفارش کردند به جوانان ما سفارش کردند به من و شما که سعی کنید از فرصت ها استفاده کنید اتوبوس وتاکسی ، مطب پزشک ،زنگ تفریح محل کار هروقت فرصت کردید سعی کنید یک کتابی همراهتان باشد حضرت آقا نقل کردند که خود من دراتوبوس که تردد می کردم قبل از انقلاب چندین جلد قطورکتاب خواندم حالا دربحث کتاب های رمان مقام معظم رهبری دربحث کتاب های رمان بیش ازهزارجلد کتاب رمان خواندند این است که درهرزمینه ای بگویید ایشان متخصص است درهرزمینه ای کتاب خواندند تمام کتاب های کتابخانه خودشان چندین دور دوره کردند و برای جوان ها وبرای عزیزانی که می توانند مطالعه کنند وقت دارند مطالعه کنند دوران بازنشستگی دورانی که وقت هست سعی کنند مطالعه خودشان را بیشتر کنند دائما یک کتابی در دستشان باشد که درفرصت های مناسب به مطالعه بپردازند اما دوشنبه ۲۶ آبان ماه حالا انشالله عزیزان اعلام می کنند ما یک مسابقه کتابخوانی به مناسبت هفته کتابخوانی درنظرگرفته ایم انشالله عزیزان اعلام می کنند کتاب حماسه حسینی جلد اول ازآثار علامه شهید مطهری انشالله عزیزان تهیه کنند مسابقه ای درنظر گرفتند دوستانمان درستاد برگزاری نمازجمعه حالا جزئیاتش را اعلام می کنند حالا عزیزان شرکت کنند دراین مسابقه توفیق اجباری است وجوایز نفیسی هم درنظر گرفته شده است دوشنبه ۲۶ آبان ماه سالروز آزادسازی سوسنگرد را داریم درسال ۱۳۵۹ همانطور که عزیزان اطلاع دارند اولین شهری که ازشهرهای عزیزکشورمان به تصرف بعثی های عراقی درآمد شهر سوسنگرد بود ، یک موقعیت استراتژیکی داشت اگر آنها آنجا را نگه می داشتند می توانستند تمام خوزستان را اشغال کنند لذا حضرت امام رضوان الله تعالی علیه سریعا پیامی فرستادند که سوسنگرد باید سریعا آزاد بشود مقام معظم رهبری که نماینده حضرت امام بود درآن ایام درشورای عالی دفاع وقتی حضرت امام فرمان دادند که باید سوسنگرد آزاد بشود درقامت یک بسیجی که مطیع ولی زمان خودش است درست است که مقام معظم رهبری مقاماتی داشت جایگاهی داشت ریاست جمهوری به هرحال آن پست هایی که شایسته ایشان بود اما ایشان یک بسیجی بودند ، نماینده حضرت امام درشورای عالی دفاع فرمود من اینجا یک بسیجی هستم سریعا وارد عمل شد ودرعرض سه روز دشمن را عقب راندند ونهایتا در۲۶ آبان ماه آن سال سوسنگرد به تصرف رزمندگان اسلام درآمد که این جای خوش حالی دارد و دشمن بعثی را به عقب راندند وآن را ازمقاصدش ناامید ومأیوس کردند وازخداوند می خواهیم سایه رهبری مستدام باشد إن شا ء لله ، یادی کنیم ازشهدای عزیز۸سال دفاع مقدس خاصه شهدای عزیزی که درآزادسازی سوسنگرد به درجه رفیع شهادت رسیدن چهارشنبه ۲۸ آبان ماه را داریم مصادف با ۲۵ محرم الحرام سالروزشهادت زین العابدین سید ساجدین آقا سجاد (ع) توسط هشام بن عبدالملک با زهرکینه مسموم شد وبه شهادت رسید همانطور که می دانید امام سجاد(ع) یکی از سخت ترین دوران امامت را دربین ائمه پشت سرگذاشت آن اختناق شدیدی که بنی امیه حاکم کرده بود مخصوصا بعد ازواقعه عاشورا یزید چکارکرد خلفایی که یکی بعداز دیگری درآن ۳۴ سالی که امام سجاد سکان دارتشیع بود بسیار در سختی وتنگی اما معارف دین را ازطریق دعا ومناجات به شیعیان منتقل می کردند ، دارد دراحوالات آن حضرت که امام سجاد(ع) با گریه واشک ریختن یک حرکت سیاسی ایجاد کرده بودند ، درآن عصر و زمان اختناق .. می گویند حضرت وقتی آب می دیدید گریه می کردند ، کودک شش ماهه ای می دیدند گریه می کردند ، طعام می دیدند گریه می کردند ، خیلی عجیب بوده وقتی علت را سئوال می کردند حضرت شروع می کرد ند وقایع عاشورا را تعریف کردن وحکومت بنی امیه را زیرسئوال بردن با این حرکت سیاسی لذا ۳۴سال کارامام سجاد اشک ریختن وگریه کردن بود اگر کسی می آمد می گفت من غریبم حضرت سئوال می کرد می گفت اگرتو ازدنیا بروی مردم با تو چه می کنند گفت یابن رسول الله بدن من را تشییع می کنند دفن می کنند حضرت انگیزه داشت بعد حضرت همان جا می نشست دربین جمعیت گریه می کرد وقتی مردم جمع می شدند ومی گفتند یابن رسول الله چه شده حضرت می فرمود که این شخص می گوید من غریبم اما بابای من حسین سه روزسه شب بدنش برروی خاک ها ماند غریب این است یاآن کسی که نبودند بدنش را دفن کنند کسی نبود این بدن تشییع کند لذا سالروز شهادت آقا زین العابدین وسیدالساجدین را به همه ی شیعیان تسلیت عرض می کنم انشالله توفیقی باشد که نابودی آل سعود ووهابیت انشالله برویم وحرمی برای آن حضرت بسازیم وتوفیق زیارتی آن حضرت نصیبمان بشود پنجشنبه ۲۹ آبان ماه را داریم آغاز هفته بسیج امام رضوان الله تعالی علیه درپنجم آذرماه۱۳۵۸ پیامی دادن که مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد تعلیمات نظامی داشته باشدباید اینطورباشد که یک مملکتی که ۲۰ میلیون جمعیت جوان دارد ۲۰ میلیون تفنگ دار داشته باشد چنین مملکتی آسیب پذیرنیست حضرت امام بلافاصله بعدازاین پیام تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی را صادرکردن ، من تبریک عرض می کنم هفته بسیج را به همه ی بسیجیان عزیز و همه ی مردم بسیجی شهراندیشه که حضرت آقا فرمودند هرکسی که دلش برای این انقلاب بسوزد و بتپد یک بسیجی است گرچه پرونده بسیج نداشته باشد . ای عزیزان بسیجی ماموریت نظامی باید دراقلیت باشد بحث کارفرهنگی وبسیج فرهنگی وفعالیت فرهنگی بیشتربشود که الحمدلله پایگاه های بسیج مشغول فعالیت فرهنگی هستند و دردیداری که با مقام معظم رهبری حفظه الله داشتیم فرمودند که من دربین متولیان فرهنگی ازبسیجیان راضی هستم حضرت آقا ابراز رضایت کردند دربحث فرهنگی، نائب امام زمان اگر ایشان راضی باشند قطعا امام زمان راضی است ازبسیجیان، در هفته جاری دیدار رهبرمعظم انقلاب با معاون رئیس جمهور عراق وهیئت همراه را داشتن ، کشور عراق کشور همسایه است ثبات عراق ثبات ماست اعتقادات ما باید قوی باشد باید تعاملات ما بیش ازاین باشد الحمدلله هم آقای حیدرالعبادی ونخست وزیرعراق اولین سفرش را به ایران داشت ومعاونش اولین سفرش را به ایران داشت این جای خرسندی است ، به هرحال خدمت مقام معظم رهبری می رسند ورهنمودها را دریافت می کنند عین آن رهنمود ها را عملی می کنند ورهبرانقلاب تشکر کردن ازهمراهی آقای نوری مالکی با نخست وزیرعراق وشجاعت ایشان درپذیرش نخست وزیری اینکه بلافاصله مقام معظم رهبری اعلام کرد ن وحمایت کردن ازنخست وزیری آقای حیدرالعبادی آقای نوری المالکی که شکایت کرده بود به دستگاه قضا یی کشور عراق بلافاصله شکایت خودش را پس گرفت وگفت من مقلد رهبرایران هستم وتبعیت می کنم واعلام کرد ومرجع تقلیدش را حضرت آقا می داند لذا این جای خرسندی ومباهات برای شیعیان وملت ایران که الحمدلله این همدلی بین شیعیان منطقه دارد برقرار می شود امیدواریم که یک روزی برسد که همه ی این شیعیان یک امت واحده بشوند ومقدمات ظهورآقا امام زمان را فراهم کنند ومطلب آخرهم نامه ی آقای اوباما رئیس جمهورآمریکا به رهبر عزیزمان اولین کسی که این خبررا داد روزنامه ی آمریکایی وال استریت ژورنال بود که مطرح کرد که رئیس جمهور آمریکا نامه ای را به ایران نوشته این نامه اولین نامه هم نبود ۴عدد نامه آقای اوباما به رهبرانقلابمان نوشته و روزنامه های غربی هم ادعا می کنند که جناب اوباما ۴عدد نامه را که به رهبرانقلاب نوشته است بیشتر موضوعات هسته ای بود واین نامه بحث داعش و انرژی هسته ای که جناب آقای اوباما درخواست کرده که دربحث داعش ونابود کردن داعش جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد با آمریکا اما بحث این است که رهبربصیرما رهبرهوشیار ما رهبری که رصد می کند همه ی این حرکات را درمنطقه می داند پشت این انگیزه ی آنها وپشت این نامه ها چیست جالب اینجاست که جناب آقای جان مکین که ازچهره ای منتقد جمهوری خواهان است خیلی عجیب است خودشان جواب خودشان را دادند می گویند آمریکا ازطرفی داعش وشورشیان سوری را تجهیزمی کنند آمریکا یعنی اوباما چون ازجمهوری خواهان منتقد است جان مکین می گوید ازیک طرف می آید شورشیان سوری وداعش را تجهیز می کند بعدازآن طرف هم به رهبرایران نامه می نویسد که به مادربحث داعش کمک کن خب این دوموضوع باهم نمی خواند لذا رهبرانقلابمون درفروردین ماه سال ۱۳۹۲ نه به این نامه بلکه به نامه های قبلی فرمودندکه آمریکایی ها مرتب از راه های گوناگون به ما پیغام می دهند که بیایید درمسئله هسته ای گفتگو کنیم حالا حضرت آقا دریک فرصتی این نامه را بازخواهد کرد من به این گفتگوها خوشبین نیستم مقام معظم رهبری می فرماید من خوش بین نیستم خب کسی که بیش ازنیم قرن تجربه دارد باآنها سروکاردارد می داند آنها تفکراتشان چیست هدفشان چیست چون تجربه های گذشته نشان داده که گفتگو درمنطق آمریکایی ها به این معنا نیست که بنشینیم به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم منظورشان این است که بنشینیم وحرف بزنیم تا شما نظرما را قبول کنید که یک تعامل یک طرفه است اگرآنها این تعامل را می پذیرفتن که درمنطقه وقانون بین الملل بنشینیم برسر میزمذاکره ماهم می پذیرفتیم ولی آنها یک طرفه می گویند بنشینیم برسرمیزمذاکره و آنچه که ما می گوییم شما بپذیرید ما هرگزهمچین چیزی را نمی پذیریم بعد حضرت آقافرمودند که لذا همیشه گفته ام این گفتگو نیست تحمیل است و ایران زیربارتحمیل نمی رود ایران اسلامی ماهرگز زیربار تحمیل نمی رود ما۳۴سال مقاومت وایستادگی کردیم دربرابرتحریم ها و تهدید ها و زورگویی های غربی ها ایستادیم اگرقرارباشد الآن خلاصه دست ها را بالاببریم پس این ۳۴سال سختی ها ومقاومت ها ما نمی توانیم دست ها را بالا ببریم تسلیم بشویم ما مقاومت می کنیم

ان تنصروا الله ینصرکم

مادرمکتب اباعبدالله الحسین هستیم اباعبدالله الحسینی که زیربارزورنرفت شعارهیهات من ظله شعار اباعبدالله است ما درمکتب اباعبدالله الحسین بایدبا شعار هیهات من الذله گوش به فرمان ولی فقیه زمان عصر خودمان باشیم وهرچه که ایشان صلاح دید و هرچه که ایشان فرمان داد همان را مطیع هستیم .

والسلام علیکم

Google+Yahoo MailWhatsAppLineOutlook.comاشتراک گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.